حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین-تحت-شبکه--چیست؟

12

13 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین تحت شبکه چیست؟|هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

دوربین‌های مدار بسته با استفاده از دو تکنولوژی تصاویر تولید شده خود را به سمت دستگاه ذخیره‌کننده تصاویر خود ارسال می‌کنند. یک روش تولید تصویر آنالوگ و در دوربین و انتقال آن با استفاده از یک کابل کواکسیال که مستقیما از دوربین به دستگاه ضبط تصویر متصل است، می‌باشد. این مدل دوربین‌ها که نسل قدیم دوربین‌ها هستند دوربین‌های آنالوگ نام دارند که نسل به روز شده و کیفیت بالای آنها دوربین توربو اچ دی است. روش دیگر ارسال تصویر دوربین استفاده از بستر شبکه داده برای ارسال است. در این روش دوربین تصویر را به صورت داده‌های دیجیتال تبدیل و این داده‌ها بر اساس پروتکل‌های شبکه کد شده و ارسال شده و در سمت دستگاه ذخیره‌ساز تحت شبکه دریافت می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم دوربین تحت شبکه را بررسی کنیم.

1.معرفی دوربین تحت شبکه

دوربین تحت شبکه یکی از مهم ترین انواع دوربین مدار بسته به حساب می‌آید که ویژگی‌های برجسته زیادی را در خود جای داده است. این مدل از انواع دوربین مدار بسته معمولا برای کاربری‌های خاص و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های تحت شبکه در کنار کارایی و مزایایی بالایی که دارند، به نسبت دوربین‌های توربو اچ دی و با کیفیت مشابه دارای قیمت بالاتری هستند. قیمت بالای دوربین‌های تحت شبکه می‌تواند برای این نوع از دوربین‌ها نقطه ضعف محسوب شود.

2.نحوه عملکرد دوربین تحت شبکه

دوربین‌های توربو اچ دی سیگنال آنالوگ را به سمت دستگاه DVR یا Digital Video Recorder که ضبط کننده دیجیتال تصاویر است ارسال می‎‌کند تا در ابتدا DVR آن‌ را دیجیتال کرده وسپس ذخیره نماید.

نحوه عملکرد دوربین تحت شبکه

در دوربین‌های تحت شبکه بر خلاف دوربین‌های توربو اچ عمل دیجیتال کردن تصاویر در خود دوربین انجام می‌گیرد. این تصاویر دیجیتال بر بستر شبکه داده و با استفاده از پروتکل‌های شبکه به سمت دستگاه ضبط کننده تصاویر تحت شبکه و یا NVR (Network Video Recorder) ارسال می‌شود. به دلیل این که دوربین تصاویر را به داده‌های دیجیتال تبدیل کرده است بنابراین با اضافه کردن پردازنده‌ها و نرم افزارهایی به دوربین می‌توان برخی قابلیت‌ها را به دوربین مدار بسته تحت شبکه اضافه کرد. مانند قابلیت تشخیص پلاک و تشخیص چهره و … که امکان اضافه کردن آنها به دوربین توربو اچ دی وجود ندارد و این قابلیت‌ها را در صورت امکان باید در DVRها پیش بینی کرد.

3.کیفیت تصویر و لنز دوربین تحت شبکه

کیفیت تصویر در دوربین‌ها تحت شبکه مانند دوربین‌ها توربو اچ دی بر اساس مگاپیکسل بیان می‌شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد دوربین کیفیت بالاتری دارد. مثلا دوربین‌های  1MP,2MP,4MP,… در بازار موجود هستند. هر چه کیفیت دوربین بالاتر باشد تصویر ارائه شده دارای رزولوشن تصویر بالاتری است و وضوح بهتری را ارائه می‌دهد. البته که با بالا رفتن کیفیت حجم داده‌های تصویر نیز افزایش پیدا می‌کند و برای ذخیره‌سازی آن به فضای بزرگتری نیاز است.

کیفیت-تصویر-و-لنز-دوربین-تحت-شبکه

به صورت تجربی کیفیت تصویر دوربین تحت شبکه در حالت مشابه از دوربین توربو اچ دی بهتر است. این دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلا به دلیل این که در دوربین توربو اچ دی دیجیتال سازی تصویر در DVR انجام می‌شود پس سیگنالی که از طرف دوربین به سمت دستگاه DVR ارسال می‌گردد سیگنالی آنالوگ است. تاثیر پذیری از نویزهای محیط، مشکلات افت سیگنال در طول مسیر کابل، خراب بودن کابل و …. می‌توانند عواملی باشند که به روی کیفیت تصویر تاثیر گذاشته و موجب افت کیفیت آن شوند. در مقابل در دوربین‌های تحت شبکه به دلیل این که سیگنال تصویر در خود دوربین به دیجیتال تبدیل می‌شود لذا عوامل محیطی، طول کابل و … نمی‌توانند منجر به افت کیفیت در تصویر شوند.

کیفیت تصویر دوربین تحت شبکه می‌تواند تحت تاثیر لنزی که در آن به کار رفته نیز باشد. به دلیل بالاتر بودن قیمت دوربین‌های تحت شبکه معمولا تجهیزات به کار رفته در آنها نیز تا حدودی دارای کیفیت بالاتری نیز هستند. نوع و طراحی لنز با کیفیت‌تر دوربین‌های تحت شبکه می‌تواند دلیل دیگری برای داشتن تصویر با کیفیت‌تر در این دوربین‌ها به نسبت دوربین‌های توربو اچ دی باشد.

4.نحوه کابل کشی دوربین تحت شبکه

دوربین تحت شبکه بر خلاف دوربین توربو اچ دی نیازی نیست مستقیما توسط یک کابل به دستگاه ذخیره‌ساز تصاویر متصل شود. در پیاده سازی سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه در ابتدا باید یک شبکه تشکیل داد. شبکه داده از تعدادی سوئیچ تشکیل شده که به هم متصل شده اند. دوربین‌ها هر یک به نزدیکترین سوئیچ شبکه متصل شده و دوربین‌ها در محل ضبط کننده تصاویر تحت شبکه یا NVR  که خود نیز به همان شبکه داده دوربین‌ها متصل است قابل دریافت می‌باشد. این یک مزیت می‌تواند در پروژه‌ها و مراکزی که وسعت بالایی دارند مزیت بزرگی باشد.

نحوه-کابل-کشی-دوربین-تحت-شبکه

دقت شود در این شبکه ساده و کوچک ممکن است یک سوئیچ وجود داشته باشد و این سوئیچ هم در کنار دستگاه ضبط تصاویر باشد ( گاهی هم ممکن است از NVRهایی که خود آنها دارای پورت سوئیچ POE هستند استفاده کنیم) در این صورت نحوه کابل کشی مانند دوربین توربو اچ دی از محل دوربین تا محل دستگاه ذخیره‌ساز باشد. خب یکی از مزایای دوربین تحت شبکه کابل کشی آسان‌تر و منعطف‌تر است که در این وضعیت این قابلیت از بین خواهد رفت. این که چرا با این شرایط طراح با استفاده از دوربین‌های تحت شبکه را پیشنهاد می‌دهد می‌تواند به دلیل این باشد که مثلا کاربری‌هایی مورد نیاز است که فقط دوربین‌های تحت شبکه قادر به ارائه آنها می‌باشند.

5.انواع دوربین تحت شبکه

دوربین‌های تحت شبکه انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها دارای کارایی ومزایای مختص خود می‌باشند. هر دورببین با توجه به ظاهر، جنس بدنه و مشخصاتی که دارد مناسب برای استفاده در موقعیت خاص خود است. با توجه به متنوع بودن کاربری‌های یک سیستم دوربین مدار بسته مانند استفاده در شرایط خاص و … انواع دوربین مدار بسته متناسب نیز تولید شده است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله ما در این زمینه را از طریق این لینک مطالعه فرمائید.

در بحث انواع دوربین تحت شبکه می‌توان انواع دوربین تحت شبکه بر اساس ظاهر و شکل بدنه آنها بیان کرد و یا اینکه انواع دوربین مدار بسته بر اساس کاربری و قابلیت‌هایی که دارند را ارائه کرد. به صورت کلی انواع دوربین‌های تحت شبکه از نظر ظاهری مانند دوربین دام، بولت، اسپید دام، کیوب، دوربین‎‌های اتاق کودک (Baby Camera)، دوربین‌های باکس و … اشاره کرد. از نظر لنز هم دوربین‌های تحت شبکه مانند دوربین توربو اچ دی به دو دسته لنز ثابت و لنز متغییر تقسیم می‌شوند.

انواع-دوربین-تحت-شبکه

یکی از دسته بندی‌های دیگر دوربین‌های تحت شبکه انواع آن بر اساس توانایی‌های آنها است. مثلا دوربین پلاک خوان، دوربین تشخیص چهره، دوربین دید در شب رنگی، دوربین شمارش خودرو و … است.

6.اجزای دوربین تحت شبکه

یک دوربین تحت شبکه از قسمت‌های مختلف تشکیل شده که تفاوت در این اجزاء در دوربین تحت شبکه مدل‌های مختلف این دسته از دوربین‌های مدار بسته را به وجود می‌آورد.

اجزای-دوربین-تحت-شبکه

بدنه دوربین تحت شبکه-BULLET

بدنه، لنز و حسگر تصویر، برد و کانکتورها را می‌توان به عنوان مهم ترین اجزای دوربین تحت شبکه معرفی کرد. هر قسمت این دوربین یک وظیفه خاص دارد. لنز همچون چشم دوربین تحت شبکه عمل می‌کند. لنز دوربین که از عدسی‌هایی خاص با فاصله کانونی مشخص تشکیل شده است وظیفه دارد تا تصویر بازه گسترده‌ای از محیط را تجمیع و آن ‌را روی حسگر تصویر منعکس نماید. حسگر تصویر متناسب با نور تابیده شده به روی آن سیگنال الکتریکی آنالوگی تولید می‌کند. این سیگنال آنالوگ در دوربین و توسط برد اصلی به دیجیتال و با فرمت خاص استاندارد انتقال در شبکه داده تبدیل می‌شود. دوربین از طریق کانکتور شبکه خود به شبکه داده متصل شده و داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. در کنارکانکتور شبکه دوربین یک کانکتور ورودی برق 12 ولت نیز وجود دارد که وظیفه ارتباط منبع تغذیه با برد اصلی برای روشن شدن آن را به عهده دارد.

البته که در اغلب دوربین‌های تحت شبکه از استاندارد تامین برق دوربین از طریق شبکه که تامین کننده آن سوئیچ شبکه است ( تکنولوژی POE) استفاده شده است. که در صورتی که هم دوربین و هم سوئیچی که دوربین به آن متصل است از تکنولوژی POE پشتیبانی کنند نیازی به استفاده از منبع تغذیه 12 ولت برای دوربین نخواهد بود و با اتصال کانکتور شبکه به دوربین، دوربین روشن خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنولوژی POE بهتر است مقاله ما در این زمینه را با ورود به این لینک مطالعه نمایید.

تمام قطعات داخلی یک دوربین مدار بسته در داخل محفظه‌ای که شکل خاصی هم دارد قرار گرفته است که به آن بدنه دوربین می‌گویند. بدنه دوربین مشخص کننده نوع دوربین بر اساس تقسیم بندی ظاهری است. مانند دوربین بولت با بدنه کشیده و مناسب برای نصب روی دیوار و دوربین دام با بدنه گنبدی شکل قابل نصب زیر سقف.

7.تکنولوژی های انتقال داده دوربین IP

دوربین تحت شبکه از طریق کانکتور شبکه خود به سوئیچ وصل می‌شود. با اتصال سوئیچ به شبکه داده و انجام درست تنظیمات شبکه دوربین دوربین قادر خواهد بود در شبکه داده و تحت پروتکل‌های خاص داده‌هایی را دریافت و ارسال کند. مثلا در دوربین مدار بسته تصویر دوربین داده ارسالی است و مثلا دستورات کنترلی را برای نحوه عملکرد در شبکه داده دریافت می‌کند.

در ساخت انواع دوربین تحت شبکه، معمولا شرکت های تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری از تکنولوژی‌های مختص خود استفاده می‌کنند. همه شرکت‌ها معمولا علاوه بر تکنولوژی خاص خود در انتقال داده تصاویر از تکنولوژی واحد نیز پشتیبانی می‌کنند تا تجهیزات تولیدی توسط تولید کنندگان مختلف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. نام این تکنولوژی که یکی از قوی ترین تکنولوژی های به کار رفته در طراحی این سیستم هم هست، ONVIF می‌باشد. تکنولوژی انتقال داده یک سری استاندارد های ارتباطی خاص را در جهت اتصال دوربین‌های تحت شبکه، سیستم های بازرسی و سیستم های ذخیره سازی ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که امروزه شرکت های زیادی همچنون سونی و Axis، هایک ویژن، پاناسونیک و … از این تکنولوژی خود و ONVIF در ساخت دوربینهای تحت شبکه خود استفاده کرده‌اند. تکنولوژی ONVIF برای اولین بار در سال 2008 عرضه شد و هم اکنون به عنوان یکی از رایج ترین تکنولوژی های طراحی دوربین تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8.قابلیت‌های دوربین تحت شبکه

همانطور که در بخش‌های قبلی این مقاله نیز اشاره شد، دوربین‌های تحت شبکه را از دیدگاه‌های مختلف می‌توان با هم مقایسه و بررسی کرد. در حالی که شاید اینچنین دسته بندی از نظر قابلیت‌های دوربین برای دوربین‌های توربو اچ دی شاید مرسوم نباشد. این مسئله به این دلیل است که دوربین‌های توربو اچ دی خود توانایی پردازش دیجیتال به روی تصاویر را ندارند و فقط تولید کننده‌ی سیگنالی قابل فهم برای DVR هستند. در حقیقت اگر در سیستم توربو اچ دی پردازشی به روی تصویر انجام شود این کار را DVR  انجام می‌دهد. در حالی که در دوربین‌های تحت شبکه به دلیل این که عمل دیجیتال‌سازی تصویر در خود دوربین انجام می‌شود می‌توان قابلیت‌هایی نرم افزاری و یا حتی سخت افزاری برای پردازشی خاص روی تصویر به دوربین اضافه کرد و مثلا تشخیص چهره یا پلاک خودرو را به دوربین اضافه نمود.

پس یکی از بخش‌های مهم که دوربین‎‌های تحت شبکه در آن با هم متفاوت هستند قابلیت‎‌های این دوربین‌ها است.

قابلیت‌های دوربین تحت شبکه خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. قابلییت‌هایی که به صورت ذاتی در صورت استفاده از سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه بدست می‌آیند و قابلیت‌هایی که منحصرا برخی از مدل‌های این دوربین‌ها دارند و در کنار قابل ذاتی آنها قابل دستیابی هستند.

قابلیت‌هایی که ذاتا دوربین‌های تحت شبکه دارند مانند عدم نویز پذیری از محیط، قابلیت گسترش بالا، قابلیت استفاده از لینک‌های ارتباطی مانند رادیو و فیبر نوری، کابل کشی کمتر در محیط‌های بزرگ و … مواردی هستند که در صورت استفاده از سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه بدست خواهد آمد.

در کنار این مزایا و قابلیت‌هایی که استفاده از دوربین‌های تحت شبکه برای ما به وجود می‌آورند، قابلیت‌هایی نیز وجود دارند که فقط دوربین‌های تحت شبکه آن‌ها را دارند مانند داشتن آنالیز عبور از خط و قابلیت نفوذ در تمام دوربین‌ها مدار بسته (مثلا در برند هایک ویژن این قابلیت در DVRها فقط روی دو دوربین انجام می‌شود). تعریف سناریوهای هوشمند نظارت تصویر که مستلزم ارتباط و لینک شدن خود دوربین‌ها با یکدیکر است. داشتن توانایی پلاک خوانی و تشخیص چهره در خود دوربین، ضبط شدن تصاویر هم روی دوربین و هم دستگاه ذخیره‌کننده تصاویر مرکزی و … از  این دسته قابلیت‌ها هستند.

9.مزایا و معایب دوربین تحت شبکه

در این مقاله از ابتدا در هر بخش تقریبا سعی شد متناسب با موضوع ارائه شده شرح کلی مزایا و معایب دوربین تحت شبکه ارائه شود. در این قسمت به صورت کلی مزایا و معایب دوربین تحت شبکه که اغلب در بخش‌های پیشین نیز بیان شده است، ارائه می‌شود.

مزایا:

سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه قابلیت بالایی در گسترش دارد، در طراحی و پیاده سازی منعطف هستند و در مکان‌های وسیع و بزرگ و با تعداد دوربین بالا کابل کشی کمتری نیاز دارند و خصوصا در مکان‌های بزرگ و با تعداد دوربین بالا کارایی بالایی نیز دارند. این دوربین‌ها به نسبت سیستم توربو اچ دی دارای کیفیت بالاتری هستند و دیرتر خراب می‌شوند. عیب یابی در آنها راحت‌تر است و در پروژه‌های بزرگتر پیاده سازی آنها ساده تر است. امکان استفاده از فیبر نوری و لینک‌های رادیویی برای انتقال تصویر در آن میسر است.

معایب:

در مورد معایب سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه به دلیل مزایای بالایی که به نسبت دوربین توربو اچ دی دارند معایب خاصی نمی‌توان اشاره کرد. تنها عیبی که می‌توان برای دوربین تحت شبکه بیان کرد این است که در صورتی که کاربر از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کند و اگر بخواهد از سیستم دوربین تحت شبکه استفاده کند باید کل سیم‌کشی و زیر ساخت دوربین مدار بسته خود را تغییر دهد. این در حالی است که به راحتی با همان بستر دوربین آنالوگ و با استفاده از سیستم دوربین توربو اچ دی می‌تواند به کیفیت بالاتر دست پیدا کند. عیب دیگر دوربین مدار بسته تحت شبکه گران بودن تجهیزات آن به نسبت دوربین‌های توربو اچ دی است. البته که در مقابل این گران بودن مزایایی مانند داشتن تجهیزات با کیفیت ساخت بالاتر و … نیز وجود دارد.

10.کاربرد دوربین تحت شبکه

شما می توانید انواع دوربین تحت شبکه را در موقعیت‌های مختلفی خصوصا در مکان‌های با وسعت بالا مورد استفاده قرار دهید. این مدل از انواع دوربین کیفیت ساخت بالایی دارد و می تواند محیط‌های گسترده را تحت پوشش خود قرار دهد. از همین رو، شما با خیال راحت می توانید این دوربین را در مراکز صنعتی، ساختمانهای اداری، ساختمان‌های دولتی، سایتهای ساختمان سازی، بانک ها، تاسیسات نظامی و سیستمهای ترافیکی مورد استفاده قرار دهید. با استفاده از یک شبکه قوی شما می‌توانید هر چند دوربینی که به آنها نیاز دارید را در موقعیت با کمترین محدودیت نصب کنید.

11.دوربین تحت شبکه هایک ویژن

هایک ویژن نامی آشنا در زمینه تولید دوربین تحت شبکه به حساب می آید که محصولاتش را با سطح کیفیتی بالایی در اختیار مشتریان قرار می دهد. هایک ویژن را می توان به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید دوربین تحت شبکه شناسایی کرد.


دوربین-تحت-شبکه-هایک-ویژن
دوربین تحت شبکه هایک ویژن

محصولات هایک ویژن در عین داشتن کیفیت ساخت خوب و قدرت عملکردی عالی، همراه با سطح قیمتی مناسبی در بازار عرضه می‌شود. همچنین تنوع بالای محصولات تولیدی این شرکت توانسته تقریبا به همه نیازهای کاربران از یک سیستم امنیتی به خوبی پاسخ دهد. در نتیجه افراد با بودجه محدود هم می توانند از محصولات این برند استفاده کنند. فقط، شما باید مطمئن شوید که در حال تهیه بهترین دوربین برای موقعیت مد نظر خود هستید..

 

مقالاتی که بهتر از پس از پایان این مقاله مطالعه کنید:

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها