حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

معرفی انواع کابل دوربین مداربسته

12

12 دقیقه

اندازه فونت

12

0

معرفی انواع کابل دوربین مداربسته

فهرست مطالب

یک سیستم دوربین مدار بسته که ما تصویر خروجی آن را روی مانیتور، کامپیوتر شخصی، تبلت، گوشی تلفن همراه و … می بینیم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در این مقاله با بهترین انواع کابل دوربین مداربسته آشنا می شویم.

با گسترش جوامع و صنایع استفاده از دوربین مدار بسته در اماکن مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی رو به افزایش است. قسمت های مختلف یک سیستم دوربین مداربسته هر یک وظایفی را بر عهده دارند.

در ابتدا سیگنال ویدئو در دوربین تشکیل شده (بسته به نوع دوربین این سیگنال می‌تواند از نوع دیجیتال یا آنالوگ و یا آنالوگ HD باشد) و این سیگنال از طریق بستر‌های ارتباطی (مانند کابل‌ها، رادیوهای فرکانس بالا، فیبر نوری و …) به سمت دستگاه ضبط کننده تصاویر هدایت می‌گردد. خود دستگاه ضبط تصاویر از یک دستگاه و هارد‌های ذخیره ساز تشکیل شده است. بنابراین یک سیستم دوربین مدار بسته شامل اجزای مختلفی است.

ماهیت هر یک از اجزا با دیگری متفاوت است. انتخاب مناسب و عملکرد درست هر یک از این بخش‌ها موجب می‌شود که خروجی سیستم دوربین مدار بسته، یک تصویر مناسب و با کیفیت قابل قبول باشد که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

کابل دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ

یکی از بخش‌های مهم یک سیستم دوربین مدار بسته، بخش بستر ارتباطی تجهیزات است. این بستر بنا به شرایط هر مکان و سیستم های مورد استفاده در آن می‌تواند متفاوت باشد. این که انواع کابل دوربین مداربسته کدام است هر یک از آنها در چه بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیاز به دانشی در مورد انواع سیستم‌های دوربین مدار بسته دارد، که در ادامه به اختصار شرح داده و بهترین کابل دوربین مداربسته بررسی و معرفی خواهد شد.

 

انواع کابل دوربین مداربسته چیست؟

دوربین‌های مدار بسته به دو نوع کلی تقسیم می شوند. این دو گروه شامل :سیستم دوربین مدار بسته با سیگنال آنالوگ (دوربین های آنالوگ قدیمی و سیستم های توربو اچ دی کیفیت بالای که ارتقا یافته آنالوگ های قدیمی هستند) و سیستم های دوربین مدار بسته با سیگنال دیجیتال ( دوربین های تحت شبکه) هستند. کابل ها و بستر ارتباطی مورد نیاز هریک از این مدل‌ها به صورت جداگانه بررسی خواهد شد.

 

کابل دوربین مداربسته

کابل تصویر دوربین مداربسته به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

1-کابل کواکسیال (برای دوربین‌های توربو اچ دی)

2-کابل شبکه (برای دوربین‌های تحت شبکه)

 

کابل دوربین مداربسته در سیستم های آنالوگ و توربو اچ دی (کواکسیال)

 

دوربین های آنالوگ و یا توربو اچ دی معمولا دارای دو کانکتور می‌باشند. یکی از آنها برق ورودی را که معمولا 12 ولت DC است وارد دوربین می‌کند که به آن فیش آداپتوری 12 ولت دوربین می‌گویند. کانکتور دیگر خروجی سیگنال آنالوگ و یا آنالوگ HD تولید شده در دوربین است که اصطلاحا فیش BNC دوربین نامیده می‌شود. خروجی تصویر دوربین‌ها توسط این کانکتور BNC به کابل دوربین متصل می‌شود. BNC با اتصال محکمی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا کابل کواکسیال سیگنال دوربین را با کمترین افت به دستگاه رکوردر برساند.

کابلی که در سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی و آنالوگ برای انتقال سیگنال ویدئویی آنالوگ به کار می‌رود کابل کواکسیال دوربین مداربسته نام دارد. تصویر یک نوع کابل کواکسیال که به عنوان کابل دوربین مورد استفاده قرار می گیرد در شکل زیر نشان داده شده است. این کابل دوربین مداربسته کابل ترکیبی برق و تصویر نام دارد.  کابل ترکیبی مذکور از یک کابل کواکسیال و یک کابل برق که به هم چسبیده‌اند تشکیل شده است. معمولا کابل کواکسیال این نوع کابل ها RG59 و سطح مقطع کابل برق آن نیز نهایتا 1*2 میلیمتر است. برای آشنایی بیشتر با این نوع کابل، مقاله ما در این زمینه با عنوان “کابل دوربین مدار بسته آنالوگ و توربو اچ دی” مطالعه نمایید.

کابل ترکیبی دوربین مداربسته

 

دسته بندی انواع کابل کواکسیال بر اساس فاصله دوربین تا دستگاه

 

کابل های کواکسیال دوربین مداربسته دارای گروه های مختلفی هستند. این کابل‌های دوربین مداربسته در دسته بندی RG58، RG59، RG6 و RG11 تولید می‌شوند.تفاوت این مدل‌ها در سطح مقطع مغزی کابل، شیلد کابل، عایق کابل و … با هم متفاوت هستند. از آنجایی که در سیستم‌های توربو اچ دی و آنالوگ یک سیگنال آنالوگ از دوربین به سمت دستگاه رکوردر ارسال می‌گردد پس نیاز است از هر دوربین یک کابل کواکسیال تا محل دستگاه رکوردر و یا DVR اجرا گردد.

با توجه به فاصله‌ی هر دوربین از دستگاه DVR، از انواع مختلف کابل کواکسیال به عنوان کابل دوربین استفاده می‌گردد. کابل RG11 تا فاصله 1100 متر، کابل RG6 تا فاصله 600 متر است. کابل RG59 و RG58 فواصل زیر 100 متر به عنوان کابل دوربین به صورتی که بتوانند سیگنال را با حداقل افت آن انتقال دهند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دسته بندی انواع کابل کواکسیال بر اساس لایه ها

 

دسته بندی دیگر کابل‌های دوربین بر اساس لایه‌های روکش محافظ در برابر عوامل خارجی مانند امواج الکتریکی و الکترو مغناطیسی است. روکش‌های محافظ مسیر اصلی عبور سیگنال یعنی اطراف مغزی مس و فوم در بر گیرنده آن را در بر گرفته است. همه کابل‌های کواکسیال دوربین باید حتما یک لایه شیلد را داشته باشند چرا که از این شیلد به عنوان لاین صفر و مرجع سیگنال تصویر استفاده می‌شود و در صورت نبود تصویر منتقل نخواهد شد و مدار سیگنال باز خواهد شد.

شیلد کابل کواکسیال دوربین مداربسته

البته در سیستم‌های دوربین مدار بسته توربو اچ دی که اخیرا به بازار عرضه شده اند قابلیتی با عنوان قابلیت POC وجود دارد. با استفاده از این قابلیت دستگاه رکوردر مرکزی با استفاده از کابل کواکسیال علاوه بر دریافت تصویر تولیدی در دوربین وظیفه تامین برق با همان کابل را نیز انجام می دهد که در این صورت شیلد نقش منفی در تامین جریان برق دوربین را دارد و نقش آن پررنگ تر شده است.

لایه‌ها در کابل‌هایی که برای محیط پر نویز تر تولید می‌شوند متفاوت‌اند. به کابل‌ها کواکسیال دوربین مداربسته لایه‌هایی مانند یک یا دولایه فویل آلومینیومی و یا یک لایه دیگر شیلد اضافه می‌گردند. از این رو کابل‌هایی با عنوان کابل دابل شیلد، دابل فویل، دابل شیلد و فویل تولید و به بازار عرضه شده‌اند. در محیط‌هایی که نویز محیط بالاست و یا فاصله دوربین از محل DVR زیاد است معمولا از کابل‌های با شیلد فویل اضافه جهت جلوگیری از تاثیر نویز بر سیگنال عبوری از کابل استفاده می‌گردد.

 

استاندارد POE و تاثیر آن در انتخاب کابل

 

در دوربین‌های تحت شبکه معمولا قابلیتی به نام POE وجود دارد که با استفاده از آن سوئیچ شبکه جریان برق مورد نیاز دوربین برای روشن شدن را تامین می‌کند. این جریان برق که بسته به استاندارد POE می‌تواند متفاوت باشد. معمولا یک ولتاژی بین  44VDC تا  57VDC  است که اغلب از طریق سیم تابیده شده قهوه ای و سفید قهوه‌‌‌ای در کابل دوربین وظیفه روشن کردن دوربین تحت شبکه را به عهده دارد. این در حالی است که اگر کابل در شبکه داده برای ارتباط کامپیوتر ها بین هم مورد استفاده قرار گیرد زوج سیم قهوه ای و سفید قهوه ای بلا استفاده است چرا که کامپیوتر نیازی به تامین جریان برق از طرف سوئیچ ندارد.

انواع کابل دوربین مداربسته UTP

 

بهترین کابل دوربین مداربسته تحت شبکه

 

در سیستم های دوربین مدار بسته تحت شبکه کابل دوربین، کابل زوج های به هم تابیده شده است. اصطلاحا به آن کابل شبکه دوربین مداربسته می‌گویند. در داخل کابل شبکه چهار زوج سیم با رنگ نارنجی، آبی، سبز و قهوه‌ای که هر یک با سیم سفید با خطوط همرنگ متناظر خود به هم تابیده شده اند وجود دارد. کابل‌های شبکه از نظر نوع ساخت، میزان تابیدگی، سطح مقطع مغزی مس سیم ها و … به دسته های کابل های CAT5، CAT6، CAT7 و CAT8  تقسیم می گردند.

انواع کابل شبکه دوربین مداربسته cat6-cat5

کابل های دوربین مداربسته هر کدام زمینه و نحوه کاربری خاص خود را دارند و بسته به انواع، پهنای باند متفاوتی را در اختیار قرار می‌دهند. این کابل‌ها در ابتدا برای شبکه‌های کامپیوتری طراحی و تولید شدند که با پیدایش دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه در سیستم‌های دوربین مدار بسته به عنوان کابل دوربین نیز مورد استفاده قرار گرفتند. میزان فاصله‌ای که کابل‌های شبکه برای ارتباط سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا حدود 100 متر است. این فاصله بسته به نوع کابل مورد استفاده می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد.

این کابل‌ها با استفاده از کانکتور RJ45 و یا سوکت شبکه به دوربین و از  طرف دیگر به سوئیچ شبکه متصل می‌شوند. در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه و سوئیچ های شبکه ای که برای ایجاد شبکه در سیستم دوربین مدار بسته هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

چیدمان سیم های کابل شبکه rj45
کانکتور RJ45

 

انواع کابل های شبکه دوربین مداربسته

 

مشابه با کابل های کواکسیال، کابل های شبکه دوربین مداربسته هم به عنوان کابل دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل ها نیاز است با توجه به شرایط وجود امواج الکتریکی و یا الکترومغناطیسی در محیط، به لایه های پوششی برای مقابله با این نویز ها مجهز گردد.

این لایه های در برگیرنده کابل می تواند روکش فویل آلومینیومی، شیلد و یا ترکیب هر دوی آنها باشد. بنابراین کابل های شبکه علاوه بر دسته بندی ذکر شده که در بالا به آن اشاره شد شامل دسته بندی دیگری نیز  می‌شوند. دسته بندی دیگر  شامل: کابل های UTP ( کابل های بدون پوشش شیلد یا فویل)، کابل های FTP (کابل های به همراه پوشش فویل)، STP ( کابل های به همراه پوشش شیلد) و کابل های SFTP (کابل های با پوشش شیلد و فویل) است. هر کدام از این موارد در میزان فاصله‌ای که کابل می تواند سیگنال دیجیتال را عبور دهد و نیز میزان پهنای باندی که در اختیار قرار می دهد و همچنین میزان تاثیر پذیری از نویز محیط آنها تاثیر گذار است. در ادامه مقاله به بررسی مختصر این سه دسته خواهیم ‎‌پرداخت.

 

کابل دوربین مداربسته UTP

 

کابل دوربین مداربسته UTP یک نوع کابل شبکه است که به طور گسترده برای اتصال دوربین‌های مداربسته به سیستم‌های ضبط و نمایش استفاده می‌شود. این کابل از زوج سیم‌های مسی تشکیل شده است که برای انتقال سیگنال‌های تصویر و صدا استفاده می‌شود.UTP مخفف کلمه Unshielded Twisted Pair است و اصطلاحا به معنی زوج سیم‌های بهم تابیده شده‌ی بدون روکش و محافظ است. این کابل‌ها بدون روکش فویل و شیلد هستند. استفاده از این کابل در سیستم‌های دوربین مداربسته دارای مزایا ویژه‌ای است، از جمله انعطاف پذیری بالا، قابلیت انتقال سیگنال مناسب برای فاصله‌های طولانی و همچنین قابلیت نصب و راه‌اندازی آسان و قیمت مناسب می‎‌باشد. به همین دلیل، کابل شبکه UTP به عنوان گزینه ای مناسب برای استفاده در راه اندازی سیستم دوربین مداربسته است که از سوی مجریان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کابل شبکه دوربین مداربسته FTP

 

کابل شبکه دوربین مداربسته FTP که مخفف عبارت Foil Twisted Pair از چهار زوج سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است که این زوج سیم‌ها توسط روکشی از جنس فویل پوشیده شده است. این فویل در کابل وظیفه مهار کردن نویز را بر عهده دارد و از نفوذ نویز به زوج سیم‌ها که بستر انتقال داده هستند جلوگیری می‌کند.

کابل FTP از تکنولوژی شبکه اترنت استفاده می‌کند و به طور معمول از روش های اتصال مانند RJ45 استفاده می شود. از آنجا که کابل FTP دارای یک لایه پوشش فویل برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی است، می تواند در محیط های با نویز بالا و دراز مدت استفاده شود. این کابل همچنین قابلیت انتقال داده های صوتی و تصویری در فرمت های مختلف را دارا است. به دلیل ویژگی های فنی مناسب خود، کابل دوربین مداربسته FTP برای استفاده در سیستم های امنیتی و نظارتی خصوصا در محیط‌هایی که نویز دارند بسیار مناسب است.

 

کابل دوربین مداربسته STP

کابل دوربین مداربسته

کابل دوربین مداربسته STP که مخفف Shielded Twisted Pair می‌باشد، دارای چهار جفت سیم مسی به هم تابیده شده است که توسط یک لایه شیلد پوشیده شده‌اند. این کابل متشکل از 4 جفت سیم است، به عبارتی 8 رشته سیم وجود دارد که هر جفت دو به دو بهم تابیده شده‌اند. در واقع زوج سیم‌ها همگی توسط یک لایه شیلد پوشش داده شده‌اند. با استفاده از کابل دوربین مداربسته STP، امکان انتقال داده ها با سرعت بهتر و با کیفیت بالا حتی در شرایط نسبتا نویزی نیز فراهم می‌شود. به همین دلیل، کابل دوربین مداربسته STP به عنوان یک راه حل موثر برای ارتباطات داده در سیستم‌های دوربین مداربسته در محیط‌های صنعتی نویزی و با فاصله‌های بیشتر استفاده می شود.

 

کابل دوربین مداربسته SFTP

 

کابل دوربین مداربسته SFTP مخفف عبارت Shielded Foil Twisted Pair است. لازم به ذکر است که این کابل دارای ساختاری محافظتی در برابر نویزهای قوی است، که از نفوذ تداخلات الکترومغناطیسی محیط خارجی کابل و تداخلات ناخواسته جلوگیری می‌کند. همچنین، هسته سیم‌های این کابل از جنس مس تشکیل شده است که باعث افزایش قابلیت رسانایی و طول عمر آن می‌شود. علاوه بر این، کابل دوربین مداربسته SFTP قابلیت انتقال داده های بالا را داراست و باعث بهبود کیفیت تصویر و صدا می شود. به دلیل این ویژگی‌ها، استفاده از کابل دوربین مداربسته SFTP در سیستم‌های مداربسته حرفه‌ای و اماکن مهم توصیه می‌شود. علاوه بر این، کابل SFTP مختص استفاده در محیط‌هایی است که بسیار پرنویز هستند و شرایط محیطی مساعدی از نظر الکترومغناطیسی برای عملکرد کابل محسوب نمی‌شوند کارایی دارد. همچنین در مواقعی که نیاز به پهنای باند بالایی داریم استفاده از کابل SFTP گزینه مطلوبی برای این کار محسوب می‌شود.

 

انواع کابل دوربین مداربسته SFTP-UTP-FTP-STP

کابل های SFTP-STP-UTP-FTP

لازم به ذکر است که کابل شبکه به عنوان کابل ارتباطی در دوربین های IP با سوئیچ شبکه خود مورد استفاده قرار می‌گیرند، و اغلب از کابل های فیبر نوری نیز برای ارتباط سوئیچ های شبکه در فواصل طولانی و یا برای حصول پنای باند و سرعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای خرید تجهیزات با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها