حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

الزام نصب دوربین مداربسته

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

در چه مکان هایی الزام نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از مطالعه‌ی این مقاله بخوانید:

می‌توان گفت که امروزه کاملاً مشهود است که دوربین‌های مداربسته چقدر کارآمد هستند. مسلما سیستم‌های امنیتی هم مانند هر سیستم دیگری دارای یکسری الزامات و قوانین است به این ترتیب در این صفحه از هایک ویژن لند به الزام نصب دوربین مداربسته، همچنین قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

1.برای نصب دوربین مداربسته چه شرایط قانونی وجود دارد؟

مسلماً نصب دوربین مداربسته از آن جهت که سبب نظارت و پایش محیط می‌شود برای کمک به اجرای بهتر قوانین کمک بسیار شایانی کرده‌است. همچنین معمولاً محیط‌هایی که مجهز به دوربین مداربسته‌اند، از امنیت تا حد بالایی برخوردار می‌باشند. اما به هر شکلی ممکن است در رابطه با نصب دوربین مداربسته، این سوال مطرح شود که برای نصب دوربین مداربسته چه شرایط قانونی وجود دارد؟ در چه مکان هایی الزام نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

الزام-نصب-دوربین-مداربسته

اگر بخواهیم در حالت کلی به این سوال پاسخ بدهیم می‌توانیم بگوییم نصب دوربین مداربسته طبیعتا قانونی است و کمک بسیاری در زمینه امنیت و اجرای قانون می‌کند اما همانطور که در بعضی از محیط‌ها الزام نصب دوربین مداربسته وجود دارد. در بعضی از مکان‌های دیگر هم قوانین و محدودیت‌هایی برای نصب دوربین مداربسته وجود دارد که ما در ادامه مقاله به برخی از این قوانین و الزامات اشاره خواهیم کرد.

1.2.قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

همان طور که پیش‌‎تر هم خدمتتان عرض کردیم امروزه دوربین‌های مداربسته با وجود قابلیت‌های فراوان خود یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای برقراری امنیت در مکان‌های دولتی، خصوصی و عمومی به شمار می‌روند. حال باید توجه کرد که آیا هر کسی می‌تواند در هر محلی از  زندگی خود دوربین مداربسته نصب کند؟ چه قوانین حقوقی ممکن است برای نصب دوربین مداربسته وجود داشته باشد؟ الزام نصب دوربین مداربسته چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم نصب دوربین مداربسته، بسته به محیط مورد نظر معمولا بلا مانع است اما در مواردی مانند موارد زیر لازم است تمهیداتی صورت بگیرد.

  • مکان‌های دولتی: نصب دوربین مداربسته در مکان‌های دولتی احتیاج به مجوز قانونی دارد.
  • نصب دوربین مداربسته در محیطی که حریم شخصی دیگران را مخاطره کند جرم محسوب می‌شود.
  • نصب دوربین مداربسته مخفی جرم محسوب می‌شود مگر با وجود مجوز قانونی.

2.2.جرم دستکاری دوربین مداربسته

اگر دوربین مداربسته‌ای در محیط‌های حیاتی مانند مراکز دولتی، حقوقی، دادگاه ها… نصب باشد قطعا دستکاری دوربین مداربسته جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد اما در حالت کلی در محیط‌های معمولی اعم از آپارتمان‌ها یا مراکز مسکونیو… دستکاری دوربین مداربسته به عنوان جرم تعریف نمی‌شود.

الزام-نصب-دوربین-مداربسته

درست است که نصب دوربین مداربسته در هر محیطی اعم از مسکونی یا تجاری امنیت خاطر فراوانی به وجود می‌آورد اما نکته قابل توجه در اینجا این است که در برخی از مکان‌ها نصب دوربین مداربسته جزو نیازهای اساسی محسوب می‌شود. یعنی نصب دوربین مداربسته جزو الزامات برخی از مکان‌ها به شمار می‌رود. همچنین مسلما نصب دوربین مداربسته لازمه یکسری شرایط و محدودیت است که ما سعی کرده‌ایم در ذیل به بعضی از این موارد اشاره کنیم.

3.قوانین نصب دوربین مداربسته و آشنایی با محدودیت‌ها و اماکن مجاز

همانطور که پیش‌تر هم خدمتتان عرض کرده‌ایم نصب دوربین مداربسته امری قانونی است که حتی به فرآیند اجرای بهتر قوانین هم کمک فراوانی می‌کند. در واقع بهتر است قبل از نصب، از شرایط نصب دوربین مداربسته در اماکن مجاز و برخی از محدودیت‌ها و الزام نصب دوربین مداربسته در بعضی از محیط‌ها آشنا شویم. چرا که نصب دوربین مداربسته در بعضی از محیط‌ها دارای محدودیت است و در بعضی از مکان‌ها الزام نصب دوربین مداربسته وجود دارد.

به عنوان مثال الزام نصب دوربین مداربسته در محیط کسب و کار (شرکت ها و ادارت) وجود دارد اما نصب دوربین مداربسته در این محیط‌ها به شیوه‌ای است که مدیران کسب و کار می‌توانند با رعایت حریم شخصی کارمندان یا کارگران در محیط کار، از دوربین مداربسته استفاده کنند. همچنین نصب دوربین مداربسته در محیط کار باید با رعایت حقوق شهروندی افراد باشد به عنوان مثال نباید دوربین مداربسته را به صورت مخفی نصب کرد و مدیران کسب و کار موظف هستند حتما به کارمندان خود نصب دوربین مداربسته را اطلاع رسانی کنند.

نصب-دوربین-مداربسته

لازم به ذکر است که استفاده از دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی از محدودیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که دوربین مداربسته نباید به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی فرد شود و این کار ممنوع است. به عنوان مثال نصب دوربین مداربسته در مکان‌هایی مانند رختکن‌ها و اتاق خواب‌ها، سرویس‌های بهداشتی و… محدودیت دارد و ممنوع است..

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نصب دوربین مداربسته در اماکن صنعتی، اماکن اداری و پارکینگ‌ها و منازل مسکونی می‌توانید مقاله ما در این زمینه را با عنوان “نصب دوربین مداربسته در محیط های صنعتی، مسکونی و اداری” مطالعه نمایید.

3.1.نصب دوربین مداربسته در مراکز حقوقی

نصب دوربین مداربسته در مراکز حقوقی باید با رعایت کامل قوانین نصب دوربین مداربسته انجام شود به شیوه‌ای که باید حساسیت مراکز حقوقی در نظر گرفته شود. همچنین در اغلب موارد نیاز به گرفتن مجوز از مراکز قانونی دارد.

امنیت در تجارتی مانند تجارت طلا، بسیار مهم و ارزشمند است به همین منظور استفاده از دوربین مداربسته در طلافروشی‌ها امری بسیار مهم و ضروری به حساب می‌آید. چرا که در طلا فروشی‌ها به دلیل وجود جواهرات و اشیای قیمتی تامین امنیت بسیار حائز اهمیت است. نصب دوربین مداربسته در طلا فروشی‌ها زمانی ارزش دارد که از طریق دوربین مداربسته بتوان تمام نقاط را پوشش کامل داد و به عبارتی نباید هیچ گونه نقطه کوری وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که نصب دوربین مداربسته در طلا فروشی‌ها به حدی اهمیت دارد که حتی اتحادیه طلا فروشان نصب دوربین مداربسته را جزو الزامات می‌داند.

الزام-نصب-دوربین-مداربسته

3.2.نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان

طبیعتا یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موارد در ساختمان‌ها تامین امنیت است. طبیعتا الزام نصب دوربین مداربسته در محیط‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی هم وجود دارد. چرا که وجود امنیت، آسایش خاطر فراوانی را در زندگی روزمره افراد دارد در همین زمینه خوشبختانه وجود دوربین‌های مداربسته به دلیل مزیت‌های زیادی که دارند قادر است تا حد زیادی امنیت محیط ساختمان را فراهم کنند.

در نتیجه امروزه نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان جزو عوامل حیاتی است. به عنوان مثال نصب دوربین مداربسته در پارکینگ ساختمان بسیار پرکاربرد می‌باشد به دلیل این که اتومبیل در آن پارک می‌شود همیشه باید تحت نظر باشد همچنین ورودی مشاعات ساختمان به علت تردد بهتر است توسط دوربین‌های مداربسته کنترل شوند.

طبیعتاً نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله، درب‌های ورودی لازمه‌ی وجود چندین نکته است که بهتر است اعضای ساختمان قبل از نصب دوربین مداربسته به خوبی با این موارد آشنا باشند.

اولین نکته‌ای که قبل از نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان باید به آن توجه ویژه‌ای داشت رضایت اعضای ساختمان است یعنی تمامی اعضا باید رضایت خود را صریحا و کتبا اعلام کنند.

دومین نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که بعد از نصب هر دوربین مداربسته باید با استفاده از برچسب به افراد اطلاع دهید که این ساختمان مجهز به دوربین مداربسته است.

سومین نکته‌ای که در نصب دوربین مداربسته باید به آن توجه شود این است که در ساختمان‌ها به هیچ عنوان نباید در قسمت‌هایی که مربوط به حریم خصوصی و شخصی ساکنان است دوربین مداربسته نصب شود. مانند درب ورودی منزل ساکنان آپارتمان.

4.قوانین بازبینی دوربین مداربسته

زمانی که یک حادثه ناگوار رخ می‌دهد نیاز است که به دوربین‌های مداربسته رجوع کنید تا بتوانید یک معما را حل کنید یا مجرم را شناسایی کنید. در این صورت به منظور درخواست بازبینی دوربین مداربسته و درخواست فیلم دوربین مدار بسته، باید به یکسری نکات زیر توجه کنید:

اگر به هر علتی در محیط کسب و کار یا محل زندگیتان که مجهز به دوربین مداربسته است شما احتیاج به بازبینی فیلم‌های ضبط شده دوربین مداربسته دارید به علت این که خودتان صاحب دوربین مداربسته هستید برای بازبینی دوربین مداربسته در هر ساعتی از شبانه روز هیچ مشکلی ندارید.

اما توجه کنید که اکثر دوربین‌های مداربسته تا مدت مشخصی برای مثال به مدت بیست روز ممکن است فیلم‌های گرفته شده را در حافظه خود نگهداری کنند. اگر شما فیلم‌ها را تا آن زمان استخراج نکنید از بین رفته و ویدیوهای جدید جایگزین ویدیو قبلی‌ها می‌گردد در نتیجه اگر قصد بازبینی دوربین مداربسته را دارید مراقب باشید زمان را از دست ندهید.

ممکن است شما یا نزدیکانتان اتفاق ناگواری را تجربه کرده باشید. اگر در آن نزدیکی ساختمان یا مغاز مجهز به دوربین مداربسته وجود داشته باشد در این صورت شما می‌توانید از صاحب دوربین درخواست کنید تا فیلم دوربین مداربسته را برای شما چک کند. گر به هر دلیلی شما به فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته نیاز دارید اما صاحب دوربین از نشان دادن فیلم ضبط شده امتناع می‌کند می‌توانید از مراجع قانونی کمک بگیرید.

امیدوارم تا حد امکان به خوبی با قوانین و الزام نصب دوربین مداربسته در محیط‌های مختلف آشنا شده باشید. یادآور می‌شویم می‌توانید در رابطه با قوانین نصب دوربین مداربسته در محیط مورد نظرتان با مشاوران ما در هایک ویژن لند در تماس باشید.

مقالاتی که بهتر است پس از مطالعه این مقاله بخوانید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها