حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آداپتور دوربین مدار بسته

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نقش آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

فهرست مطالب

دوربین مدار بسته یک تجهیز الکترونیکی است که برای کار کردن (روشن شدن)، به یک منبع تغذیه مناسب نیاز دارند. بردهای الکترونیکی معمولا با برق (DC) با ولتاژ پایین کار می‌کنند و نمی‌توان آنها را مستقیما به برق شهری (220 ولت AC) وصل کرد. به دستگاهی که عمل تبدیل برق AC شهری به برق DC برد الکترونیکی را انجام می‌دهد منبع تغذیه یا آداپتور می‌گویند. در سیستم دوربین مداربسته نیز تامین برق مورد نیاز دوربین ها را آداپتور دوربین مداربسته انجام می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی آداپتور دوربین مدار بسته، انواع آن و کاربردهای آن بپردازیم و برخی علائم خرابی آن را نیز بیان کنیم. برای اطلاع بیشتر در رابطه با منبع تغذیه دوربین مداربسته، می‌توانید مقاله “منبع تغذیه دوربین مدار بسته چیست؟” را مطالعه نمایید.

آداپتور دوربین مدار بسته چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی می‌توان گفت که آداپتور دوربین مداربسته نوعی وسیله الکتریکی است که از آن برای تامین برق دوربین مداربسته استفاده می‌شود. این امر به خاطر آن است که معمولا دوربین‌های مدار بسته به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نمی‌توانند به صورت مستقیم از برق AC شهری استفاده کنند. ولتاژ برق شهری معمولا 220 ولت است، در حالی که ولتاژ مورد نیاز دوربین‌های مدار بسته 12 ولت DC می‌باشد. بنابراین اگر دوربین ها به صورت مستقیم به برق شهری متصل شوند، امکان خراب شدن کل سیستم و از کار افتادن آن وجود دارد. در چنین حالتی پای آداپتورها به میان می‌آید.

آداپتور دوربین مدار بسته به صورت یک مبدل الکتریکی عمل می کند. به این معنی که برق شهری را دریافت می‌کند، آن را به میزان ولتاژ مناسب می‌رساند و سپس به دوربین مربوطه منتقل می‌کند. دوربین های مداربسته هایک ویژن در دو گروه دوربین مداربسته توربو اچ دی و دوربین مداربسته تحت شبکه تولید و عرضه می‌شوند.

پورت های ورودی برق دوربین مداربسته توربو اچ دی در مقابل با دوربین مداربسته تحت شبکه
پورت های ورودی برق دوربین مداربسته توربو اچ دی در مقابل با دوربین مداربسته تحت شبکه

لازم به ذکر است که در سیستم دوربین مداربسته توربو اچ دی هایک ویژن، برق مورد نیاز دوربین مداربسته از منبع تغذیه یا آداپتور تامین می شود. در صورتی که در سیستم دوربین مداربسته تحت شکبه یا IP هایک ویژن، برق مورد نیاز دوربین ها می تواند توسط قابلیت “POE” دوربین و سوئیچ شبکه تامین شود. باید به این نکته توجه کرد که همه دوربین های تحت شبکه هایک ویژن دارای ورودی برق 12 ولت هستند و در صورت نیاز می‌توان با استفاده از آداپتور جداگانه آنها را روشن کرد.

در صنف دوربین مداربسته و تجهیزات نظارت تصویری، معمولا به منبع تغذیه 1 تا 5 آمپر در بازار، آداپتور دوربین مداربسته می‌گویند! و منابع تغذیه بیشتر از 5 آمپر که معمولا پورت‌های ترمینال پیچی دارند را “منبع تغذیه” یا “منبع تغذیه سوئیچینگ” می شناسند. اگر در طراحی پروژه به این نتیجه رسیدید که باید برای تامین برق مورد نیاز دوربین های مداربسته از منبع تغذیه مرکزی استفاده شود، پیشنهاد می شود که حتما منبع تغذیه را در نزدیکی رکوردر های تصویر DVR یا NVR و یا درون رک شبکه قرار داده یا نصب کنید.

یک نمونه منبع تغذیه دوربین مداربسته در کنار آداپتور دوربین مداربسته
یک نمونه منبع تغذیه دوربین مداربسته در کنار آداپتور دوربین مداربسته

انواع آداپتور دوربین مداربسته

آداپتور دوربین مدار بسته به دو گروه “آداپتورهای مجزا” و “آداپتورهای مرکزی” تقسیم می‌شوند. منظور از آداپتور مجزا همان آداپتوری است که قابلیت تامین برق فقط یک دوربین مداربسته را دارد و منظور از آداپتور مرکزی، همان منبع تغذیه سوئیچینگ است که قابلیت تامین برق چندین دوربین مداربسته را به طور همزمان دارا است.

آداپتور مناسب دوربین مدار بسته

آداپتور های با خروجی برق “12V DC” مناسب دوربین مداربسته هستند. این آداپتور ها در انواع مختلف و آمپر های خروجی مختلف نیز تولید می‌شوند. ممکن است تکنولوژی ساخت و نحوه عملکرد این آداپتورها مشاهبه هم نباشد، اما چیزی که در همه آداپتورهای دوربین مداربسته مشترک است ورودی برق 220 ولت شهری آنها و ارائه خروجی 12 ولت DC در پورت خروجی است. با این توضیح وقتی آداپتوری دارای خروجی برق 12 ولت است برای روشن کردن دوربین مدار بسته می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برق خروجی آداپتور مورد دوربین مداربسته نباید داری هارمونیک و اعوجاج زیادی باشد، چرا که منجر به ایجاد نویز در تصویر دوربین مداربسته خواهد شد.

ولتاژ کاری آداپتور دوربین مداربسته
ولتاژ کاری آداپتور دوربین مداربسته

ولتاژ آداپتور دوربین مداربسته

اغلب دوربین‌های مداربسته با ولتاژ 12 ولت DC کار می‌کنند، پس آداپتور مورد نیاز برای روشن کردن دوربین مداربسته، آداپتور 12 ولت DC است که جریان (آمپر) آن متناسب جریان مصرفی دوربین می‌تواند انتخاب گردد. بیشتر آداپتورهای موجود در بازار که برای روشن کردن یک عدد دوربین مداربسته مناسب هستند، آداپتورهای 12 ولت 2 آمپر می‌باشند. هر دوربین مداربسته دارای یک ولتاژ کاری است که آن را تولید کننده و کمپانی دستگاه مورد نظر اعلام می‌کند.

کاربر باید ولتاژ مورد نیاز دستگاه را مطابق با ولتاژ اعلامی تامین کند و گرنه برد دستگاه آسیب می‌بیند. اگر ولتاژ ورودی به دوربین بالاتر از ولتاژ مورد نیاز دوربین باشد برد دوربین می‌سوزد، اگر هم ولتاژ پایین تر از ولتاژ مورد نیاز دوربین باشد، دوربین شروع به کشیدن جریان بالاتر برای روشن شدن خواهد کرد و در این حال هم جریان بالا منجر به سوختن دوربین خواهد شد. ولتاژ ورودی به دوربین باید همان ولتاژی باشد که روی پلاک دستگاه ثبت شده است و منبع تغذیه نیز مطابق با همین ولتاژ انتخاب گردد.

نکته: آمپراژ بالاتر منبع تغذیه دوربین مدار بسته به طوری که از آمپر مصرفی دوربین کمتر نباشد مشکل ساز نخواهد شد.

ولتاژ، اختلاف پتانسیل بین دو پلاریته یک منبع الکتریکی است تا جریان الکتریکی بتواند جاری شود.

نمونه مشخصات آداپتور 12 ولت 2 آمپر دوربین مداربسته
نمونه مشخصات آداپتور 12 ولت 2 آمپر دوربین مداربسته

جریان آداپتور دوربین مداربسته

انتخاب جریان مناسب برای آداپتور دوربین مداربسته بستگی به توان مصرفی دوربین مداربسته دارد. معمولا توان مصرفی هر دوربین روی پلاک دوربین نوشته شده است که واحد آن وات (W) می‌باشد. مصرف تقریبی هر دوربین مدار بسته حدود 5 تا 10 وات است. با توجه به این موضوع، مصرف توان (5 تا 10 وات) و ولتاژ کاری دوربین که 12 ولت است، (رابطه توان P=V*I) جریان هر دوربین کمتر از یک آمپر (1A) است. بنابراین آداپتورهایی که توان تامین جریان بالاتر از یک آمپر را دارند (مثلا 2A)، برای یک عدد دوربین مداربسته مورد نظر مناسب هستند.

نحوه نصب و اتصالات آداپتور دوربین مداربسته
نحوه نصب و اتصالات آداپتور دوربین مداربسته

نحوه‌ی نصب آداپتور دوربین مداربسته

نصب آداپتور دوربین مدار بسته کار چندان سختی نیست. برای این کار ابتدا باید دوشاخه برق AC آداپتور را به برق شهری (ترمینال یا پریز برق ورودی 220 ولت) متصل کنید. سپس (مانند تصویر بالا) مادگی برق DC دوربین را به سری نَری آداپتور متصل کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر آداپتور مورد نظر شما از نوع مرکزی (منبع تغذیه) است، برای نصب آن، بسته به تعداد دوربین‌ها و فاصله آنها نیاز به مقدار بیشتری کابل برق خواهید داشت.

علائم خرابی آداپتور دوربین مدار بسته

معمولا ما با مشاهده مشکل در نصویر دوربین مدار بسته متوجه اشکال در آداپتور دوربین مداربسته می‌شویم. مثلا مواقعی که تصویر دوربین دارای نویز است، دوربین در حالت دید در شب خاموش می‌شود، دوربین برای چند ساعت خاموش شده و مجدد شروع به کار می‌کند! در چنین مواقعی معمولا کارشناسان و متخصصین پس از انجام بررسی‌های اولیه، در نهایت احتمالا در بیشتر موارد به این نتیجه می‌رسند که اشکال از آداپتور دوربین مداربسته است. به همین دلیل با تعویض آداپتور همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

گاهی نیز در سرویس دوره‌ای سیستم دوربین مدار بسته، در بررسی فیزیکی ممکن است متوجه خرابی آداپتور دوربین مداربسته شویم. یکی از نشانه‌های فیزیکی خرابی آداپتور دوربین مداربسته داغ شدن بدنه دوربین، شنیدن صدای وزوز و جرقه از داخل آداپتور دوربین است. در چنین حالتی گاهی بر روی تصویر خروجی دوربین، نوارها و نویزهای سیاه رنگ هم به چشم می‌خورند. این امر به خاطر آن است که احتمالا ولتاژی که آداپتور به دوربین منتقل می‌کند، دچار تغییر شده است. بهترین کار در چنین مواقعی بررسی آداپتور و اطمینان از سلامت آن است. اگر آداپتور خراب شده باشد، باید آن را تعویض کنید. معمولا آداپتورها با توجه به قیمت پایین خود، ارزش تعمیر چندانی ندارند.

علت سوختن آداپتور دوربین مدار بسته

اتفاقات زیادی هستند که می‌توانند منجر به سوختگی آداپتور دوربین مداربسته شوند. سخت افزار بی کیفیت آداپتور، ضربه خوردگی، نفوذ آب و رطوبت، حرارت زیاد محیط، طول عمر زیاد، نوسان برق در ورودی آداپتور، جریان کشی بیش از حد از آداپتور، مشکل در ترمینال برق آداپتور از رایج‌ترین این علت‌ها هستند.

قیمت آداپتور دوربین مدار بسته

قیمت آداپتور دوربین مداربسته به نوع، مدل و آمپر آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت مدل‌های مختلف موجود در بازار می‌توانید به صفحه خرید آداپتور دوربین مداربسته مراجعه کنید یا برای اطلاعات بیشتر، با هایک ویژن لند در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها