حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین بولت

12

12 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین بولت چیست؟ |نمایندگی هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

1.دوربین بولت و انواع آن

دوربین بولت یکی از کاربردی‌ترین، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع دوربین مدار بسته برای محیط‌های بیرونی است. این دسته از دوربین‌ها را به دلیل ظاهر استوانه ای مانندشان تحت عنوان Bullet به معنای گلوله نامگذاری کرده اند. اگرچه دوربین بولت به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص گزینه ای فوق العاده برای استفاده در محیط‌های بیرونی است، اما نباید منکر کارایی عالی آن در محیط‌های داخلی هم شد. به صورت کلی در مکان‌هایی که نیاز است دوربین به روی دیوار نصب شود معمولا از دوربین‌های بولت استفاده می‌گردد.

دوربین بولت از مزایای مختلفی برخوردار است. این مزایا دست به دست یکدیگر داده و دوربین‌های مذکور را به اوج محبوبیت رسانده اند. حتما می‌پرسید چه مزایایی؟! در ادامه با هایک ویژن لند همراه باشید.

مهم‌ترین مزایای دوربین‌های بولت عبارتند از:

نصب سریع، ساده و بدون دردسر و تنظیم راحت آن

خاصیت ضد آب

قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و خارجی

دارای انواع سیمی و بی سیم (البته در مدل‌های جدید)

قابلیت دید در شب خوب و برتر نسبت به دوربین‌های دام

دوربین بولت همچون هر دوربین مدار بسته دیگری در انواع متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده و روانه بازار مصرف می‌شود. دوربین‌های بولت را بر اساس نوع تکنولوژی در کیفیت‌های گوناگونی تولید می‌نمایند. مهم‌ترین دسته بندی دوربین بولت عبارت است از: دوربین بولت آنالوگ و تحت شبکه.

دوربین بولت

دوربین‌های بولت آنالوگ که امروزه جای خود را به دوربین‌های آنالوگ HD داده‌اند، یکی از کاربردی‌ترین انواع دوربین‌های بولت محسوب می‌شوند. این دوربین‌ها برای انتقال تصاویر به حضور کابل‌های کواکسیال و رکوردر DVR نیاز دارند. DVR در حقیق دستگاه ذخیره دیجیتال تصاویر است که سیگنال آنالوگ ارسالی از طریق دوربین که بر بستر کابل کواکسیال انتقال یافته است را ابتدا به داده دیجیتال تبدیل و سپس آن را ذخیره می‌کند.

دوربین‌های بولت تحت شبکه که از آن‌ها تحت عنوان دوربین بولت آی پی (دوربین IP) نیز یاد می‌شود، یکی دیگر مهم و به روز از دوربین مدار بسته بولت هستند. این دوربین‌ها بر خلاف دوربین‌های آنالوگ به تنهایی قادر به دییجتال سازی و ذخیره تصاویر در حافظه جانبی نصب شده در خود (در صورت پشتیبانی) هستند. اگر بخواهیم تصاویر دوربین‌های بولت تحت شبکه را در یک مرکز داشته و آنها را آنجا ذخیره کنیم، در این صورت با استفاده از کابل‌های شبکه دوربین‌ها را به سوئیچ‌های شبکه متصل می‌کنیم. البته که از قبل باید سوئیچ‌ها را در سیستم دوربین مدار بسته خود بر اساس توپولوژی‌های شبکه داده به هم متصل کرده باشیم. در این صورت با اتصال دستگاه رکوردر مرکزی تحت شبکه (NVR) به شبکه داده و انجام پیکره بندی‌های مربوطه، قادر خواهیم بود تصاویر همه دوربین‌ها را در یک مرکز مشاهده و ذخیره نمائیم.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوربین‌های مداربسته هایک ویژن توربو اچ دی و تحت شبکه مقاله ” تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن ” را مطالعه نمایید.

2.ویژگی و کاربرد دوربین بولت

اگر دوست دارید با ویژگی‌های مختلف دوربین بولت آشنا شوید، این تیتر مختص شما است.

2.1.لنز دوربین بولت

بعد از بدنه دوربین بولت که در برخی کاربرها منحصر به فرد و ویژه است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دیگر دوربین‌های بولت نوع لنز آن‌‌ها است. معمولا لنزها دارای یک فاصله کانونی هستند که با واحد میلی‌متر مشخص می‌شود. این عدد نشان دهنده میزان توانایی دوربین در بزرگنمایی و همچنین زاویه دید افقی دوربین است. لنز قطعا یکی از مهمترین عناصر موثر در تصویر خروجی یک دوربین است که اگر در هنگام طراحی اولیه درست مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند خروجی نهایی تصویر دوربین را برای ما بلااستفاده کند. در این رابطه می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد لنز دوربین مدار بسته مقاله ما  در این زمینه با عنوان “لنز دوربین مداربسته” را مطالعه فرمائید. جالب و در عین حال لازم است بدانید که دوربین‌‌ها‌ی مدار بسته بولت را از نظر نوع لنز استفاده شده در ساختار آن‌‌ها به سه گروه زیر تقسیم بندی می‌کنند:

2.1.1.دوربین لنز ثابت

دوربین‌های بولت دارای لنز ثابت تنها قادر به پوشش دهی تصویر در یک زاویه دید ثابت که می‌تواند زاویه‌ای باز و یا محدود و بسته باشد، هستند. گفتنی است که دوربین‌های دارای لنز ثابت امکان زوم و بزرگنمایی اپتیکال (انجام بزرگنمایی با استفاده از حرکت لنز که بزرگنمایی همراه با حفظ کیفیت تصویر است) را میسر نمی‌‌سازند. در این نوع دوربین‌ها اگر نیاز به بزرگنمایی وجود داشته باشد فقط از بزرگنمایی دیجیتال که بزرگنمایی روی تصویر و همراه با افت کیفیت است می‌توان استفاده کرد.

دوربین بولت لنز ثابت

2.1.2.دوربین لنز متغیر(وریفوکال)

دوربین‌‌ها‌ی بولت دارای لنز متغیر در دو گروه جای ‌می‌گیرند. دوربین‌های با لنز متغیر دستی و لنز متغیر موتورایز. دوربین‌‌ها‌ی بولت دارای لنز وریفوکال زاویه دید متغیری داشته و از امکان زوم و بزرگنمایی برخوردار هستند. دقت شود که در این نوع دوربین‌ها نمی‌توان مانند دوربین اسپید دام به صورت مداوم زاویه دید دوربین‌ها را تغییر داد. زاویه دید و میزان بزرگنمایی این نوع دوربین‌ها را موقع نصب تنظیم و معمولا دیگر آن را تغییر نمی‌دهند.

  • لنز متغیر دستی

در دوربین‌های بولت با لنز متغییر دستی، پیچ‌های تنظیمی در دوربین تعبیه شده است که با استفاده از آنها می‌توان با تغییر فاصله کانونی لنز میزان بزرگنمایی و زاویه دید دوربین را کنترل کرد. در دوربین‌های بولت این پیچ‌های تنظیم معمولا در زیر دوربین تعبیه شده است. این در حالی است که در دوربین‌های دام دارای محفظه این پیچ‌ها در داخل محفظه دوربین قرار داده شده اند.

  • لنز متغیر موتورایز

دوربین‌‌‌ها‌ی بولت دارای لنز موتورایز هم درست مانند دوربین‌‌های دارای لنز متغیر دستی هستند. با این تفاوت که تغییر زاویه دید در این دوربین‌ها دستی نبوده و با استفاده از یک موتور کوچک و از راه دور و از طریق ارتباط با دوربین با استفاده از کابل ارتباطی قابل انجام است! در مدل‌های قدیمی تر این دوربین‌ها  خصوصا مدل‌های توربو اچ دی آنها، لازم بود یک زوج سیم هم برای کنترل این دوربین‌ها اجرا شود که امروزه تولیدکننده‌های پیشرو دوربین مدار بسته این مشکل را حل کرده است. در این دوربین‌ها کنترل از طریق همان کابل تصویر امکان پذیر است و نیازی به اجرای کابل اضافه وجود ندارد.

دوربین بولت

نکته‌ای که در رابطه با نصب دوربین‌های بولت وریفوکال باید رعایت شود این است که هنگام نصب دوربین را  در موقعیتی قرار دهیم که هر گونه عوامل خارجی مانند بارش باران ، برف و … نتواند به این پیچ‌ها برسد و موجب خراب شدن آنها و یا نفوذ آب به داخل دوربین از کنار این پیچ‌ها شود. مثلا  قرار گرفتن بدنه این دوربین‌های بولت با زاویه طوری که زیر دوربین به سمت بالا مایل شود، گاهی امکان دارد  قطرات آب از طریق درگاه این پیچ‌های تنظیم وارد بدنه شود و به برد آن آسیب برساند. به طور کلی دوربین بولت در صورت نصب نامناسب (مایل) خاصیت ضد آب بودن خودش را از دست داده و امکان ورود قطرات آب از درگاه پیچ‌های تنظیم(در دوربین های بولت دارای لنز متغیر دستی) و یا درگاه کارت SD (در دوربین های بولت دارای لنز متغیر موتورایز دارای درگاه کارت SD)  به محفظه داخلی وجود دارد که در نهایت به برد و قطعات الکتریکی آن آسیب می‌رساند.

2.2.قابلیت دید در شب

دوربین بولت نیز درست مانند هر دوربین مدار بسته جدیدی از قابلیت دید در شب برخوردار می‌باشد. آیا می‌دانید دید در شب به چه معنا است؟

دید در شب یک قابلیت بسیار حائز اهمیت برای دوربین‌های مدار بسته است. با وجود این قابلیت دوربین قادر به ضبط تصاویر با کیفیت در مکان‌های تاریک، شب و حتی تاریکی مطلق خواهد بود. آنچه باعث توانایی دوربین در تصویربرداری در تاریکی و به ویژه تاریکی مطلق می‌شود، وجود ال ای دی های مادون قرمز تعبیه شده در کنار لنز دوربین می‌باشد.

برخی از این دسته از دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده اند که می‌توانند تصاویر با کیفیتی را در مکان‌های خصوصا بزرگ و تاریک و حتی تاریکی مطلق ضبط نمایند.

همچنین دوربین‌های بولت به دلیل داشتن بدنه‌ی بزرگتر نسبت به دوربین های دام می‌توانند LEDهای دید در شب بیشتری در خود جای دهند و درنتیجه برد دید در شب بالاتری نسبت به دوربین‌های دام دارند. به همین دلیل بسیار مناسب فضاهای خارجی هستند. لازم به ذکر است یکی از سیاست‌های شرکت هایک ویژن تولید دوربین‌هایی است که علاوه بر دارا بودن تکنولوژی پیشرفته دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوب باشند از این رو محصولات متنوعی ارائه می‌دهد که پاسخگوی هر سلیقه و نیازی هستند.

همچنین می‌توان اضافه نمود که دوربین های بولت هایک ویژن با کیس بزرگ و کوچک هم وجود دارند که دوربین‌های بولت با کیس بزرگ برد دید در شب بالاتری نسبت به دوربین‌های بولت با کیس کوچک می‌توانند داشته باشد.

به طور مثال ما برد دید در شب دو مدل دوربین هایک ویژن را مقایسه کرده‌ایم:

برد دید در شب دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2T43G0-I5 برابر با 50 متر است.

برد دید در شب  دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2T43G0-I8 برابر با 80 متر است.(علت تفاوت برد در I8 و I5 با وجود کیس هم اندازه،تفاوت تعداد LEDهای به کار رفته در هر مدل است.)

برد دید در شب دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD1043G0-I برابر با 30 متر است.

شما عزیزان می‌توانید ابعاد و مدل دوربین‌ها را در تصاویر زیر مشاهده نمایید:

دوربین بولت

دوربین بولت هایک ویژن با کیس بزرگ

 

دوربین بولت

دوربین بولت هایک ویژن با کیس کوچک

2.3.کیفیت تصویر دوربین بولت

کیفیت دوربین بولت از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت این دوربین‌‌ها است. در مدل‌‌های مختلف این دوربین کیفیت تصویر از یک مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل می‌‌باشد. دوربین بولت گزینه‌ای مناسب برای پوشش‌دهی تصویری فضای بیرونی ساختمان‌‌های مختلفی همچون فروشگاه‌‌ها، هتل‌‌ها، بیمارستان‌‌ها، بانک‌‌ها و… است.

2.4.جنس بدنه دوربین بولت

بدنه دوربین بولت غالبا فلزی است. همین موضوع سبب شده است که این تجهیز مقاومت قابل توجهی در شرایط جوی نامساعد از خود به نمایش گذاشته و گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در محیط‌‌های خارجی باشد. این دوربین‌‌ها ضد آب هستند. البته ضد آب بودن دوربین‌‌های مذکور به این معنی نیست که شما می‌‌توانید آن‌‌ها را در آب غوطه ور کنید! البته که دوربین‌های مخصوص زیر آب نیز وجود دارند.

دوربین‌های مدار بسته بولت و دام هر دو از کاربردی‌ترین دوربین‌های مدار بسته موجود در بازار هستند. این دوربین‌ها در عین حال که شباهت‌های قابل توجهی دارند، از تفاوت‌های چشمگیری برخوردارند. حتما می‌پرسید چه تفاوت‌هایی؟!

اصلی‌ترین تفاوت دوربین بولت و دام تفاوت در بدنه یا کیس آن‌ها است. اگر دوربین دام را از نزدیک دیده باشید، حتما متوجه طراحی مناسب آن برای نصب در مکان‌های داخلی همچون کنج دیوارها و سقف شده اید. این در حالی است که طراحی بدنه دوربین‌های بولت به گونه ای صورت پذیرفته است که برای استفاده در محیط‌های بیرونی مناسب هستند. این دسته از دوربین‌ها را عمدتا بر روی مکان‌هایی نظیر دیوار نصب می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین بولت و دام جنس بدنه آن‌ها است. جنس بدنه دوربین دام می تواند پلاسیکی هم باشد چرا که اساس استفاده از آن در محیط‌های داخلی است. این در حالی است که جنس فلزی اغلب دوربین‌های بولت آن‌ها را به گزینه ای عالی برای نصب در محیط ‌های خارجی تبدیل کرده است.

البته دوربین‌های دام با بدنه فلزی هم وجود دارند که مفصل در رابطه با آن در مقاله قبل صحبت کردیم. شما عزیزان می‌توانید مقاله ما در این زمینه با عنوان”دوربین دام چیست؟” را مطالعه نمایید.

3.مقایسه دوربین بولت و دوربین دام

دوربین بولت و دوربین دام دو عضو اصلی خانواده دوربین‌ها مدار بسته هستند. هر یک از این دو برای محیط‌های خاص خود طراحی وتولید شده‌اند. کیفیت تصویر این دو دوربین هیچ تفاوت خاصی با هم ندارد و فقط تفاوت آنها در نوع بدنه آنها است. همچنین به دلیل بزرگتر بودن بدنه در دوربین‌های بولت امکان اینکه از LEDهای دید در شب بیشتر و بزرگتر بتوان در آنها استفاده کرد وجود دارد. ازاینرو می‌توانند دید در شب بهتر و با برد بالاتری را در نسبت با دوربین‌های دام را ارائه دهند.

دوربین بولت

برای مقایسه بهتر، دو دوربین تقریبا هم رده از نظر خروجی کیفیت تصویر یعنی دوربین دام هایک ویژن مدل DS-2CD2163G2-IU و دوربین بولت هایک ویژن مدل DS-2CD2T63G2-2I را با هم مقایسه می‌کنیم.با بررسی دیتاشیت هر کدام متوجه خواهیم شد که برد دید در شب این دو مدل به شرح زیر است:

برد دید در شب دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2T63G2-2I برابر با 60 متر است.

برد دید در شب دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2163G2-IU برابر با 30 متر است.

دوربین بولت

4.معرفی دوربین بولت هایک ویژن

از پرطرفدارترین دوربین‌های بولت هایک ویژن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD1623G0-IZ

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CE16D3T-I3F

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CE16D0T-IT1E

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CE16H0T-IT1F

5.نتیجه گیری

دوربین بولت یکی از پرکاربردترین انواع دوربین مدار بسته است که اغلب بدنه‌ای فلزی داشته و از همین رو برای استفاده در محیط‌های خارجی مناسب است. دوربین مذکور که در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه موجود است، از قابلیت دید در شب برخوردار می‌باشد.  برخی از این دوربین‌ها دارای بدنه بزرگ و با برد دید درشب بالا هستند که مناسب برای استفاده در محیط‌های بیرونی و بزرگ می‌باشند.

شما عزیزان می‌توانید لیست دوربین‌های هایک ویژن را از طریق این لینک دریافت کرده و در صورت لزوم برای خرید دوربین مداربسته بولت هایک ویژن با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید

شما عزیزان می‌تواند برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های به کار رفته در دوربین های هایک ویژن مقالات زیر را مطالعه نمایید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها