حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن

فهرست مطالب

یکی از موارد ضروری و مهم در نصب و راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته ویدیو ذخیره شده است. قطعا یکی از مواردی که از یک سیستم دوربین مداربسته انتظار می رود دسترسی آسان به تصاویر ضبط شده است که این تصاویر باید خصوصیاتی داشته باشد. این خصوصیت ها شامل ویدیو با کیفیت مناسب، بدون بریدگی در تصویر، وضوح بالا و … می باشد. این عبارت ها در دید اولیه و بدون توجه به موارد فنی مربوط به سیستم های دوربین مداربسته و کدینگ های آنها می باشد. لازم به ذکر است که یک کاربر که به دوربین مداربسته نیاز دارد تا تصاویر ضبط شده آن را استفاده کند واقعا نیازی به داشتن اطلاعات کامل در مورد موارد فنی ضبط تصاویر ندارد و فقط نیازهای خود که همان تصاویری با کیفیت مطلوب است را مورد توجه قرار می دهد.

نصب و راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته

هر چند که داشتن اطلاعات ابتدایی و مهم در مورد این مفاهیم که به برخی از آنها در این مقاله اشاره می شود خالی از لطف نیست اما به طور کلی مفاهیم ارائه شده در این مقاله توسط یک طراح سیستم دوربین مداربسته، در هنگام طراحی مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. پیشنهاد می شود با هایک ویژن لند همراه باشید تا درباره نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن بیشتر بدانید.

هارد دوربین مداربسته

در یک سیستم دوربین مدار بسته هارد محلی است که اطلاعات در آن ذخیره می شود و هر چه حجم هارد مورد استفاده در یک سیستم دوربین مداربسته بزرگتر باشد به روزهای ذخیره شده بیشتری دسترسی خواهیم داشت. به عبارتی میزان حجم هارد، تعداد روزهای ذخیره شده در سیستم دوربین مداربسته را تعیین می کند. اما از طرفی به دلیل قیمت بالای این تجهیز نیاز است هاردی متناسب با نیاز و هزینه در سیستم دوربین مداربسته به کار گرفته شود. پس تعیین هارد در یک سیستم دوربین مداربسته در هنگام طراحی اولیه یک سیستم دوربین مداربسته یکی از موارد بسیار مهم است که باید به آن توجه کافی شود. پیش‌تر در هایک ویژن لند به توضیح درباره هارد دوربین مداربسته و تست هارد دوربین مداربسته به صورت جامع پرداختیم.

تست هارد دوربین مداربسته

میزان فیلم ذخیره شده در یک سیستم دوربین مداربسته معمولا بر اساس تعداد روز مشخص می گردد. یا این طور می توان مطرح کرد که کاربر نیاز خود به میزان ذخیره تصاویر را بر اساس روز مشخص و در اختیار طراح یک سیستم دوربین مداربسته قرار می دهد. طراح با استفاده از داده های مختلف مربوط به سیستم دوربین مداربسته مورد مطالعه شروع به تعیین حجم هارد مورد نیاز برای این سیستم می کند.

در حقیقت تمام کارها انجام می پذیرد تا ما بدانیم برای رفع نیاز کاربر به چه میزان حجم از هارد که معمولا بر اساس ترابایت است نیاز داریم. چرا که هارد محلی برای ذخیره داده های مورد نظر است.

میزان ذخیره سازی در سیستم دوربین مداربسته

مواردی که می توانند در میزان ذخیره سازی در یک سیستم دوربین مداربسته تاثیر گذار باشند عبارتند از: تعداد دوربین ها، استاندارد ویدئو تصویر تولید شده در سیستم (PAL و NTSC)، نحوه فشرده سازی تصویر(H264,H264+,H265,H265+)، رزولوشن تصاویر (مگاپیکسل دوربین ها)، میزان فریم بر ثانیه تصاویر در ویدئو و میزان بیت ریت تصاویر یا نرخ انتقال داده تصاویر.

تعداد دوربین

قطعا یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در میزان ذخیره سازی در یک سیستم دوربین مداربسته تعداد دوربین موجود در آن سیستم است.

تعداد دوربین ها و هارد دوربین مداربسته

در واقع هارد دوربین مداربسته بین تعداد دوربین های موجود تقسیم و ذخیره سازی انجام می پذیرد پس تعداد دوربین بیشتر در یک حجم مشخص هارد به معنی میزان روزهای ذخیره سازی کمتر است.

استاندارد ویدئو تولید شده در سیستم دوربین مداربسته

NTSC یک سیستم رمزگذاری رنگ آنالوگ است که در ابتدا برای تلوزیون های خانگی پیاده سازی شده است و سیستم PAL در واقع به گونه ای سیستم NTSC بهبود یافته است که از آنها نیز در تولید تصاویر در دوربین های مداربسته نیز استفاده می شود.

در تصور زیر، تفاوت تصویر در NTSC و PAL را متوجه خواهید شد.

تفاوت تصویر در NTSC و PAL

رزولوشن دوربین مداربسته

یکی از پارامترهای موثر در میزان ذخیره تصویر در یک سیستم دوربین مداربسته، رزولوشن دوربین ها در یک سیستم است. رزولوشن دوربین ها در تنظیمات دستگاه رکوردر و در خود دوربین ها قابل تغییر است. هرچه رزولوشن دوربین مداربسته بالاتر باشد فضای بیشتری برای ذخیره تصاویر آن مورد نیاز است.

رزولوشن دوربین مداربسته

رزولوشن دوربین همان کیفیت دوربین است که در واقع هنگام خرید و با توجه به تصویری که نیاز است گرفته شود انتخاب می گردد. معمولا باید در هنگام خرید دوربین و برای داشتن سیستمی با هزینه بهینه سعی نمود دوربینی با کیفیت مناسب برای محیط خود انتخاب نمود چرا که معقول است دوربین در بیشترین کیفیت خود مورد استفاده قرارگیرد.

فریم بر ثانیه تصاویر

یک ویدئو از عکس های پشت سر هم و پیوسته ای تشکیل شده که از یک محیط گرفته شده است و چون تجهیزات ضبط و پخش این عکس ها را با سرعت بالا پخش می کنند ما آنها را به صورت تصاویری پیوسته مشاهده می کنیم. در واقع هر چه سرعت پخش عکس های پشت سرهم در واحد زمان بیشتر باشد پس تصویر یکنواخت تر و بهتری در اختیار خواهیم داشت.

فریم بر ثانیه تصویر

واحد استاندارد پخش تصویر در یک زمان مشخص فریم بر ثانیه است که مشخص می کند در یک ثانیه چه تعداد فریم تصویر از یک محیط تصویر برداری می گردد. پس در هنگام ضبط تصاویر این که چه میزان فریم در ثانیه از محیط تصویر برداری می گردد در میزان حافظه لازم برای ذخیره تصویر تولیدی موثر است.

بیت ریت یا نرخ انتقال داده

تصاویر در سیستم های دوربین مداربسته چه در سیستم دوربین های تحت شبکه و چه در سیستم دوربین های توربو اچ دی جهت ذخیره سازی ابتدا به داده های دیجیتال تبدیل شده و سپس به هارد منتقل و ذخیره می شوند. بیت که همان صفر و یک است کوچکترین بخش از یک داده دیجیتال است. یک جریان داده دیجیتال از تعداد زیادی صفر و یک معنادار تشکیل شده است که در کنار هم یک داده را شکل می دهند. در بحث انتقال داده های دیجیتال یک نرخ همواره وجود دارد. در یک سیستم دوربین مداربسته این که در یک واحد زمان مانند یک ثانیه چه تعداد دادهای دیجیتال تولید و منتقل و ذخیره گردد می تواند بر میزان حجم مورد نیاز برای ذخیره یک تصویر بسیار موثر باشد.

جدول بیت ریت( bitrate ) ویدئو

نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن

Storage and Network Calculator یک نرم افزار است که توسط کمپانی هایک ویژن طراحی و ارائه شده است که با استفاده از آن می توان هارد مورد نیاز بر اساس پارامترهای یک سیستم دوربین مداربسته را پیش بینی کرد. در واقع با استفاده از این نرم افزار و خروجی های آن است که ما می توانیم تشخیص دهیم برای یک سیستم، چه دستگاه رکوردر و چه هارد و با چه تعدادی مورد نیاز است.

نرم افزار Storage and Network Calculator هایک ویژن

شکل بالا شمای کلی نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن را نشان می دهد.

براساس تصویر بالا در بخش 1 می توان تشخیص داد با یک حجم مشخص از هارد و در یک سیستم مشخص دوربین مداربسته چند روز ذخیره تصویر وجود خواهد داشت.

در بخش 2 با توجه به تعداد روزها می توان فضای هارد مورد نیاز را تشخیص داد و در بخش 3 پهنای باند مورد نیاز خصوصا در هنگام انتخاب دستگاه رکوردر تحت شبکه قابل تشخیص و بررسی است.

برای مثال ما یک سیستم دوربین مداربسته داریم که در آن از 12 عدد دوربین های 4 مگاپیکسل هایک ویژن استفاده می کنیم. در این سیستم، ذخیره سازی حداقل 45 روز مورد نیاز است. پس مطابق شکل بالا ما با بخش دوم در شکل قبل که تشخیص حجم هارد مورد نیاز بر اساس تعداد روز است می توانیم هاردهای مورد نیاز خود را انتخاب کنیم.

نرم افزار Storage and Network Calculator هایک ویژن

همانطور که در شکل دیده می شود ما تعداد دوربین ها را 12 انتخاب کردیم و کدینگ فشرده سازی را نیز H265+ که کدینگ هایک ویژن است قرار دادیم. کیفیت دوربین روی 4 مگاپیکسل  (2688×1520) انتخاب شده و فریم بر ثانیه نیز همان 25 گذاشته شده است. با تغییر هر یک از موارد می توان به فضای ذخیره سازی مورد نیاز با توجه به شرایط جدید دست پیدا کرد.

در اینجا مثلا در صورتی که دستگاه رکوردر تحت شبکه استفاده می کنیم که ظرفیت چهار هارد را دارد بهتر است از دو هارد 6 ترابایت برای دستیابی به 12 ترابایت ظرفیت موردنیاز استفاده کرد تا بخشی از ظرفیت رکوردر برای اضافه کردن هارد رزرو باقی بماند. هرچند بد نیست مقداری ظرفیت هارد واقعی را بالاتر از مقدار محاسبه شده قرار دهیم.

نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن

در ادامه و با تغییر تنها کدینگ H265+ به H265 ظرفیت مورد نیاز هارد به حدود 60 ترابایت افزایش پیدا کرده است که نشان دهنده تاثیر کدینگ فشرده سازی به روی حافظه مورد نیاز است. پیش‌تر به صورت کامل درباره فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته صحبت کردیم.

نکته مورد توجه در اینجا این است در مواقعی که ما از قابلیت حساسیت به حرکت در سیستم دوربین مداربسته استفاده می کنیم در اینجا می توانیم این مورد را با تغییر میزان ساعت ذخیره سازی تخمینی یک دوربین در یک روز مشخص کرد تا هارد مورد نیاز محاسبه گردد.

نرم افزار محاسبه هارد هایک ویژن

در این مثال زمان تخمینی که برای یک روز فکر می کنیم حدود 5 ساعت هر دوربین به صورت میانگین ذخیره سازی بر اساس تشخیص حرکت خواهد داشت.

در انتها امیدواریم در جهت آگاه سازی شما عزیزان هرچه بهتر عمل نماییم. برای دانلود نرم افزار می توانید به بخش نرم افزارهای سایت هایک ویژن لند مراجعه نمایید و نرم افزار Storage and Network Calculator را دانلود کنید و یا به صورت آنلاین از سایت هایک ویژن با کلیک بر روی این لینک اقدام نمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها