حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

منبع تغذیه سوئیچینگ

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

منبع تغذیه دوربین مدار بسته چیست؟ | انواع و کاربرد

فهرست مطالب

هر نوع دوربین مدار بسته ای که استفاده کنید، نیازمند یک منبع تغذیه خواهد بود. منبع تغذیه دوربین مدار بسته میتواند آداپتور، باتری و یا جریان برق POE باشد. در هر حال نمی‌‌توان بدون داشتن منبع تغذیه مناسب، انتظار عملکرد صحیح و سریع از دوربین‌ها را داشت.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته

آداپتورها به عنوان منبع تغذیه اصلی دوربین‌های مدار بسته از برق شهری استفاده می‌کنند. در حالی که باتری‌ها نیاز به شارژ شدن دارند و پس از آن می‌توان بدون استفاده از برق از آنها به عنوان منبع تغذیه استفاده کرد. اما اگر قرار باشد جریان برق POE را به عنوان منبع تغذیه اصلی به کار برد، نیاز به شبکه اترنت و سوئیچ POE میباشد.

البته لازم به ذکر است تغذیه دوربین مداربسته بسته به نوع و مدل آن متفاوت است. دوربین مداربسته در دو نوع توربو اچ دی و تحت شبکه تولید و عرضه می‌شود. همانطور که در بالا اشاره شد دوربین‌ها برای تامین برق نیاز به آداپتور و یا منبع تغذیه دارند. این دوربین‌ها همان دوربین‌های توربو اچ دی هستند. با پیشرفت تکنولوژی شرکت هایک ویژن تکنولوژی جدیدی تحت عنوان POC (Power-over-Coax) به برخی از دوربین‌های توربو اچ دی خود اضافه کرد. این تکنولوژی دوربین را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به منبع تغذیه و یا آداپتور امکان تامین برق از کابل کواکسیال را داشته باشد.

در رابطه با دوربین‌های تحت شبکه، از آنجایی که تحت شبکه کار می‌کنند جهت تامین برق آنها از تجهیزی بنام سوئیچ شبکه استفاده می‌شود. به طور مثال در مدل‌های جدید برند هایک ویژن تکنولوژی به روز POE به آنها اضافه شد. این تکنولوژی همچون POC جهت تامین برق دوربین‌های مداربسته به کار می‌رود با این تفاوت که مختص دوربین‌های آی پی است و امکان انتقال برق توسط کابل شبکه را فراهم می‌کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید در تصویر زیر دو مدل دوربین هایک ویژن آورده شده است که یکی از این مدل‌‎ها دارای قابلیت POC است و دیگری این قابلیت را ندارد. برای تشخیص این مورد در دیتاشیت این محصولات به راحتی می‌توان مشاهده نمود که کدام از دوربین‎‌ها مجهز به  این تکنولوژی هستند.

منبع تغذیه دوربین مدار بستهدوربین مدار بسته بدون قابلیت POC

منبع تغذیه دوربین مدار بستهدوربین مدار بسته دارای قابلیت POC

شما کاربران گرامی برای اطلاع بیشتر در رابطه با این دو تکنولوژی به روز دوربین‌های مداربسته هایک ویژن می‌توانید با کلیک بر روی مقاله ما تحت عنوان “تکنولوژی POE و POC در دوربین مداربسته هایک ویژن” آن را مطالعه نمایید.

در ادامه این نوشته ما قصد داریم به معرفی منبع تغذیه دوربین مدار بسته بپردازیم و کاربردها و انواع آن را بیان کنیم.

منبع تغذیه یا آداپتور چیست؟

استفاده از منبع تغذیه دوربین مدار بسته مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد، چون بدون آن دوربین‌ها نمی‌توانند به درستی عمل کنند. آداپتور یکی از اصلی‌ترین تجهیزات دوربین مدار بسته است که معمولا همراه با سیستم دوربین مدار بسته به مشتری ارائه می‌شود. وظیفه اصلی آن تبدیل برق شهری به ولتاژ مورد نیاز دوربین مدار بسته است. تنها در این صورت است که دوربین می‌تواند عملکرد درستی داشته باشد و به کار خود ادامه دهد.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان میان منبع تغذیه مرکزی و آداپتور پیدا کرد مربوط به فاصله‌ای است که امکان پشتیبانی آن را دارند. در واقع اگر فاصله دوربین‌های سیستم مورد نظر با دستگاه DVR کمتر از حدود 40 متر باشد، بهتر است از منبع تغذیه مرکزی استفاده شود. در غیر این صورت ترجیح با استفاده از آداپتور برای تک تک دوربین هاست. چون در صورت زیاد بودن فاصله مورد نظر با منبع تغذیه دوربین مدار بسته، به خاطر افت زمانی ایجاد شده، عملکرد دوربین دچار اشکال می‌شود. به این معنی که تصاویر یا دیر دریافت خواهند شد و یا اینکه دستگاه مدام خاموش و روشن می شود و تصویرها قطع می‌شوند.

کاربرد منبع تغذیه در سیستم دوربین مدار بسته

اکثر دوربین‌های مدار بسته با برق زیر 12 ولت کار می‌کنند. آداپتورها به عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه دوربین مدار بسته این توانایی را دارند که ولتاژ برق شهری را که 220 ولت بوده و برای سیستم‌های مدار بسته بسیار زیاد است، تبدیل به 12 ولت کنند.

نکته مهم دیگر در مورد کاربرد آداپتورها در سیستم دوربین مدار بسته آن است که می‌تواند جریان را از حالت AC به حالت DC درآورد. جریان DC یا جریان مستقیم برق همان نوع جریانی است که دوربین‌های مدار بسته امکان کار با آن را دارند. بنابراین این نوع منبع تغذیه دوربین مدار بسته موجب می‌شود سیستم مورد نظر به بهترین شکل ممکن عمل کند.

استفاده از منبع تغذیه مناسب باعث می‌شود که اختلالاتی مثل نویز در تصاویر ایجاد نشود. ضمن اینکه منبع تغذیه دوربین مدار بسته می‌تواند یکی از اصلی ترین دلایل قطع تصاویر و یا افت کیفیت آنها باشد.

منبع تغذیه دوربین مدار بستهانواع منبع تغذیه

انواع منبع تغذیه دوربین مدار بسته

آداپتورها به عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه دوربین مدار بسته در نظر گرفته می‌شوند. آداپتورهای تک آمپری (Single Supply Op Amp) یکی از معمول‌ترین مدل‌های موجود هستند. مقدار ولتاژ این نوع آداپتورها 12 ولت است، اما جریان خروجی آنها 1 آمپر و در برخی مواقع 2 آمپر (Dual Supply) است. بنابراین از این نوع آداپتور فقط برای یک و یا نهایتا در صورتی که 2 آمپر باشد برای دو دوربین می‌توان استفاده کرد.

⚡️ برای خرید منبع تغذیه سوئیچینگ 12 ولت 30 آمپر رو این لینک کلیک کنید.

آداپتورهای مرکزی (centralized power supply) در واقع یک آداپتور بزرگ هستند که می‌تواند به عنوان منبع تغذیه یک سیستم کامل دوربین مدار بسته استفاده شود. جریان خروجی این نوع آداپتورها متفاوت بوده و می‌‎توان آن را بر اساس تعداد دوربین‌های مدار بسته و نوع آنها انتخاب کرد. این نوع آداپتورها به انواع مختلف 10، 20، 30 آمپری تقسیم می‌شوند.

منبع تغذیه دوربین مدار بستهمنبع تغذیه مرکزی

مزیت اصلی استفاده از این نوع منبع تغذیه دوربین مدار بسته آن است که می‌توان فقط با استفاده از یک آداپتور بین 10 تا 30 دوربین را تغذیه کرد. همین امر باعث می‌شود که مقدار کابل برق مورد نیاز کمتر شده و در نتیجه زمان کابل کشی هم کاهش پیدا کند. همه این نکات در کنار هم باعث کمتر شدن هزینه نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته خواهند شد.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که چون برق رسانی به همه دوربین‌های مدار بسته با استفاده از یک منبع تغذیه انجام می‌شود، در صورتی که منبع انرژی آسیب دیده و به هر دلیلی از کار بیفتد، همه دوربین‌ها نیز از کار خواهند افتاد. از طرف دیگر، این نکته نیز وجود دارد که چون این منبع تغذیه باید مسافت نسبتا گسترده‌ای را پوشش دهد، احتمال بروز افت ولتاژ نیز وجود خواهد داشت.

دیگر انواع منبع تغذیه دوربین مدار بسته، دو مدل منبع تغذیه فن دار و بدون فن می‌باشند. منبع تغذیه فن دار که با عنوان منبع تغذیه اکتیو (Active) هم شناخته می‌شود، طرفداران زیادی دارد. چون در هنگام کار مداوم می‌تواند خود را خنک کرده و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشد. همین خنک شدگی موجب می‌شود که طول عمر مفید سیستم مدار بسته افزایش پیدا کند. اما نکته اینجاست که این نوع منبع تغذیه، همیشه با سر و صدا همراه است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

اما منبع تغذیه بدون فن، همانطور که از نامش مشخص است دارای فن نیست و اصطلاحا به آن  پسیو (Passive)گفته می‌شود. اما برای اینکه بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، در حین کار کردن معمولا از خنک کننده‌ها استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود که دستگاه صدای زیادی نداشته باشد. اما به هرحال باعث کاهش توان عملکرد دستگاه و عمر مفید آن می‌گردد.

منبع تغذیه DVR

وقتی از آداپتورهای مرکزی به عنوان منبع تغذیه دوربین مدار بسته خود استفاده می‌کنید، لازم است که منبع مناسبی هم به دستگاه DVR وصل کنید. دستگاه DVR می‌تواند از دو مدل منبع تغذیه استفاده کند. یکی از این منابع داخلی است و دیگری خارجی. منبع تغذیه خارجی DVR از نوع آداپتور است. این منبع به کمک کابل مخصوص و فیش به دستگاه وصل می‌شود. اما منبع تغذیه داخلی دستگاه نوعی برد تغذیه است که در قسمت داخل دستگاه قرار گرفته است. با استفاده از کابل رابط می‌توان این منبع را به برق شهری وصل کرد.

آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته

نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته کار بسیار راحتی است. اگر منبع تغذیه از نوع آداپتور مجزا باشد که هر دوربین نیازمند یک آداپتور جداگانه خواهد بود. سوکت مخصوص آداپتور بر روی دوربین نصب شده و به این ترتیب منبع تغذیه به دوربین متصل می‌شود.

برای نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته به صورت مرکزی نیز کافی است که سوکت آداپتور بر روی دستگاه DVR نصب شود. سپس از هر کدام از دوربین‌ها یک کابل برق به سمت دستگاه کشیده شده و در نهایت آداپتور به دستگاه DVR متصل می‌شود. به این ترتیب منبع تغذیه سیستم دوربین مدار بسته نصب و راه اندازی شده است.

خرید منبع تغذیه دوربین مدار بسته

ممکن است هنگام خرید منبع تغذیه دوربین مدار بسته میان انتخاب انواع آداپتورهای مرکزی و تک آمپر دچار شک و تردید شوید. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. ما در این نوشته سعی کردیم شما را با انواع منابع تغذیه ای که می‌توان برای دوربین‌های مدار بسته انتخاب کرد، آشنا کنیم. اما اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا منبع تغذیه ای که در نظر گرفته اید برای سیستم دوربین مدار بسته شما مناسب است، یا خیر، می توانید با ما تماس بگیرید.

ما از پیش از انتخاب منبع تغذیه مناسب با شما همراه هستیم. به شما کمک می‌نیم تا آداپتور مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین برای نصب و راه اندازی آن و سیستم دوربین مدار بسته نیز در کنار شما خواهیم بود. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات ما و یا دریافت لیست قیمت محصولات می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مزیت‌های استفاده از منبع تغذیه مرکزی به جای آداپتور تکی
مزیت‌های استفاده از منبع تغذیه مرکزی به جای آداپتور تکی

مزیت‌های استفاده از منبع تغذیه مرکزی به جای آداپتور تکی

  • تجمیع تجهیزات تغذیه در یک مکان واحد: به عنوان مثال ما می‌توانیم تجهیزات خود، اعم از منبع تغذیه و رکوردر DVR/NVR خود را داخل یک رک قرار دهیم. این کار به شناسایی، رفع و عارضه یابی مشکلات کمک شایانی می‌کند.
  • امکان استفاده از برق اضطراری: همانطور که میدانیم برای اینکه دوربین مداربسته ما بتواند عمل ضبط تصویر را انجام دهد احتیاج به این است که همزمان برق دوربین مداربسته و رکوردر DVR/NVR ما وصل باشند؛ ما می‌توانیم با تجمیع آن‌ها در یک محل و استفاده از تجهیزات برق اضطراری (UPS)، امنیت محل مورد نظر را تامین کنیم. به این نکته باید توجه داشت این درصورتی است که کابل برق از محل دوربین ها تا منبع تغذیه به صورت مستقیم کشیده شده باشند.
0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها