حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نصب دوربین مدار بسته در محیط های صنعتی و مسکونی و اداری

12

24 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نصب دوربین مدار بسته در محیط های صنعتی، مسکونی و اداری

فهرست مطالب

در این مقاله نصب دوربین مدار بسته در کارخانه و محیط های صنعتی بررسی و نکات آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. نصب دوربین مداربسته یکی از موارد مهم و موردنیاز در صنایع مختلف است. این نیاز به دلیل گسترده بودن موقعیت مکانی کارخانه های صنعتی و نیز مهم بودن رصد مداوم بخش های مختلف جهت جلوگیری از مواردی مانند سرقت، حادثه و غیره است.

اغلب وقوع حادثه در یک محیط صنعتی می‌تواند خسارت های جبران ناپذیری را بر جای بگذارد و همچنین به دلیل وجود تجهیزات ارزشمند در صنایع محافظت و حراست از آنها نیز یکی از نیازهای ضروری است. بنابراین می‌‌توان گفت معمولا راه اندازی صنایع بدون استفاده از ابزار ارزشمندی مانند دوربین مداربسته، تقریبا اشتباه است.

اصولا اجرای تاسیساتی مانند برق، شبکه داده، دوربین مدار بسته و … در محیط های صنعتی با محیط های دیگر متفاوت است. از جمله تفاوت‌های مهم بین محیط های معمول با محیط های صنعتی، می‌توان به پرنویز بودن محیط های صنعتی و گستره وسیع محیط های صنعتی اشاره نمود. لذا در پیاده سازی و اجرای سیستم های دوربین مداربسته در این مجموعه ها موارد خاصی باید در نظر گرفته شود که در ادامه شرح داده خواهد شد.

 

اهمیت نصب دوربین مداربسته در کارخانه و محیط صنعتی

 

تقریبا می‌توان ادعا نمود کاربری و نصب دوربین مداربسته در کارخانه و محیط های صنعتی با دیگر محیط ها، قدری متفاوت است. در واقع بدون استفاده از سیستم های دوربین مداربسته در محیط های مثلا اداری باز هم امکان رصد و کنترل مجموعه وجود دارد؛ اما به دلیل گستردگی بالا در محیط های صنعتی، کنترل محیط بدون استفاده از سیستم های دوربین مداربسته تقریبا غیرممکن است.

 

 

در مجموعه های گسترده‌ای مانند کارخانه جات صنعتی معمولا به دلیل بالا بودن تعداد دوربین ها، توانایی های سیستم نظارت تصویری در اعلان هشدارهایی خاص که به بخش حراست در زمینه کنترل بهتر محیط کمک می‌کند ضروری است. همچنین مجهز بودن مجموعه به دوربین مداربسته، جلوی بسیاری از اعمال خرابکارانه که می‌تواند منجر به خسارت شود را می‌گیرد. علاوه براین روند تولید و فرآیندهای آن نیز در یک مجموعه صنعتی قابل رصد و پیگیری است.

نصب دوربین مداربسته در کارخانه و محیط صنعتی

 

ویژگی‌های یک دوربین مداربسته برای نصب در کارخانه

 

از دید صاحبان صنایع، سیستم دوربین مداربسته ابزاری کمک کننده به مجموعه حراست جهت هر چه بهتر کنترل کردن محیط کارخانه و رصد و پیگیری به موقع مسائل مختلف قبل از خرابی است. همچنین پیگیری عملکرد خطوط تولید، نحوه عملکرد پرسنل در شرایط مختلف، عوامل موثر در بهبود عملکرد سیستم و … از مزایای مجهز بودن مجموعه به سیستم دوربین مداربسته حرفه ای است. سیستمی به عنوان سیستم دوربین مداربسته حرفه ای اطلاق می‌گردد که از نظر قدرتمند بودن خود، تجهیزاتی مانند دستگاه های رکوردر و دوربین ها و هم از نظر توپولوژی، طراحی و پیاده سازی در سطح بالایی قرار داشته باشد و به عبارتی هر چیزی در جای درست خود قرار گرفته شده باشد.

 

مزایای استفاده از دوربین تحت شبکه در محیط های صنعتی

 

محیط های صنعتی عموما محیط هایی بزرگ و پر نویز هستند. از این رو با توجه به این که خروجی دوربین های تحت شبکه سیگنالی دیجیتال است پس در برابر نویز مقاوم بوده و از نظر نویزپذیری تا حد قابل قبولی سیستم ما مصون خواهد بود. البته که باید طراحی درست انجام شده باشد و نحوه اجرا و پیاده سازی نیز استاندارد باشد.

از نقطه نظر وسعت و تعداد بالای دوربین های مدار بسته چون در سیستم های دوربین مدار بسته تحت شبکه می‌توان کل مجموعه را به بخش های کوچکتری تقسیم کرد و دوربین های هر بخش را به سوئیچ شبکه آن بخش وصل نمود و تنها با یک کابل آپ لینک ارتباط سوئیچ هر بخش را با سوئیچ مرکزی برقرار کرد. لذا با استفاده از این روش کابل کشی مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که گاهی به دلیل وسعت بالای مجموعه، طول کابل آپ لینک ارتباطی بین سوئیچ ها نیز، به چند صد متر می رسد که در این صورت استفاده از کابل شبکه برای ارتباط درست بین سوئیچ ها مقدور نخواهد بود؛ لذا می‌توان از بسترهایی مانند فیبر نوری و لینک های رادیویی برای ارتباط بین دوربین ها و دستگاه رکوردر استفاده کرد. این امر از مزایای دیگر استفاده از سیستم تحت شبکه در محیط های صنعتی است.

همچنین امکان رکورد تصاویر در چند نقطه و مانیتورینگ آنها و همچنین امکان جابجایی آسان، دستگاه رکوردر نیز از مزیت دیگر استفاده از سیستم های تحت شبکه در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ است.

البته که سیستم های تحت شبکه فقط برای محیط های صنعتی پیشنهاد نمی‌شود و هر سیستمی که بخواهد مزایای فوق را داشته باشد می‌تواند از دوربین های تحت شبکه در محیط خود استفاده کند.

 

نکات لازم برای نصب دوربین مداربسته در محیط صنعتی

 

پیاده سازی سیستم دوربین مداربسته در محیط های صنعتی و بزرگ لازمه هایی دارد که گاها در سیستم های اداری یا مسکونی که متمرکز هستند دیده نمی‌شود. ما در اکثر مقالات طراحی و پیاده سازی سیستم های دوربین مداربسته خصوصا در استفاده از برند هایک ویژن همواره استفاده از سیستم توربو اچ دی را در کنار استفاده از سیستم تحت شبکه پیشنهاد داده ایم و آنها را با هم مقایسه کرده ایم.

یکی از نکته های مهم در پیاده سازی دوربین مداربسته در محیط های صنعتی این است که استفاده از دوربین های توربو اچ دی در محیط های پرنویز و بزرگ صنعتی، نه توجیه فنی و نه توجیه اقتصادی دارد. یعنی از نظر نویز پذیری و این که هر یک از دوربین های توربو اچ دی باید با یک کابل به ضبط کننده خود وصل گردد، بعضا پیاده سازی را غیر ممکن می‌سازد. همچنین به دلیل گسترده بودن محیط و تعداد بالای دوربین های مورد نیازی که باید در یک مرکز مانیتور شوند، خود پیچیدگی به سیستم اضافه می‌کند. با همه توضیحاتی که در این بخش ارائه شد استفاده از سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه، برای نصب در محیط های بزرگ و صنعتی پیشنهاد می‌شود.

برخی نکات لازم جهت نصب دوربین مداربسته در محیط های صنعتی به ترتیب زیر است:

1-درب های ورودی و خروجی کارخانه ها از نقاط مهم کارخانه هستند که تصویر آن مهم است، خصوصا پلاک خودروهای ورودی و خروجی باید مدنظر قرار بگیرند.

2-نگهبانی و محل هایی که افراد تردد دارند از اماکن مهم هستند که دوربین ها باید حداقل در چند نقطه چهره افراد را ذخیره کنند.

3-ورود و خروج به اماکن حساس مانند مخازن سوخت، اتاق برق و دیزیل ژنراتور مهم هستند و باید گفته شوند.

4-با نظر مدیر عامل اتاق ها ممکن است مهم باشد و باید تصویر آنها ضبط گردد و بهتر است، دوربین قابلیت ضبط صدا را نیز داشته باشد.

5-محل دستگاه ساعت زنی کارمندان یکی از نقاط مهم است که باید تصویر آن گرفته شود.

6-تصویر تجهیزات داخل اتاق سرور معمولا مهم است و ضبط می‌شود.

7-تصویر روی دیوارها و پشت دیوارهای محوطه کارخانه مهم است و باید ضبط گردد.

8-محوطه کارخانه معمولا به صورت کلی و توسط چند دوربین رصد می‌شود.

9-مسیر حرکت لیفتراک ها و بالابرها معمولا جزء نقاط مهم محسوب می‌گردند، که تصویر آن باید گرفته شود.

10-در صورت وجود باسکول یا مکان توزین ماشین های ورودی و خروجی کارخانه

11-در نقاط خاص از محوطه، دوربین های گردان (اسپید دام) جهت بهره برداری نگهبانان در نظر گرفته شود.

12-محل دستگاه NVR معمولا در اتاق سرورها است و تصاویر را کاربران تحت شبکه داخلی کارخانه دریافت می نمایند. تصاویر باید به نگهبانی ها، حراست، اتاق مانیتورینگ و مدیران بخش ها و مدیرعامل البته با نظر مدیر عامل تحویل داده شود.

13-در صورت نیاز تصاویر حساس علاوه بر ذخیره سازهای نصب شده در اتاق سرور باید در نقطه دیگری نیز ذخیره شوند.

 

مزایای استفاده از سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن در محیط صنعتی

 

دوربین مداربسته هایک ویژن خصوصا در زمینه محیط های صنعتی طراحی های منحصر به فرد خود را دارند و با توجه به نیازهای روز افزون مشتری ها کارایی های بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. نداشتن اشکالات نرم افزاری (باگ ها)، سخت افزاری قوی، مطمئن و کامل بدون سبد محصولات برای نیازهای مختلف، داشتن نرم افزارهای پخش تصاویر بسیار قوی و کاربرپسند و نصب به روی انواع کنسول های ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه، لب تاب، مک بوک و … این برند را یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در بخش مانیتورینگ صنایع تبدیل کرده است.

د

ویژگی‌های یک دوربین مداربسته برای نصب در کارخانه

 

1-امکان رسم خط مجازی و هشدار عبور از خط و قابلیت ارسال هشدار، شمارش افراد و کنترل تردد و …

2- امکان پخش محلی روی مانیتور با استفاده از خروجی های VGA و HDMI با قابلیت کنترل روی آنها

3-یکی از مزایای بزرگ دستگاه‌های رکوردر هایک ویژن قابلیت بالای آنها در اتصال به شبکه داده است. با اتصال این دستگاه ‌ها به شبکه داده امکان اتصال همزمان 128 نفر به دستگاه وجود دارد. در واقع دستگاه می‌تواند به 128 نفر که هرکدام کار مخصوص خود را با دستگاه دارند، خدمات ارائه کند.

4-می‌توان برای هر یکی از کاربرانی که به دستگاه متصل می‌گردند نام کاربری مخصوص خودشان را ساخت. سطح دسترسی این نام کاربری می‌تواند به صورت کامل مدیریت شود. این که مثلا کدام دوربین را بتواند ببیند؟ بتواند به تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشد؟ کدام دوربین ها؟ یا بتواند تنظیمات دستگاه را تغییر دهد؟  و …

این نکته نیز مهم است که در دستگاه های هایک ویژن کارهایی که هر کدام از یوزرها با آن انجام می‌دهند در دستگاه ثبت می‌شود و توسط بهره بردار اصلی (یوزر ادمین) قابل پیگیری است.

5-از مزیت مورد 4 می‌توان اینطور استفاده کرد که دسترسی به تصاویر هر بخش را به مدیر آن بخش نیز داد تا بتواند بهتر بخش مربوط به خود را مدیریت کند در حالی که به تصاویر بخش‌های دیگر مجموعه دسترسی نداشته باشد.

6-با استفاده از نام کاربری و پسوردی که برای هر فرد ساخته می‌شود، فرد می‌تواند با استفاده از آن روی گوشی همراه و لب تاب و یا کامپیوتر شخصی خود هم در شبکه داخلی مجموعه و هم در بیرون از مجموعه و با استفاده از اینترنت، تصاویر را با استفاده از نرم افزار ivms4200 برای سیستم عامل ویندوز و نرم افزار ivms4500 برای گوشی همراه دریافت نماید.

 

نرم افزار ivms هایک ویژن

 

7-می‌توان از قابلیت تشخیص عبور از خط یا تشخیص نفوذ دستگاه هایک ویژن نیز برای کنترل مناطقی از مجموعه که رفت و آمد در آنها مهم است، استفاده شود تا در این صورت دستگاه آلارم های تعریف شده را جهت آگاهی افراد ارسال نماید.

 

اهمیت نصب دوربین مداربسته در محیط مسکونی

 

کنترل کردن یک محیط شلوغ به واسطه حضور فیزیکی انسان‌ها، کار بسیار سختی است و در برخی از موارد احتمال بروز مشکلات انسانی وجود دارد. اما دوربین های مداربسته می‌توانند به راحتی این مشکل را رفع کنند. این نوع محصولات با دریافت و آرشیو کردن اطلاعات بر روی هارد، می‌توانند حتی بعد از تشخیص مشکل در یک بازه طولانی مدت نیز کاربرد داشته باشند و شما کافی است که ابتدا تاریخ را در نظر داشته باشد و سپس کارهای خود را انجام دهید.

از طرفی این نوع دوربین ها، به دلیل داشتن کیفیت بسیار بالا و قابلیت زوم و بزرگنمایی تصاویر، می‌توانند عوامل موجود در یک صحنه را نیز به خوبی نشان دهند. امنیتی که تنها به دلیل وجود یک سیستم دوربین مداربسته در یک محیط به دست می‌‌‌آید، سهم بزرگی در ارتقای آرامش در یک محیط مسکونی خواهد داشت.

علاوه بر این، کنترل کردن کودکان و یا پرستاران کودکان در محیط خانه در صورتی که در خانه حضور ندارید، نیز می‌تواند مشکل ساز باشد و به همین جهت استفاده از این نوع دوربین های مداربسته می‌تواند گزارش لحظه‌ای از فعالیت کودکان یا افراد را به شما بدهد.

دوربین مداربسته اکنون به عنوان یکی از اعضای مهم زندگی انسان تبدیل شده است و در محیط های مسکونی، اداری و کاری و همچنین بخش های امنیتی می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. انتخاب یک دوربین مناسب بر اساس نیاز کار شما، کنترل های بیشتری را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید محیط خود را بهتر و دقیق تر از قبل کنترل کنید. در ادامه به بررسی مزایا نصب دوربین مداربسته در محیط مسکونی می‌پردازیم.

 

مزایای وجود سیستم دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی

 

  1. افراد و ساکنین می‌دانند همه اعمال و رفتار آنها در بخش مشترک ساختمان در حال ذخیره شدن است و لذا انجام بسیاری از موارد مشکل زا کاهش پیدا خواهد کرد.
  2. لوازم و تجهیزاتی مانند آسانسورها، شیرهای آتش نشانی و … که در بخش های مشترک ساختمان قرار دارند و متعلق به همه ساکنین است در صورت تخریب و یا سوء استفاده قابل پیگیری و وصول خسارت هستند.
  3. در برخی از موارد علت اصلی بروز مشکل در آپارتمان‌های مسکونی چیزی است که مربوط به هیچ یک از اهالی ساختمان نبوده، ولی در ساختمان موجب بروز تنش و مشکل شده است که این امر به راحتی و با استفاده از سیستم دوربین مداربسته مناسب در داخل ساختمان قابل حل است. مثلا خودرویی که بیرون ساختمان آسیب دیده و مالک فکر می‌کند که خودرو در داخل ساختمان آسیب دیده است.
  4. تردد افراد غریبه در ساختمان قابل کنترل و رهگیری است.
  5. مشکلاتی که ممکن است برای کودکان در محیط‌های مشترک به وجود آید،ف اولا بسیاری از آنها پیشگیری می‌گردد و ثانیاً قابل پیگیری هستند.
  6. در صورت وجود داشتن فرد نگهبان در مجموعه، نگهبان با در دست داشتن ابزار کنترلی مناسب مانند دوربین مداربسته توانایی کنترل خوبی بر محیط خواهد داشت و از بروز مشکلات بزرگی مانند آتش سوزی، قبل از دیر شدن با خبر خواهد شد. همچنین با آموزشی که به نگهبان داده می‌شود ترددهای مشکوک قابل رصد، توسط دوربین مداربسته مورد توجه قرار می‌گیرد که خود در پیشگیری از مشکلات مهم خواهد بود.
  7. قطعا در صورت بروز مشکل یکی از مواردی که می‌تواند به حل سریع آن توسط ماموران پلیس کمک کند، بنا به اظهار نظر موکد خود ماموران پلیس، سیستم دوربین مداربسته با کیفیت بالا و پیاده سازی مناسب آن است.

موارد و مزایای بسیاری را می‌توان در زمینه وجود سیستم دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی برشمرد که مهم و ضروری بودن وجود سیستم دوربین مداربسته را در ساختمان مشخص می‌نماید.

 

بهترین دوربین مداربسته برای خانه

 

تمام مزایا و امکاناتی که برای نصب دوربین مداربسته در منزل ذکر شد در صورتی در دسترس است که، سیستم دوربین به درستی و با رعایت استانداردها، پیاده سازی شده باشد. در اینجا برخی از موارد مهم که در نصب یک سیستم دوربین مداربسته باید مدنظر قرار گیرد، طرح و ارائه خواهد شد.

  1. در یک سیستم دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی برای مانیتور کردن تصاویر خیابان به حداقل دو عدد دوربین نیاز است؛ که این دوربین ها باید تا حدی زوم باشند تا توانایی خواندن پلاک در تصویر آنها وجود داشته باشد.
  2. در نقطه ورود باید دوربینی قرار گیرد که توانایی تصویربرداری در شرایط نامناسب نور را داشته باشد یعنی دوربین دارای قابلیت WDR باشد. این بدان دلیل است که دوربینی که در روبروی درب ورودی است در شرایطی قرار دارد که نور شدید از طرف درب ورودی به سمت دوربین وجود دارد و این در حالی است که محیط اطراف دوربین که همان محیط درون لابی است محیطی به نسبت تاریک و با نور کم است. در مقاله دوربین مداربسته ضدنور به صورت کامل در این باره سخن گفتیم.
  3. دوربین های قرار گرفته در ساختمان باید طوری جانمایی و نصب گردند که تمام مسیر های عبور و مرور در تصویر مشخص باشند. نقاط کور باید حداقل بوده و یا ترجیحا نقطه کوری وجود نداشته باشد. چرا که خود آنها می‌توانند مشکل ساز شوند، از طرفی یکی از وظایف دوربین مداربسته رصد کودکان است و لذا در ساختمان نباید نقطه کوری وجود داشته باشد تا این امر تحت تاثیر قرار گیرد.
  4. محل‌های تجمع در جلوی آسانسورها و لابی های انتظار باید تحت نظارت دوربین های مداربسته باشند.
  5. ورودی های پشت بام و هر ورودی دیگر ساختمان مانند درب های پشتی و غیره از مکان‌های مهم هستند.
  6. خود پشت بام بسته به نیاز و وجود تاسیسات در پشت بام می‌تواند نیازمند دوربین مداربسته باشد.
  7. لابی طبقات بسته به نیاز ساکنین از مواردی است که نیازمند دوربین مداربسته است.
  8. تمام محوطه‌های مشترک در پارکینگ ها و حیاط باید به سیستم دوربین مداربسته مجهز شوند.
  9. در مورد پارکینگ‌ها، دوربین‌ها باید در موقعیتی قرار گیرند که ماشین‌هایی با سقف بلند نتوانند تصویر برداری دوربین را مختل کنند.
  10. تمام محل عبور خودروها باید در دید دوربین‌ها باشد چرا که برخورد آن با هر چیزی در این مسیر می‌تواند مهم باشد.
  11. معمولا انبارها در پارکینگ آپارتمان هستند؛ لذا گرفتن و ثبت تصاویر از راهروی انبار، معمولا ضروری و کارآمد است.

 

بهترین دوربین مداربسته برای خانه

 

امروزه دوربین مداربسته به نسبت مدل‌های قدیمی، دارای کیفیت بالاتر بوده و همچنین به دلیل استفاده از هوش مصنوعی هوشمندتر هستند و این کاربرد باعث شده است تا شما بتوانید کنترل دقیق تری در محیط‌های مختلف داشته باشید. علاوه براین فرایندهای تشخیص چهره و همچنین میزان تراکم و دید در شب نیز از مزایای جدیدی است که به دوربین های مداربسته اضافه شده است. از طرفی این دوربین‌ها کیفیت و همچنین کارایی بسیار قابل قبولی به نسبت گذشته دارند و به دلیل داشتن کیفیت بسیار بالا، تشخیص چهره می‌تواند با این ابزارها بسیار ساده‌تر باشد.

سیستم ذخیره سازی دوربین مداربسته نیز تغییرات زیادی کرده است و به دلیل استفاده از کدینگ‌های حرفه ای تر، ویدئو ذخیره شده سبک و کم حجم‌تر شده و به این معنی است که می‌توان اطلاعات بیشتری در حافظه مشابه ذخیره کرد. همچنین می‌توان به راحتی داده‌های گذشته خود را با سرعت بالا بررسی کرد و کنترل بهتری در محیط‌های مورد نظر خود داشت.

 

نصب دوربین مداربسته در محیط مسکونی

 

نکته مهم این است که این موارد در تمام دوربین های مداربسته وجود ندارد و باید محصولات باکیفیت و همچنین استانداردی را برای داشتن این امکانات تهیه کنید. برندهای بزرگی چون هایک ویژن با داشتن سابقه طولانی در تولید انواع لنز و همچنین اجزای تخصصی دیگر در این حوزه، توانسته دوربین هایی کاملا شخصی سازی شده را خلق کند که کیفیت و همچنین مصرف انرژی بسیار بهتری به نسبت مدل‌های دیگر دارند.

دوربین مداربسته هایک ویژن به نسبت مدل‌های دیگر دارای لنز و کیفیت بسیار بالاتری هستند و این شرکت در حوزه انواع دوربین های مداربسته توربو اچ دی (دارای سیستم آنالوگ و با کیفیت بالا) و دوربین های تحت شبکه (با خروجی سیگنال دیجیتال) و همچنین دستگاه رکوردر DVR (رکوردر سیستم توربو اچ دی) و دستگاه رکوردر NVR (رکوردر سیستم تحت شبکه) در حال کار است و توانسته محصولات متعددی را براساس نیاز کاربران خود تهیه کند طوری که در دنیا خود را به عنوان پرفروش ترین برند دنیا معرفی کرده است.

 

ویژگی های دوربین مداربسته هایک ویژن

 

فارغ از نوع دوربین مداربسته خود یعنی تحت شبکه یا توربو اچ دی بودن این دوربین‌ها، شما می‌توانید با استفاده از اینترنت، دوربین‌های خود را از راه دور به راحتی مشاهده کرده و محیط مورد نظر را در کنترل خود داشته باشید. به عنوان مثال در یک ساختمان مسکونی اهالی می‌توانند با استفاده از اینترنت در مواقعی که در منزل حضور ندارند دوربین‌های خود را روی تلفن همراه خود با استفاده از نرم افزار حرفه ای و کاربر پسند ivms 4500 مشاهده کنند.

در مورد آپارتمان‌ها که تعداد کاربران زیاد است مدیر مجموعه می‌تواند برای هر یک از ساکنان به دلخواه و با توجه به نیاز، هر دوربین را که بخواهد دسترسی دهد و یا اجازه دسترسی به برخی از دوربین‌ها را از بعضی دیگر سلب کند. به عبارتی برای هر یک از اعضا در دستگاه ذخیره ساز نام کاربری و رمز عبوری ایجاد می‌شود که می‌توان به روی آن اجازه دسترسی‌های مناسب را اعمال کرد. مثلا به هر یک از اعضا اجازه دسترسی به لابی ورودی، درب پارکینگ، راهروی جلوی واحد خود فرد و دوربینی که پارکینگ خودرو او را نشان می‌دهد را می‌دهند. همچنین دستگاه ذخیره ساز تمام موارد مانند این که کدام کاربران و در چه ساعت به دوربین متصل شده‌اند و چه کارهایی را انجام داده‌اند را ثبت می‌کند.

 

اهمیت نصب دوربین مداربسته در محیط اداری

 

امروزه مزایای استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته و کارایی‌های آن در موارد مختلف امور کاری دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. یکی از موارد فوق العاده مهم که در وجود یا عدم وجود سیستم دوربین مداربسته در یک محیط اداری مطرح است، ایجاد امنیت و بازدارندگی بزرگی است که بعد از پیاده سازی این سیستم در یک مجموعه به وجود می‌آید. این که هم کارکنان و هم مراجعه کنندگان بدانند اعمال و رفتار آنها مدام در حال ثبت است، کاملا بدیهی است که همه از برخی اعمال که ممکن است باعث تضعیف موقعیت کسب و کار گردد اجتناب کنند. این بدان معنی است که بسیاری از اعمالی که در محیط کسب و کار نباید انجام شوند به علت بازدارندگی بالایی که وجود سیستم‌های دوربین مداربسته به وجود می‌آورند، از ابتدا انجام نخواهند شد.

 

نصب دوربین مداربسته در محیط اداری

 

ویژگی‌های یک دوربین مداربسته برای نصب در محیط اداری

 

به طور کلی این که یک مجموعه اداری مدام در حال پایش از طرف یک سیستم قدرتمند باشد، طوری که بتوان موارد خاص را به صورت خودکار و با کمترین زمان از آن خروجی گرفت قطعا خواسته اصلی یک مدیر و یا گردانندگان کسب و کارها است. این که سیستم دوربین مداربسته بدون این که خطایی در انجام کار خود داشته باشد بتواند تمام مواردی که این سیستم به خاطر آن پیاده سازی شده را ثبت و به آسانی و با دسترسی‌های مختلف ارائه دهد از مهمترین مشخصه یک سیستم دوربین مداربسته است. همچنین سیستم دوربین مدار بسته باید دارای قابلیت‌هایی باشد که بهره بردار آن بتواند، با استفاده از آنها نظارت بهتری بر سیستم مورد نظارت خود داشته باشد. مواردی مانند تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط و … از این موارد هستند.

 

 

نکات مهم برای نصب دوربین مداربسته در محیط اداری

 

1-معمولا در محیط کاری خصوصا در مکان‌هایی که ارباب رجوع وجود دارد گرفتن صورت مراجعه کننده در نقطه ورود فرد مهم است.

2-بهتر است در اتاق‌هایی که ارباب رجوع‌ها رفت و آمد دارند علاوه بر تصویر، صدا هم ضبط گردد.

3-معیار اصلی در انتخاب محل دوربین نیاز مدیر است. به عبارتی ممکن است از نظر فنی دوربین در جایی مناسب نباشد اما به دلیل نیاز خاص مدیر جای دوربین تعیین شود.

4-سعی شود در اتاق‌ها دوربین پشت به پنجره‌ها باشد تا نور مستقیم خورشید به طرف لنز دوربین نباشد.

5-محل دستگاه ساعت زنی کارمندان یکی از نقاط مهم است که باید تصویر آن گرفته شود.

6-تصویر تجهیزات داخل اتاق سرور معمولا مهم است و ضبط می‌شود.

7-معمولا دوربینی در پشت درب ورودی واحد اداری نیاز است تا تصویر افراد پشت درب قابل مشاهده باشد و نیز می‌توان دسترسی به این تصویر را نیز به منشی دفتر هم داد.

8-در شرکت‌هایی که تجهیزاتی از مراجعه کنندگان تحویل گرفته می‌شود و یا به او تحویل داده می‌شود، ضبط تصاویر تحویل گرفتن تجهیز و یا تحویل دادن تجهیز مهم است.

9-در مواردی نیز می‌توان از دوربین‌ها و مکانیزم‌هایی استفاده کرد که نوع و تعداد تجهیزاتی که جابجا می‌شوند نیز قابل رصد باشد.

10-محل دستگاه dvr و یا nvr باتوجه به نیاز مدیر مشخص می‌گردد. اما به صورت کلی در صورت وجود اتاق سرور اولین مکان مناسب اتاق سرور است. گزینه بعد مکانی مناسب در اتاق مدیر است مثلا در کمد دیواری و یا گاوصندوق مدیر می‌باشد. به صورت کلی سعی در پنهان نگه داشتن محل دستگاه رکوردر بهتر است.

11-در صورت نیاز به مانیتور محلی تصاویر به روی مانیتور با استفاده از ارتباط مستقیم کابل HDMI و یا VGA با دستگاه DVR و یا NVR با توجه به محدودیت‌های این نوع کابل‌ها بهتر است دستگاه رکوردر در مکانی قرار گیرد که علاوه بر داشتن امنیت، تا جای ممکن به محل مانیتورینگ محلی تصاویر، نیز نزدیک باشد. همچنین در صورت فاصله زیاد از دستگاه کابل افزایش طول USB نیز برای منتقل کردن موس به محل مانیتور جهت کنترل دستگاه نیاز است.

 

نصب دوربین مدار بسته هایک ویژن در محیط اداری

 

11-در صورت نیاز به مانیتور محلی تصاویر به روی مانیتور با استفاده از ارتباط مستقیم کابل HDMI و یا VGA با دستگاه DVR و یا NVR با توجه به محدودیت‌های این نوع کابل‌ها بهتر است دستگاه رکوردر در مکانی قرار گیرد که علاوه بر داشتن امنیت، تا جای ممکن به محل مانیتورینگ محلی تصاویر، نیز نزدیک باشد. همچنین در صورت فاصله زیاد از دستگاه کابل افزایش طول USB نیز برای منتقل کردن موس به محل مانیتور جهت کنترل دستگاه نیاز است.

کمپانی هایک ویژن به دلیل داشتن تیم تحقیق و توسعه بزرگ خود همواره سعی کرده نیاز‌های مشتریان خود را شناسایی و با در نظر گرفتن آنها همواره سیستم به روز و کارا برای کاربری‌های مختلف را در سبد محصولات خود ارائه دهد. نکته مهم در انتخاب یک سیستم مناسب دوربین مداربسته برای یک محیط داشتن دانش از مدل‌های مختلف دوربین مداربسته و نیز آگاهی کامل از نیازهای اصلی مصرف کننده است. همچنین دستگاه رکوردر به عنوان اصلی ترین قسمت از یک سیستم دوربین مداربسته باید از توانایی‌هایی که یک صاحب کسب و کار نیاز دارد و یا ممکن است در آینده این نیاز برای او به وجود آید پشتیبانی کند. یعنی پیش بینی‌هایی در آن شده باشد تا بتواند همواره کارایی بالایی در شرایط مختلف از خود نشان دهد.

 

مزایای استفاده از سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن در محیط اداری

 

دستگاه‌های رکوردر هایک ویژن حتی نوع ساده آن نیز با توجه به این که در طراحی و تولید آن نیاز مشتری مدنظر قرار گرفته و مدام در حال توسعه است و آپشن‌های جذاب و مناسب زیادی که استفاده از آن را برای محیط اداری مناسب می‌سازد، ارائه می‌دهد.

تصویر زیر نحوه عملکرد سیستم دوربین مداربسته هایک ویژن در یک شرکت با بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد.

 

نحوه عملکرد سیستم دوربین مداربسته هایک ویژن در یک شرکت

 

در ادامه به مزایای نصب دوربین مدار بسته هایک ویژن در محیط اداری اشاره شده است.

  1. امکان مدیریت پخش محلی تصاویر. به عبارتی می‌توان تصاویر پخش شده از مانیتور محلی متصل به دستگاه را مدیریت کرد و تصاویری که نیاز نیست در آن دیده شود را از پخش محلی حذف کرد.
  2. در برخی از مدل‌های NVR هایک ویژن امکان مدیریت مجزای تصاویری که از طریق کابل HDMI پخش می‌شوند و آنهایی که از طریق کابل VGA پخش می‌شوند، وجود دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توان در دو نقطه مجزا تصاویر متفاوتی را روی نمایشگرها پخش کرد. البته که موس فقط به روی یکی از خروجی‌های محلی دستگاه منتقل می‌شود، که این امر قابل کنترل است.
  3. یکی از مزایای بزرگ دستگاه‌های رکوردر هایک ویژن قابلیت بالای آنها در اتصال به شبکه داده است. با اتصال این دستگاه‌ها به شبکه داده امکان اتصال همزمان 128 نفر به دستگاه وجود دارد. در واقع دستگاه می‌تواند به 128 نفر که هرکدام کار مخصوص خود را با دستگاه دارند خدمات ارائه کند.
  4. می‌توان برای هر یکی از کاربرانی که به دستگاه متصل می‌گردند نام کاربری مخصوص خودشان را ساخت. سطح دسترسی این نام کاربری می‌تواند به صورت کامل مدیریت شود. این که مثلا کدام دوربین را بتواند ببیند، بتواند به تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشد یا خیر، کدام دوربین‌ها؟ یا بتواند تنظیمات دستگاه را تغییر دهد؟  و …
  5. این نکته نیز مهم است که در دستگاه‌های هایک ویژن کارهایی که هر کدام از یوزرها با دستگاه انجام می‌دهند در دستگاه ثبت می‌شود و توسط بهره بردار اصلی قابل پیگیری است.
  6. از مزیت مورد 4 می‌توان اینطور استفاده کرد که دسترسی به تصاویر هر بخش را به مدیر آن بخش نیز داد تا بتواند بهتر بخش مربوط به خود را مدیریت کند در حالی که به تصاویر بخش‌های دیگر مجموعه دسترسی ندارد.
  7. با استفاده از نام کاربری و پسوردی که برای هر فرد ساخته می‌شود، می‌تواند فرد با استفاده از آن روی گوشی همراه و لب تاب و یا کامپیوتر شخصی خود هم در شبکه داخلی مجموعه و هم در بیرون از مجموعه و با استفاده از اینترنت تصاویر را با استفاده از نرم افزار ivms4200 برای سیستم عامل ویندوز و نرم افزار ivms4500 برای گوشی همراه دریافت نماید.
  8. می‌توان از قابلیت تشخیص عبور از خط یا تشخیص نفوذ دستگاه هایک ویژن نیز برای کنترل مناطقی از مجموعه، که رفت و آمد در آنها مهم است استفاده شود تا در این صورت دستگاه آلارم‌های تعریف شده را جهت آگاهی افراد ارسال نماید.

 

نکته جالب این است که  شما چه از دوربین های تحت شبکه و دستگاه رکوردر NVR استفاده کنید و چه از دوربین های توربو اچ دی و دستگاه DVR  استفاده کنید اغلب قابلیت‌های فوق قابل دسترس هستند. یعنی کاربر متوجه نخواهد شد سیستمی که در حال دریافت تصاویر آن است سیستمی تحت شبکه و یا سیستمی توربو اچ دی است.

در پایان جهت نصب دوربین مداربسته در محیط مسکونی، اداری و صنعتی مهمترین رکن، توجه به ویژگی‌های محل نصب دوربین مداربسته و نیاز کاربر به دوربین است. بر اساس آن می‌توان ویژگی‌های دوربین مورد نیاز را بررسی و بهترین و مناسب‌ترین دوربین مداربسته را جهت نصب در محیط مدنظر انتخاب کرد.

شما عزیزان می‌جهت مشاوره در زمینه خرید و نصب دوربین مداربسته با کارشناسان ما در هایک ویژن لند تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها