حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آموزش نصب دوربین مدار بسته از 0 تا 100

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش نصب دوربین مدار بسته از 0 تا 100

فهرست مطالب

با وجود نا امنی و خطرات موجود در دنیای امروز، استفاده از سیستم های امنیتی و نظارتی رو به افزایش است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که دیگر نصب دوربین های مداربسته مختص مراکز اداری، صنعتی، بانک ها و فروشگاه ها نیست و این موضوع برای ساختمان های مسکونی، و مغازه های خرده فروشی هم در حال پیاده سازی است. علاوه بر آن نصب دوربین مدار بسته در مناطق اداری و تجاری، در کاهش خسارات وارد بر کسب و کارها، عارضه یابی اتفاق ها و کاهش جرم و جنایت بسیار موثر است.

در این مقاله به شرح و آموزش مراحل نصب و راه اندازی دوربین مداربسته هایک ویژن خواهیم پرداخت …

نصب دوربین مداربسته هایک ویژن چیست؟

فرآیند نصب دوربین‌ مداربسته هایک ویژن شامل مراحل زیر می‌شود:

1- نیاز سنجی و برنامه‌ریزی

2- انتخاب دوربین و تجهیزات

3- نصب دوربین‌ها

4- کابل کشی

5- پیکربندی و آماده‌سازی

6- تست و راه‌اندازی

7- آموزش استفاده

8- پشتیبانی

در ادامه به توضیح هر یک از مراحل خواهیم پرداخت …

قدم اول؛ نیاز سنجی و برنامه‌ریزی

در این مرحله، نیازها و الزامات امنیتی مکان مورد نظر مشخص می‌شود و نقاط مناسب برای نصب دوربین‌ها تعیین می‌شود.

قدم دوم؛ انتخاب دوربین و تجهیزات

بر اساس نیازسنجی و اهداف تعیین شده، دوربین‌ها و تجهیزات با ویژگی‌های مورد نیاز انتخاب می‌شوند. این شامل نوع تکنولوژی دوربین (توربو اچ دی یا شبکه)، مدل دوربین ها، نوع ضبط کننده تصویر (XVR/NVR/DVR)، رزولوشن تصویر، قابلیت دید در شب، ضد آب بودن و دیگر امکانات مورد نیاز است.

انتخاب تکنولوژی دوربین مداربسته

انتخاب مدل دوربین مداربسته

انتخاب مدل دوربین مداربسته به شرایط مکان مورد نظر و اهداف مورد نیاز بستگی دارد. برای انتخاب دوربین مداربسته مناسب و بهینه باید به نکات زیر توجه داشت:

1- شرایط محیطی

2- کیفیت و انتخاب لنز دوربین مداربسته

3- قابلیت ها و امکانات

شرایط محیطی

به طور مثال، اگر دوربین مداربسته باید زیر سقف نصب شود، دوربین دام؛ در صورتی که روی دیوار نصب شود، دوربین بولت؛ و برای نصب دوربین وسط محوطه یا روی دکل از دوربین اسپید دام استفاده می‌کنیم. انتخاب نهایی مدل دوربین به نظر طراح و مسائل فنی که مورد توجه قرار می‌دهد بستگی دارد.

– اگر محیط دارای رطوبت یا گرد و غبار باشد باید از دوربین های دارای استاندارد «مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار IP66 یا IP67» استفاده کرد.

– اگر محیط شما صنعتی و کارخانه ای باشد باید از دوربین های دارای «استاندارد مقاومت در برابر ضربه» استفاده کرد.

کیفیت و انتخاب لنز دوربین مداربسته

انتخاب کیفیت و زاویه دید مناسب برای دوربین‌های مداربسته بستگی به نیازها و محیط مورد استفاده دارد. در ادامه توضیحاتی درباره کیفیت تصویر و زاویه دید مناسب برای دوربین‌های مداربسته ارائه شده است:

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته یکی از پارامتر های مهم در انتخاب مدل این نوع دوربین ها است. این پارامتر به مقدار رزولوشن تصویر MegaPixel و نوع حسگر تصویر دوربین مداربسته وابسته است.

رزولوشن دوربین مداربسته

معمولا عدد «مگاپیکسل MP» هر چقدر بالاتر باشد، قابلیت بزرگنمایی (زوم) روی تصویر نیز بیشتر و در نهایت برای کاربر خوش آیندتر است. از نظر هزینه نیز، هر چه کیفیت تصویر بالاتری انتخاب کنیم به طبع قیمت دوربین بیشتر می‌شود.

برای محیط‌های ساده مانند محیط کارگاهی، اداری و مسکونی کوچک، استفاده از دوربین‌های با کیفیت «2MP» کافی است. اما هنگامی که به دنبال انتخاب کیفیت تصویر در محیط‌های بزرگ و صنعتی و … هستیم، نباید دوربین با کیفیت کمتر از «4MP» را انتخاب کنید.

سنسور تصویر دوربین مداربسته

اندازه و نوع سنسور تصویر (CCD یا CMOS) نیز بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. سنسورهای بزرگ‌تر و حساس‌تر معمولاً تصاویر با کیفیت بهتری ارائه می‌دهند. معمولا حسگر تصویر دوربین مداربسته، چیزی نیست که کاربر با توجه به آن دوربین مدار بسته خود را انتخاب نماید و حسگر اغب دوربین‌های مداریسته مشابه است. توجه شود که نوع حسگر معمولا روی پلاک دوربین مداربسته نوشته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در زمینه حسگر تصویر، مقاله: حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟ را مطالعه کنید.

انتخاب لنز دوربین مداربسته و زاویه دید

مورد دیگر زاویه دید یا فاصله کانونی «Focal length» لنز در دوربین های مداربسته است؛ به طور خلاصه اگر شما نیاز به پوشش محدوده وسیع دارید این عدد کمتر و اگر نیاز به پوشش منطقه یا نقطه ای خاص را دارید این عدد زیاد می شود. به طور مثال دوربین مداربسته با لنز 2.8mm، نسبت به دوربین مداربسته ای با لنز 4mm، فضای بیشتری را برای تصویربرداری پوشش می دهد.

به طور کلی لنز دوربین های مداربسته به دو نوع: «لنز ثابت» و «لنز متغیر» تقسیم می شود.

همانطور که از نام آن ها پیداست، زاویه و فاصله کانوی در لنز های ثابت قابل تغییر نیست؛ این در حالی است که در لنز متغیر یا لنز وریفوکال «Varifocal»، فاصله کانونی لنز می تواند بسته به نیاز کاربر در یک محدوده مشخص مثلا 2.8mm تا 4mm تغییر کند. برند هایک ویژن اغلب دوربین‌های وریفوکال با لنز 2.8mm تا 12mm تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

هرچه فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته شما پایین (واید) تر باشد، کیفیت اجسام، اعداد و چهره های ریز (در صورت زوم روی سوژه)، پایینتر است و بالعکس.

نکته مهم: برای انتخاب لنز مناسب حتما به پارامتر «DORI» توجه شود.

قابلیت ها و امکانات

دوربین های مداربسته امروزی از امکانات و قابلیت های بی شماری بهره مند هستند. شما باید بسته به نیاز خود این قابلیت ها را شناخته و در نهایت دوربین مداربسته مناسب خود را انتخاب کنید. چند قابلیت مهم دوربین های مداربسته عبارت اند از: قابلیت WDR/HLC/BLC/DWDR، قابلیت Motion Detection و … .

انتخاب ضبط کننده تصویر «رکوردر»

انتخاب ضبط کننده یا «رکوردر» تصویر در یک سیستم دوربین مداربسته یکی از پارامترهای مهم دیگر است. برند هایک ویژن هم مانند دیگر برندهای مطرح در این حوزه رکوردر های NVR، DVR و XVR را نیز تولید می کند.

به صورت خلاصه، برای انتخاب رکوردر مناسب خود باید ابتدا به تکنولوژی دوربین های مداربسته و سپس به تعداد، رزولوشن و تعداد هارد قابل پشتیبانی توجه داشته باشید. تعداد کانال دستگاه‌های رکوردر، با مضربی از عدد دو، یعنی 2، 4، 8، 16، 32 و … می‌باشد. دستگاه‌های DVR معمولا تا 32 کانال بیشتر تولید نمی‌شوند اما دستگاه‌های NVR تا 256 کانال نیز موجود هستند.

برخی از دستگاه‌های DVR قابلیت ارتباط همزمان با دوربین‌های تحت شبکه IP و توربو اچ دی یا آنالوگ را دارند، به دستگاه‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به NVR را نیز دارند اصطلاحا «XVR» می‌گویند.

کیفیت و رزولوشن دوربین ها

دستگاه‌های DVR/NVR با توجه به قدرت پردازشی و سخت افزاری خود، توانایی پشتیبانی از دوربین‌ها تا رزولوشن های مشخصی را دارند. اینکه هر دستگاه تا چه کیفیت تصویری را پشتیبانی می‌کند، در دیتا شیت و مشخصات آن قید شده است.

خروجی تصویر رکوردر

هر دستگاه DVR/NVR دارای درگاه خروجی تصویر VGA و HDMI است. معمولا در اغلب دستگاه‌ها، خروجی تصویر در پورت VGA و HDMI یکسان است، اما در برخی مدل‌های NVR حرفه‌ای‌تر تصویر این دو پورت از هم مجزا و قابل تفکیک است.

هارد دوربین مداربسته

میزان هارد یا فضای ذخیره سازی مورد نیاز در سیستم دوربین مداربسته شما به مواردی مانند: تعداد روز ضبط مورد نیاز، میزان زمان ضبط در روز (مداوم یا حساس به حرکت)، تعداد دوربین‌ها، کیفیت دوربین‌ها، بیت ریت تصویر دوربین‌ها، فریم در ثانیه دوربین‌ها و نوع کدینگ فشرده‌سازی تصویر بستگر دارد. برندهای دوربین مداربسته معمولا نرم افزاری آنلاین یا آفلاین جهت محاسبه هارد مورد نیاز با توجه به موارد مختلف در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

نکته: با انتخاب «حالت ضبط تصاویر حساس به حرکت» یا «Motion Detection Recording»، دستگاه ضبط تصویر فقط در زمان ایجاد حرکت یا تغییر نور شروع به ضبط تصویر می کند. در این حالت در زمان ذخیره سازی تصاویر صرفه جویی و در ادامه، روزهای به مراتب بیشتری را در هارد دیسک ثبت و ضبط کرد.

محاسبه آنلاین فضای دیسک مورد نیاز هایک ویژن

برند هایک ویژن با توجه به محصولات تولیدی خود و استانداردهای به کار رفته در آن ها، نرم افزار آنلاین محاسبه هارد Hik Tool Software (hikvision.com) را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

آموزش کار با ابزار Storage and Network Calculator هایک ویژن

پورت ها و قابلیت‌های خاص

دستگاه های رکوردر با توجه به مدل خود دارای قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از پورت‌های مختلف آلارم، ورودی و خروجی صدا و … است.

آشنایی با پورت های دستگاه رکوردر DVR و NVR هایک ویژن

محل نصب دستگاه رکوردر تصویر DVR/NVR

تعیین محل دستگاه رکوردر تصویر DVR/NVR دارای ملاحظاتی است که توجه به آن ها در کنار شرایط خاص هر محیط می‌تواند محل مناسب نصب دستگاه رکوردر را مشخص کند.

– نکته اول در انتخاب محل مناسب، امنیت و عدم دسترسی آسان عام اشخاص به این دستگاه می‌باشد، طوری که فقط مسئولین فنی مرتبط بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

– نکته دوم نحوه دسترسی به تصاویر سیستم دوربین مداربسته است. اگر لازم باشد تصاویر دوربین مداربسته مثلا در یک سیستم DVR در محلی با استفاده از مانیتور متصل به دستگاه کنترل شود، این امر می‌تواند در تعیین محل دستگاه رکوردر موثر باشد.

– نکته سوم وجود مواردی خاص در یک پروژه است که می‌تواند در تعیین محل نصب دستگاه رکوردر موثر باشد. مثلا وقتی در یک پروژه اتاق سرور وجود دارد، دستگاه رکوردر علی رغم نکات ذکر شده، باید در اتاق سرور نصب شود.

قدم سوم؛ نصب دوربین‌ها

دوربین‌ها در مکان‌های انتخاب شده با استفاده از ابزارهای نصب مناسب نصب می‌شوند. این شامل نصب دوربین‌ها در دیوارها، سقف‌ها یا ستون‌ها است.

قدم چهارم؛ کابل کشی

دوربین‌ها به شبکه محلی یا اینترنت متصل شده و پیکربندی می‌شوند. این شامل تنظیمات مورد نیاز مانند رزولوشن، زاویه دید، ذخیره‌سازی تصاویر و … است.

قدم پنجم؛ پیکربندی و آماده‌سازی

دوربین‌ها به شبکه محلی یا اینترنت متصل شده و پیکربندی می‌شوند. این شامل تنظیمات مورد نیاز مانند رزولوشن، زاویه دید، ذخیره‌سازی تصاویر و … است.

قدم ششم؛ تست و راه‌اندازی

پس از نصب و پیکربندی، دوربین‌ها تست می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌کنند و تصاویر به درستی ضبط می‌شوند.

قدم هفتم؛ آموزش استفاده

در نهایت، کاربران سیستم امنیتی آموزش داده می‌شوند که چگونه از دوربین‌ها و سیستم مانیتورینگ استفاده کنند و چگونه به رویدادهای امنیتی واکنش دهند.

قدم هشتم؛ پشتیبانی

دوربین‌ها به شبکه محلی یا اینترنت متصل شده و پیکربندی می‌شوند. این شامل تنظیمات مورد نیاز مانند رزولوشن، زاویه دید، ذخیره‌سازی تصاویر و … است.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها