حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

12 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نصب دوربین مدار بسته در شرایط خاص | هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

آیا تا به حال شاهد نصب دوربین مدار بسته در شرایط خاص بوده اید؟ مثلا نصب دوربین در مناطق خیلی سرد و یخبندان یا مناطق خیلی گرم و دارای دمای بالا؟! آیا دوربین مورد استفاده در محیط خاص مانند محیط قابل انفجار یا محیط‌های اسیدی و خورنده و … با دوربین‌های مدار بسته مورد استفاده در محیط‌های معمولی که ما در آنها زندگی می‌کنیم یکی است؟!! البته گاهی نیز شرایطی خاص بر محیط حاکم است که استفاده از دوربین‌های معمول را برای آن محیط غیر ممکن می‌سازد! مثلا محیط‌های مملو از گازهای قابل اشتعال که قابل انفجار هم باشد.

همیشه که نمی‌توان دوربین مدار بسته را در جایی تعبیه کرد که نه آفتاب ببیند و نه مهتاب! گاهی اوقات لازم است دوربین را در محیط‌هایی نصب کنید که شرایط‌شان چندان عادی نیست. شاید همیشه محیط ما یک محیط معمولی نیست که بتوان تجهیزات مرسوم را در آن به کاربرد برد، مانند مثلا انبار نگهداری مخازن الکل و یا مواد مشابه که به شدت مستعد انفجار با کوچکترین جرقه هستند.

با فرض کنید انبار نگهداری از مواد خورنده مانند اسید داریم در این شرایط حتی فولاد‌های قوی هم آسب‌پذیر هستند اگر از دوربین مدار بسته معمولی برای این این محیط استفاده شود چه مدت طول عمر خواهد داشت؟ همه ما به وفور شاهد استفاده از دوربین‌های مدار بسته در چنین شرایطی بوده‌ایم. اهمیت آشنایی با مبحث نصب دوربین مدار بسته در شرایط خاص ما را بر آن داشته است که در ادامه این محیط‌‌ها را به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار دهیم. آیا به نظر شما دوربین‌هایی که در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی‌هایی خاص دارند؟! قطعا دوربین مدار بسته‌ی شرایط خاص باید دارای استاندارهای خیلی بالاتری به نسبت دوربین‌های دیگر باشد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراهمان باشید که به همراهیتان دلگرمیم.

نصب دوربین مدار بسته در شرایط خاص 

با توجه به توضیحات فوق مشخص است که تولید کننده‌گان دوربین مدار بسته بسته باید دوربین‌های مدار بسته متناسب با محیط‌های مختلف را ارائه دهند تا کاربران بتوانند نیاز خود برای شرایط خاص را برآورده سازند. از طرفی کاربر باید با دقت و شناخت نسبت به محیط خود دوربین مدار بسته مناسب را انتخابو و مورد استفاده قرار دهد تا سیستم نظارت تصوری بتواند عملکرد مناسب خود را داشته باشد و منجر به از بین رفتن هزینه‌ها نشود.  در ادامه شرایط حاکم بر برخی محیط‌ها و برخی قابلیت‌هایی که دوربین مدار بسته برای استفاده در آن شرایط باید داشته باشد را ارائه خواهیم کرد.

شرکت هایک ویژن در جهت تولید و عرضه دوربین مداربسته هایک ویژن همواره سعی نموده است تا تمام استاندار‌د های لازم برای تولید یک تجهیز الکتریکی را رعایت نماید. این شرکت انواع مختلفی از دوربین‌ها برای استفاده در محیط‌های خاص را برای کاربران خود طراحی و تولید کرده است. اغلب دوربین‌های هایک ویژن دارای استاندارد عایقی قابل قبولی هستند که این موجب می‌شود در شرایط خاص داری مقاومت کافی باشند.

نصب دوربین مدار بسته در مناطق سرد و یخبندان

برخی مناطق هستند که دارای دمای پایین بوده و در این مناطق اکثرا هوا تاریک‌تر، مه آلودتر است و استعداد بیشتر برای یخبندان شدن از بقیه مناطق معمول را دارد. مسلما دوربینی که برای استفاده در آب و هوای مطلوب و معمولی طراحی شده است، تحمل حضور در این شرایط را ندارد. اصلا نباید از چنین دوربینی انتظار داشته باشید که در این محیط عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. قطعا دوربینی که بتواند در این شرایط کار کند باید دارای مواردی مانند بدنه مقاوم، عایق بندی مناسب بدنه و … باشد. از نظر تکنولوژی مورد نیاز باید دارای ساز و کار تصویر برداری در شرایط مه و همچنین با نور کم را داشته باشد. همچنین از نظر جنس و موارد به کار رفته در آنها باید دارایط خصوصیاتی باشد. مثلا شیشه لنز این دوربین باید شرایطی را داشته باشد که علاوه براین که در شرایط خیلی سرد و مه آلود بتواند سالم بماند همچنین باید دارای ترکیبی باشد که بلورهای یخ ناشی از مه و رطوبت هوا تنواند به لنز چسبیده و مانع تصویر برداری این دوربین از محیط شوند.

چرا ممکن است دوربینی برای شرایطی خاص مناسب نباشد؟ چون شرایط آب و هوایی گوناگون همچون دما، رطوبت و… می‌‌توانند عملکرد دوربین مدار بسته را تحت تاثیر قرار دهند. اگر قصد دارید دوربین را در مناطق سردی که یخبندان پدیده غالب آن‌‌ها است، مورد استفاده قرار دهید؛ نخست به بررسی دیتاشیت دوربین مورد نظر بپردازید. در صورتی که این دوربین از قابلیت مورد نیاز برای استفاده در چنین شرایطی مانند استحکام بدنه و مقاوم بودن در برابر نفوذ آب در شرایط خاص و همچنین تکنولوژی تصویر برداری متناسب با محیط ما برخوردار باشد، حتما این موضوع در دیتاشیت آن ذکر شده و قابل بررسی است.

نصب دوربین مدار بسته در شرایط خاص | هایک ویژن لند

ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که آیا نحوه نصب دوربین مدار بسته در مناطق سرد و یخبندان با نحوه نصب آن در شرایط عادی یکسان است؟!

معلوم است که نه! برای مثال نصب دوربین‌های مدار بسته در مناطق دارای دمای پایین باید به گونه‌ای صورت بپذیرد که در صورت وقوع یخبندان، دوربین در نقطه‌ای نصب نشده باشد که در معرض پاشش مستقیم آب باشد که در صورت یخ زدن آب قطعا دوربین با آسیب فیزیکی مانند شکسته شدن روبرو خواهد شد. پس در این شرایط باید از نصب دوربین در محیط آب ریز نیز خودداری نموده و بدین ترتیب مانع از آسیب دیدگی فیزیکی دوربین شوید. یا باید سازه‌هایی را در کنار دوربین نصب کرد تا در شرایط یخبندان مانع از آسیب رسیدن به دوربین شود. مثلا حفاظی را در بالای دوربین نصب کرد که در صورت وقوع بخبندان از رسیدن یخ به دوربین جلوگیری کند.

مسئله مطرح شده در بالا یک مثال بود تا نشان دهیم بسته به شرایط علاوه بر دقت در انتخاب درست مدل دوربین مدار بسته، باید نحوه نصب دوربین طوری انجام پذیرد که کمترین آسیب ممکن به دوربین وارد شود.

به طور مثال دوربین هایک ویژن ضد آب مدل  DS-2CE76D0T-ITMFS با استاندارد عایقی IP67 می‌باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد شما می‌توانید با مراجعه به دیتاشیت محصول استاندارد عایقی آن را بخوانید .

دوربین شرایط خاص

همچنین مطابق تصویر زیر شماره IP  (استاندارد عایقی) روی لیبل دوربین ثبت شده است:
دوربین شرایط خاص

اگر در شرایط مه گرفته‌گی هم باشید حتما باید دوربینی انتخاب کنید تا مناسب این محیط باشد. به طور مثال دوربین مداربسته ضد مه هایک ویژن دارای تکنولوژی Defog است که به سبب آن یک انتخاب عالی برای نصب در این محیط می‌باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی ضد مه دوربین مداربسته مقاله ما در این زمینه با عنوان ” دوربین مداربسته ضد مه ” را مطالعه نمایید.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استاندارد عایقی مقاله ما در این زمینه را با عنوان”بهترین دوربین مداربسته ضد آب” از طریق این لینک مطالعه نمایید.

نصب دوربین مدار بسته در مناطق گرم و دمای بالا

جالب است بدانید که در مناطق گرمی که دمای هوا بالا است، بحث خنک سازی دوربین مدار بسته مهم‌تر از هر بحث دیگری است! اگر قصد دارید نسبت به نصب دوربین مدار بسته در چنین شرایطی اقدام نمایید، حواستان باشد که هر دوربینی نمی‌تواند مناسب استفاده در این مناطق باشد. پس اول سراغ دیتاشیت محصول رفته و از قابلیت به کارگیری آن در دماهای بالا اطمینان حاصل نمایید. به عنوان مثال ساده استفاده از دوربین‌های با بدنه پلاستیکی در این مناطق توصیه نمی‌شود، چرا که این ونوع دوربین در انتقال حرارت تولید شده در دوربین به بیرون گزینه مناسبی نبوده و منجر به آسیب رسیدن به دوربین می‌گردد.

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2T63G0-I5/I8 می‌تواند یکی از انتخاب های شما برای نصب در چنین محیطی باشد.

نصب دوربین مدار بسته در مناطق گرم و دمای بالا

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2T63G0-I5/I8

حال که دوربین مناسب برای این محیط را انتخاب کردید لازم است برای نصب آن نکاتی را رعایت نمایید:

تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا دوربین مدار بسته را در جایی نصب کنید که کمترین گرمای ممکن به آن برسد. مسلما در مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند، نمی‌توان از ورود گرما به دوربین جلوگیری به عمل آورد. اما می‌توان آن را به گونه ای تعبیه نمود که میزان گرما و نور تابیده شده به دوربین را حداقل ممکن رساند. به عنوان مثال دوربین مدار بسته را در مجاورت فلزاتی که از قابلیت تابشی و رفلکس بالا بهره مند هستند، نصب نکنید. چرا؟

چون گرمای ساطع شده از سطح این فلزات می‌تواند بُرد دوربین مدار بسته را سوزانده و بدین ترتیب شما را با مشکل مواجه کند. پس لطفا دوربین را در مکانی نصب کنید که به اندازه کافی از فلزات دارای قابلیت تابشی و رفلکس بالا فاصله داشته باشد و یا مکانیزی در کنار دوربین اضافه کنید تا به نحوی برای دوربین سایه ایجاد کند.

نصب دوربین مدار بسته در مناطق شرجی و مرطوب

دوربین مدار بسته ای که قصد دارید آن را در مناطق شرجی و مرطوب نصب نموده و مورد استفاده قرار دهید، باید حتما توان مقاومت در برابر نفوذ رطوبت را داشته باشد. خُب از کجا بفهمید که دوربین مورد نظرتان این قابلیت را دارد؟ کافی است نیم نگاهی به آی پی دوربین در دیتا شیت آن بیندازید.

یک نکته: آی پی (IP) حفاظت عایقی، مخفف Ingress Protection و نشان دهنده درجه حفاظت عایقی است را با (IP) دوربین تحت شبکه یا IP camera که مخفف Internet Protocol است را اشتباه نگیرید منظور ما در اینجا استاندارد عایقی است. که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. .

دوربین شرایط خاص شرجی

برای جلوگیری از خرابی دوربین مدار بسته در مناطق شرجی و دارای رطوبت  استفاده از باکس‌ها و کانکتورهای مقاوم در برابر رطوبت ضروری است. بدین ترتیب با قرارگیری دوربین و تجهیزات آن در مجاورت رطوبت طول عمر و ماندگاری آن‌ها کم نخواهد شد.

نصب دوربین مدار بسته در مناطق اسیدی و خورنده

نصب دوربین مدار بسته در مناطق اسیدی و خورنده هم دست کمی از سایر مناطقی که پیش‌تر به بحث درباره آن‌ها پرداختیم، ندارد. اگر نکات مربوط به استفاده از دوربین‌های مدار بسته در مناطق اسیدی و خورنده را رعایت نکنید، نتایج چندان مطلوبی مشاهده نخواهید کرد. در محیط‍‌های اسیدی گازها و رطوبتی در هوا وجود دارد که منجر به از بین رفتن فلزات، خرابی بردهای الکترونیکی و به صورت کلی خوردگی در فلزات می‌شود.

با توجه به توضیح بالا بدنه دوربین مدار بسته مناسب برای استفاده در محیط‌های اسیدی باید از جنسی مقاوم در برابر خوردگی مانند پلاستیک و یا فولاد مقاوم به خوردگی باشد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که استیل از مقاومت بی نظیری در برابر اسیدها و مواد خورنده برخوردار می‌باشد. همین موضوع طول عمر دوربین‌های مدار بسته با بدنه استیل را در مجاورت با اسیدها و مواد خورنده تضمین ‌می‌نماید. دوربین‌های مناسبِ مناطق اسیدی از مقاومت قابل توجهی در مقابل نفوذ گازهای خورنده بهره مند هستند. پس از این طریق نیز احتمال نفوذ عوامل خورنده به داخل دوربین و از بین رفتن برد الکترونیکی نیز کاهش می‌یابد. پس می‌توانید این دسته از دوربین‌ها را با خیال راحت در چنین شرایطی مورد استفاده قرار داده و از عملکرد بی نقصشان لذت ببرید!

کمپانی هایک ویژن دوربین‌های خاص خود برای استفاده در محیط اسیدی و خورنده را تحت عنوان دوربین ضد خوردگی و زیر آب دریا هایک ویژن معرفی می‌کند. این دوربین‌ها به سبب استفاده در این محیط‌های خاص دارای ویژگی‌های مخصوصی هستند.  ما  در مقاله “دوربین ضد خوردگی و زیر آب هایک ویژن” به طور مفصل به معرفی آنها پرداخته‌ایم.  برای خواندن این مقاله روی این لینک کلیک کنید.

نصب دوربین مدار بسته در محیط قابل اشتعال

اگر قصد دارید دوربین مدار بسته را در محیط‌های قابل اشتعال مورد استفاده قرار دهید، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که هر دوربینی مناسب استفاده در چنین شرایطی نیست. ممکن است این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که دوربین مدار بسته مناسب برای استفاده در محیط‌های قابل اشتعال چه دوربینی است؟

در محیط‌‌های قابل اشتعال باید از دوربین‌‌های مدار بسته ضد انفجار که از قابلیت اجرای عملکرد در دمای بالا برخوردار هستند، استفاده کنید. بی شک استفاده از دوربین‌هایی به غیر از دوربین‌های ضد انفجار در چنین شرایطی می‌تواند نتایج فاجعه باری را رقم بزند! دوربین مناسب برای این محیط‌ها دوربین‌هایی هستند که هم خود عواملی که می‌تواند منجر به انفجار شود مانند جرقه را ایجاد نمی‌کنند و به طریقی آنرا مهار کرده اند، و همچنین بدنه مستحکم در برابر موج انفجار دارند که در برابر انفجار مقاوم هستند.

ما در مقاله “دوربین ضد انفجار هایک ویژن” ، دوربین مداربسته ضد انفجار هایک ویژن را معرفی کرده و به بررسی ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم. در صورت تمایل و آشنایی بیشتر با آن مقاله ما را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید هر دوربین مدار بسته را در هر شرایطی می‌توان نصب کرد، وقت آن فرا رسیده است که به این باور اشتباه پایان بدهید. در این مقاله تعدادی از محیط‌های خاص ممکن برای نصب دوربین مدار بسته را بررسی کردیم. دوربین مدار بسته‌ای که برای استفاده شرایط معمول طراحی و تولید شده است برای استفاده در محیط‌های خاص مناسب نیست و هر محیط با شراط خاص بسته به شرایطش نیاز به دوربین مدار بسته خاص خود که دارای مشخصات مخصوص به خود است را دارد. دوربینی که برای محیط قابل انفجار طراحی و تولید شده است با دوربین مناسب در برابر خوردگی کاملا متفاوت است. پس لطفا پیش از خرید دوربین نخست دیتاشیت آن را بررسی کرده و اطمینان پیدا کنید که گزینه ای مناسب برای شرایط مورد نظر شما است!

 

مقالاتی که بهتر است که پس از این مقاله مطالعه نمایید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها