حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تشخیص حرکت، عبور از خط و نفوذ در دوربین هایک ویژن

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط و تشخیص نفوذ در دوربین هایک ویژن

فهرست مطالب

تشخیص حرکت، عبور از خط و نفوذ در دوربین هایک ویژن قابلیت هایی هستند که در اکثر محصولات هایک ویژن وجود دارند و پشتیبانی می شوند. قابلیت حساسیت به حرکت در دوربین های مدار بسته به دلیل کاربرد در ضبط تصاویر در همه محصولات توربو اچ دی و تحت شبکه و در همه کانال های یک دستگاه رکوردر DVR و یا NVR وجود دارد. اما قابلیت تشخیص عبور از خط و تشخیص نفوذ ممکن است در برخی محصولات تحت شبکه وجود نداشته باشد.

قابلیت تشخیص عبور از خط و نفوذ در دوربین هایک ویژن در دوربین های تحت شبکه مربوط به قابلیت های خود دوربین است و اگر در دوربینی این قابلیت ها وجود نداشته باشد در دستگاه NVR هم غیرفعال می باشند. اما در سیستم های دوربین مدار بسته توربو اچ دی قابلیت عبور از خط و نفوذ در دوربین هایک ویژن به قابلیت های DVR و نه دوربین مربوط می شود. در نتیجه می توان گفت پردازش تصویر در دوربین های تحت شبکه در خود دوربین انجام می شود و پردازش در دوربین های توربو اچ دی در dvr انجام می پذیرد و نهایتا dvr روی تنها دو پورت می تواند این آنالیز را انجام دهد.

در DVR ها می توان قابلیت تشخیص عبور از خط و نفوذ را برای دو کانال همزمان فعال کرد. این که کدام کانال ها باشند مهم نیست و فقط تعداد آن در یک دستگاه نمی تواند از دو کانال بیشتر باشد. در حالی که در یک سیستم تحت شبکه اگر همه دوربین ها این قابلیت را داشته باشند آنالیز تصویر به روی تصویر همه دوربین ها فعال می گردد.

پس اگر نیاز به استفاده از قابلیت های تشخیص عبور از خط و نفوذ در یک سیستم داریم باید بدانیم از میان  قابلیت تشخیص حرکت، عبور از خط و نفوذ در دوربین هایک ویژن، قابلیت تشخیص حرکت برای همه دوربین ها وجود دارد اما اگر نیاز ما به آنالیز تصویر تشخیص عبور از خط و نفوذ بیشتر از دو کانال است دستگاه DVR پاسخگوی نیاز ما نیست و لازم است از سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن و آن هم دوربین هایی که این قابلیت ها را دارند استفاده کنیم.

نحوه پیکره بندی سه قابلیت حساس به حرکت دوربین مداربسته هایک ویژن

تشخیص حرکت و عبور از خط و نفوذ دوربین های هایک ویژن از ویژگی و قابلیت های هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی می باشند که در ادامه نحوه ی پیکر بندی آن را آموزش می دهیم با هایک ویژن لند همراه باشید.

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن

قدم اول:

ابتدا با استفاده از آدرس آی پی وارد کنسول DVR و یا NVR هایک ویژن می شویم. مطابق با تصویر زیر به صفحه تنظیم تشخیص حرکت وارد می شویم. بعد از انتخاب دوربین تیک فعال شدن قابلیت تشخیص حرکت را می زنیم تا فعال گردد.

سپس نواحی در تصویر که باید به روی آنها آنالیز انجام شود و دستگاه به حرکت در آن نواحی حساس باشد را مشخص می کنیم. اگر ناحیه مورد نظر ما کل صفحه نیست با زدن Clear All صفحه را پاک می کنیم. با زدن  Draw Area  نواحی مورد نیاز را با نگه داشتن کلیک چپ و کشیدن موس به روی تصویر مشخص می کنیم. در انتها میزان حساسیت به حرکت را تنظیم کرده و Save را انتخاب می کنیم.

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژنتصویر زیر به عنوان مثال و مطابق با نیاز کاربر تنظیم شده است:

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن

قدم دوم:

قدم بعدی در تنظیمات استفاده از قابلیت حساس به حرکت در دوربین مدار بسته هایک ویژن، مشخص کردن زمان بندی است. این که این قابلیت در چه بازه از شبانه روز و هفته فعال باشد.

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن

با کلیک به روی ستون های آبی امکان ویرایش ساعت وجود دارد.

قدم سوم:

در نهایت مرحله آخر به این صورت است که در فضا و نسبت به حساسیتی که در قدم اول تعریف کرده ایم و در زمان فعال بودنی که در قدم دوم تعریف کردیم اگر آلارمی تشخیص داده شد دستگاه دقیقا چه کاری باید انجام دهد. نحوه دسترسی به این تنظیمات در تصویر زیر نشان داده شده است.

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود با کلیک به روی Linkage Method وارد این تنظیمات می شویم:

در کادر اول Normal Linkage به ترتیب از بالا به پایین:

  • هشدار شنیداری (بوق زدن دستگاه)
  • ارسال ایمیل (باید بخش ایمیل در قسمت شبکه پیکره بندی شده باشد و با ایمیل های عمومی این سرویس کار نمی کند)
  • پیام به نرم افزارهای نمایش تصویر مانند ivms که با این دستگاه در ارتباط اند.
  • تمام صفحه کردن تصویر دوربین در نمایشگر متصل به دستگاه
  • و بارگذاری عکس هنگام آلارم در فضای ابری که باید کانفیگ شده باشد.

کارد دوم Trigger Alarm Output :این کادر مربوط به فعال کردن خروجی های آلارم دستگاه در صورت وجود است که در این دستگاه وجود ندارد.

و کادر آخر Trigger Recording :در اثر فعال شدن این آلارم می توان مشخص کرد که ضبط تصاویر کدام یک از کانال های رکورد انجام شود.

با انجام این پیکره بندی ها و انتخاب گزینه های مناسب، آلارم ها مطابق با نیاز ما تنظیم شده است.

پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن

برای پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن ابتدا مانند مراحل تصویر زیر وارد Smart Event شده و Line Crossing را انتخاب می کنیم. تیک Enable  را زده و با کلیک به روی Draw Area خط فرضی را روی تصویر می کشیم.

در ادامه مشخص می کنیم که فعال سازی آلارم تشخیص عبور از خط از کدام جهت تصویر به کدام جهت باشد مثلا از چپ به راست خط فرضی کشیده شده یا از راست به چپ خط فرضی کشیده شده است. گاهی ممکن است نیاز به آلارم تشخیص عبور دو طرفه از خط باشد مثلا چه شی از سمت راست به چپ خط فرضی کشیده شده، عبور کرده باشد و چه شی از سمت چپ به راست خط فرضی کشیده شده. حساسیت را بسته به نیاز مشخص کرده و Save می کنیم.

دقت شود در یک تصویر می توان چند خط فرضی کشید.

دقت شود در یک تصویر می توان چند خط فرضی کشید.

پیکره بندی تشخیص حرکت دوربین هایک ویژن

همان طور که در تصویر بالا دیده می شود بعد از اینکه همه تنظیمات برای خط یک به پایان رسید با انتخاب خط دوم و سوم و چهارم در مرحله 10 تصویر می توان تا 4 خط در یک صفحه کشید.

برای زمان بندی نیز:

پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن

و در قسمت Linkage Method:

پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن

در این بخش تنها تفاوت با حالت فعال سازی، تشخیص حرکت در اضافه شدن قسمت PTZ Linking است که در آن می توان در صورت تشخیص آلارم از دوربین اسپیددام بخواهیم هر کاری دارد رها کند و نقطه (Perset)، مسیر تعریف شده بین چند نقطه مشخص (Patrol) و یا الگو (Pattern) از پیش تعریف شده که با شماره مشخص می شود را برای ما انجام دهد.

به این صورت پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن فعال شده و درصورت بروز آلارم در اثر این تشخیص دستگاه کاری را که تعریف کرده ایم انجام می دهد.

در تصویر نهایی در نرم افزار ivms با فعال کردن این قابلیت در صورت وجود جسم متحرک در تصویر دور آن یک کادر مربع کشیده می شود. همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید:

پیکره بندی تشخیص عبور از خط دوربین هایک ویژن

پیکره بندی تشخیص نفوذ دوربین هایک ویژن

قابلیت تشخیص نفوذ به این صورت است که ما در صفحه ای که دوربین در حال تصویر برداری آن است یک کادر بسته می کشیم و  در صورتی که از هر طرفی چیزی وارد این کادر شود آلارم فعال خواهد شد.

پیکره بندی تشخیص نفوذ دوربین هایک ویژن

 

برای پیکره بندی این آلارم مطابق شکل وارد تنظیمات شده و همانند فعال سازی تشخیص حرکت و فعال سازی تشخیص عبور از خط مراحل مشابه را طی می کنیم. دقت شود در این حالت هم قادر خواهیم بود چهار فضای بسته را در تصویر مشخص نماییم. در مرحله 11 تصویر زیر می توان تصویر بعدی را کشید و مجددا پارامترهای آن را تنظیم کرد.

پیکره بندی تشخیص نفوذ دوربین هایک ویژن

تمام مراحل دیگر دقیقا مثل حالت فعال سازی تشخیص نفوذ دنبال می شود. یعنی بعد از ذخیره کردن خط ناحیه اول می توان اقدام به مشخص نمودن ناحیه دوم کرد.

برای زمان بندی:

تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط و تشخیص نفوذ در دوربین هایک ویژن

و برای اکشن هایی که نیاز داریم انجام گیرد:

 پیکره بندی تشخیص نفوذ دوربین هایک ویژن

با فعال کردن این قابلیت در تصویر نهایی و در نرم افزار ivms دور هر شی متحرک در تصویر یک کادر سبز رنگ کشیده خواهد شد.

 پیکره بندی تشخیص نفوذ دوربین هایک ویژن

امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید به راحتی تنظیمات را روی سیستم دوربین مداربسته خود اعمال نمایید. شما می توانید با ارائه انتقادات و پیشنهادات خود ما را در جهت تولید محتوای بهتر و قوی تری هدایت نمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها