حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن

12

11 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن

فهرست مطالب

دوربین مداربسته به عنوان قلب تپنده سیستم های امنیتی شناخته می شوند. انواع مختلفی از دوربین های مداربسته  با طراحی های منحصر به فرد تولید شده اند که هر کدام بخشی از نیازهای امنیتی را می توانند فراهم کنند. شرکت هایک ویژن نیز با تولید انواع مختلفی از دوربین های امنیتی خود، طیف وسیعی از این محصولات را روانه بازار کرده است تا نیاز مشتریان خود را رفع نماید. شرکت هایک ویژن انواع دوربین های مدار بسته هایک ویژن را با عنوان های تحت شبکه و توربو اچ دی تولید کرده است که در این مقاله قرار است به تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن پردازیم.

تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن

دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه به گونه ای طراحی شده اند که در یک محیط دیجیتال با هم در ارتباط باشند. در حقیقت این مدل از دوربین ها بر بستر شبکه داده و با استفاده از آدرس های IP و بر اساس پروتکل های خاص، داده های صدا و تصویر و یا داده های کنترلی را به یکدیگر ارسال می کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

البته در دوربین های تحت شبکه ای که از پروتکل POE (که مخفف (Power Over Ethernet) یا تامین جریان برق به روی کابل شبکه است) پشتیبانی می کنند، برق دوربین ها نیز بر بستر کابل شبکه متصل به دوربین تامین خواهد شد. در واقع در این مدل از دوربین ها پردازش و تولید تصویر دیجیتال در خود دوربین انجام می گیرد و خروجی دوربین سیگنال دیجیتالی است که با استفاده از سیستم های کامپیوتری قابل دریافت و نمایش است. در بیشتر مدل های موجود از دوربین های تحت شبکه مخصوصا در سری های جدید هایک ویژن از هوش مصنوعی در آنها استفاده شده است و این قابلیت به دلیل وجود پردازش تصویر این دوربین ها است.

از نظر زیر ساخت دوربین های تحت شبکه زیر ساختی مانند شبکه های داده یعنی کابل شبکه و ارتباط تجهیزات با یکدیگر از طریق سوئیچ ها است. کانکتورهای دوربین های تحت شبکه RG45 یا همان سوکت شبکه است و اغلب این دوربین ها دارای ورودی برق 12V-DC هستند تا در صورتی که سوئیچ مورد استفاده POE ساپورت نشود بتوان دوربین را با استفاده از منبع تغذیه روشن کرد. قابل ذکر است که اکثر دوربین های مدار بسته برند هایک ویژن از POE پشتیبانی می کنند.

کانکتورهای دوربین های تحت شبکه

NVR چیست؟

در سیستم های دوربین مدار بسته تحت شبکه با توجه به این که دوربین ها کار پردازش و تولید تصاویر دیجیتال را انجام داده اند لذا دستگاه رکوردر (NVR) تحت شبکه، لازم است تنها این تصاویر را دریافت و در ذخیره ساز (هارد) خود ذخیره کند. این نکته نیز قابل ذکر است که قابلیت هایی مانند تشخیص عبور از خط یا ورود به یک منطقه و … که در دوربین های مدار بسته ممکن است وجود داشته باشد در سیستم دوربین های تحت شبکه باید این قابلیت در خود دوربین وجود داشته باشد تا بتوان با ارتباط با دستگاه رکوردر از آن استفاده کرد.

در واقع به همین دلیل که دستگاه رکوردر در سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه عمل دیجیتال سازی را انجام نمی دهد و فقط آن را تحت پروتکل های شبکه دریافت و ذخیره می کند از این رو به آن ذخیره ساز ویدئو تحت شبکه می گویند.

دستگاه رکوردر NVR هایک ویژن

 

دوربین های توربو اچ دی

دوربین های توربو اچ دی مدل به روز شده دوربین های آنالوگ قدیمی هستند که با استفاده از افزایش فرکانس تصویر و پردازشی خاص به روی تصویر آنالوگ، تصاویری با کیفیت بالا ارائه می دهند. هر یک از سازندگان دوربین مداربسته از استانداردی مشخص در دوربین های توربو اچ دی تولیدی خود مانند CVBs، AHD، HDCVI، HDTVI استفاده می کنند. سیگنال تولیدی این دوربین ها یک تصویر آنالوگ با فرمت خاص است که بر بستر کابل کواکسیال منتقل می گردد. در طرف دیگر دستگاه رکوردر مرکزی نیز باید دارای استانداردی مطابق با دوربین مدار بسته باشد تا بتواند سیگنال خاص کیفیت بالای ارسال شده از طرف دوربین مداربسته را به درستی دریافت و آن را ذخیره کند.

بستر مورد نیاز در این سیستم دوربین مداربسته کابل کواکسیال است. این کابل از محل دوربین تا دستگاه رکوردر مرکزی کشیده می شود. در واقع در این مدل از دوربین مداربسته از هر دوربین یک کابل مجزا تا دستگاه رکوردر مرکزی نیاز است. همچنین یک کابل برق نیز در کنار کابل کواکسیال از محل منبع تغذیه مرکزی تا دوربین برای روشن کردن دوربین باید اجرا شود.

در دوربین مداربسته هایک ویژن در بستر کابل کواکسیال علاوه بر سیگنال تصویر، سیگنال کنترلی منوی دوربین (OSD menu) نیز قابل ارسال است و می توان در محل دستگاه رکوردر و بدون کابل کشی اضافه به منوی تنظیمات OSD دوربین دسترسی داشت. همچنین به برخی از دوربین های نسل جدید هایک ویژن قابلیت POC که چیزی مشابه POE در دوربین های تحت شبکه است و به معنی ارسال توان برق به روی کابل کواکسیال جهت روشن کردن دوربین اضافه شده است که در آنها نیاز به منبع تغذیه و کابل کشی برق برای روشن کردن دوربین رفع شده است و برق دوربین نیز از طریق همان کابل کواکسیال صورت می گیرد.

کانکتور ارتباطی دوربین توربو اچ دی و کابل کواکسیال BNC دارای ورودی برق 12 ولت می باشند.

DVR چیست؟

به دستگاه ذخیره ساز مرکزی در سیستم های دوربین مدار بسته توربو اچ دی DVR می گویند. DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder به معنی ذخیره ساز مرکزی دیجیتال است. این نام گذاری بدان جهت است که در این نوع سیستم دوربین مداربسته سیگنال ارسالی از دوربین ها تصویری آنالوگ با کیفیت بالا است. جهت ذخیره سازی این سیگنال آنالوگ دریافتی، آنها ابتدا باید به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و سپس ذخیره گردند. پس در دستگاه رکوردر DVR سیگنال دریافتی از دوربین ابتدا به سیگنال دیجیتال تبدیل می شوند سپس هم به صورت زنده نمایش داده می شوند و هم در هارد داخلی ذخیره می گردند.

دستگاه رکوردر DVR هایک ویژن

در واقع می توان گفت یک DVR از دو قسمت بخش تبدیل آنالوگ به دیجیتال و بخش ذخیره ساز داده ها در هارد داخلی دستگاه تشکیل شده است. در این سیستم دوربین مدار بسته عمل پردازش و دیجیتال سازی تصاویر در محل دستگاه رکوردر انجام می گیرد و قابلیت هایی مانند تشخیص عبور از خط و یا تشخیص ورود غیر مجاز را دستگاه رکوردر مرکزی یا DVR باید داشته باشد.

بررسی تفاوت های دوربین تحت شبکه و توربو اچ دی هایک ویژن

تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه 

با توجه به تعاریفی که از دوربین های توربو اچ دی و دوربین های تحت شبکه در بخش های قبل داشتیم، در این بخش تفاوت های این دو مدل از دوربین های مدار بسته را شرح خواهیم داد.

به صورت کلی تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- تفاوت در زیر ساخت اجرایی

2- تفاوت در نحوه دیجیتال کردن داده ها

3-تفاوت در سیگنال ارسالی از دوربین

4- تفاوت دستگاه های رکوردر

5-تفاوت در هزینه تمام شده تجهیزات

تفاوت در زیر ساخت اجرایی دوربین های مدار بسته توربو اچ دی و تحت شبکه

یکی از تفاوت های اصلی بین سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی  و تحت شبکه در زیر ساخت آنها است. در دوربین های توربو اچ دی همانند دوربین های قدیمی آنالوگ لازم است یک کابل از محل هر دوربین تا دستگاه رکوردر مرکزی اجرا شود در صورتی که در  دوربین های تحت شبکه می توان با قرار دادن یک سوئیچ شبکه مناسب در نزدیکی دوربین ها از هر دوربین یک کابل شبکه تا سوئیچ شبکه کشید و سپس با استفاده از یک کابل (uplink)  تصویر همه دوربین ها را به رکوردر مرکزی منتقل کرد.

این بدان معنی است که در صورت استفاده از سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه می توان به راحتی سیستم دوربین مداربسته را گسترش داد طوری که نیاز نباشد کل سیستم تحت تاثیر این گسترش تغییر کند در حالی که در سیستم های توربو اچ دی به دلیل اینکه کابل باید از محل دوربین تا محل دستگاه ذخیره ساز اجرا شود کل سیستم جهت گسترش سیستم حتی اضافه شدن یک دوربین تحت تاثیر قرار می گیرد.

این نکته را نیز باید توجه نمود در دوربین های توربو اچ دی به دلیل استفاده از بستر کابل کواکسیال و انتقال داده به صورت آنالوگ طول فاصله دوربین تا دستگاه DVR نمی تواند از یک حدی بسته به نوع و جنس کابل مورد استفاده بیشتر شود. می توان گفت استفاده از دوربین های توربو اچ دی به دلیل نیاز به زیر ساخت کابلی زیاد در مکان های با گستردگی بالا مقرون به صرفه نیستند. در مقابل در دوربین های تحت شبکه به دلیل امکان استفاده از بسترهایی مانند رادیو و فیبر نوری جهت استفاده در مکان های با گستردگی بالا کاملا مناسب هستند.

تفاوت در نحوه دیجیتال کردن داده ها و تفاوت در سیگنال ارسالی از دوربین

یکی از مهم ترین تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه تفاوت آنها در سیگنال خروجی از دوربین است. در دوربین های تحت شبکه سیگنالی که از طرف دوربین به طرف دستگاه مرکزی ارسال می گردد، دیجیتالی است که توسط دوربین تولید و پردازش شده است و تحت پروتکل های شبکه ارسال می گردد. اما در دوربین های توربو اچ دی همانند دوربین های آنالوگ، سیگنالی از طرف دوربین به سمت دستگاه رکوردر مرکزی ارسال می گردد و این یعنی این که این سیگنال در طول مسیر ممکن است تحت تاثیر نویزهای آنالوگ دچار نویز و اعوجاج گردد. یعنی اگر در مکانی امکان وجود نویزهای زیاد و غیر قابل کنترل در محیط وجود داشته باشد استفاده از دوربین های توربو اچ دی حتی در مسیرهای کوتاه هم توصیه نمی گردد.

تفاوت در دستگاه های رکوردر

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، تفاوت های بسیاری بین دستگاه رکوردر مرکزی در سیستم توربو اچ دی (DVR) و سیستم تحت شبکه (NVR) وجود دارد. با توجه به این که سیگنال ارسالی در سیستم توربو اچ دی آنالوگ است لذا دستگاه رکوردر در این سیستم ابتدا سیگنال دریافتی را به دیجیتال تبدیل می کند و سپس آنرا در هارد خود ذخیره می کند یعنی این دستگاه دارای دو بخش دیجیتال ساز تصاویر و ضبط کننده تصاویر است. به همین دلیل است که این دستگاه را ضبط کننده تصاویر دیجیتال (Digital Video Recorder) می نامند. در حالی که در سیستم تحت شبکه سیگنال ارسالی دیجیتال است و آماده ذخیره شدن می باشد لذا نیازی نیست دستگاه رکوردر پردازش زیادی روی تصویر انجام دهد.

مقایسه دوربین تحت شبکه و توربو اچ دی هایک ویژن

به عبارتی می توان گفت دستگاه DVR همان دستگاه NVR است که یک بخش تحت عنوان دیجیتال ساز تصاویر به آن اضافه شده است. در دستگاه های DVR هایک ویژن همواره توانایی اضافه کردن تعدادی دوربین تحت شبکه در کنار دوربین های توربو اچ دی وجود داشته است. مثلا دستگاه 16 کانال این برند توانایی اضافه شدن 4 دوربین تحت شبکه را دارد.

اخیرا در تولیدات جدید برند هایک ویژن این قابلیت وجود دارد که می توان به جای تمام دوربین های توربو نیز دوربین تحت شبکه در دستگاه اضافه کرد. به عنوان مثال دستگاه DVR 16 کانال جدید توانایی دریافت 16 کانال توربو اچ دی و اضافه شدن 8 دوربین تحت شبکه را دارد در صورتی که می توان به تعداد دلخواه پورت های ورودی توربو اچ دی را غیر فعال نمود و به جای آن دوربین تحت شبکه اضافه کرد. به عبارتی دستگاه DVR فوق توانایی تبدیل شدن به دستگاه NVR 24 کاناله را دارد.

تفاوت در هزینه تمام شده تجهیزات

همانطور که قبلا نیز ذکر شد به صورت کلی و پیش فرض برای سیستم دوربین مداربسته در یک مکان با وسعت کم و کوچک دوربین توربو اچ دی و در مکان های کوچک با نویز محیطی بالا و مکان های با گستردگی بالا دوربین تحت شبکه مناسب و مقرون به صرفه است.

در مکان های کوچک قیمت دوربین مهم‌تر است و غالب هزینه را تشکیل می دهد و در مکان های بزرگ کابل کشی و زیرساخت مهم‌تر است و غالب هزینه را تشکیل میدهد. در مواردی نیز (مانند محیط های پر نویز) ممکن است استفاده از سیستم دوربین توربو اچ دی حتی با کوچک بودن محیط امکان پذیر نباشد. انتخاب نوع سیستم مناسب نیاز به دانشی از همه موارد موثر را دارد.

بررسی تفاوت های دوربین تحت شبکه و توربو اچ دی هایک ویژن

به طور کلی در یک سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی یک مصرف کننده باید هزینه دوربین، دستگاه رکوردر، ذخیره ساز، کابل و متعلقات نصب را پرداخت کند. در مقایسه با سیستم های تحت شبکه، دوربین های توربو اچ دی حدود یک سوم قیمت را دارند ولی دستگاه رکوردر ممکن است در مقایسه با رکوردر سیستم های تحت شبکه کمی گران تر باشد. از طرف دیگر در یک سیستم تحت شبکه مصرف کننده باید علاوه بر پرداخت هزینه دوربین تحت شبکه که تقریبا سه برابر مشابه خود در سیستم توربو اچ دی است باید هزینه خرید سوئیچ و تفاوت قیمت کابل شبکه که گران تر از کواکسیال است را نیز پرداخت کند.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها