حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آموزش نصب دوربین مدار بسته از 0 تا 100

12

22 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش نصب دوربین مدار بسته از 0 تا 100

فهرست مطالب

با وجود نا امنی و خطرات موجود در دنیای امروز، استفاده از سیستم امنیتی و نظارتی رو به افزایش است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که دیگر نصب دوربین مدار بسته مختص مراکز اداری، صنعتی، بانک ها و فروشگاه ها نیست و این موضوع برای لابی ساختمان های مسکونی، راهروها و یا حتی مغازه های خرده فروشی هم یک الزام در حال پیاده سازی است. علاوه بر آن نصب دوربین مدار بسته در مناطق اداری و تجاری، در کاهش خسارات وارد بر کسب و کارها بسیار موثر است و نقش مهمی در کم کردن جرم و جنایت ایفا می‌کند. پس از آشنایی با انواع دوربین مداربسته هایک ویژن و انتخاب دوربین مداربسته و دستگاه رکوردر مناسب نیازمان، لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم تا در هنگام نصب دوربین مدار بسته و پیاده سازی آن دچار مشکلی نشویم؛ برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با آموزش نصب دوربین مداربسته با هایک ویژن لند همراه شوید.

 

نصب و پیاده سازی دوربین مدار بسته

 

اولین و مهمترین مرحله برای نصب دوربین مداربسته هایک ویژن، توجه به هدفی است که در نظر داریم برای رسیدن به آن دوربین مدار بسته نصب کنیم. در ابتدا بد نیست این نکته را مورد توجه قرار دهیم که معمولا اصلی‌ترین کاربرد سیستم دوربین مدار بسته در هر محیط مستند سازی وقایع است. وقتی این نکته را در کنار هدف شخصی خود در طراحی، چیدمان، نصب و کاربری دوربین مدار بسته مورد توجه قرار دهیم، در نهایت سیستمی خواهیم داشت که بیشترین کارایی را برای ما دارد. وقتی کاربری مستند سازی وقایع را وارد طراحی کنیم، آنگاه چیدمان دوربین‌ها را طوری در نظر می‌گیریم تا در صورت نیاز بتوانیم به راحتی به تصویر آن استناد کنیم و از وقوع بسیاری از مشکلات پیشگری کنیم و یا مشکل به وجود آمده را به راحتی رصد و حل کنیم.

ابعاد و مساحت منطقه‌هایی که می‌خواهیم دوربین را در آن نصب کنیم، تعداد دوربین‌های مدنظر، تکنولوژی مورد استفاده در دوربین ، قیمت تمام شده و… می‌تواند در انتخاب مدل دوربین مؤثر باشد. پیشنهاد ما برای تامین این نیاز کاربران، دوربین‌ های برند هایک ویژن است که دارای تنوع محصول بالا و کیفیت مناسب و نرم افزار کاربرپسند می‌باشند. این دوربین‌ها با دو تکنولوژی اصلی توربو اچ دی (آنالوگ کیفیت بالا) و دوربین‌های تحت شبکه (IP) تولید می‌شوند و یکی از پیشرفته ترین و مورد استقبال ترین دوربین‌های مداربسته در دنیا هستند. نصب دوربین مدار بسته هایک ویژن با توجه به تکنولوژی‌های مناسب به کار رفته در آنها و همچنین رایط کاربری حرفه‌ای آنها مقرون به صرفه و کاربردی می‌باشد.

 

نصب دوربین مدار بسته از 0 تا 100

 

نکات مهم در انتخاب مدل دوربین مدار بسته

 

انتخاب مدل دوربین مدار بسته یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید و نصب یک سیستم نظارتی است. در انتخاب مدل مناسب، نکاتی که باید مدنظر قرار دهیم عبارتند از: کیفیت تصویر مناسب برای ما، نوع حسگر تصویر، زاویه دید دوربین، قابلیت‌های اتصال به شبکه‌ و برخی قابلیت‌های ویژه مانند تشخیص چهره، حرکت و … . البته لازم به ذکر است توجه به همه این موارد باید ما را به هدفی که می‌خواهیم با نصب دوربین مدار بسته به آن برسیم، نزدیکتر کند.

دوربین‌های مداربسته با کیفیت‌های تصویر متفاوتی از سوی تولید کننده‌ها تولید و عرضه می‌شوند و باید با توجه به آنها و بسته به نیاز خود کیفیت تصویر، لنز، میزان بزرگنمایی و .. مناسب خود  را انتخاب نماییم. قطعا که بهتر است دوربینی با رزولوشن بالا که توانایی تصاویربرداری با جزئیات دقیق را دارد انتخاب کنیم؛ البته هزینه‌ای که برای آن درنظر گرفته‌ایم روی این انتخاب بسیار تاثیر گذار است. هر چه کیفیت تصویر بالاتری انتخاب کنیم به طبع قیمت دوربین بیشتر می‌شود.

نصب دوربین مداربسته هایک ویژن

در این راستا همچنین، نوع حسگر تصویر نیز تاثیر زیادی بر کیفیت تصویر و وضوح آن دارد. زاویه دید نیز باید تا جای ممکن گسترده باشد. با داشتن دوربین با زاویه دید گسترده، تصویر خروجی می‌تواند بخش بزرگی از محیط مورد توجه ما باشد، البته بسته به نیازی که ما داریم ممکن است در برخی موارد زاویه دید محدودتر ولی بزرگنمایی بیشتر برای نیاز ما بهتر باشد(مانند وقتی که می‌خواهیم پلاک خودروها را رصد کنیم).  قابلیت‌های اتصال به شبکه‌ مانند اتصال به اینترنت، امکان دسترسی از راه دور و نصب برنامه‌های مربوطه را فراهم می‌کند. همچنین، برخی از مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاص مانند تشخیص چهره و حرکت هستند که می‌تواند برای محافظت و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، همانطور که گفته شد هزینه نیز یکی از عوامل قابل توجه است و باید بر اساس نیاز و بودجه خود، مدلی را انتخاب کنیم که نیازهای ما را در محدوده قیمت ما پوشش دهد.

 

انتخاب لنز دوربین مداربسته

 

در هنگام انتخاب دوربین مداربسته باید لنز (یا همان فاصله کانونی) دوربینی که انتخاب می‌کنیم را مدنظر قرار دهیم وگرنه خروجی تصویر دلخواه خود را نخواهیم داشت. در واقع یکی از مواردی که در انتخاب دوربین مداربسته از طرف بسیاری از کاربران به آن توجه نمی‌شود لنز دوربین مداربسته خریداری شده است. این در حالی است که یکی از مهمترین عوامل در انتخاب دوربین مداربسته کارآمد و مناسب توجه به لنز دوربین مداربسته‌ است.

این که چه لنزی مناسب نیاز ما است، توسط کارشناسان این حوزه و با توجه به نیازهای کاربر تعیین می‌شود. اصولا دوربین‌ها از نظر لنز یا فاصله کانونی به دو نوع لنز ثابت و لنز متغییر تقسیم می‌شوند. دوربین‌های لنز ثابت دارای زاویه تصویر و بزرگنمایی ثابتی هستند، که با نصب آنها تصویری ثابت از یک محیط (از نظر بزرگنمایی و وسعت دید دوربین) را در اختیار قرار می‌دهند. برند هایک ویژن اغلب دوربین‌هایی با لنز ثابت و با فاصله کانونی 2.8، 3.6، 4 و 6 میلیمتر تولید و به بازار عرضه می‌کند، که کاملا نیاز‌های مختلف مشتری در این بخش را برطرف خواهد کرد.

همچنین دوربین‌های لنز متغیر یا اصطلاحا دوربین های وریفوکال نیز به عنوان دوربین با لنز متغییر تولید و ارائه شده‌اند. این دوربین‌ها این قابلیت را دارند تا زاویه دید، بزرگنمایی و فوکوس دلخواه و مورد نیاز ما را در اختیار قرار دهند. این دوربین‌ها در مدل‌های مختلف توسط کمپانی هایک ویژن تولید و عرضه می‌شوند. در واقع بعد از نصب دوربین در محل خود و متناسب با مدل دوربین، به صورت دستی و یا با استفاده از موتور داخلی دوربین، میزان بزرگنمایی و زاویه دید دوربین و فوکوس تصویر تنظیم می‌شود. برند هایک ویژن دوربین‌های وریفوکال اغلب با لنز 2.8 -12 (یعنی دوربین با فاصله کانونی متغییر بین 2.8 تا 12 میلیمتر) تولید و به بازار عرضه می‌نماید که طرفداران زیادی هم دارند.

 

قابلیت ضد نور(WDR/HLC/BLC)

 

نکته دیگر در انتخاب دوربین مداربسته توجه به اختلاف نور در یک محیط است، یعنی اگر محیطی که قرار است دوربین تصویر برداری کند، محیطی باشد که در یک قسمت نور شدید و در قسمتی دیگر از محیط نور کم باشد که به آن اصطلاحا عدم تقارن در نور محیط می‌گویند؛ این عدم تقارن نور سبب تاریک شدن تصویر خروجی دوربین مداربسته خواهد شد. گاهی هم پس زمینه تصویر دوربین مدار بسته خیلی پر نور است مانند وقتی پشت سوژه، پنجره وجود دارد و یا قسمتی از تصویر به شدت پرنور باشد مانند وقتی نور خودرو به سمت دوربین تابیده می‌شود.

در حقیقت دوربین قادر نخواهد بود تعادلی بین نقاط بسیار پرنور و بسیار کم نور برقرار نموده و ازاین‌رو تصویر تاریک و تیره خواهد شد. به عنوان مثال در قسمت‌های ورودی و خروجی و راهروها و مکان­‌هایی از این دست به علت اینکه در این اماکن تردد وجود دارد، بسیار مهم هستند و بنابراین باید دوربین مناسبی را انتخاب کرد تا بتواند در برابر این عدم تقارن نور در محیط عملکرد مناسبی از خود نشان دهد وگرنه تصویر دریافتی، تصویری مناسبی نخواهد بود.

WDR یا قابلیت ضد نور دوربین مداربسته

 

برند هایک ویژن جهت رفع این مشکل قابلیت WDR/HLC/BLC به بعضی مدل‌های دوربین مدار بسته تولیدی خود که برخی به صورت پردازش دیجیتالی تصویر و برخی به صورت اضافه شدن سخت افزاری خاص به دوربین است اضافه کرده است؛ دوربین مدار بسته هایک ویژن با استفاده از این قابلیت‌ها (همچنین فعال شدن آنها از سوی کاربر) می‌توانند تصویری نسبتا خوب در شرایط نور محیطی نا مناسب ارائه دهند. 

 در مقاله دوربین مداربسته ضد نور به صورت مفصل به بررسی این نوع دوربین‌های مداربسته پرداختیم.

 

نویزهای الکترو مغناطیسی محیط

 

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سیستم دوربین مدار بسته توجه به نویزهای الکترومغاطیسی محیط در محل نصب سیستم دوربین مدار بسته است. می‌دانیم که سیگنال تصویر خروجی دوربین در مدل‌های دوربین توربو اچ دی سیگنال آنالوگ است و خروجی تصویر در  دوربین های تحت شبکه داده‌های دیجیتال است. از این‌رو در محیط‌های با نویز بالا باید دقت نمود در صورت انتخاب دوربین‌های توربو اچ دی که خروجی آنالوگ دارند اگر نتوانیم به طریقی به تاثیر نویز محیط به روی سیگنال‌ها فائق بیاییم، ویدئوی خروجی تصویر نامناسب و همراه نویز خواهد بود و لذا در محیط‌های با نویز بالا استفاده از دوربین های تحت شبکه بیشتر پیشنهاد می‌گردد، هر چند این راهکار هزینه بالاتری دارد.

 

 

موارد تاثیر گذار دیگری مانند قدرت دید در شب، داشتن توانایی خاص مورد نیاز کاربر و …. نیز در انتخاب مدل و نوع دوربین مداربسته تاثیر گذار است که بسته به نیاز کاربر و با نظر کارشناس مدنظر قرار گرفته می‌شود.

 

نصب دستگاه رکوردر تصاویر (DVR یا NVR)

 

در ادامه آموزش نصب دوربین مداربسته و پس از انتخاب نوع و مدل دوربین مرحله بعد انتخاب دستگاه رکوردر (DVR یا NVR) متناسب با نوع و تعداد دوربین‌های انتخابی است. مواردی مانند بازه مورد نیاز ذخیره سازی، تعداد دوربین‌ها، نحوه مانیتورینگ تصاویر و نیازهای خاص کاربر و … می‌توانند در انتخاب مدل دستگاه ذخیره تصویر مرکزی (DVR یا NVR) تاثیر گذار باشد.

 

محل مناسب قرار گیری دوربین و دستگاه رکوردر

 

واضح است اگر دوربینی مناسب در مکانی درست با زاویه دیدی مناسب نیاز ما، نصب نشود کارایی اصلی مورد انتظار ما را از خود نشان نخواهد داد. مثلا در مواردی که نیاز ما گرفتن کلیات یک محیط است، برای تشخیص نقطه مناسب نصب دوربین مدار بسته، بهتر است جایی که تمام فضا و نمای روبرو را به نمایش می‌گذارد را انتخاب نمایید. به عبارتی جایی از دید دوربین مداربسته مخفی و به اصطلاح کور، نمانده باشد. یا انتخاب دستگاه رکوردی که نیازهای بهره برداری ما از سیستم دوربین مداربسته را مرتفع ننماید عملا سیستم دوربین مدار بسته ما کارایی خود را از دست خواهد داد.

یکی از عوامل کلیدی و مهم در انتخاب محل مناسب نصب دوربین مدار بسته نیاز کاربر است، در کنار استانداردهایی که برای تعیین محل مناسب یک دوربین مدار بسته وجود دارد، توجه به نیاز کاربر نیز برای تعیین آن امری ضروری است. در واقع خروجی تصویر دوربین مدار بسته باید بتواند نیازی که کاربر به دلیل آن در حال نصب دوربین مدار بسته است را پوشش دهد.

محل قرار گیری دستگاه رکوردر در نحوه خروجی گرفتن تصاویر زنده و تصاویر ضبط شده و همچنین روی امنیت سیستم پیاده سازی شده نیز تاثیر دارد. مواردی مانند داشتن موقعیت مرکزی نسبت به چیدمان دوربین‌ها، در دسترس همگان نبودن دستگاه (به دلیل اهمیت آن)، امکان برقراری ارتباط با دستگاه مانند ارتباط مانیتور با دستگاه و … از عوامل مهم تعیین کننده محل دستگاه ذخیره تصویر مرکزی است. توصیه می‌شود قبل از خرید این تجهیزات حتما با متخصصین این امر در شرکت‌های معتبر تماس و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. 

 

پیاده سازی و نصب سیستم­ دوربین‌‌های مداربسته

 

بعد از انتخاب دستگاه DVR یا NVR و دوربین‌ها و محل نصب و قرار گیری آنها، حال باید طراحی و پیاده سازی مناسبی جهت ارتباط تجهیزات با هم و برای داشتن بهره‌وری حداکثری از سیستم دوربین مدار بسته انتخاب شده داشته باشیم. در این مرحله با بررسی محلی که قرار است سیستم دوربین مداربسته در آن اجرا گردد به این هدف خواهیم رسید.

در تصویر زیر تصاویر اجرا و نصب دوربین مدار بسته را مشاهده می کنید:

پیاده سازی و نصب سیستم دوربین‌ های مداربسته هایک ویژن

در ادامه آموزش نصب دوربین مداربسته و بعد از انتخاب دوربین‌ها به صورت کلی مراحل زیر در این مسیر طی خواهد شد.

– قدم اول تعیین محل قرارگیری دوربین‌ها است، این مکان با توجه استانداردها و همچنین توجه به نیاز کاربر و تصویری که مدنظر  است مشخص می‌شود. معمولا مکان مناسب دوربین مداربسته مشخصه‌هایی مانند عدم وجود مانع در برابر دید دوربین جهت تصویر برداری از سوژه مورد نظر، گرفتن حداکثر وسعت تصویر، دور از دسترس عموم بودن و … است. در واقع جایگذاری مناسب دوربین‌ها با توجه به نیاز کاربر، تخصص و تجربه بالایی را می‌طلبد.

– در قدم دوم بهترین محل برای دستگاه DVR یا NVR انتخاب می‌شود. معمولا بهترین محل برای دستگاه DVR یا NVR مشخصه‌هایی همچون امن بودن، مرکزیت داشتن، نزدیک بودن به محل مانیتورینگ تصویر، دسترسی مناسب جهت انجام سرویس دوره ای، مخفی بودن، دور از دسترس عموم بودن و … دارد. البته در صورتی که از دوربین تحت شبکه استفاده می‌شود و بسته به توپولوژی شبکه مدنظر طراح، ممکن است تعیین مکان‎‌هایی جهت قرار گرفتن سوئیچ های شبکه مورد نیاز باشد.

– بعد از مشخص شدن مکان قرار گرفتن DVR یا NVR و دوربین‌ها مرحله بعدی مسیریابی، کانال کشی و لوله‌کشی برای کابل‌های دوربین مدار بسته است. بسته به نوع دوربین مورد استفاده (توربو اچ دی یا تحت شبکه) نوع کابل مورد نیاز برای دوربین تغییر خواهد کرد. اجرای کابل و کانال کشی برای دوربین مدار بسته دارای استانداردهای اجرایی مربوط به خود (مانند مبحث 13 نظام مهندسی) می‌باشد، اما موارد زیر را نیز باید مد نظر قرارداد:

سیم و کابل‌های دوربین نباید در دسترس و قابل دید باشند بهتر است در ارتفاع مناسب و البته در محلی مخفی قرار گیرند و یا به شکل توکار عبور داده شده باشند. در صورت روکار بودن آنها از داکت برای مهار و مخفی کردن آنها استفاده شود. متاسفانه در برخی موارد رعایت استاندارد در اجرای کابل دوربین از سوی برخی مجریان نادیده گرفته می‌شود! در صورتی که یکی از مهمترین بخش‌ها در یک سیستم دوربین مدار بسته، خصوصا در دوربین‌های توربو اچ دی اجرای صحیح کابل دوربین است.

در یک اجرای صحیح علاوه بر موارد ذکر شده در استاندارد باید مواردی مانند جلوگیری از ورود نویز محیط به سیستم و یا عبور کابل از محل هایی که کمترین آسیب ممکن در اثر عوامل محیطی به کابل برسد و … در نظر گرفته شود. در دوربین های تحت شبکه همواره همه کابل‌های دوربین تحت شبکه تا کنار دستگاه NVR کشیده نمی‌شوند، این امر با توجه به توپولوژی پیاده سازی شده شبکه داده متفاوت خواهد بود. اما در استفاده از سیستم توربو اچ دی همه سرکابل دوربین‌ها تا محل DVR باید اجرا شوند که البته این امر را می‌توان یکی از معایب استفاده سیستم های توربو اچ دی دانست که حجم بالای کابل کشی را نیاز دارد.

– قدم بعدی و یکی دیگر از مواردی که در آموزش نصب دوربین مداربسته باید رعایت شود، اجرای کابل ارتباط جهت مانیتورینگ تصاویر سیستم دوربین مدار بسته اجرا شده از محل دستگاه DVR یا NVR تا محل مشاهده تصاویر توسط اپراتور است. هر چند این مرحله می‌تواند همگام با مرحله کابل کشی دوربین در کنار آنها انجام شود که بسته به نوع طراحی که برای مانیتورینگ دوربین شده است می‌تواند متفاوت باشد. همچنین نوع کابلی که اجرا می‌شود بسته به استراتژی مانیتور تصاویر متفاوت خواهد بود. همواره در نظر داشته باشید در کنار کابلی که جهت مانیتور تصاویر اجرا می‌شود بستری هم برای ارتباط ابزار کنترل دستگاه مثلا موس دستگاه را فراهم نمایید تا اپراتور بتواند از آن استفاده کند.

شما عزیزان می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کابل دوربین مداربسته مقاله ما در این زمینه با عنوان “معرفی انواع کابل دوربین مداربسته” را مطالعه نمایید. در این مقاله به طور مفصل انواع کابل‌های مورد نیاز برای اجرای سیستم تحت شبکه و سیستم توربو اچ دی را شرح داده ایم.

-قدم بعدی نصب دوربین های مداربسته و دستگاه DVR یا NVR است. به صورت کلی نصب سیستم­ دوربین‌ های مداربسته به دو صورت ارائه شده در ادامه صورت می‌پذیرد:

 

1-آموزش نصب کردن دوربین مدار بسته آنالوگ یا توربو HD:

 

در این قسمت قبل از آموزش نصب کردن دوربین مدار بسته آنالوگ یا توربو HD بهتر است کمی با این دوربین ها و سیستم آنها آشنا شویم. دوربین های آنالوگ و یا دوربین های توربو اچ دی را اگر بخواهیم به طور خلاصه تعریف کنیم سیستم‌هایی هستند که تصویر فیلمبرداری شده توسط دوربین ها را به صورت آنالوگ و با کمک کابل کواکسیال (RG 58 ,RG 6 ,RG 59, RG 11) به سمت دستگاه ضبط کننده یا همان DVR فرستاده و در آنجا این سیگنال آنالوگ به دیتای دیجیتال تبدیل شده و در ذخیره ساز دستگاه (هارد) ذخیره می‌شوند.  همه دوربین های مداربسته از این دست حداقل دارای دو پورت برق و پورت تصویر هستند.در ادامه آموزش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ و توربو اچ دی شرح خواهیم داد که برای راه اندازی این دوربین‌ها به دو کابل برق و کابل تصویر نیاز خواهیم داشت. کابل ورودی به دوربین، کابل برق دوربین است. اغلب دوربین های مداربسته با ولتاژ ورودی 12 ولت کار می‌کنند بنابراین جهت تغذیه آنها به مبدلی نیاز است تا برق 220 ولت شهری یا ups را به 12 ولت مورد نیاز دوربین های مداربسته تبدیل کند و دوربین را روشن کند. در سیستم‌های کوچک معمولا برق مورد نیاز برای کار کردن دوربین را از منبع تغذیه که معمولا کنار دستگاه DVR قرار دارد تامین می‌کنند. و کابل خروجی، کابل تصویر (کابل کواکسیال) است که تصاویر آنالوگ و یا آنالوگ HD را برای تبدیل به داده دیجتال و ذخیره سازی به سمت DVR ارسال می‌کند.

در برخی از موارد، خصوصا در مکان‌هایی با گستردگی بالا و فاصله زیاد دوربین تا دستگاه DVR، از منبع تغذیه (آداپتور) نصب شده در کنار دوربین برای تغذیه آن استفاده می‌‌شود. در این حالت برق 220 ولت ورودی منبع تغذیه دوربین می‌تواند از برق شهری نزدیک به محل دوربین یا برق UPS مرکزی تامین شود (هر چند بهتر است برق 220 ولت ورودی منبع تغذیه از سمت دستگاه DVR تامین شود).

نصب دوربین مداربسته توربو اچ دی هایک ویژن

در سیستم‌های نسل جدید برند هایک ویژن که حدودا از سال 2019 به بازار جهانی عرضه شده است به دستگاه DVR قابلیت POC که مخفف (Power Over Coaxial) است اضافه شده است که تقریبا مشابه قابلیت POE در دوربین های تحت شبکه است. همانطور که از عبارت آن پیداست DVR برق مورد نیاز، جهت روشن شدن دوربین مداربسته را بر روی بستر کواکسیال که مسئول انتقال تصویر تولید شده دوربین به دستگاه رکوردر است را انتقال می‌دهد و این یعنی دیگر نیازی به کابل برق و منبع تغذیه در این مدل وجود ندارد.

لازم به ذکر است در این سیستم هم دوربین و هم دستگاه DVR باید دارای قابلیت POC باشد. کانکتور ارتباط کابل در این مدل از دوربین ها BNC است. همچنین در محصولات ارائه شده این برند در سال 2020 قابلیت ارسال همزمان صدا و تصویر از طریق یک کابل کواکسیال نیز به آنها اضافه شده است. وجود این سیستم به روز در محصولات نظارت تصویری، علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز های به روز کاربران این محصولات است، همچنین نصب سیستم­ دوربین‌‌های مداربسته را بسیار راحت تر نموده است.

 

2-نصب دوربین های تحت شبکه یا IP:

 

در این دوربین‌‌های مداربسته نحوه نقل و انتقال داده‌ها و تصاویر مانند دوربین‌های آنالوگ نیست و پردازش و تبدیل سیگنال‌ها به دیجیتال توسط پردازشگر داخلی خود دوربین مداربسته انجام شده و ضبط تصاویر بر روی دستگاه رکوردر NVR به نام Network video Recorder انجام می‌شود. سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه دارای سه قسمت اصلی است: دوربین، سوئیچ شبکه و بخش NVR .

نصب دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

بستر انتقال داده در دوربین‌های تحت شبکه مانند بستر شبکه داده در سیستم‌های کامپیوتری است که این باعث می‌شود حجم کابل‌کشی در استفاده از دوربین‌های تحت شبکه کاهش بیابد. همچنین در این سیستم، امکان استفاده از بسترهایی مانند فیبر نوری و لینک‌های رادیویی جهت انتقال داده بین دوربین مداربسته و دستگاه رکوردر وجود دارد که از مزایای این نوع دوربین مدار بسته است.

در این سیستم، دوربین های مداربسته از طریق کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل می‌شوند و از سوئیچ هم از طریق مسیرهای ارتباطی (UPLink) به NVR ارتباط می‌گیرند. در این روش دیگر نیازی نیست از هر دوربین مداربسته یک کابل تا محل دستگاه رکوردر کشیده شود.

در دوربین های مداربسته تحت شبکه قابلیتی به نام (Power Over Ethernet) POE وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست برق تغذیه دوربین‌ها را بر بستر کابل شبکه انتقال می‌دهد، در این صورت اگر سوئیچ شبکه‌ای که دوربین‌های مداربسته به آن متصل‌اند دارای قابلیت POE باشد دیگر نیازی به استفاده از منابع تغذیه مجزا برای تامین تغذیه دوربین‌ها جهت روشن شدن وجود ندارد و این کار را سوئیچ POE با استفاده از کابل شبکه ارتباطی انجام می‌دهد. اغلب دوربین های تحت شبکه تولیدی برند هایک ویژن دارای قابلیت POE هستند. استفاده از کابل‌های  POE این امکان را خواهد داد که کابل منبع تغذیه دوربین‌ها یا همان برق و کابل انتقال تصاویر(کابل شبکه)، یکی باشد که این مسئله نیز به نوبه خود حجم کابل کشی مورد نیاز را کاهش می‌دهد. البته باید سوئیچی که دوربین به آن متصل است و نیز دوربین قابلیت POE را دارا باشند.

در برخی از مدل‌های دستگاه NVR برند هایک ویژن خود دستگاه دارای پورت شبکه POE است که در این صورت نیازی به استفاده از سوئیچ در پیاده سازی وجود ندارد اما باید دقت نمود، در این صورت مانند دوربین های توربو اچ دی سر کابل تمام دوربین‌ها باید تا کنار دستگاه NVR کشیده شود و نمی‌توان از قابلیت شبکه گسترده در این صورت استفاده کرد. مگر اینکه از استفاده از پورت های خود NVR صرف نظر کنیم. همانطور که در تصویر نشان داده شده است، اغلب دوربین های تحت شبکه برند هایک ویژن هم دارای ورودی برق و هم پورت شبکه پشتیبانی از POE هستند که می‌توان بسته به نحوه پیاده سازی، هم از منبع تغذیه و هم از سوئیچ POE در آنها استفاده کرد.

کابل‌های مورد استفاده برای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه از نوع کابل شبکه (زوج های به هم تابیده شده) cat6, cat6A، cat5، cat 5e می‌باشند و کانکتور ارتباط کابل با تجهیزات سوکت Rj45 است.

نصب دوربین مداربسته کیوب هایک ویژن -پورت برق و پورت شبکه دوربین مداربسته کیوب

تصویر پورت شبکه و پورت برق دوربین های تحت شبکه-کیوب را نشان می‌دهد.

برخی از دوربین های تحت شبکه برند هایک ویژن دارای قابلیت اتصال به شبکه وای فای هستند که می‌توان به آنها از طریق وای فای و یا بی سیم (به جای کابل شبکه) ارتباط داشت. در واقع در این روش دوربین های مداربسته با دستگاه ضبط کننده تصاویر بدون کابل کشی و فقط با کمک راه اندازی شبکه محلی وای فای، به یکدیگر مرتبط می‌شوند که البته استفاده از این مورد معمولا برای همه جا توصیه نمی‌شود چون ارتباط بی سیم، ارتباطی با سرعت پایین و نامطمئن است و انتقال تصاویر به کندی و با بریدگی در تصویر انجام خواهد شد.

-آخرین مرحله از آموزش نصب دوربین مداربسته و دستگاه رکوردر، راه اندازی و بهره برداری از آنها براساس نرم افزارهای مخصوص به آنهاست. در راه اندازی نرم افزاری دوربین مدئار بسته هایک ویژن تقریبا دیگر تفاوتی وجود ندارد که ما دوربین تحت شبکه پیاده سازی کرده‌ایم و یا سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی و یا حتی تلفیقی از هر دو آنها! با نصب نرم افزار مخصوص هایک ویژن می‌توان همه تصاویر دوربین‌ها اعم از توربو اچ دی و تحت شبکه را به صورت یکپارچه و در صفحه‌ای واحد مشاهده کرد.

 

نصب دوربینHikvision

 

دوربین های مداربسته هایک ویژن به واسطه فناوری‌های پیشرفته خود، توانایی ضبط و پخش تصاویر با کیفیت بالا را دارند. البته لازم به ذکر است کمپانی هایک ویژن برای تمام سلیقه‌ها و نیازهای کاربران، محصولاتی مناسب تولید و عرضه می‌نماید. نصب کردن دوربینHikvision همانند نکاتی که تا به اینجا مقاله به آن اشاره نمودیم، به خوبی نیازمند بررسی صحیح محیط مورد استفاده، انتخاب نوع دوربین مناسب و نصب صحیح آن است. این امر نیازمند تجربه و دانش فنی است تا بهترین نتیجه امنیتی را به همراه داشته باشد.

برای نصب دوربین‌های Hikvision، ابتدا باید محل مناسبی برای نصب دوربین‌ها انتخاب کرده و کانال‌‌ها و مسیرهای مورد نیاز برای اجرای کابل‌ها را فراهم کنیم. سپس کابل‌های ارتباطی برق و تصویر (کابل کواکسیال و یا کابل شبکه) را از محل دوربین تا DVR یا NVR و یا سوئیچ شبکه (در دوربین تحت شبکه) را اجرا نمائیم. حالا وقت نصب دوربین‌ها در محل مناسب و درست خود است و سپس کانکتورهای ارتباط دوربین با کابل‌ها را اجرا و به دوربین متصل می‌نمائیم. در مرحله بعد هارد را در دستگاه DVR/NVR نصب و کانکتورهای مرتبط آن را را اجرا و به دستگاه متصل می‌کنیم. در نهایت منبع برق تامین کننده توان دوربین‌ها را روشن کرده و DVR/NVR  را روشن و پیکر بندی می‌کنیم. در نهایت و در صورت نیاز تنظیمات شبکه اینترنت(مودم) برای ارتباط با سیستم دوربین مدار بسته از طریق اینترنت و مشاده تصاویر از راه دور را انجام می‌دهیم.

همانطور که اشاره شد، پس از نصب دوربین ها، تنظیمات و پیکربندی آن‌ها برای کاربری مورد نظر انجام می شود. از مزایای نصب دوربین های Hikvision می‌توان به امکان نظارت و کنترل به روزرسانی آن‌ها اشاره کرد که باعث افزایش امنیت و آسایش کاربر در استفاده از آنها می‌شود. با نصب کردن دوربینHikvision کاربران می‌توانند با استفاده از نرم افزار های هایک ویژن مربوطه، به راحتی تصاویر را ببینند و در صورت لزوم، تغییراتی در تنظیمات انجام دهند. این قابلیت‌ها باعث می‌شود که افراد بتوانند به راحتی کنترل کنند که در محیط هایی که دوربین‌ها نصب شده‌اند، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و از این طریق امنیت و کنترل خود را افزایش دهند. البته که بد نیست بدانیم به صورت کلی تقربا در اکثر موارد هدف از نصب دوربین مدار بسته مستند سازی وقایع است و این امر باید در تمام مراحل اجرای یک سیستم دوربین مدار بسته، به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

 

در انتها لازم به ذکر است که معمولا تمام این مراحل، از طریق مؤسسه و شرکتی که اقدام به خرید دوربین و تجهیزات آن کرده اید، انجام خواهد شد. نصب دوربین مداربسته هایک ویژن به علت داشتن سخت افزاری مطمئن، کنسول ارتباطی کاربر پسند و حرفه ای و هم چنین نرم افزار مخصوص و حرفه ای خود، پیشنهاد ما به شماست.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها