حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آی پی دوربین مدار بسته هایک ویژن

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آی پی در دوربین مداربسته هایک ویژن

فهرست مطالب

در این مقاله به چگونگی پیدا کردن آی پی دوربین مداربسته و همچنین نرم افزار سرچ آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در گذشته نه چندان دور سیستم دوربین مداربسته از دوربین و دستگاه رکوردری تشکیل می شد که این رکوردرها تصاویر را به روی تلوزیون یا مانیتور به کاربر نمایش می دادند. با رشد و پیشرفت شبکه و اینترنت قابلیت ارتباط بر بستر شبکه کم کم به سیستم دوربین های مدار بسته اضافه شد. این که کاربر بتواند با استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر، تبلت و یا گوشی هوشمند با سیستم دوربین مداربسته خود ارتباط برقرار کند دیگر یک آپشن اضافه به روی یک سیستم دوربین مداربسته تلقی نمی شود بلکه یک نیاز است.

تولیدکنندگانی که نتوانستند تولیدات خود را در این راستا ارتقا دهند کم کم حذف و یا در حال حذف شدن هستند. برندی مثل هایک ویژن در این زمینه به یکی از پیشروترین تولید کننده سیستم های دوربین مدار بسته جهان تبدیل شده است. تولیدات این شرکت با توان و قابلیت بالا، بر بستر شبکه قابل استفاده هستند و روز به روز با به روز شدن نرم افزارهای آنها کاراتر هم می شوند. با اضافه شدن نرم افزار های کاربردی در کنار رشد سخت افزاری سیستم های دوربین مداربسته این سیستم ها کارایی چند برابری خود را نشان می دهند.

نرم افزارهای کاربردی قابل نصب به روی ویندوز، مک، اندروید و ios برند هایک ویژن همگی در دسترس همه کاربران است و به راحتی می توانند آنها را دانلود کنند.

 

عملکرد همه سیستم ها بر بستر شبکه بر اساس آدرس آی پی تجهیزات است، بدیهی است استفاده از سیستم های دوربین مداربسته بر بستر شبکه نیز بر اساس آی پی دوربین مداربسته است. نه تنها در سیستم دوربین مداربسته بلکه در هر شبکه کامپیوتری تجهیزات بر اساس آدرس آی پی شناسایی می شوند.  پس در یک سیستم دوربین مداربسته که بخواهیم بر بستر شبکه با آن ارتباط برقرار کنیم نیاز است آدرس آی پی تجهیزات را بدانیم و بر اساس آنها نرم افزارهای خود را پیکره بندی کنیم تا ارتباط بین تجهیزات برقرار گردد. در این راستا ابتدا لازم است اطلاعات ابتدایی در مورد شبکه های داده و لایه های آن را داشته باشیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” استفاده از شبکه داده در سیستم دوربین مداربسته ” را مطالعه کنید.

شبکه های داده

در اواخر دهه 70 میلادی موسسه استاندارد بین المللی ISO برای شبکه های داده مدل 7 لایه OSI را معرفی کرد. در واقع موسسه ISO این استاندارد را به عنوان مفهومی پایه ای برای برقراری تجهیزات براساس آن ارائه کرد و در آن فناوری و نحوه عملکرد تجهیزات تحت شبکه معیار نیست بلکه اساس این استاندارد ارائه مفهومی جامع برای برقراری ارتباط بین تجهیزات را در هفت لایه بیان می کند. لایه های ارائه شده در این استاندارد از پایین ترین سطح عبارت اند از:

1- لایه فیزیکی (Physical Layer)

2- لایه پیوند داده ها (Data Link Layer)

3- لایه شبکه (Network Layer)

4- لایه انتقال (Transport Layer)

5- لایه جلسه (Session Layer)

6- لایه ارائه (Presentation Layer)

7- لایه کاربرد (Application Layer)

در ادامه و جهت استفاده کاربردی از مدل هفت لایه OSI در سیستم های تحت شبکه نیاز به استانداردی کاربردی و نه بیشتر مفهمومی بود تا بر اساس آن تجهیزات تحت شبکه تولید و ارتباط بین آنها با استفاده از آن در عمل صورت گیرد. در این راستا استاندارد TCP/IP ارائه شد.

آی پی دوربین مداربسته

این استاندارد در واقع قراردادهایی برای کنترل و مدیریت انتقال داده است که جهت اتصال کامپیوترها و تجهیزات تحت شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل شبکه دارای چهار لایه است که عبارتند از:

لایه واسط شبکه (Network interface)

در واقع این لایه شامل دو لایه اول و دوم در مدل OSI است، به عبارتی آدرس های مک یا سخت افزاری و آدرس دهی و مسیریابی مربوط به آنها و همچنین انتقال داده ها یا همان صفر و یک ها در این لایه صورت می گیرد.

لایه‌ی اینترنت (Network Layer)

این لایه مهمترین لایه شبکه داده است به صورتی که چه در مدل TCP/IP و چه در مدل OSI این لایه به صورت یک لایه مجزا تعریف شده است. در این لایه اختصاص آدرس آی پی ها و مسیریابی بر اساس آنها انجام می گیرد. آدرس آی پی مخفف عبارت Internet Protocol  است.

لایه‌ی انتقال (Transport Layer)

در این لایه داده های بر اساس دو استاندارد TCP و UDP بین تجهیزات منتقل می گردد.

لایه‌ی کاربرد (Application Layer)

در واقع این لایه همان سه لایه آخر در مدل OSI است که لایه ارتباط کاربر با شبکه داده است.

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

شناسایی تجهیزات دوربین مداربسته در شبکه

در یک سیستم دوربین مداربسته که با شبکه در ارتباط است هر تجهیز بعد از روشن شدن، به شبکه داده وصل می گردد. بر اساس استاندارد هر تجهیزی که می خواهد به شبکه داده وصل گردد، پورت شبکه آن باید دارای آدرس سخت افزاری (مک) مخصوص و منحصر به خود باشد. این آدرس از سوی تولیدکنندگان برای پورت های شبکه محصولات مطابق استاندارد قرار داده می شود.

تولیدکنندگان دوربین مداربسته معتبر برای تجهیزات تحت شبکه خود نرم افزارهایی آماده کرده اند که این نرم افزارها در یک شبکه داده داخلی قابلیت شناسایی تمامی محصولات مربوط به دوربین مداربسته آن شرکت را دارند. مثلا برند هایک ویژن نرم افزار کاربردی SADP TOOL را ارائه کرده است که این نرم افزار تمام تجهیزات هایک ویژن متصل به شبکه را بر اساس آدرس سخت افزاری یا مک آنها شناسایی و به کاربر نمایش می دهد.

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

دانلود نرم افزار SADP TOOL 

کاربر می تواند با استفاده از این نرم افزار و نرم افزارهای مشابه دیگری که این شرکت برای مدیریت تجهیزات هایک ویژن در شبکه داده طراحی و ارائه کرده است، تجهیزات را مشاهده، مدیریت و پیکره بندی کند.

همان طور که گفته شد این نرم افزارها تجهیزات را بر اساس مک آدرس که در لایه 2 شبکه است، شناسایی میکند. به عبارتی اگر ما در لایه 3 شبکه باشیم، مثلا یک روتر که در لایه 3 شبکه کار می کند بین ما و تجهیزات هایک ویژن به شبکه قرار داشته باشد دیگر نرم افزار قادر به شناسایی و نشان دادن آنها نخواهد بود. فضای نرم افزار SADP در شکل زیر نشان داده شده است:

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

چگونه آی پی دوربین مداربسته را پیدا کنیم؟

در دوربین های تحت شبکه هر دوربین با آدرس یکتایی که در شبکه دارد شناسایی می شود. دستگاه های دیگر با استفاده از این آدرس با دوربین ارتباط برقرار می کنند و تصاویر آن را دریافت می نمایند. تنظیمات یا هر عملکردی روی دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاده از آدرس IP دوربین مداربسته و ورود به کنسول تنطیمات آن که معمولا به صورت ارتباط تحت وب است، انجام می پذیرد. همواره یکی از دغدغه های کاربران دوربین های مداربسته تحت شبکه این است که به راحتی بتوانند آدرس آی پی دوربین های مداربسته تحت شبکه ای را که می خواهند با آنها ارتباط برقرار کنند را شناسایی کنند.

نرم افزار سرچ آی پی دوربین مداربسته

تولید کننده های دوربین مداربسته معتبر برای پاسخ به این نیاز کاربران خود معمولا نرم افزارهایی برای شناسایی دوربین های تولیدی خود طراحی و ارائه می کنند. به صورت کلی این نرم افزارها در شبکه داخلی و در لایه دو شبکه و یا با استفاده از آدرس سخت افزاری، دوربین های مورد نظر را شناسایی و آنها را به کاربر نشان می دهند.

در این بین برند هایک ویژن که در بین تولیدکنندگان دوربین مداربسته پیشرو است با ارائه نرم افزار قدرتمند SADP شناسایی و پیدا کردن آدرس آی پی دوربین های مداربسته تحت شبکه هایک ویژن را برای کاربران خود بسیار آسان کرده است. برای ارتباط اولیه با دوربینی که تازه نصب شده است و مثلا با استفاده از DHCP سرور آی پی دریافت کرده است، نیاز است که ما بتوانیم آدرس آن را به راحتی یافته و آن را مطابق با طراحی خود تغییر دهیم.

کاربران با استفاده از این نرم افزار علاوه بر آدرس آی پی اطلاعات دیگری نیز از دوربین مداربسته خود می توانند کسب کنند. در حقیقت پیدا کردن آدرس آی پی دوربین مداربسته تحت شبکه و شناسایی آن اولین قدم برای تنظیمات و راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه و مدیریت آن است. با استفاده از نرم افزار SADP و با پیدا کردن آی پی دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن می توان مواردی مانند تداخل آی پی، تغییرات و پیکره بندی آی پی دوربین، متوجه شدن تعداد، نوع و مدل دوربین های تحت شبکه موجود در سیستم را شناسایی کرد. در واقع می توان گفت این نرم افزار یک نرم افزار قوی برای سرچ دوربین مداربسته است.

تغییر آدرس آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

همان طور که مشاهده می کنید شما می توانید در این نرم افزار تجهیزات هایک ویژن متصل به شبکه را شناسایی، مشاهده و آدرس آی پی آنها را تغییر دهید. فعال سازی و اختصاص پسورد و آی پی دوربین مدار بسته هایک ویژن در این صفحه مطابق با شبکه ای که طراحی شده است، در این نرم افزار قابل پیکره بندی است.

در شبکه دوربین ها بر اساس آی پی دوربین مداربسته از یکدیگر تشخیص داده می شوند و بر اساس همین آی پی دوربین مداربسته است که بین آنها و تجهیزات رکوردر و یا نرم افزارهای کاربردی ارتباط برقرار می گردد.

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

شکل بالا مرحله اختصاص رمز ورود به دوربین تحت شبکه هایک ویژن که هنوز پیکره بندی نشده نشان داده شده است. در مرحله بعد و پس از اختصاص رمز عبور به دوربین به مرحله اختصاص آی پی به دوربین مدار بسته می رسیم.

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

آدرس آی پی دوربین مدار بسته هایک ویژن به صورت پیش فرض 192.168.1.64 است که ما در این مرحله آن را باید تغییر دهیم. در این مثال چون آدرس آی پی رکوردر ما 192.168.1.50 است، آدرس آپی دوربین مدار بسته را 192.168.1.51 قرار می دهیم تا پیش فرض باقی نماند. در صورتی که آدرس آی پی دوربین مداربسته پیش فرض باقی بماند ممکن است با اضافه کردن دوربین جدید اگر آدرس آی پی دوربین مداربسته جدید هم به صورت پیش فرض 192.168.1.64 باشد با conflict و مشکل در شبکه مواجه شویم و ممکن است شبکه دچار مشکل گردد هر چند تا دستگاه اکتیو نگردد مشکلی از نظر کانفلیکت آی پی به وجود نخواهد آمد.

تیم محتوای هایک ویژن لند نهایت تلاش خود را می کند تا با تولید محتوای جذاب و کار آمد پاسخ گوی نیازهای کاربران با سلیقه های متفاوت باشد. جهت راهنمایی و مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها