حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

DVR-چیست

12

11 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دستگاه DVR چیست؟ معرفی کاربرد و انواع|هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

در یک سیستم نظارت تصویری توربو اچ دی و یا آنالوگ دستگاه ضبط کننده تصاویر یا DVR که مخفف عبارت Digital video Recorder است یکی مهمترین قسمت‌ها است. این دستگاه سیگنال‌های آنالوگ دریافتی از دوربین‌ها را علاوه بر پخش زنده روی صفحه نمایشگر این سیگنال‌ها را دیجیتال و سپس ذخیره می‌کند.

با توجه به توضیج بالا DVR یا ضبط کننده فیلم و تصاویر دیجیتال، به دستگاه مهمی گفته می‌شود که با استفاده از آن شما می‌توانید تصاویر دوربین‌های مداربسته خود را به صورت کامل بر روی یک هارد نصب شده در داخل دستگاه و یا روی ذخیره‌سازهای تحت شبکه متصل به آن ذخیره کنید.

دی وی آی انواع مختلفی داشته و در دسته‌بندی‌های متنوعی از نظر کیفیت تصویر، توانایی‌های هوشمند، تعداد کانال ورودی آنالوگ و دیجیتال و … تولید و ارائه شده است. البته که مدل‌های جدید این دستگاه با نام XVR و HVR نیز در بازار عرضه  شده‌اند.

اغلب انتخاب یک DVR برای یک سیستم نظارت تصویری با توجه به تعداد کانال‌های دوربین مورد نیاز، قابلیت‌های خاص مورد انتظار و همچنین بودجه و هزینه در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد. امروز ما قصد داریم تا در مورد انواع DVR و مقایسه آنها با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید.

DVR مخفف چیست؟

بیایید تا کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم شروع کنیم: DVR مخفف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دی وی آر خلاصه شده کلمات Digital video Recorder است. اگر این کلمات را به زبان فارسی ترجمه کنیم به عبارت ضبط کننده ویدیو دیجیتالی دسترسی پیدا می کنیم. کاربرد این دستگاه در اسمش خلاصه شده است.

 

این دستگاه یک دستگاه ذخیره کننده تصاویر به صورت دیجیتال است و این در حالی است که سیگنال ورودی آن یک سیگنال آنالوگ است. یعنی در حقیقت یک DVR دو کار اصلی را انجام می‌دهد ابتدا سیگنال‌های آنالوگ دریافتی را به دیجیتال تبدیل کرده و سپس آن‌را ذخیره می‌کند.

DVR مخفف چیست؟

DVR معمولا با استفاده از هارد درایو کار می کند ولی شما می توانید فلش دیسک‌های مختلف (در صورت پشتیبانی کردن دستگاه) و یا فضاهای ذخیره تحت شبکه را نیز به آن متصل نمایید. توجه داشته باشید که نحوه عملکرد و فعالیت  یک دستگاه دی وی آر به مدل دی وی آر بستگی دارد. شما همیشه باید به دنبال بهترین مدل متناسب با نیاز و شبکه دوربین‌های مداربسته خود باشید.

اغلب مدل‌ها و ساختارهای مختلف دی وی آر به شما اجازه پخش تصاویر خروجی بر روی تلویزیون و یا نمایشگر متصل به دستگاه را می‌دهند. البته که در مدل‌های جدیدتر و به روزتر دستگاه‌های دی وی آر البته در برندهای معتبر امکان مشاهده تصاویر زنده و تصاویر ضبط شده در شبکه داده و با استفاده از کامپیوتر امکان پذیر است. با اینکه هزینه پرداختی شما برای این مدل از انواع دی وی آر کمی افزایش پیدا می‌کند ولی به کار گیری آنها نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

وظیفه DVR چیست؟

حال که با تعاریف اولیه DVR آشنا شدیم بیایید تا به سراغ وظیفه این دستگاه برویم. در یک سیستم نظارت تصویری و یا همان دوربین مدار بسته وقتی تصمیم به استفاده از دوربین‌های توربو اچ دی و یا همان دوربین آنالوگ کیفیت بالا گرفته می‌شود، ابتدا دوربین‌هایی در موقعیت‌ها مختلف در یک مجموعه نصب می‌شوند. از این دوربین‌ها یک کابل کواکسیال تا محل ذخیره‌ساز تصاویر کشیده می‌شود. این کابل‌های کواکسیال با استفاده از کانکتور BNC به دستگاه DVR و یا همان دستگاه رکوردر وصل می‌شوند. دوربین‌ها با توجه به نور محیط سیگنال‌های آنالوگ HD مطابق با استاندارد خاصی را تولید می‌کنند. این سیگنال با استفاده از کابل به سمت دستگاه DVR ارسال می‌شود.

وظیفه DVR چیست؟

وظیفه DVR 

تولید جریان ویدئو در DVR

در دستگاه DVR این سیگنال دریافتی ابتدا مطابق با استانداردی که دوربین سیگنال را کد کرده کدگشایی و یا دیکد می‌شود. سپس با استفاده از تجهیزات واحد ADC و یا واحد آنالوگ به دیجیتال خود سیگنال دریافتی را به یک رشته داده دیجیتالی که همان جریان تصویر است، تبدیل می‌کند.

در DVR معمولا دو جریان تصویر همزمان تولید می‌شود:
1- جریان تصویر با کیفیت اصلی دستگاه (mainstream): برای ذخیره شدن تصویر روی ذخیره‌ساز و یا مشاهده تصویر به صورت با کیفیت.
2- جریان تصویر با کیفیت کمتر (substream): برای مشاهده ماتریس (تامبنیل thumbnail) تصاویر در یک صفحه نمایش.

البته این تولید دوگانه جریان تصویر در DVRهای جدید با کیفیت بالا وجود دارد و این به دلیل این است که کانال‌های تصویر ما هر کدام دارای تصویر با کیفیت بالایی هستند مثلا Full HD هستند و لذا برای خود دستگاهDVR  و همچنین نمایشگر امکان پخش مثلا 16 تصویر فول اچ دی به صورت همزمان وجود ندارد، این در حالی است که در سیستم‌های دوربین مدار بسته قدیمی‌تر که به آنها آنالوگ نیز می‌گویند به دلیل اینکه کیفیت تصویر دوربین‌ها پایین بود این مشکل وجود نداشت.

برای اینکه در سیستم‌های دوربین مدار بسته با کیفیت بالا امکان مشاهده همزمان همه تصاویر را روی یک نمایشگر وجود داشته باشد از جریان ثانویه که به صورت موازی با جریان اصلی تصویر تولید شده است استفاده می‌شود. در این حالت دستگاه DVR جدا از این که کیفیت اصلی دوربین چقدر است، ماتریس تصویر را بر اساس کیفیت جریان ثانویه تصویر تولید و روی نمایشگر پخش می‌کند. البته که ضبط تصویر با همان کیفیت اصلی روی هارد انجام می‌شود.

بنابراین و با توجه به توضیحات بالا مهم ترین و اصلی ترین وظیفه دستگاه دی وی آر ضبط تصاویر محیط و مهیا کردن امکان بازبینی آن و همچنین پخش ویدئو زنده روی نمایشگر است. البته که یک DVR حرفه‌ای امکان مشاهده تصویر چه به صورت محلی و با استفاده از نمایشگر متصل به دستگاه DVR و چه از طریق تحت شبکه و با استفاده از گوشی هوشمند و یا کامپیوتر را ممکن خواهد ساخت.

قطعه ذخیره‌ساز تصویر

یکی از مهمترین وظایف یک دستگاه DVR ذخیره تصاویر و همچنین امکان بازبینی درست تصاویر ضبط شده است. این در حالی است که دستگاه DVR خود دارای حافظه داخلی برای ضبط تصویر نیست و کاربر با توجه به نیاز خود باید هارد مناسب را در دستگاه خود نصب نماید.

از طرفی برای اینکه دستگاه DVR بتواند وظیفه ذخیره‌سازی تصویر را به درستی انجام دهد باید هارد نصب شده در دستگاه نیز عملکرد درست و مناسبی را داشته باشد که در غیر این صورت عملکرد ضبط تصویر در دستگاه DVR با مشکل مواجه خواهد شد. عواملی مانند پایین بودن سرعت خواندن و نوشتن هارد، مشکل سخت افزاری و … از عواملی هستند که هارد می‌تواند داشته باشد و منیجر به ضعف عملکرد سیستم نظارت تصویری گردد.

استفاده از مشاوره متخصصان این حوزه در انتخاب هارد مناسب برای سیستم نظارت تصویری توصیه می‌گردد. به صورت کلی انتخاب هارد درایو ناسازگار با دی وی آر و دی وی آر ناسازگار با شبکه نمایش و مانیتورینگ و دوربین مداربسته می تواند نتایج نا مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. در یک سیستم نظارت تصویری مطلوب همه اجزا و قطعات در سازگاری با هم مشغول به انجام وظیفه خود هستند.

برای انتخاب هارد مناسب با سیستم دوربین مداربسته شما عزیزان می‌توانید “انواع هارد دوربین مداربسته “را مطالعه نمایید.

همچنین برای مشاهده ظرفیت هارد مورد نیاز برای یک سیستم دوربین مداربسته، هایک ویژن نرم افزاری را ارائه داده است. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه مقاله”نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن” به راحتی از این نرم افزار استفاده کنید.در واقع با استفاده از این نرم می‌توانید تشخیص دهید برای یک سیستم، چه دستگاه رکوردر و چه هارد و با چه تعدادی مورد نیاز است.

انواع DVR چیست؟

دستگاه‌های DVR را می‌توان از نقطه نظرهای مختلف دسته‌بندی و تقسیم نمود. هر یک ار تقسیم بندی‌ها در هنگام انتخاب DVR مناسب می‌تواند کمک کننده باشد. در ادامه به برخی از تقسیم بندی‌های مهم DVRها اشاره می‌کنیم.

تقسیم بندی بر اساس پشتیبانی از کیفیت تصویر

اولین تقسیم بندی مهم برای DVRها میزان کیفیت تصویری است که پشتیبانی می‌کنند. هر دستگاه DVR با توجه به پردازنده و سخت افزارهایی که در آن به کار رفته است. مثلا دستگاه‌ DVR سری HUHI از برند هایک ویژن قابلیت پشتیبانی دوربین‌ها تا کیفیت 8 مگاپیکسل را دارد در حالی که DVRهای سری HQHI از همین برند توانایی پشتیبانی دوربین تا کیفیت 4 مگاپیکسل را دارد.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید دو مدل دی وی آر مقایسه شده اند:

DVR مقایسه انواع

تقسیم بندی بر اساس تعداد کانال ورودی تصویر آنالوگ

یکی دیگر از تقسیم بندی‎‌های مهم DVRها تعداد کانال هر کدام از آنها است. هر دستگاه DVR دارای تعداد مشخصی کانال ورودی آنالوگ تصویر است. DVRها معمولا در دسته‌های 4 کانالِ، 8 کانالِ ، 16 کانالِ ، 32 کانالِ و 64 کانالِ تقسیم می‌شوند. البته که با توجه به بالا رفتن کیفیت تصاویر دوربین‌های مدار بسته معمولا دستگاه‌های DVR 32 و 64 کانال خصوصا در کیفیت‌های بالاتر کمتر تولید و ارائه می‌شوند.

تقسیم بندی بر اساس پشتیبانی از تعداد هارد

هر یک از دستگاه‌های DVR تعداد مشخصی هارد را پشتیبانی می‌کنند که بسته به نیاز ما می‌توانیم آنها را انتخاب کنیم. DVRهای با  توانایی پشتیبانی از 1هارد، 2هارد و 4 هارد معمولا تولید می‌شوند. البته DVRهای با 4 هارد کمتر موجود هستند. کاربر با توجه به میزان فضای هارد که لازم دارد می‌تواند دستگاه مناسب خود را انتخاب نماید. همچنین میزان ظرفیت هارد که هر کانال هارد دستگاه پشتیبانی می‌کند می‌تواند در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد که با مطالعه دیتاشیت باید بررسی شود.

انواع DVR

تقسیم بندی بر اساس قابلیت‌

با رشد استفاده از سیستم‎‌های دوربین مدار بسته نیازهای کاربران به DVRهای با قابلیت‌ جدید مانند پشتیبانی از انواع تکنولوژی تصویر و اضافه کردن دوربین تحت شبکه به دستگاه و … نیز به وجود آمدند. برای پاسخ به این نیازها تولید کنندگان این تجهیزات دستگاه‌هایی با قابلیت‌های بالاتر تولید و ارائه کردند که خود می‌تواند منشا تقسیم بندی بین آنها شود.

دی وی ارهای هیبرید HVR و XVR از همین انواع دی وی آر جدید به حساب می‌آیند. این مدل از انواع دی وی آر می‌تواند بیش از یک سیگنال ورودی را دریافت کند و به همین علت هم استفاده از آن مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. آخرین مدل از انواع دی وی آر، محصولاتی که بر اساس کامپیوتر ساخته شده‌اند هستند.

مقایسه انواع DVR

راه‌های بسیار زیادی برای مقایسه انواع DVR وجود دارد. مقایسه از نظر قیمت، قدرت پردازش، کیفیت تصویر، تعداد فریم ذخیره شده در ثانیه، تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های آلارم و تعداد هارد، ظرفیت هاردهای قابل پشتیبانی و … می‌تواند مورد نظر ما باشد. هر کدام از این مقایسه‎‌ها یک سری مزایا و معایب خاص دارند. با توجه به قیمت نسبتا گران این تجهیزات به نسبت مثلا خود دوربین در یک سیستم نظارت تصویری، نکته مهم در انتخاب یک دستگاه DVR جدا از قابلیت‌های آنها، قیمت هر یک از آنهاست که می‌تواند معیار اصلی در انتخاب یک دستگاه باشد.

نرم افزارهای جانبی DVR

یک نکته پر اهمیت در هنگام مقایسه DVRها با هم توجه به نرم افزارهای جانبی است که تولید کننده در کنار خرید DVR در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر ما یک تجهیز با کیفیت و با قابلیت‌های  سخت افزاری بالا داشته باشیم ولی  در کنار آن نرم افزار مناسب برای ارتباط با آن در اختیار نداشته باشیم عملا آن سیستم برای ما کارایی نخواهد داشت. پس نحوه ارتباط ما با سیستم و نرم افزارهای کاربر پسند یکی از مهمترین نکات در مقایسه بین دستگاه‌های DVR هستند.

DVR هایک ویژن

اگر شما هم به دنبال راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته توربو اچ دی و خرید DVR هستید، باید بهترین برند را پیدا کنید. امروزه شرکت‌های بسیار زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید و فروش دستگاه دی وی آر فعالیت می کنند. ولی خرید از بهترین برندها به شما اجازه می دهد تا محصولاتی با کیفیت و با پشتیبانی طولانی مدت تهیه کنید. نکته مهم در انتخاب یک DVR نرم افزارهای جانبی است که کاربر برای ارتباط با سیستم نظارت تصویری به آنها لازم دارد. برند هایی همچون هایک ویژن گزینه خوبی به حساب می آیند.

DVR هایک ویژن یکی از قوی ترین مدلهای این محصول به حساب می آید که به علت داشتن ویژگیهای مثبت، طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. هایک ویژن محصولاتش را با قابلیت‌های مختلف برای بودجه‌های متنوع طراحی می‌کند. شما می توانید بر اساس بودجه‌تان یک DVR هایک ویژن خاص برای پاخ به نیاز خود را تهیه کنید.

مقالاتی که بهتر است که پس از این مقاله مطالعه نمایید:

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها