حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

رک شبکه

12

12 دقیقه

اندازه فونت

12

0

رک شبکه چیست و چه کاربردی در سیستم دوربین مدار بسته دارد؟

فهرست مطالب

به طور معمول، در یک سیستم دوربین مداربسته تجهیزات متعدد و حساسی وجود دارد. بنابراین، حفاظت از این تجهیزات دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل این تجهیزات درون رک شبکه نصب و نگه داری می شوند. داخل رک شبکه، دستگاه ضبط کننده تصاویر (NVR/DVR)، سوئیچ­ شبکه، مودم شبکه، پچ پنل‌های فیبر نوری و شبکه و دیگر تجهیزات مورد نیاز سیستم‌های دوربین مدار بسته نصب می‌شوند. در ادامه نیز با انواع و اهداف استفاده از رک شبکه در سیستم دوربین مداربسته آشنا خواهیم شد …

رک شبکه چیست؟

رک شبکه یا (Network Rack)، محفظه یا کابینت فلزی با ابعاد استاندارد است که تجهیزات شبکه شامل سرور، رکوردر، کنترلر و سوئیچ‌های شبکه و … با هدف نظم، کاربری متمرکز و محافظت های فیزیکی، الکترو مغناطیسی و … در آن جایگذاری و نصب می شوند.

کاربرد رک شبکه در سیستم دوربین مداربسته

هدف کلی از استفاده رک شبکه در سیستم دوربین مداربسته، نظم بخشیدن به تجهیزات، محافظت فیزیکی و محافظت الکترومغناطیسی از تجهیزات شبکه که معمولا تجهیزات حساسی هم هستند، می‌باشد. به تجهیزاتی که برای نصب در رک‌های شبکه طراحی و تولید شده‌اند رک مونت (Rackmount) می‌گویند. در حقیقت هم ابعاد رک و هم ابعاد تجهیزات رک مونت باید مطابق با یک استاندارد واحد تولید شده باشند تا کاربر بتواند به راحتی تجهیزات را در رک شبکه نصب نماید.

در ساختارهای کوچک دوربین مداربسته معمولا از رک‌های کوچک دیواری، مثلا 4 یا 6 یونیت با عمق 45 سانتی متر استفاده می‌شود. به عنوان مثال DVRها به صورت کلی رک‌مونت نیستند و برای نصب در رک شبکه، نیازمند سینی رک هستند تا روی آن قرارگیرند. NVRهای کوچک نیز رک‌مونت نیستند و روی سینی ثابت در رک قرار می‌گیرند. بنابراین رک‌های کوچک مورد استفاده در ساختار کوچک دوربین مداربسته، اغلب محفظه‌ای هستند تا تجهیزات در آن قرار گیرند تا از پراکندگی تجهیزات جلوگیری کنند.

اما در ساختارهای بزرگتر سیستم های دوربین مداربسته مانند سیستم دوربین مداربسته کارخانه، تجهیزات از نوع تحت شبکه و عمدتا رک‌مونت هستند و بهتر است درون رک شبکه ایستاده نصب شوند. سوئیچ‌ها و NVRها در ساختارهای بزرگ مثلا 32 کانال به بالا مانند تجهیزات شبکه و سرورها در رک شبکه نصب می شوند و استانداردهای نصب تجهیزات در رک شبکه باید برای آنها رعایت شود.

 

انواع رک شبکه

 

انواع رک شبکه

رک های شبکه معمولا در دو نوع کلی رک ایستاده و رک دیواری دسته بندی می‌شوند.

رک‌های دیواری و ایستاده دارای ابعاد مختلفی هستند. رک های شبکه ایستاده جهت نصب و راه اندازی دارای پایه‌ یا چرخ‎هایی در زیر رک هستند و معمولا ابعاد آنها بزرگ است و امکان نصب آنها روی دیوار به علت سنگینی وجود ندارد.معمولا رک های ایستاده دارای ارتفاع 12 یونیت به بالا هستند. لازم به ذکر است که رک های ایستاده دارای درب های بغل و جلو و پشت هستند؛ به عبارتی، درب رک شبکه ایستاده از چهار طرف قابلیت باز شدن دارد.

رک های دیواری معمولا رک های کوچک می‌باشند که طراحی آنها طوری است که باید روی دیوار نصب شوند و در جاهایی که تجهیزات زیاد نیستند و به رک کوچک نیاز (مانند رک‌های فرعی در سبکه های کامپیوتری) است مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته محدودیت فضا نیز ممکن است منجر به انتخاب رک دیواری شود، چرا که روی دیوار پیج می‌شوند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

رک شبکه دیواری

رک شبکه دیواری دارای ابعادی کوچک تر از رک شبکه ایستاده است و بر روی دیوار نصب می شود. به طور معمول بخش‌هایی از تجهیزات سرور شبکه از قبیل مودم، سوئیچ و سایر تجهیزات جانبی شبکه در آن نگهداری می‌شود. به طور معمول درب رک دیواری، قابلیت چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته و از کنار یا پشت رک نیز قابل باز و بسته شدن می باشد. ابعاد رک شبکه دیواری دارای طول بین ۳۵ تا ۴۵ و برخی مدل‌ها 60 سانتیمتر و ارتفاعی با تعداد ۵، ۶ ،۷ و ۹ یونیت است.

رک شبکه

رک شبکه ایستاده

رک شبکه ایستاده دارای ابعاد بزرگتری است، به طوری که تجهیزات بیشتر و برخی اوقات همه اجزای یک سرور درون این کابین جای می‌گیرند. در رک شبکه مدل ایستاده، برای تمامی جوانب و سقف رک نیز امکان نصب درب رک وجود دارد. ابعاد و ارتفاع رک ایستاده به تعداد یونیت‌ها بستگی دارد که دارای ۱۶، ۲۱، ۲۷، ۳۶، ۴۰ و ۴۴ یونیت می‌باشد. لازم به ذکر است که بسته به نیاز، عمق یونیت ها ۶۰، ۸۰ یا ۱۰۰ سانتیمتر و یا حتی بیشتر در نظر گرفته می شود.

رک شبکه مناسب سیستم دوربین مداربسته

رک شبکه که برای نصب تجهیزات اصلی سیستم دوربین مدار بسته استفاده می‌شود، معمولا از نوع رک دیواری می باشد.

معمولا در سیستم‌های دوربین مدار بسته کوچک که از DVRها و NVRهای کوچک استفاده می‌شود از رک دیواری استفاده می‌گردد. در سیستم‌های کوچک تجهیزات زیادی برای نصب وجود ندارد و بنابراین رک‌های تا ارتفاع 9 یونیت کافی است، که اکثر این رک‌ها دیوای هستند.

در سیستم‌های بزرگتر که تجهیزات سیستم دوربین مدار بسته زیاد و کسترده است معمولا از رک‌های ایستاده برای رک اصلی که محل قرار گیری همه NVRها و DVRها است استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها برای رک‌های فرعی که مثلا یک سوئیچ در آن قرار می‌گیرد از رک دیواری استفاده می‌شود.

جهت حفاظت از تجهیزات درون رک شبکه و برای خنک سازی و تهویه مناسب از فن تهویه برای گردش مناسب هوا و بیرون رفتن هوای گرم داخل رک استفاده می‌شود.

استانداردهای رک شبکه

رک های شبکه، خصوصا از نظر ابعاد دارای استانداردهای خاص خود هستند. یعنی ارتفاع، عرض و عمق یک رک شبکه نمی‌تواند دارای هر ابعادی باشد. این ابعاد متناسب با ابعاد تجهیزات رک‌مونت که قرار است در رک نصب شوند تعیین و مشخص شده است.

هر رک شبکه از تعدادی یونیت 5/4 سانتیمتری تشکیل شده است. اندازه و ابعاد هر رک بسته به تعداد یونیت‌ها متفاوت است. بعنوان مثال، ارتفاع رک 24 یونیت از رک 12 یونیت بیشتر است.

ارتفاع رک شبکه

ارتفاع رک شبکه مورد نیاز با توجه به تعداد تجهیزاتی که باید در رک نصب شود و همچنین آینده نگری که باید در این زمینه مورد توجه باشد، مشخص می شود. البته عامل موثر دیگر در تعیین ارتفاع رک، شرایط مکانی است که قرار است رک شبکه در آنجا نصب شود است. ارتفاع رک ها را معمولا با واحد یونیت مشخص می‌کنند. به صورت کلی یک یونیت ارتفاع یک تجهیز استاندارد شبکه یا رک مونت است. مثلا ارتفاع یک کابل منیجر، یک سوئیچ معمولی و … یک یونیت است. ارتفاع استاندارد یک یونیت در رک شبکه نیز 44.45 میلیمتر است.

روی ریل رک که در واقع ستونی عمودی جهت نصب تجهیزات است، به ازای هر یونیت در فاصله 44.45 میلیمتر برای نصب تجهیزات سه عدد سوراخ جهت نصب مهره رک تعبیه شده است. رک‌ها معمولا از ارتفاع 4 یونیت تا ارتفاع 48 یونیت در بازار یافت می‌شوند که معمولا رک های 42 یونیت پرکاربردترین آن ها هستند.

 

پیچ و ریل رک شبکه

عرض رک شبکه

ابعاد عرض رک‌های شبکه نیز دارای استاندارد است. عرض رک باید طوری باشد که تجهیزات رک مونت که با عرض استاندارد و مشابه ساخته شده‌اند بتوانند به راحتی در رک نصب شوند. تجهیزات رک مونت در دو طرف چپ و راست خود ساز‌ و کاری برای نصب در رک شبکه دارند. عرض رک باید دقیقا به اندازه استاندارد باشد که علاوه بر اینکه تجهیز در رک جای می‌گیرد بلکه پیچ‌های آن دقیقا بتواند روی حفره های رک شبکه بسته شود. معمولا عرض رک های شبکه یا 600 میلیمتر و یا 800 میلیمتر است. رک‌های با عرض 600 مرسوم‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رک‎‌های عرض 800 میلیمتر معمولا برای رک توزیع که تعداد زیادی کابل قرار است در رک سربندی شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمق رک شبکه

عامل تعیین کننده عمق رک مورد نیاز شما، طول تجهیزاتی است که قرار است در رک نصب شوند. عمق رک‌های شبکه به طور معمول 450، 600، 800، 1000 و 1200 میلیمتر است. رک‌های ایستاده معمولا از عمق 600 میلیمتر به بالا هستند و رک‌های دیواری معمولا تا عمق 600 میلیمتر تولید می شوند.

به عنوان مثال رک شبکه‌ای را می‌خواهیم انتخاب کنیم که قرار است چند سوئیچ و پچ پنل و چند سرور رک‌مونت در آن نصب شود. در این مثال ارتفاع رک را تعداد سوئیچ‌ها، سرورها و تجهیزاتی که بناست در رک نصب شوند مشخص می‌کند. عمق رک را بزرگترین تجهیز از نظر طول دستگاه مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال بزرگترین تجهیز سرور HP است که حدود 800 میلیمتر عمق دارد بنابراین رک مورد نیاز حداقل باید دارای عمق 1000 میلیمتر باشد که در نتیجه رک از نوع ایستاده خواهد بود، چرا که رک دیواری با عمق بالاتر از 60 تولید نمی شود.

 

پیچ و مهره رک

عرض دستگاه NVR و DVR برای نصب در رک شبکه

عرض سوئیچ شبکه و دستگاه‌های NVR یا DVR معادل 19 اینچ یا 48.26 سانتی متر است. بنابراین از رک‌­های عرض 19 اینچی برای نصب تجهیزات در پروژه‌های دوربین‌های مداربسته استفاده می شود. تجهیزات در داخل رک با استفاده از پیچ و مهره مخصوص به نام پیچ و مهره رک روی ریل رک، که به صورت عمودی روی سازه اصلی سوار شده است نصب می شوند. لازم به ذکر است که ترتیب نصب تجهیزات در یک رک نیز دارای استانداردهایی است که ترتیب درست را پیشنهاد می‌کند.

کاربرد رک شبکه در دوربین مدار بسته

تجهیزات استفاده شده در سیستم‌های دوربین مداربسته بسیار متنوع است و برای مرتب سازی تجهیزات اضافی از رک شبکه استفاده می شود. همچنین به منظور حفاظت قطعات و دستگاه‌ها در مقابل شرایط جوی، صدمات فیزیکی و دسترسی افراد غیر مسئول، این تجهیزات درون رک های شبکه نیز جاگذاری می شوند.
در این سیستم‌ها از هر دو نوع رک دیواری و ایستاده برای حفاظت از بعضی تجهیزات و یا تمامی سیستم دوربین مداربسته استفاده می گردد. به عنوان نمونه، نوع دیواری رک شبکه جهت جایگذاری اجزایی از سیستم دوربین مداربسته از قبیل سوئیچ (رک فرعی) در سیستم‌های بزرگ دوربین مدار بسته و قرارگیری DVRها در سیستمهای کوچک دوربین مدار بسته به کار می رود. در نوع رک ایستاده اما تمامی اجزا و تجهیزات سیستم دوربین مداربسته شامل کنترلرها و رکوردرهای دوربین‌ها قرار داده می شود. مهندسین و تکنسین‌های پروژه بر اساس نیازهای پروژه می توانند مدل و برند رک مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

رک به طور معمول کابینتی فلزی است که جهت حفاظت از اتصالات، تجهیزات و اجزای شبکه کامپیوتری استفاده می‌شود. ابعاد این کابینت‌ها با در نظر گرفتن سه پارامترِ طول یا عمق داخلی رک، عرض و ارتفاع رک متفاوت است. هر رک از چند یونیت که هر یونیت معادل ۴٫۵ سانتیمتر است، تشکیل می‌شود.

 

اجزا و لوازم جانبی رک شبکه چیست؟

درب های رک شبکه، ماژول برق، فن تهویه، سینی رک، پنل خالی، داکت پنل، چرخ و پایه، کابل منیجر، لایت پنل و پیچ و مهره، همگی از اجزاء رک شبکه هستند. در ادامه به معرفی و بررسی این اجزاء می‌پردازیم.

درب های رک شبکه

رک های دیواری و ایستاده در انواع مختلف که دارای درب های مختلف بازشونده هستند تولید می شوند. انواع گوناگون درب شیشه ای، در شیشه ای با زوار فلزی و در شیشه ای با چارچوب فلزی قابل استفاده است. از آنجا که معمولا درب جلوی رک از جنس شیشه یا ترکیبی از شیشه هستند، بایستی هر چند وقت یکبار میزان استحکام قفل‌های درب و مهارهای نصب شده روی شیشه بررسی شود …

ماژول برق یا Power Module

ماژول برق یا پاور ماژول همان چند راهی برق است که امکان اتصال پریزهای متعدد دستگاه‌های برقی داخل رک را فراهم می‌کند.

فن تهویه

تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها و سرورها حرارت زیادی را تولید می کنند و این حرارت از طریق فن‌های دستگاه به محیط داخلی رک منتقل می شود. معمولا رک های بزرگ در بالا و زیر سقف خود دارای تعدادی فن هستند. وظیفه این فن ها خنک کردن تجهیزات داخلی موجود در رک شبکه است.

سینی رک شبکه

سینی رک شبکه

همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، رک دارای دو ریل جهت نصب تجهیزات در فضای داخلی است. گاهی نیاز است تجهیزاتی کوچک که رک‌مونت نیستند در داخل رک نصب شود، در این صورت با استفاده از نصب سینی در رک که در حقیقت طبقه‌ای خالی در رک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد امکان نصب و راه اندازی تجهیزاتی مانند سوئیچ کوچک، DVR، مودم و … در رک فراهم می شود. سینی رک شبکه از نظر نوع نصب و ابعاد دارای انواع مختلفی است.

سینی‌های رک شبکه به دو دسته سینی ثابت و سینی متحرک تقسیم می شوند. سینی ثابت در صورت نصب، دیگر امکان حرکت ندارد و با پیچ و مهره در جای خود محکم می شود. سینی متحرک رک اما دارای دو بخش است، یک بخش ثابت است و روی سازه رک نصب می‌شود، بخش دیگر قسمت متحرک آن است که مانند یک کشو جهت سهولت استفاده از تجهیزات، به بیرون کشیده می شود.

پنل خالی یا Blank panel

منظور ورق فلزی است که از آن به عنوان مانعی جهت جلوگیری از دسترسی به قسمتهای حساس رک استفاده میشود. محل جاگذاری این پنل‌ها در جلوی رک است که در ابعاد ۱، ۲، ۳ و ۴ یونیت وجود دارند.

داکت پنل

داکت پنل رک محفظه ها یا روپوش‌های مستطیلی شکل جهت عبور دادن، مخفی کردن و نظم دهی کابل‌های شبکه در داخل رک به کار می‌رود.

چرخ و پایه

جهت قرار دادن رک ایستاده روی زمین از پایه و برای انتقال آسان آن از چرخ استفاده می‌شود.

کابل منیجر

نگهدارنده کابل درون رک ایستاده یا رک دیواری قرار گرفته و وظیفه مرتب سازی، نگهداری و منظم کردن انواع کابل‌های درون رک را دارد.

لایت پنل

به منظور روشنایی داخل پنل و بررسی دقیق تکنسین‌ها از پنلی که روی آن لامپ یا تعدادی LED وجود دارد، استفاده می‌گردد.

پیچ و مهره

جهت اتصالات مختلف قطعات و تجهیزات تعدادی پیچ و مهره به کار می‌روند.

قیمت انواع رک شبکه

ابزارآلات و تجهیزات شبکه با توجه به اهمیت پایداری شبکه و حساس بودن این وسایل باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند. به منظور مراقبت از این وسایل لازم است از رک شبکه استفاده گردد. وجود رک علاوه بر حفاظت از این تجهیزات از شرایط جوی، از صدمات فیزیکی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین تکنسین‌ها به راحتی می‌توانند به بررسی قطعات بپردازند.

قیمت انواع رک به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:
1. برند و سازنده رک (ایرانی و خارجی).
2. قطر ورق استفاده شده در رک.
3. نوع رنگ مورد استفاده شده در رنگ آمیزی.
4. نوع قفل‌های استفاده شده در رک.
5. نوع پایه و چرخ مورد استفاده در رک.
6. نوع سازه اصلی نگهدارنده رک.
7. وجود یا عدم وجود سینی کابل در داخل رک
8. وجود یا عدم وجود فن رک و همجنین نوع فن به کار رفته در رک.

توصیه می‌شود در هنگام خرید با در نظر گرفتن نیازهای خود، به قیمت مناسب، کیفیت بالا، وزن کمتر و تنوع مدل‌ در رک های شبکه دقت نمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها