حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

معرفی انواع پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

معرفی انواع پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

در این مقاله از هایک ویژن لند را سعی کردیم به پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن اختصاص دهیم.

شاید برای یک کاربر سیستم نظارت تصویری تحت شبکه که نیاز به استفاده از تصاویر دوربین مدار بسته را دارد مهم نباشد که این تصاویر تحت چه قوانین و استانداردهایی تولید، ذخیره و پخش می‌شوند.

اما نکته مهم در این زمینه این است که گاهی داشتن دانش حداقلی از پروتکل‌های تصویر در دوربین مدار بسته تحت شبکه حتی در بهره‌برداری آن می‌تواند کمک بزرگی را در حل یک مشکل خاص در این نوع از سیستم‌ها را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که پروتکل تصویر مربوط به هر تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری تقریبا خاص و مربوط به خود آن برند است از این‌رو گاهی ممکن است تجهیزات تولیدی یک برند با تجهیز دیگری در یک شبکه سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه سازگار نباشد.

مثلا ممکن است دوربینی که تولید شده توسط برند اکسیس باشد، توسط دستگاه رکوردر برند دیگری قابل استفاده نباشد. این امر کاربران را مجبور ساخته بود که حتما از برند مشابه برای دستگاه رکوردر مرکزی یا NVR و دوربین استفاده کنند.

مشکل زمانی به وجود می‌آمد که به دلایلی مختلفی مانند نیاز به کارایی خاصی که یک برند دارد ما میخواهیم برند سیستم دوربین مدار بسته  خود را تغییر دهیم. این در حالی است که دیگر دوربین‌های موجود ما ممکن است با برند جدید سازگاری کامل را نداشته باشد و بلااستفاده گردند.

از این‌رو وجود پروتکلی مشترک بین همه دوربین‌ها در کنار پروتکل اصلی هر برند تجاری در دستور کار تولید کنندگان سیستم‌های نظارت تصویری قرار گرفت.

پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

در سیستم‌های دوربین مدار بسته تحت شبکه تصویری دیجیتال در دوربین تولید می‌شود. این تصویر دیجیتال تولید شده با استفاده از استانداردهایی در شبکه داده به سمت سرور درخواست کننده تصاویر (یا همان رکوردر NVR) ارسال می‌شود.

این داده‌ها که در حقیقت همان تصاویر دوربین مدار بسته هستند در NVR دریافت و ذخیره می‌شوند. حال در این بین برای این که NVR بتواند تصاویر دریافتی از دوربین مدار بسته را به درستی بازیابی کند نیاز است دوربین، دستگاه NVR و یا هر کنسول دیگری که نیاز است تصاویر را دریافت و یا نمایش دهد در تولید و بازیابی تصویر از استانداردی مشترک استفاده کنند.

به این استانداردی که قرار است همه تجهیزات تحت شبکه یک سیستم نظارت تصویری از آن تبعیت کنند، پروتکل تصویر در سیستم دوربین مدار بسته نام دارد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوربین تحت شبکه، روی این لینک و رکوردر NVR روی  این لینک کلیک کنید.

1. پروتکل‌های تصویر در دوربین مدار بسته

معمولا هر یک از تولید کنندگان تجهیزات نظارت تصویری برای ارتباط بهتر و متناسب با تجهیزات سخت افزاری سعی کرده‌اند برای تجهیزات تولیدی خود پروتکلی که متناسب با طراحی خود باشد برای ارتباط تجهیزات در شبکه استفاده کند.

مثلا تولید کنندگانی مانند هایک ویژن، پاناسونیک، سونی، داهوا، ویوو و … هر کدام دارای پروتکل‌های مخصوص خود هستند. در حقیقت پروتکل‌های تصویر نحوه کپسوله کردن پکت‌های ارسالی تجهیزات تحت شبکه است که داده خود را به صورت دیجیتال و یا همان صفر و یک تولید و ارسال می‌کنند.

در حقیقت در هنگام اضافه کردن یک دوربین تحت شبکه در یک دستگاه ذخیره‌ساز تصویر، یکی از گزینه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب تکنولوژی تصویر دوربینی است که می‌خواهیم آن را در دستگاه رکوردر اضافه کنیم.

قطعا مانند دوربین دستگاه‌های رکوردر تولیدی هر برند نیز بر اساس تکنولوژی و توپولوژی‌های تصویر مختص آن برند ساخته شده است و اگر ما دوربینی با تکنولوژی متفاوت که قابل شناسایی برای دستگاه نباشد به آن اضافه کنیم ممکن است قادر به شناسایی و ارائه تصویر آن نباشد. پس این نکته نیز مهم است که در انتخاب دستگاه رکوردر باید دقت نمود که تکنولوژی تصویر دوربین‌ها توسط دستگاه قابل شناسایی باشد.

در این بین برای اینکه کاربران که ممکن است دارای دوربین‌ها و دستگاه‌های لزوما همسان و از یک برند نباشند بتوانند از سیستم نظارت تصویری خود، کاربری حداقلی را داشته باشند یک پروتکل بین همه تولید کنندگان سیستم‌های نظارت تصویری به توافق رسیده است.

همه تولیدکنندگان سیستم‌های نظارت تصویری خود را ملزم به مجهز بودن تجهیز خود به این پروتکل علاوه بر پروتکل استاندارد مورد تائید خود می‌دانند. این پروتکل OFVIF نام دارد.

پروتکل ONVIF

 

1.1.پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

تصویر زیر اضافه کردن دوربین تحت شبکه(یا IP) هایک ویژن در یک NVR هایک ویژن است.همانطور که مشاهده می‌کنید پورت مدیریتی دوربی وین هایک ویژن، 8000 پروتکل تصویر آن هایکژن و Transfer پروتکل آن Auto می‌باشد.

البته لازم به ذکر است این در صورتی برقرار است که دوربین هایک ویژن باشد. اگر نیاز باشد دوربینی غیر از هایک ویژن به NVR هایک ویژن اضافه شود باید اطلاعات را متناسب با برند، پروتکل، پورت و… مربوط به دوربین تغییر دهیم.

پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

1.2.پروتکل onvif چیست؟

پروتکل Onvif که یکی از  پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه است که  بین برند‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاید برای شما هم جالب باشد که به راحتی بتوانید شبکه امنیتی خود را از بین برند‌های مختلف انتخاب کنید، بدون وجود هرگونه مشکلی!

خوشبختانه  پروتکل Onvif که حدودا چند سالی است به این منظور روانه بازار شده است این امکان را به شما می دهد که بتوانید سیستم شبکه امنیتی با استفاده از برندهای مختلف داشته باشید.

پروتکل ONVIF توسط سه شرکت اکسیس، سونی و بوش ارائه شد. این سه تولید کننده در حقیقت  بعد از اینکه مشخص شد کاربران در سیستم خود از دوربین‌های مدار بسته با برند متفاوت استفاده کرده با مشکل مواجه شده‌اند اقدام به طراحی و ارائه این پروتکل تصویر کردند.

البته که قبل از ONVIF نیز پروتکل‌هایی به این منظور نیز طراحی و ارائه شده بود که مانند پروتکل ONVIF با استقبال اغلب تولید کنندگان مواجه نشد.

به طور کلی Onvif دارای سه اصل اساسی شامل:

  1. امکان دسترسی و ارتباط شرکت‌ها و تولید کنندگان به تکنولوژی Onvif
  2. استاندارد سازی ارتباط تجهیزات شبکه
  3. استفاده از دوربین‌ها و شبکه بدون مطرح بودن برند آنها

در ادامه به طور گسترده تر به بررسی پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن پرداختیم.

همانطور که اشاره شد از نقاط ضعف در تکنولوژی سیستم دوربین‌های مداربسته‌، امکان ارتباط بین پروتکل‌های مختلف در  نرم افزارهای شبکه بود.

این مشکل تا حد زیادی برای کاربران مشکل ایجاد کرده بود. به این منظور پروتکل Onvif به وجود آمد و تا حد زیادی این نقاط ضعف را برطرف کرد. در واقع Onvif مخفف عبارت Network Video Interface From است که به منظور ارتباط تصویری تجهیزات تحت شبکه داده بوده و همچنین قابل گسترش و ارتقا می‌باشد.

در اینجا می‌توان اشاره کرد که پروتکل Onvif یکی از استانداردهای پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه ویژن است. برند هایک ویژن نیز مانند همه برندها که از پروتکل ONVIF در کنار پروتکل‌های مخصوص خود استفاده می‌کنند.

در حقیقت هدف کلی این پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه ارتباط بین دوربین‌های شبکه بدون اهمیت و توجه به برند تولید آن‌ها است، بطور کلی در زبان ساده‌تر یعنی پروتکل استاندارد جهانی می‌باشد که تمامی دوربین‌های تحت شبکه و NVR‌هایی که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند می‌توانند با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

با توضیحات بالا به عنوان مثال اگر یک سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه را بدون بهره برداری از پشتیبان پروتکل Onvif نصب و راه‌اندازی کنیم، امکان اضافه کردن دوربین‌هایی از برند‌های دیگر در آینده غیر ممکن خواهد بود. چرا که تنها پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه مثل پروتکل Onvif این امکان را ایجاد می‌کند.

در حقیقت مانند هر تکنولوژی دیگری، پروتکل Onvif دارای یکسری مزایا و معیاب است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. به صورت کلی مزیت پروتکل تصویر ONVIF قابلیت پشتیبانی از آن در اکثر برندها است. اما این پروتکل نسبتا ساده است و بهره‌برداری از قابلیت‌های خاص در یک دوربین مدار بسته در آن امکان پذیر نیست.

مانند همه پروتکل‌های ارتباطی در سیستم‌های شبکه داده، هر پروتکل دارای یک پورت اجرایی است. پروتکل ONVIF از پورت 80 که در حقیقت همان پورت صفحات وب است استفاده می‌کند.

ONVIF

هر برند یا تولید کننده‌ای که پروتکل خاصی برای خود طراحی می‌کند از پورتی خاص در ارتباط خود استفاده می‌کند که با سایر پروتکل‌های دیگر متفاوت است.

1.2.فعال کردن onvif دوربین مداربسته هایک ویژن

در پروتکل ارتباطی دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن شرکت هایک ویژن برای امنیت بیشتر تجهیزات خود در نسخه‌ جدیدش به صورت پیش فرض پروتکل Onvif را در دوربین‌‌های مدار بسته غیر فعال کرده است. ازین‌رو برای اینکه در دوربین هایک ویژن بخواهیم از قابلیت ONVIF  استفاده کنیم باید در ابتدا آن را فعال کنیم.

به طور مثال اگر دوربین مداربسته شما هایک ویژن است  اما ان وی آر داهوا دارید، برای تصویر گرفتن و اتصال آن ها باهم باید در دوربین مداربسته هایک ویژن پروتکل Onvif را فعال کنید.

در شکل زیر نحوه و مراحل فعال کردن پروتکل ONVIF در دوربین هایک ویژن نشان داده شده است. برای این منظور ابتدا آدرس آی پی دوربین را در نوار آدرس مرورگر تایپ کرده و سپس وارد بخش Configuration دوربین می‌شویم.

در ادامه مانند تصویر زیر اقدام به فعال کردن پروتکل ONVIF در دوربین هایک ویژن می‌نماییم.

فعال کردن ONVIF

 

در این مقاله سعی شد معرفی کلی از پروتکل‌های تصویر درسیستم دوربین تحت شبکه ارائه شود. همچنین پروتکل تصویر در دوربین هایک ویژن و همچنین نحوه فعال سازی پروتکل تصویر در دوربین هایک ویژن نیز ارائه شد.

لازم به یاد آوری است در صورتی که مثلا در دوربین هایک ویژن از پروتکل ONVIF استفاده می‌کنیم قابلیت‌های مانند تشخیص عبور از خط و یا تشخیص نفوذ و یا برخی قابلیت‌های دیگر روی NVR ممکن است غیر فعال شود و قابل استفاده نباشند.

به عبارتی اغلب قابلیت‌هایی که تولید کنندگان دوربین مدار بسته ارائه می‌دهند بر بستر پروتکل ارتباطی خود آن برند می‌باشد و استفاده از پروتکل ONVIF برای مواقعی توصیه می‌شود که وقتی تجهیزاتی با هم سازگاری ندارند بین آنها یک ارتباط حداقلی که همان نمایش تصویر است برقرار شود.

پس توصیه می‌گردد در صورتی که NVR ما با استفاده از پروتکل سازگارتری می‌تواند با دوربین ارتباط برقرار کند از آن استفاده کنیم. به عنوان مثال NVRهای هایک ویژن توانایی تشخیص و سازگاری با بسیاری از پروتکل‌های تولیدکنندگان مختلف مانند بوش، اکسیس، پاناسونیک و … را دارا می‌باشند که می‌تواند استفاده ار آنها را نسبت به استفاده از پروتکل ONVIF در اولویت بالاتری قرار داد.

مقالاتی که بهتر است پس از مطالعه این مقاله مطالعه نمایید:

مقالات مرتبط

Avatar

تشخیص عبور از خط و یا نفوذ در دوربین مداربسته

ادامه مطلب

Avatar

معرفی انواع پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی

ادامه مطلب

Avatar

دستگاه NVR چیست؟

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها