حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی

12

11 دقیقه

اندازه فونت

12

0

معرفی انواع پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

در این مقاله سعی شده است که پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی را به صورت مجزا بررسی کنیم البته قبل از بررسی این پروتکل‌ها نگاهی به دوربین توربو اچ دی و تکنولوژی آن می اندازیم با ما همراه باشید.

در حقیقت دوربین‌های تو‌ربو اچ دی مدل به روز شده دوربین  آنالوگ قدیم هستند ولی خب با کیفیت بالاتر.  نسل جدید دوربین‌های مدار بسته، دوربین‌های تحت شبکه هستند که عملکرد آنها با دوربین توربو اچ دی تا حد زیادی متفاوت است، هرچند که خروجی آنها تقریبا مشابه است.

عموما دوربین‌های توربو اچ دی مناسب کسانی است که بیشتر مایل هستند هزینه‌های کمتری برای یک سیستم مداربسته پرداخت کنند، چرا که در مقابل هزینه‌‌های مناسبی که پرداخت می‌کنند با سیستم دوربین مداربسته با کیفیت معقولی روبرو می‌شوند.

پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ 1دی

البته که دلایل دیگری نیز وجود دارد که ما استفاده از دوربین‌های توربو اچ دی را به دوربین تحت شبکه ترجیح دهیم ولی به صورت کلی علت میل تولید کنندگان سیستم دوربین مدار بسته به طراحی و تولید سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی قیمت مناسب آن است.

دلایلی مانند داشتن زیرساخت مناسب و سالم از دوربین آنالوگ و فقط نیاز به افزایش کیفیت می‎‌تواند دلیل مهمی باشد که به جای اینکه کل سیستم را جمع‌آوری کرده هزینه کافی را متحمل شویم با استفاده از همان زیرساخت دوربین آنالوگ و تعویض دوربین‌ها و دستگاه ضبط کننده با سیستم توربو اچ دی قیمت مناسب  به کیفیت‌های بالا دست پیدا کنیم.

1.نحوه عملکرد دوربین‌های توربو اچ دی

همانطور که گفته شد دوربین‌های توربو اچ دی دوربین‌های آنالوگی هستند که با تغییر در نوع سیگنال خروجی خود توانسته‌اند به کیفیت‌های بالا HD و FullHD دست پیدا کنند.

دوربینهای توربو اچ دی از طریق افزایش فرکانس تصویر و پردازش خاص روی سیگنال تصاویر آنالوگ، سیگنالی خاص را تولید می‌کنند. در حقیقت با استفاده از پردازنده و چیپ‌‌های دوربین نوعی مدولاسیون روی سیگنال انجام می‌شود که سیگنال تولیدی شباهت زیادی با سیگنال اولیه ندارد. یعنی اگر همین تصویر را به ورودی یک سیستم پخش تصویر آنالوگ وصل کنیم چیزی جز نویز مشاهده نخواهیم کرد.

در واقع نیاز است همانطور که در دوربین توربو اچ دی تغییراتی در سیگنال آنالوگ تصویر ایجاد شد، در سمت دستگاه ضبط کننده تصویر که قرار است تصاویر دریافتی از دوربین مدار بسته را پخش و ذخیره نماید ساز و کاری فراهم شود تا دستگاه بتواند از روی سیگنال خاص دریافتی تصویر اصلی را با کیفیت بالا بازیابی کند. یعنی دوربین توانسته با تغییر و افزایش فرکانس سیگنال ارسالی به پهنای باند بالاتری برای ارسال داده خود دست پیدا کند که از این پهنای باند بیشتر برای ارسال تصاویر با کیفیت بالاتر استفاده می‌کند.

با توضیح ارائه شده خروجی تصویر دوربین توربو اچ دی تصویر‌های با کیفیت و قابل قبولی است. نیاز به کیفیت بالاتر تصویر دوربین مداربسته خصوصا وقتی بستر انتقال داده بستر آنالوگ است، یک دلیل عمده بود برای پیدایش و ارتقا دوربین‌های توربو اچ دی است.

به صورت کلی دوربین‌های توربو اچ دی در بستر دوربین‌های آنالوگ کار می‌کنند اما می‌تواند کیفیت بالاتر تصویر را ارائه دهند.

2.استانداردهای تولید تصویر دوربین توربو اچ دی

دوربین‌های توربو اچ دی در تولید تصاویر خود از استانداردهای مشخصی استفاده می‌کنند. این استاندارد هم در دوربین توربو اچ دی و هم در دستگاه ضبط کننده تصویر توربو اچ دی باید رعایت شود تا این دو دستگاه بتوانند سیگنال تصویر و برخی داده‌های کنترلی را بین خود رد و بدل کنند.

در این مورد می‌توان به استانداردهای تصویر AHD, CVBs HDTVI ,HDCVI که پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی هستند اشاره کرد. در این مقاله سعی شده است که پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی را به صورت مجزا بررسی و مطالعه نمائیم.

پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ 2دیپروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ

3.قابلیت‌های تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی

اولین و مهم ترین نکته‌ای که در انتخاب دوربین مداربسته بسیار حائز اهمیت است، توجه به کیفیت تصاویر دوربین مداربسته می‌باشد. کیفیت تصاویر دوربین مداربسته با نام رزولوشن(وضوح تصویر) یا قدرت تفکیک پذیری شناخته می‎‌شود. هر کدام از دوربین‌های مدار بسته آنالوگ دارای رزولوشن‌های مختلفی‌اند که با واحد مگاپیکسل نمایش داده می‌شود. دوربین‌های مداربسته معمولا با کیفیت تصویر ،…8،6،5،4،3،2،1 مگاپیکسلی در بازار موجود می باشند.

پروتکل‌های-تولید-تصویر-دوربین-مداربسته-توربو-اچ-دی-2کیفیت تصویر دوربین 2 و 5 مگاپیکسل توربو اچ دی

همچنین از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته، سنسور تصویر است. درداخل محفظه دوربین و بر روی برد آن سنسور تصویر قرار گرفته است که میزان تعریف شده‌‎ای از نور را دریافت می‌کند. میزان دریافت نور به اندازه سنسور و تعداد پیکسل‌های دریافت کننده‌ی نوری بستگی دارد. در واقع هر چه سنسور کوچکتر باشد نور کمتری را دریافت کرده و در نتیجه کیفیت و وضوح تصاویر به نسبت کمتر می‌شود؛ در مقابل هر چه سنسور بزرگتر باشد دوربین نور بیشتری را دریافت می‌کند و نهایتا تصویر با کیفیت‌‍‌تری ارائه می‌شود.

پروتکل‌های-تولید-تصویر-دوربین-مداربسته-توربو-اچ-دیسنسور CMOS دوربین مداربسته

کابل RG59 معمول ترین کابل کواکسیال است که در نصب دوربین مداربسته مجهز به تکنولوژی توربو اچ دی استفاده می‌شود. البته برای انتقال تصویر در فاصله‌های بالاتر ااز 100 متر باید از کابل‌های RG6 و RG11 استفاده کرد. بهتر است برای اطلاعات بیشتر در رابطه با “انواع کابل دوربین مداربسته” مقاله ما در این زمینه را مطالعه نمایید.

در حالت کلی تصاویر دوربین‌های مداربسته قابلیت‌هایی همچون دید در شب، زوم دیجیتال نسبتا مناسب، سنسور تشخیص حرکت و غیره… را شامل می شود.

شما کاربران گرامی‌ می‎‌توانید برای اطلاعات دقیق تر در رابطه با برخی قابلیت‌ها مانند قابلیت تشخیص حرکت و نفوذ دوربین مداربسته، مقاله ما  با عنوان ” تشخیص حرکت، تشخیص عبور از خط و تشخیص نفوذ در دوربین هایک ویژن” را با کلیک بر روی نام آن مطالعه نمایید.

4.انواع پروتکل‌های تصویر دوربین مداربسته توروبو اچ دی

در ادامه‌ به طور دقیق‌تر  به  پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی یعنی تکنولوژی‌های AHD, CVBs HDTVI ,HDCVI  می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

4.1.تکنولوژی CVBS

تکنولوژی CVBS یکی از استاندار‌‌های پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی است که مخفف عبارت Composite video Blanking and Sync است.

تکنولوژی CVBS یک سیگنال آنالوگ معمولی را از طریق کانکتوری مانند فیش BNC به ضبط کننده‌ی تصاویر یعنی DVR تحویل می‌دهد. به عبارتی تصویر‌های کیفیت پایین و آنالوگ را به صورت کیفیت بهتر و به روز تر بر بستر کابل کواکسیال منتقل می‌کند.

این تکنولوژی در دوربین‌های آنالوگ قدیمی برای انتقال تصویر انجام می‌شد. دوربین‌های با تکنولوژی CVBS دارای کیفیتی مانند تلوزیون‌های آنالوگ قدیمی هستند که تقریبا دیگر منسوخ شده‌اند. خروجی تصویر این دوربین‌ها را اگر با استفاده از یک کانکتور مناسب به ورودی آنالوگ تلوزیون وصل کنیم قادر خواهیم بود تصویر آن را بدون نیاز به هیچ مبدلی روی صفحه تلوزیون مشاهده کنیم.

4.2.تکنولوژی ADH

همانطور که پیش‌تر به حضورتان رساندیم پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی از استاندارد‌های مشخصی از قبیل تکنولوژی ADH استفاده می‌کنند. در اینجا منظور از AHD مخفف عبارت Analog high definition است به معنی دوربین آنالوگ با رزولوشن بالا.

در پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی از این تکنولوژی برای انتقال ویدیو اچ دی به شیوه آنالوگ استفاده می‌شود.‌ به این صورت که در دوربین‌‌های دارای قابلیت تصویر AHD، تصویری با کیفیت سه مگاپیکسل تا نود فریم بر ثانیه امکان انتقال وجود دارد.

مزیت‌های تکنولوژی ADH

در دوربین‌های دارای تکنولوژی AHD، پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی به نحوی است که قابلیت انتقال سیگنال ویدئو با کیفیت و طول انتقال تصویر بالاتر در بستر کابل کواکسیال در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ وجود دارد به طوری که در این دوربین‌ها‌ طول کابل تا 500 متر هم می‌رسد.

این در صورتی است که در دوربین‌های آنالوگ، تصویر در حالتی می‌‍‌تواند انتقال پیدا کند که مسافت کابل دستگاه مرکزی حداکثر تا صد متر باشد، به همین علت یکی از مزیت‌های تکنولوژی AHD به نسبت آنالوگ توانایی ارسال تا مسافت بیشتر به نسبت سیستم آنالوگ است.

دوربین‌های AHD در کیفیت‌های بالاتر در حد چند مگاپیکسل تولید و عرضه می‌شوند و این در حالی است که دوربین‌های آنالوگ دارای کیفیتی زیر یک مگاپیکسل هستند. یکی دیگر از مزیت‌های این تکنولوژی در زمینه مالی، مقرون به صرفه‌تر بودنشان نسبت به دوربین‌های تحت شبکه‌ است.

در کل به علت‌ انتقال سیگنال‌ها تا مسافت طولانی، نصب آسان،عدم نویز و غیره… این تکنولوژی در دوربین‌های مدار بسته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دوربین‌های ADH در بعضی از کشورها به دوربین آنالوگ HD معروف هستند.

4.3.تکنولوژی HDCVI

یکی دیگر از استاندارد‌های مشخص در پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی تکنولوژی HDCVIاست که مخفف عبارت High Definition Camera Interface است. این تکنولوژی توسط کمپانی داهوا در تولید محصولات خود به کار گرفته شده است.

در حقیقت قبل از به وجود آمدن تکنولوژی‌های توربو اچ دی دست یافتن به کیفیت‌های بالا فقط با استفاده از دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه ممکن بود. HDCVI برای اینکه بتوان دوربین آنالوگی تولید کرد که بتواند در رقابت با دوربین تحت شبکه تصویر با کیفیتی را ارائه دهد به وجود آمد.

تکنولوژی HDCVI با استفاده از کابل‌های معمولی ویدیو‌های اچ دی با کیفیت و وضوح بالا انتقال می‌دهد، به عبارت ساده‌تر یعنی تکنولوژی HDCVI برای افزایش کیفیت وضوح تصاویر آنالوگ تولید و ساخته  شده است درست  مانند  تکنولوژی های AHD,HDCDI.

کیفیت دوربین‌های HDCVI در تصویر‌های یک مگاپیکسل  HD 720،در تصاویر کیفیت دو مگاپیکسل Full HD 1080 تولید گردیده است. البته که در کیفیت تصاویر خروجی، لنز و سنسور تصویر هم بسیار حائز اهمیت است.

در این تکنولوژی نیز امکان انتقال سیگنال تصویر در برد بالاتر برای دوربین مدار بسته مهیا شده است. اخیرا نیز با استفاده از تفکیک فرکانسی شرکت‌های تولید کننده سیستم نظارت تصویری با استفاده از تکنولوژی HDCVI موفق به انتقال همزمان صدا و تصویر روی یک کابل کواکسیال شده اند.

در این تکنولوژی برای اینکه بتوان تصویر را در ضبط کننده تصاویر به درستی دریافت کرد، هم دوربین و هم دستگاه باید مجهز به تکنولوژی HDCVI باشند در غیر این صورت تصویری نمایش داده نخواهد شد.

4.4.تکنولوژی HDTVI

تکنولوژی HDTVIیکی دیگر از پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی است که برخی سازندگان دوربین مداربسته در روند تولید دوربین‌های توربو از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. اولین دوربین مداربسته‌ای با تکنولوژی HDTVI توسط شرکت هایک ویژن وارد بازار شد.

در اینجا می‌‌‌توان اشاره نمود که تکنولوژی HDTVI در رقابت با تکنولوژی HDCVI قرار گرفت، شرکت هایک ویژن از تکنولوژی HDTVI در تولید دوربین مداربسته TURBO HD استفاده کرده و آن را وارد بازار کرد.

لازم به ذکر است برای دریافت تصویر دوربین‌های دارای تکنولوژی تصویر HDTVI نیز دستگاه رکورد دی وی آر و هم دوربین حتما باید از این کد گذاری پشتیبانی کند.

تکنولوژی HDTVI از رزولوشن 720p تا 4k پشتیبانی می‌کند. در اینجا مستلزم است خاطر نشان شویم مواردی همچون سنسور تصویر، نوع لنز، در تصاویر خروجی دوربین مداربسته مجهز به تکنولوژی HDTVIموثر است.

کیفیت بالا، قیمت مناسب، امکان مشاهد تصویر Real-time، انتقال در فاصله طولانی تر و با کیفیت بیشتر در مقایسه با تصویر آنالوگ و … از قابلیت‌های تکنولوژی HDTVI می‌باشد.

5.تکنولوژی های تصویر دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

در ابتدا عنوان کردیم دوربین‌های مداربسته توربو اچ دی مدل به روز شده دوربین‌های آنالوگ قدیم هستند ،شرکت هایک ویژن با استفاده از تکنولوژی HDTVI موفق شد دوربین مداربسته توربو اچ دی با کیفیت بالا در حدود 4k وارد بازار کند.

شرکت هایک ویژن از طریق پیشرفت و ارتقا تجهیزات خود موفق شد از جدید ترین تکنولوژی‌های روز دنیا  از جمله دریافت همزمان تصویر و صدا،کنترل منو، کنترل PTZ، تشخیص حرکت، شمارش افراد و… را در تولید دوربین‌های توربو اچ دی خود به کار ببرد و روانه بازار کند.

پروتکل‌های تولید تصویر دوربین مداربسته توربو اچ دی سیگنالی با نام سیگنال آنالوگ کیفیت بالا را تولید می‌نماید، در‌ون دوربین‌های توربو اچ دی هایک ویژن تراشه‌ای با وظیفه ساخت سیگنال‌‌‌های آنالوگ با کیفیت بالا و انتقال آن‌ها به سمت DVR است. همچنین این تراشه تصویر را با استفاده از کدینگ خاص به سیگنال HD تبدیل می‌کند، باید خاطر نشان شویم که سمت DVR باید کدینگی که دوربین برای تولید سیگنال HD استفاده می‌کند قابل شناسایی باشد یا به عبارتی دستگاه این کدینگ‌های تصاویر را پشتیبانی کند.

البته هایک ویژن به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه تولید سیستم‌های نظارت تصویری محصولاتی را تحت عنوان 4in1 تولید کرده است.

مثلا در دوربین با قابلیت 4in1 امکان تولید تصویر با چهار قابلیت CVBS، AHD، HDCVI، HDTVI وجود دارد. در این دوربین‌ها سوئیچی در کنار دوربین دارد که با استفاده از آن می‌توان بین چهار استانداردهای مختلف تولید سیگنال ویدئو یکی را انتخاب کرد. همچنین DVRهای دارای قابلیت 4in1 توانایی دریافت هرگونه سیگنال ویدئویی که با استفاده از هر کدام از چهار تکنولوژی CVBS، AHD، HDCVI، HDTVI تولید شده باشد را دارد.

بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنولوژی چهار در یک دستگاه‌های هایک ویژن با کلیک ر روی نام آن مقاله ما در این زمینه را مطالعه نمایید.

مقالاتی که بهتر است پس از مطالعه این مقاله مطالعه نمایید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها