حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

14 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دستگاه NVR چیست؟ معرفی کاربرد و انواع | هایک ویژن لند

فهرست مطالب

سیستم‌ دوربین مداربسته هایک ویژن به صورت کلی به دو نوع: «سیستم‌دوربین مدار بسته توربو اچ دی» و «سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه» تقسیم می‌شود. در سیستم توربو اچ دی، دستگاه ذخیرساز (رکوردر) تصویر دوربین‌ها «دستگاه DVR» است و در سیستم تحت شبکه یا آی پی (IP)، دستگاه ذخیره ساز تصاویر «دستگاه NVR» نام دارد.

دستگاه NVR چیست؟

دستگاه «NVR» یا «ان وی ار»، دستگاه ضبط تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه است که با استفاده از پورت‌ «LAN» یا پورت شبکه، به شبکه داده و سوئیچ شبکه متصل می‌شود. عملکرد «NVR» در سیستم دوربین تحت شبکه تقریبا همانند عملکرد «DVR» در سیستم دوربین مداربسته توربو اچ دی است.

لازم به ذکر است در حالت مشابه، دستگاه NVR به نسبت ساده‌تر از دستگاه DVR است! چرا که دستگاه DVR در ابتدا سیگنال آنالوگ را از دوربین دریافت کرده و آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل کرده و سپس ذخیره می‌کند.

این در حالی است که وظیفه دیجیتال سازی سیگنال تصاویر در سیستم دوربین تحت شبکه بر عهده خود دوربین است و NVR فقط تصاویر آماده شده دیجیتالی را ذخیره و آماده نمایش می‌کند.

ان وی آر-NVR هایک ویژن

NVR مخفف چیست؟

کلمه «NVR» مخفف عبارت «Network Video Recorder» است که معنی آن، «دستگاه ضبط کننده تصویر تحت شبکه» می باشد.

وظیفه NVR چیست؟

به طور خلاصه وظیفه دستگاه NVR، «نمایش»، «کنترل»، «ضبط و ثبت تصاویر» دوربین‎‌های تحت شبکه است. باید دقت داشت که برای تحقق این امر،‌ دستگاه NVR و دوربین های تحت شبکه باید در یک «شبکه مشترک» نصب و راه‌اندازی شوند.

دستگاه NVR «ان وی آر»، تصاویر دوربین‌ها را به صورت یکپارچه یا یکجا و به صورت نمایش محلی «Local» یا به صورت ریموت یا استریم «Stream»، به کاربر ارائه می دهد.

در اینجا منظور از «نمایش لوکال» یا «محلی»، نمایش تصویر روی مانیتور متصل به دستگاه NVR است و منظور از نمایش به صورت «ریموت» یا «استریم»، نمایش تصاویر روی کامپیوتر یا تلفن های هوشمند کاربران است.

دستگاه NVR همچنین امکان کنترل و پیکربندی دوربین‌های تحت شبکه متصل به خود را دارد. این تنظیمات چه از طریق مانیتور و موس متصل و چه از طریق کنسول‌های ارتباطی تحت شبکه مانند صفحه وب و نرم افزار می توانند بر روی دوربین های تحت شبکه اعمال شوند.

تفاوت DVR با NVR

آیا NVR همان DVR است؟

به طور خلاصه، خیر. اما می‌توان ادعا کرد DVR همان NVR است که بخش دیگری که وظیفه تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال را به عهده دارد در آن نیز وجود دارد.

در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و توربو اچ دی (دوربین‌های با کابل کواکسیال)، پورت های ورودی DVR از نوع BNC است. در مقابل در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه،‌ پورت  ورودی به دستگاه NVR به صورت یک پورت شبکه داده یا پورت LAN است که در ارتباط با شبکه داده دوربین مدار بسته است.

همینطور در مکانیزم ضبط تصاویر، دستگاه DVR تصاویر آنالوگ ارسالی از دوربین مداربسته را به دیجیتال تبدیل کرده و آنها را برای پخش زنده یا ضبط تصاویر روی هارد دیسک آماده می کند. در مقابل، تصاویر و اطلاعات ورودی به NVR ها از دوربین مداربسته تحت شبکه به صورت دیجیتال است و در اینجا خبری از تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال مانند سیستم DVR نیست.

با توجه به توضیح بالا، به دلیل عدم نیاز به دیجیتال‌سازی تصویر در NVR، NVRها در شرایط مشابه به نسبت DVRها ساده‌تر هستند.

مقایسه برد سخت افزاری DVR با NVR

در تصویر بالا، بزرگتر و مفصل‌تر بودن برد یک DVR به نسبت یک NVR مشهود است.

تفاوت NVR و DVR چیست؟

تفاوت اصلی در وجود بخش تبدیل سیکنال آنالوگ دوربین‌های توربو اچ دی DVR است.

دستگاه DVR در ابتدا سیگنال آنالوگ را از دوربین دریافت کرده و آن را به دیجیتال تبدیل کرده و سپس ذخیره می‌کند. این در حالی است که وظیفه دیجیتال سازی سیگنال تصاویر در سیستم دوربین تحت شبکه بر عهده دوربین تحت شبکه است و NVR فقط تصاویر آماده شده را ذخیره می‌کند.

همانطور که اشاره شد، عملکرد NVR در سیستم دوربین تحت شبکه تقریبا همانند DVR در سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی است.

در DVRهای نسل جدید می‌توان به جای دوربین‌های توربو اچ دی نیز دوربین تحت شبکه اضافه کرد و دستگاه را کاملا به NVR تبدیل کرد.

تفاوت NVR و DVR از نظر کیفیت

از نظر کیفیت ساخت و جنس دستگاه در برند هایک ویژن تفاوت زیادی بین کیفیت یک DVR و یک NVR هم رده وجود ندارد. اما به طور کلی این کیفیت در NVRهای حرفه ای بالاتر است.

تفاوت NVR و DVR از نظر قیمت

معمولا NVR ها در مقایسه با DVRهای هم رده خود ارزان‌تر و ساده‌تر هستند. هرچند باید در نظر داشته باشید دوربین‌های تحت شبکه به نسبت دوربین‌های توربو اچ دی دارای قیمت‌های بالاتر هستند.

تفاوت NVR و DVR از نظر قابلیت

در سیستم توبو اچ دی اکثر قابلیت‌ها مانند تشخیص عبور از خط و تشخیص نفوذ به عهده DVR است. لازم به ذکر است DVR فقط روی دو کانال تصویر خود این قابلیت را ارائه می‌دهد. به طور مثال، در یک دستگاه 16 کاناله کاربر می‌تواند فقط بر روی دو عدد از دوربین‌ها قابلیت تشخیص عبور از خط را تنظیم و فعال کند.

در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه اما اکثر قابلیت‌ها مربوط به خود دوربین مداربسته است و پردازش آنها در خود دوربین صورت می‌پذیرد. از این رو مثلا در یک سیستم 16 کاناله تحت شبکه که دوربین‌های آن از قابلیت تشخیص عبور از خط پشتیبانی می‌کنند، می‌توان روی تمام 16 کانال دستگاه NVR، قابلیت تشخیص عبور از خط را فعال کرد.

بدیهی است برای مواقعی که کاربر دارای نیازهای حرفه‌ای باشد، NVRهای پیشرفته‌ای طراحی و تولید شده‌اند و در این صورت باید از آنها استفاده کرد. در کاربری‌های حرفه‌ای، دیگر از «سیستم توربو اچ دی» و «DVR» استفاده نمی‌شود، چرا که اکثر قابلیت‌های حرفه ای، در سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه قابل دستیابی است.

تفاوت NVR و DVR از نظر ذخیره سازی

هم «دستگاه DVR» و هم «دستگاه NVR» برای اینکه بتوانند عمل ذخیره سازی تصاویر را انجام دهند نیازمند نصب هارد دیسک درون خود هستند. میزان ظرفیت هارد (ترا بایت هارد) پشتیبانی شده برای هر هارد دیسک بین DVR و NVR ها تقریبا یکسان است. اما از نظر تعداد پشتیبانی هارد دیسک، DVRها معمولا نهایتا تا دو هارد را پشتیبانی می‌کنند. ولی NVRهایی با پشتیبانی تا تعداد 4 هارد دیسک در مدل‌های مرسوم و تعداد تا 24 هارد در مدل‌های حرفه‌ای نیز قابل دسترس است.

نحوه ارتباط دوربین‌های تحت شبکه با دستگاه NVR

ارتباط بین دستگاه NVR و دوربین های تحت شبکه با استفاده از کابل شبکه است. برای ایجاد شبکه داده و انتقال اطلاعات بین دستگاه NVR و دوربین‌های تحت شبکه نیز از سوئیچ شبکه (ترجیحا POE تا بتواند برق دوربین‌ها را نیز تامین کند) استفاده می‌شود. دوربین های مداربسته تحت شبکه با استفاده از کابل شبکه به سوئیچ و یا سوئیچ‌های شبکه مرتبط با هم متصل می‌شوند.

نحوه ارتباط دوربین‌های تحت شبکه با دستگاه NVR

در یک شبکه گسترده دوربین مدار بسته، معمولا چند سوئیچ به صورت گسترده در محیط نصب می‌شود و از طریق لینک ارتباطی به نام UpLink به سوئیچ مرکزی وصل می‌شود.

لازم به ذکر است که «UPLink» که در واقع لینک ارتباطی بین سوئیج‌ها در یک ساختار شبکه داده است، می‌تواند از جنس فیبر نوری، کابل شبکه یا رادیو وایرلس باشد. این امر یکی از مزایای استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته تحت شبکه است که پیاده سازی این سیستم را برای ساختارهای گسترده و پیچیده میسر می‌سازد.

درگاه ارتباط دوربین مداربسته تحت شبکه با NVR

درگاه ارتباط دوربین مداربسته تحت شبکه با NVR

درگاه ارتباط دستگاه NVR با دوربین‌های تحت شبکه، همان «پورت شبکه» یا «پورت LAN» است. دستگاه NVR دارای خروجی‌های VGA/HDMI برای مشاهده تصاویر روی نمایشگر می باشد. از دیگر درگاه های دستگاه ان.وی.ار می توان به پورت های USB اشاره کرد.

دستگاه NVR «ان وی آر» تصاویر دوربین‌ها را به صورت یکپارچه یا یکجا و به صورت نمایش محلی «Local» یا به صورت ریموت یا استریم «Stream»، به کاربر ارائه می دهد.

در اینجا منظور از «نمایش لوکال» یا «محلی»، نمایش تصویر روی مانیتور متصل به دستگاه NVR است و منظور از نمایش به صورت «ریموت» یا «استریم»، نمایش تصاویر روی کامپیوتر یا تلفن های هوشمند کاربران است.

NVR هایک ویژن چیست؟

NVR هایک ویژن دستگاهی است که قابلیت ثبت و ضبط تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه یا آی پی را دارد. شرکت هایک ویژن یکی از معتبرترین و پیش‌روترین برندهای فعال در زمینه تولید تجهیزات نظارت تصویری و دستگاه های NVR به حساب می‌آید.

تولیدات و محصولات این شرکت از نظر کیفیت و تنوع شهرت جهانی دارند. انواع ان وی آر تولید شده توسط هایک ویژن با قیمت ها، سطوح کیفیتی و قابلیت هایی متنوع در اختیار مشتریان قرار می گیرند. داشتن تجهیزات با کیفیت، نرم افزارهای رابط قدرتمند، پشتیبانی عالی از محصولات و قیمت نهایی مناسب را می توان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت هایک ویژن عنوان کرد.

تولید تجهیزات حرفه‌ای و قدرتمند برای کاربری‌های خاص توسط این برند، کمپانی هایک ویژن را به یکی از تولید کنندگان برجسته این حوزه تبدیل کرده است. هایک ویژن، تجهیزات و NVRهای مناسب برای کاربری‌های کوچک مانند یک منزل مسکونی، تا کاربری‌های گسترده و بزرگ مانند معادن و صنایع بزرگ را تولید و ارائه می کند.

POE-NVR چیست؟

به NVR هایی در کنار وظایف NVR، دارای پورت‌های شبکه (مانند یک سوئیچ) که قابلیت تامین برق و روشن کردن دوربین های تحت شبکه با استفاده از تکنولوژی «POE» را دارد، «POE-NVR» می گویند. در حقیقت «POE-NVR» یک NVR و یک سوئیچ POE است. 

نکته: برای تامین برق و روشن کردن دوربین ها با استفاده از کابل شبکه، در مواقعی که «NVR» از قابلیت «POE» پشتیبانی نمی کند می توان از سوییچ های شبکه با قابلیت «POE» استفاده کرد.

دستگاه POE-NVR

مثال:

در سیستم دوربین مدار بسته نشان داده شده در تصویر بالا فقط کافی است دوربین به پورت شبکه «NVR» متصل شود تا روشن شده و تصویر آن مشاهده گردد. در «NVR/POE» هایک ویژن قابلیت ارتباط اتوماتیک با دوربین در صورت اتصال به پورت شبکه پشت دستگاه NVR وجود دارد. یعنی در صورتی که دوربین هم از برند هایک ویژن باشد کافی است تا دوربین به پورت «NVR» متصل گردد تا تصویر آن بدون نیاز به پیکربندی خاصی نمایش داده شود.

پورت های پشت دستگاه NVR

ساختار پنل پشتی دستگاه NVR هایک ویژن

در تصویر بالا پورت‌های پشت یک دستگاه NVR نشان داده شده است. در ادامه به صورت خلاصه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت …

پورت LAN دستگاه NVR: دستگاه NVR دارای پورت‌های ورودی LAN برای اتصال به شبکه داده و دوربین های مداربسته است. تعداد پورت LAN در دستگاه‌های حرفه‌ای تر دو عدد است و در دستگاه‌های معمولی یک عدد است.

پورت HDMI و پورت VGA: این دو پورت در تمام NVRها وجود دارند. در برخی NVRها می‌توان این دو پورت را برای دو مانیتور مختلف مدیریت کرد و در برخی دیگر، تصویری یکسان به روی هر دو پورت قرار می‌گیرد و تصاویر قابل تفکیک نیست. در مدل‌های حرفه‌ای دستگاه های NVR، تعداد پورت HDMI و پورت VGA نیز تا دو عدد می رسد.

پورت USB: برای اتصال موس و فلش USB به دستگاه

پورت سریال: برای ارتباط NVR با تجهیزات از طریق پورت سریال.

ورودی / خروجی الارم: جهت ارتباط با تجهیزات کنترلری

ورودی خروجی صدا: ورودی و خروجی صدای آنالوگ

انواع NVR چیست؟

NVR ها از نظر قدرت سخت افزاری، قدرت پردازنده‌ها، پهنای باند ورودی و خروجی، تعداد کانال‌ها، میزان کیفیت دوربین قابل پشتیبانی، تعداد هاردهای قابل نصب و … قابل تقسیم بندی هستند که هر کدام از این دسته بندی ها، ویژگی‌های خاصی را در خود جای داده اند. دستگاه های NVR، با توجه به نیاز کاربر دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه شرح داده خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان بر اساس قابلیت و برند‌، دستگاه‌های NVR را در دسته بندی‌های مختلفی تقسیم کرد.

جدول مقایسه دو نمونه دستگاه NVR هایک ویژن

نمونه جدول مقایسه دو نمونه دستگاه NVR هایک ویژن

تقسیم بندی NVR ها بر اساس تعداد کانال

اولین و مهم ترین پارامتری که در تقسیم بندی NVRها می‌توان نام برد، تفاوت آنها در تعداد کانال تصویری است که NVR می‌تواند پشتیبانی کند.

درحال حاضر NVRهای 4، 8، 16، 32، 64، 128، 256 کانال از سوی کمپانی هایک ویژن تولید و ارائه شده‌اند. NVR های تا 32 کانال، NVR های رایج و دارای استفاده‌های فراوان هستند. این سری از تجهیزات اغلب نیازهای اصلی کاربران معمولی که نیازهای خیلی حرفه‌ای ندارند را تامین می‌کنند.

اما کاربران خاص که نیازهای حرفه‌ای دارند معمولا از NVR هایی استفاده می‌کنند که توانایی‌های بالاتری دارند و NVR های حرفه‌ای محسوب می‌شوند. NVRهای 64، 128 و 256 کانال جزء سری حرفه‌ای NVR ها محسوب می‌شوند که توانایی‌هایی بیش از NVRهای مرسوم و معمولی دارند.

تقسیم بندی NVR ها بر اساس ظرفیت هارد

NVRها بسته به نوع نیاز کاربر می توانند قابلیت پشتیبانی از ظرفیت و تعداد هارد متفاوتی داشته باشند. به طور مثال، NVR های هایک ویژن در مدل های 1، 2، 4، 8، 16، 24 هارد، تولید و ارائه شده‌اند.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با هارد مناسب یک سیستم دوربین مداربسته، می‌توانید مقاله انواع هارد دوربین مداربسته را مطالعه نمایید.

تقسیم‌ بندی NVRها بر اساس کیفیت دوربین قابل پشتیبانی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین NVRهای مختلف، توانایی پشتیبانی از دوربین ها با کیفیت‌های مختلف است. به طور مثال، برخی از NVRها دوربین‌های تا کیفیت 4 مگاپیکسل را پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر توانایی پشتیبانی دوربین‌های تا 12 مگاپیکسل را نیز دارند.

این که NVR بتواند از چه کیفیت دوربین پشتیبانی کند به قدرت پردازشی دستگاه NVR بستگی دارد. بنابراین هر چقدر دستگاه NVR حرفه‌ای تر باشد، توانمندی آن در پشتیبانی از دوربین های با کیفیت بالاتر بیشتر خواهد بود.

نکته: این که هر NVR از چه کیفیت تصویری پشتیبانی می‌کند را می‌توان با مطالعه دیتاشیت آن متوجه شد. با توجه به قدرت پردازشی هر دستگاه (خصوصا دستگاه‌های معمولی) ممکن است برای اینکه دستگاه بخواهد کیفیت بالایی را پشتیبانی کند، مجبور باشیم فریم ریت تصویر دوربین مداربسته را کاهش دهیم.

تقسیم‌ بندی NVRها بر اساس قابلیت های هوشمند

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین دستگاه های NVR، توانایی آنها در پشتیبانی از قابلیت‌های هوشمند در سیستم دوربین مداربسته است. مثلا برخی از NVR ها دارای توانایی تشخیص چهره، پلاک، شمارش افراد و … هستند.

نکته: برای اینکه دستگاه ما در شرایط پیچیده‌تر بتواند بهترین خروجی و با کمترین خطا را ارائه دهد، باید NVR دارای نرم افزار و سخت افزار حرفه‌ای تری باشد. برای دستیابی به اطلاعات دستگاه NVR در این زمینه باید قدرت نرم افزاری و سخت افزاری NVR را در دیتاشیت دستگاه مطالعه کرد.

تقسیم‌ بندی NVRها بر اساس قابلیت هوش مصنوعی Ai

اکثر قابلیت‌های هوشمند در سیستم‌های نظارت تصویری در خود دوربین‌ها قرار دارد و نه در دستگاه NVR، اما امروزه و با رشد و جهش تکنولوژی، دستگاه های NVR هم از این رشد عقب نمانده و در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت های چشمگیری داشتند.

در ادامه به معرفی و بررسی چند قابلیت هوش مصنوعی دستگاه های NVR هایک ویژن خواهیم پرداخت.

قابلیت Person and vehicle detection: با وجود این قابلیت، افراد و وسایل نقلیه را می توان از سایر اجسام متحرک متمایز کرد.

قابلیت Facial recognition: این قابلیت، چهره‌های ذخیره‌ شده را از فهرستی از پیش‌ تنظیم‌ شده افراد شناسایی می‌کند. برای مثال کارمندانی که مجاز به ورود به یک منطقه ممنوعه یا اتاق و سالن خاص هستند.

قابلیت Video data structuring: پشتیبانی از تشخیص اشیا و استخراج ویژگی های آنها، به عنوان مثال، رنگ، نوع و سازنده یک وسیله نقلیه.

قابلیت Smart target and event search: این قابلیت برای جستجوی سریع و دقیق رویدادها استفاده می شود.

قابلیت Dynamic privacy masking: با استفاده از این قابلیت می توانید افراد و اجسام متحرک را به صورت پویا در پخش زنده و ضبط شده شطرنجی کنید.

قابلیت People counting: با استفاده از این قابلیت می توانید تعداد عبور و تردد افراد را در مکان های مشخص شمارش کنید. به طور مثال این قابلیت برای سنجش میزان تردد و تراکم افراد در یک نقطه از فروشگاه کاربرد دارد.

قابلیت Parking managementبا استفاده از این قابلیت می توانید مدیریت رفت و آمد و وضعیت جای پارک را در یک پارکینگ انجام دهید‍‍‍.

قابلیت Falling object detection: با استفاده از این قابلیت می توانید اجسام در حال سقوط از ارتفاع را تشخیص دهید.

قابلیت Hard hat detection: این قابلیت به شما این امکان را می دهد که در یک محیط کارگاهی یا ساختمانی، افراد بدون کلاه ایمنی را شناسایی کنید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها