حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین توربو اچ دی چیست؟

12

11 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین توربو اچ دی چیست؟|هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

1.دوربین توربو اچ دی

دوربین توربو اچ دی مدل به روز شده و با کیفیت دوربین‌های آنالوگ قدیمی هستند. این دوربین‌ها از قوی ترین دوربین‌های مدار بسته طراحی شده در دنیای امروزی ما به حساب می آید که ویژگی‌های مثبت زیادی را در خود جای داده است.

این محصول به علت داشتن یک سری ویژگی‌های کلیدی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. توجه داشته باشید که این دوربین دارای ساختاری مشابه دوربین‌های آنالوگ است اما با کیفیت اچ دی و بالا فعالیت می‌کند.

وقتی ما سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ قدیمی داریم و می‌خواهیم آنها را به روز کرده و کیفیت و کارایی را ارتقا دهیم، استفاده از دوربین‌های توربو اچ دی به کمک می‌کند تا بدون تغییر در زیرساخت و فقط با عوض کردن دوربین‌ها و دستگاه DVR کیفیت تصویر بالایی را دریافت کنیم. لازم به ذکر است که این محصول در شرایط مختلف قدرت عملکردی عالی را از خود به نمایش خواهد گذاشت. امروز ما قصد داریم تا انواع دوربین توربو اچ دی را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه DVR می‌توانید مقاله ما با عنوان “دستگاه DVR  چیست؟” را مطالعه نمایید. همین حالا روی این  لینک کلیک کنید!

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن و دستگاه DVR

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن و دستگاه DVR

2.انواع دوربین مداربسته از نظر شکل ظاهری و تکنولوژی

از منظر تکنولوژی کارکرد، دوربین‌های مدار بسته به دو دسته کلی توربو اچ دی  و دوربین‌های تحت شبکه تقسیم می‌شوند.

هریک از این مدل‌ها دارای قابلیت‌ها و مزایا و معایب مختص خود هستند که همین امر نیز باعث شده تا هر یک از این مدل‌ها دارای کاربری‌های خاص خود باشد. تکنولوژی کارکرد در این دو دسته تقریبا تفاوت‌های بزرگی را دارد.

نحوه انتقال داده‌ها (که در این جا تصویر محیط، همان سیگنال داده ما هستند) در مدل توربو اچ دی جریان داده به صورت سیگنال‌های آنالوگ است که در دوربین تولید شده و به سمت دستگاه رکوردر ارسال می‌شوند و در سیستم تحت شبکه جریان داده سیگنال‌های دیجیتال هستند که با استفاده از بستر شبکه داده منتقل می‌شوند.

از نظر سخت افزاری نیز تفاوت‌های عمده‌ای بین دو مدل دوربین مدار بسته تحت شبکه و توربو اچ دی وجود دارد. البته شکل ظاهری هر دو مدل دوربین مدار بسته تفاوت چندانی با هم ندارد. اولین تفاوت ظاهری که بین یک دوربین توربو اچ دی و تحت شبکه می‌توان نام برد کانکتور آنها است. کانکتور دوربین توربو اچ دی یک فیش BNC است، این در حالی است که کانکتور دوربین تحت شبکه کیستون شبکه است.

تفاوت-دوربین-توربو-اچ-دی-و-تحت-شبکه

تفاوت دوربین توربو اچ دی و تحت شبکه

3.عملکرد دوربین توربو اچ دی

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ نحوه عملکرد دوربین توربو اچ دی برویم.

در ابتدا ذکر کردیم که دوربین توربو اچ دی مدل به روز شده دوربین‌های آنالوگ قدیمی هستند که بر بستر همان ساختار دوربین آنالوگ (کابل کواکسیال) می‌توانند تصویر با کیفیت بالا را منتقل کنند.

دوربین توربو اچ دی سیگنالی با نام سیگنال آنالوگ کیفیت بالا (HD) را تولید می‌نماید. درون این دوربین تراشه‌ای در جهت ساخت سیگنال‌های آنالوگ با کیفیت بالا و ارسال آنها به سمت DVR قرار گرفته است.

این تراشه تصویر را با استفاده از کدینگ خاص به سیگنالی HD تبدیل می‌کند که در کنار داشتن کیفیت بالا قابلیت انتقال بر بستر کابل کواکسیال را دارد. نکته مهم در این زمینه این است که در سمت DVR نیز باید کدینگی که دوربین برای تولید سیگنال HD تصویر استفاده کرده است قابل شناسایی باشد.

سیگنال آنالوگ تصویر در ابتدا توسط سنسور تصویر دوربین تولید می‌شود. این سنسور با نور کار می‌کند و در حقیقت متناسب با نوری که به روی آن تابیده می‌شود جریان الکتریکی را به وجود می‌آورد.

نکته‌ای که یادآوری آن بد نیست این است که ابعاد سنسور تصویر خیلی کوچک است، با توجه به این که ما از دوربین انتظار داریم محیط گسترده‌ای را برای ما تصویر برداری کند، و لذا جلوی سنسور تصویر عدسی‌هایی قرار می‌گیرد که وظیفه آنها متراکم کردن تصویر گسترده محیط و انعکاس آن روی سطح کوچک سنسور است. سنسور متناسب با تصویر تابیده شده روی آن سیگنال تصویر آنالوگی را تولید می‌کند. توضیحات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در مقاله “لنز دوربین مدار بسته” مطالعه فرمائید.

دوربین دارای برد الکترونیکی است سیگنال خروجی از سنسور تصویر را به سیگنال ویدئو با کدینگ خاص و قابل ارسال تبدیل کند. با روشن شدن دوربین تراشه دوربین فعالیت خود را شروع می کند، سیگنال آنالوگ ایجاد شده و روی پورت BNC خروجی دوربین قرار می‌گیرد. این سیگنال توسط کابل کواکسیال به سمت DVR منتقل می‌گردد. در نهایت دی وی آر سیگنال آنالوگ را دریافت، به دیجیتال تبدیل کرده و علاوه بر ذخیره نمایش هم می‌دهد.

4.اجزای دوربین توربو اچ دی

به صورت کلی یک دوربین توربو اچ دی همچون سایر دوربین‌های موجود در بازارهای جهانی، چهار قسمت اصلی دارد. این قسمت‌ها شامل لنز، برد، کانکتورهای برد و بدنه اصلی می شوند. در لیست زیر شما می‌توانید مهم ترین کاربرد این قطعات را مشاهده نمایید.

  • برد: برد قطعه مهم و پر اهمیتی است که خروجی سنسور‌های اصلی دوربین را به سیگنال تصاویر آنالوگ اچ دی تبدیل نماید. البته منظور از برد دوربین مدار بسته، مجموعه سنسور تصویر و برد تولید ویدئو است.
  • لنز: این قسمت از عدسی‌هایی تشکیل شده است که وظیفه متمرکز کردن و انعکاس تصویر گسترده محیط به روی یک سنسور کوچک را بر عهده دارد. این بخش در جلوی دوربین قرار دارد و رو به محیطی که نیز است که دوربین تصویر آن‌ را دریافت کند تنظیم می‌شود.
  • کانکتور‌ها: برای اینکه دوربین بتواند با تجهیزات دیگر ارتباط برقرار کند و همچنین سیگنال‌های کنترلی و یا تغذیه را دریافت کند دارای بخش‌هایی با ابعاد فیزیکی استاندارد است تا با استفاده از ملزومات استاندارد این ارتباط برقرار شود.
  • بدنه: همه قطعات گفته شده درون بدنه قرار می گیرند. بدنه وظیفه محافظت از این قطعات را دارد. بدنه پوششی از جنس پلاستیک و یا فلز با آلیاژ خاص است که در بر گیرنده تجهیزات اصلی دوربین است.

5.کیفیت تصویر دوربین توربو اچ دی

همانطور که از نام دوربین توربو اچ دی مشخص است، این دوربین برای تهیه و استریم تصاویر اچ دی طراحی شده است. به صورت کلی در طراحی و ساخت دوربین‌های مداربسته در کیفیت های یک مگاپیکسلی، دو مگاپیکسلی و … در بازار عرضه می شوند. این مسئله بسته به نوع دوربین و نوع دی وی آری که شما از آن استفاده می کنید متغیر است. برای داشتن تصاویری با کیفیت بالاتر نیاز است تا تجهیزات مانند دوربین و دستگاه رکوردر با کیفیت بالاتری که دارای قیمت بالاتری نیز هستند تهیه شود.

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته علت اصلی پیدایش دوربین‌های توربو اچ دی هستند. این کیفیت پائین دوربین‌های آنالوگ قدیمی بود که تولید کنندگان و طراحان این حوزه را به فکر ارتقا کیفیت تصویر این دوربین‎‌های ترغیب کرد.

کیفیت دوربین انالوگ و توربو اچ دی

کیفیت دوربین انالوگ و توربو اچ دی

با تغییر تکنولوژی که در دوربین‌های توربو اچ دی به نسبت دوربین‌های آنالوگ قدیم رخ داده است، این دوربین‌ها توانایی تولید سیگنال‌های با کیفیت بالاتر و ارائه تصاویر تولید شده با پهنای باند بیشتر را دارند.

6.تکنولوژی‌ تصویر دوربین توربو اچ دی

در راستای بهبود کیفیت دوربین‌های مدار بسته استفاده از تکنولوژی قدیمی تولید تصویر در دوربین مدار بسته و همچنین داشتن کیفیت بالا امکان پذیر نبود. باید تغییراتی در نحوه تولید جریان ویدئو ارسالی توسط دوربین اتفاق می‌افتاد. با تغییر در نوع تولید سیگنال آنالوگ تصویر و بالا بردن فرکانس و تغییرات در کدینگ تصاویر سیگنالی با مشخصات جدید تولید می‌شود که دارای کیفیت بالایی بوده و نسبت به سیگنال آنالوگ اولیه کاملا متفاوت است. این سیگنال دارای کیفیت تصویر بالایی است و رزولوشن‌های بالا را در اختیار قرار می‌دهد.

تکنولوژی-4در-1--انواع

تکنولوژی‌های تصویر دوربین توربو اچ دی

شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و ساخت دوربین توربو اچ دی از تکنولوژی های متنوعی در جهت طراحی و ساخت این محصول استفاده می‌کنند. این تکنولوژی‌ها توسط تولید کنندگان سیستم دوربین مدار بسته طراحی و تولید شده است و هر کدام دارای مشخصه‌های خاص خود می‌باشند. هر کدام از این تکنولوژی ها به نحوی خاص بر روی عملکرد این دستگاه تاثیر گذار است. لیست زیر حاوی چند مورد از مهم ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در طراحی دوربین توربو اچ دی است. شما باید بهترین محصول را بسته به نیاز‌های خود انتخاب نمایید.

  • HDTVI: مخفف عبارت high definition transport video interface این تکنولوژی برای انتقال ویدیو با کیفیت بالا تا فاصله 500 متری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • HDCVI:مخفف عبارت High Definition Camera Interface است این تکنولوژی برای انتقال ویدیوهای اچ دی با وضوح بالا با استفاده از کابل‌های معمولی به کار می‌رود.
  • AHD: مخفف Analog High Definition است این تکنولوژی برای انتقال ویدیو اچ دی به صورت آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • CVBS: مخفف عبارت Composite Video Blanking and Sync است این تکنولوژی تصاویر را به صورت آنالوگ و کیفیت پایین به نسبت کیفیت تصویر دوربین‌های امروزی تولید و بر بستر کابل کواکسیال منتقل می‌کند.

مزایا و معایب دوربین توربو اچ دی

استفاده از دوربین‌های TURBO HDمزایای فراوانی را به همراه دارد، مواردی مانند داشتن کیفیت تصویر بالا با استفاده از بستر دوربین‌های آنالوگ، وضوح بالای تصویر به نسبت دوربین‎‌های آنالوگ، قابلیت‌های بالاتر در گرفتن تصاویر محیط، قیمت مناسب  در مقایسه با کاربری و وضوح تصویری که در اختیار کاربر قرار می‌دهد و … از جمله مزایای استفاده از دوربین‌های توربو اچ دی هستند.

دوربین‌های توربو اچ دی دارای معایبی هستند که از جمله آنها می‌توان به نویزپذیری از محیط اطراف تاثیر کابل کواکسیال بر کیفیت تصویر و … اشاره کرد.

کاربرد دوربین توربو اچ دی

همانطور که قبلا هم اشاره شد دو دسته اصلی دوربین مدار بسته وجود دارد. دوربین‌های تحت شبکه و دوربین‌های توربو اچ دی. دوربین‌های تحت شبکه نسل به روزتر دوربین مدار بسته هستند و مزایا و کاربردهای فراوانی هم دارند که دارای قیمت بالاتر به نسبت دوربین‌های TURBO HD هستند.

از این‌رو همچنان دوربین‌های توربو اچ دی در میان کاربران طرفداران خاص خود را دارد. قیمت مناسب این مدل از دوربین‌ها و همچنین اضافه شدن قابلیت هایبرید به DVRها که استفاده همزمان دوربین‌های توربو اچ دی و تحت شبکه را در کنار هم ممکن ساخته است موجب محبوبیت بیشتر دوربین‌های توربو اچ دی شده است.

در محیط‌هایی که نویز الکترومغناطیسی زیادی وجود ندارد و همچنین وسعت محیط خیلی زیاد نیست دوربین‌های توربو اچ دی واقعا گزینه‌های مناسبی هستند. به صورت کلی در جایی که نویز زیاد باشد، فاصله دوربین تا دستگاه DVR زیاد باشد و یا تعداد دوربین در محیط زیاد باشد استفاده از دوربین توربو اچ دی توصیه نمی‌شود.

با این توضیح در اغلب محیط‌ها مانند منازل مسکونی، مغازه‌ها، شرکت‌های کوچک و … استفاده از دوربین‌های توربو اچ دی با بهینه‌ترین هزینه بهترین خروجی یک سیستم نظارت تصویری مناسب را در اختیار قرار می‌دهد.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

شرکت هایک ویژن به عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه تولید سیستم‌های دوربین مدار بسته یکی از اولین شرکت‌های بود که سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی را به بازار عرضه کرد. دوربین‌های تولیدی این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی HDTVI توانسته است دوربین‌های توربو اچ دی با کیفیت حتی 4K تولید و به بازار عرضه نماید.

این شرکت با رشد و به روزرسانی مداوم تجهیزات تولیدی خود توانسته به روز ترین تکنولوژی‌های مورد نیاز مانند کنترل منوی تصویر دوربین بر بستر کابل کواکسیال، دریافت همزمان صدا و تصویر روی یک کابل کواکسیال، کنترل دوربین‌های گردان بر بستر همان کابل کواکسیال تصویر و … را به دوربین‌های توربو اچ دی تولیدی خود اضافه کند. این دوربین‌ها توانسته‌اند بسیاری از نیاز کاربران در این حوزه را به طور کامل برطرف نماید.

در کنار رشد و توسعه روز افزون دوربین‌های توربو اچ دی تولیدی شرکت هایک ویژن، دستگاه‌های DVR تولیدی این شرکت نیز مدام در حال توسعه و ارتقا است. دستگاه‌های DVR به روز تولیدی شرکت هایک ویژن با قابلیت هایبرید، 4in1 و … با قدرت پردازش بالا تجهیزاتی قدرتمند هستند که توانایی پشتیبانی از رزولوشن‌های بالای تصویر و استفاده‌های مختلف در سیستم‌های نظارت تصویری را دارا می‌باشند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنولوژی 4in1 یا چهار در یک، بهتر است مقاله ما با این موضوع را از طریق این لینک مطالعه نمایید.

در کنار این توانایی‌های ارزشمند سخت افزاری تجهیزات نظارت تصویری تولیدی شرکت هایک ویژن، این شرکت نرم افزار کاربردی حرفه‌ای و کاربرپسند IVMS را ارائه کرده است که مکمل بوده و با در اختیار قراردادن رابط کاربرپسند بهره‌برداری حرفه‌ای از یک سیستم نظارت تصویری را برای کاربران فراهم کرده است.

مقالاتی که بهتر است پس از اتمام این مقاله مطالعه کنید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها