حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آموزش تعریف کاربر جدید در DVRNVR هایک ویژن

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش تعریف کاربر جدید در DVR/NVR هایک ویژن

فهرست مطالب

 در این مقاله قصد داریم آموزش تعریف کاربر جدید در DVR/NVR هایک ویژن را شرح دهیم. در این مسیر قدم اول این است که بدانیم چرا و چه وقت‌هایی نیاز است تا در سیستم نظارت تصویری هایک ویژن خود کاربر جدید بسازیم و در ادامه چه مزایا و معایبی می‌تواند متوجه ما باشد. این بخش بیشتر مواقعی نیاز است که بیش از یک کاربر قرار است با دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مدار بسته در ارتباط باشد، هر کاربر باید مشخص باشد به چه قسمت‌هایی از سیستم نظارت تصویری دسترسی می‌تواند داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

در ادامه به بررسی چگونگی تعریف کاربر جدید در DVR/NVR هایک ویژن ،مدیریت دسترسی و ایجاد محدودیت‌های مختلف خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

دلیل نیاز به ساختن یوزر در دستگاه DVR/NVR هایک ویژن

در سیستم‌های نظارت تصویری هایک ویژن قابلیتی با عنوان مدیریت کاربران (User Management) وجود دارد. حال می‌خواهیم به چرایی نیاز مدیریت کاربران در سیستم هایک ویژن بپردازیم. همانطور که از نام ” مدیریت کاربران ” پیداست این قابلیت زمانی کاربرد خواهد داشت که تعداد کاربران ما یک نفر نباشد. یعنی ما یک سیستم نظارت تصویری داشته باشیم که کاربران مختلف بخواهند از آن بهره‌برداری کنند آنگاه با استفاده از قابلیت مدیریت کاربران در دستگاه هایک ویژن می‌توان به کاربران به صورت مجزا و با سطح دسترسی‌های مختلف که بنای آن حفظ امنیت داده‌ها است، اجازه دسترسی به ویدئو زنده سیستم نظارت تصویری، تصاویر ضبط شده و یا تنظیمات و … را داد.

در سیستم نظارت تصویری هایک ویژن، کاربر با نام کاربری admin به صورت پیش‌فرض در دستگاه وجود دارد و هنگامی که ما در ابتدای راه اندازی  دستگاه جهت فعال سازی آن، رمزی را به دستگاه اختصاص می‌دهیم در حقیقت به کاربر admin رمز عبور عبور اختصاص داده‌ایم. لازم به ذکر است در ادامه نیز نام کاربری کاربر admin قابل تغییر نیست و فقط می‌توان رمز عبور آن را تغییر داد. در دستگاه‌های ضبط کننده تصاویر به روزتر هایک ویژن علاوه بر  رمز ورود یک الگو نیز برای ورود به دستگاه قابل تعریف است. دقت داشته باشید وقتی با استفاده از الگو وارد دستگاه می‌شوید دسترسی شما در سطح دسترسی admin یا دسترسی کامل است.

اختصاص رمز عبور به کاربر admin در زمان فعال سازی در تصاویر زیر نشان داده شده است:

دلیل نیاز به ساختن یوزر DVR-NVR هایک ویژن
اختصاص رمز به کاربر admin در دستگاه‌های با نرم افزار ورژن 3

 

دلیل نیاز به ساختن یوزر DVR-NVR هایک ویژن
اختصاص رمز عبور به کاربر admin در دستگاه ورژن 4
دلیل نیاز به ساختن یوزر DVR-NVR هایک ویژن
اختصاص رمز عبور به کاربر admin در نرم افزار SADP

 

پس در راه اندازی اولیه هر رمزی به دستگاه داده شود همان رمز عبور admin است. همچنین باید دقت نمود وقتی الگوی ورود برای دستگاه تعریف می‌شود، کسی که با الگو وارد شود نیز دسترسی admin خواهد داشت.

دلیل نیاز به ساختن یوزر DVR-NVR هایک ویژن

پس در ابتدا دستگاه ما فقط دارای کاربر admin و رمز عبور مختص او است، اما ما دارای چند کاربر مختلف هستیم و احتمالا بعضی کاربران نباید برخی تصاویر را ببینند و یا مثلا برخی دوربین‌ها را نتوانند Playback بگیرند و تصاویر ضبط شده دوربین را مشاهده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی Playback لطفا به این لینک مراجعه نمایید.

همچنین گاهی لازم است کاربران نتوانند نام کاربری و پسورد خود را در اختیار دیگران قرار دهند و موجب سواستفاده از سیستم گردند. همچنین قابلیتی برای کاربر admin و همچنین کاربرانی که این دسترسی به آنها داده شده باشد وجود دارد که بتوانند رصد کنند که هر کاربر در چه ساعتی و چه استفاده‌ای از سیستم دوربین مدار بسته کرده اند.

خصوصا در حالتی که انتقال تصویر و مشاهده تصاویر از راه دور وجود داشته باشد در این صورت امکان رصد رفتار هر کاربر و همچنین آی پی‌هایی که با استفاده از آنها کاربر وارد سیستم شده است قابل پیگیری و رصد است.همه این موارد در دستگاه‌های DVR/NVR هایک ویژن پیش‌بینی شده است که در این مقاله آنها را شرح می‌دهیم.

با توجه به گستردگی موضوع انتقال تصویر شما کاربران گرامی می‌توانید مقاله ما در این زمینه را از طریق این لینک مطالعه نمایید.

آموزش ساختن یوزر در دستگاه DVR-NVR هایک ویژن

برای ساختن یوزر و یا کاربر جدید در سیستم نظارت تصویری هایک ویژن، بعد از اینکه کاملا متوجه شدیم که کاربر ما نیاز است دارای چه محدودیت و سطح دسترسی به سیستم باشد وارد تنظیمات دستگاه و بخش User Management می‌شویم. به این منظور مراحل زیر را دنبال می‌کنیم:

Configuration System User

آموزش ساختن یوزر در DVR-NVR هایک ویژن
DVR/NVR ورژن 3

 

در DVR/NVR ورژن 4 نیز مسیر مشابه وجود دارد که بعد از مراجعه به آن و کلیک به روی گزینه Add  صفحه زیر باز خواهد شد.

آموزش ساختن یوزر در DVR-NVR هایک ویژن

در این صفحه نام کاربر مورد نظر و رمز عبور آن را تعریف می‌کنیم و برای ساخته شدن و تعریف کاربر جدید در DVR/NVR هایک ویژن به روی گزینه OK کلیک می‎‌کنیم. کاربر ساخته می‌شود حال نوبت به اعمال محدودیت‌ها و تعیین سطح دسترسی مناسب است.

مدیریت دسترسی کاربران در DVR/NVR هایک ویژن

در این بخش سطح دسترسی‌ها به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

 

:Local Configuration

تعیین دسترسی برای محدودیت کاربر هنگام ارتباط با دستگاه از طریق مانیتور و موس متصل به دستگاه از طریق این گزینه است.

:Remote Configuration

تعیین دسترسی برای محدودیت کاربر هنگام دسترسی از طریق شبکه مانند ارتباط از طریق گوشی و کامپیوتر یا به عبارتی  محدودیت دسترسی محلی  و از راه دور کاربران  DVRNVR هایک ویژن از طریق این گزینه میسر است.

:Camera Configuration

برای مدیریت دسترسی کاربر به دوربین‌ها و تصاویر ضبط شده آنها  این گزینه را انتخاب می‌کنیم.

در ادامه و بعد از اینکه کاربر ساخته شد می‌توان سطح دسترسی‌های کاربر را با مراجعه به بخش Permission مشخص کرد.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

با کلیک به روی تیک سبز رنگ وارد بخش تعیین سطح دسترسی برای کاربر می‌شویم. حال اگر دسترسی به قابلیتی را بخواهیم به کاربر بدهیم باید آن گزینه تیک داشته باشد در غیر این صورت اگر نخواهیم کاربر به آن قابلیت دسترسی داشته باشد تیک آن را برمی‌داریم.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

در این بخش بعد از اینکه دسترسی های لازم برای کاربر را تعیین شد به روی OK برای اعمال شدن تنظیمات کلیک می‌کنیم.

تعریف کاربر با استفاده از ریموت شدن به روی دستگاه DVR/NVR با استفاده از مرورگر را بررسی می‌کنیم.

برای ایجاد کاربر جدید با استفاده از آدرس آی پی دستگاه وارد پنل کاربری  DVR/NVR هایک ویژن شده و وارد بخش Configuration   سپس بخش System  را اننتخاب کرده و در نهایت وارد قسمت User managementمی‌شویم.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود می‌توان با انتخاب گزینه Add کاربر جدیدی را  در دستگاه تعریف کرد.

با کلیک به روی گزینه Add صفحه زیر باز خواهد شد.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

با توجه به توضیحات ارائه شده در تصویر بالا، می‌توان کاربر جدید و محدودیت‌های مربوط به آن را ایجاد کنیم. دقت شود گزینه‌های محدودیت، برخی با عبارت Local آغاز می‌شوند. این گونه دسترسی ها مربوط به مدیریت دسترسی کاربر وقتی است که از طریق مانیتور و موس متصل به دستگاه با NVR/DVR ارتباط داریم  و می توانیم آن را مدیریت کنیم.

آنهایی که در ابتدا خود عبارت Remote  را دارند مربوط به ارتباط بر بستر شبکه (شبکه داخلی و یا اینترنت)  مدیریت دسترسی و محدودیت دسترسی محلی  و از راه دور کاربران  DVR-NVR هایک ویژن را شامل می‌شود.

برای یک مثال به عنوان نمونه ما کاربر test را ساخته‌ایم و فقط می‌خواهیم دسترسی به مشاهده زنده دوربین 1 را برای او فعال کنیم. برای این منظور مراحل تصویر زیر را دنبال می‌کنیم:

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

در نهایت با کلیک به روی OK کاربر با محدودیت فوق ساخته می‌شود.

در بخش‌های شرح داده شده نحوه مدیریت دسترسی کاربران در DVR-NVR هایک ویژن به سیستم نظارت تصویری و همچنین محدودیت دسترسی محلی  و از راه دور کاربران  DVR-NVR هایک ویژن شرح داده شد. حال کاربر با استفاده از نام کاربری و رمز عبور که برای آن ساختیم وارد دستگاه می‌شود و از دستگاه استفاده می‌کند.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود کاربر آدرس دستگاه را وارد کرده و با نام کاربری و رمز عبور خود وارد دستگاه می‌شود.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

همانطور که در تصویر مشخص است کاربر با استفاده از user  ساخته شده توسط ما وارد دستگاه شده است که در قسمت نشان  داده شده در تصویر بالا نیز مشخص است. حال برای مشاهده تصویر دوربین 1 را که اجازه مشاهده آن را داده‌ایم روی Camera01 کلیک می‌کنیم.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

برای تست کردن اینکه آیا محدودیت مورد نظر ما اعمال شده یاخیر باید دوربین Camera 02  را انتخاب کنیم.

مدیریت دسترسی کاربران در DVRNVR هایک ویژن

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود تصویر پخش نشد و فقط همان تصویر که ما اجازه دسترسی به آن را داده‌ایم قابل رویت است.

برای بررسی بهتر، این کاربر ساخته شده را روی IVMS4500 که مربوط به مشاهده‌ی تصاویر روی گوشی هوشمند است را نیز امتحان می‌کنیم نتیجه مشاهده تصاویر در شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید زیر تصاویری که اجازه دسترسی به آنها را نداده‌ایم عبارت No Permission (عدم اجازه دسترسی) نوشته شده است.

تعریف کاربر جدید در DVRNVR هایک ویژن

کنترل دسترسی‌ها

بعد از اینکه هر کاربر با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود به دستگاه متصل شد با مراجعه به بخش کاربران آنلاین می‌توان مشاهده کرد هر کاربر در حال حاضر با چه آدرس آی پی در  حال استفاده از سیستم دوربین مدار بسته است.

تعریف کاربر جدید در DVR/NVR هایک ویژن

همانطور که در تصویر بالا می‌بینیم کاربر admin  در شبکه داخلی با آدرس آی پی 192.168.1.253 و کاربر test  با استفاده از اینترنت با آدرس آی پی 102.146.52.92 به دستگاه متصل هستند.

همچنین می‌توان با استفاده از مشاهده Log دستگاه متوجه شد هر کاربر چه زمانی وارد دستگاه شده است و چه کاری را انجام داده است.

تعریف کاربر جدید در DVRNVR هایک ویژن

محدودیت تعداد کاربران  DVR-NVR هایک ویژن

یکی از سوالات مهم در مورد ساخت کاربر در این بخش محدودیت تعداد کاربران  DVR-NVR هایک ویژن است. این که بدانیم آیا محدودیت تعداد کاربران  DVR-NVR هایک ویژن وجود دارد یا خیر می‌تواند بر استراتژی ساخت و تخصیص کاربر موثر باشد. بر اساس دیتاشیت دستگاه‌ها  تعداد 254 کاربر می‌توان در DVR-NVR هایک ویژن ساخت.

در این مقاله سعی شد تعریف کاربر جدید در DVR-NVR هایک ویژن به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد، امید است با بررسی نظرات شما عزیزان در جهت بهبود هر چه بهتر این موضوع حرکت نماییم.

5 1 رای
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها