حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

کانکتورهای دوربین مداربسته

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

معرفی انواع کانکتورهای دوربین مداربسته |هایک ویژن لند

فهرست مطالب

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که برای داشتن یک سیستم دوربین مدار بسته مجهز یا حتی یک سیستم شبکه‌ای، دیگر به چه تجهیزاتی نیاز داریم تا بتوانیم یک سیستم بی‌عیب و نقض راه اندازی کنیم در جواب این سوال باید بگوییم اتصالات یا کانکتورهای دوربین مداربسته نقش مهمی برای راه اندازی یک سیستم شبکه دارند. البته لازم است در رابطه با ارتباطات دوربین مداربسته اطلاعاتی داشته باشیم تا کانکتورهای دوربین مداربسته را در ادامه بررسی کنیم.

 

دانستنی هایی از اتصال دوربین مداربسته

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عناصر در سیستم‌های نظارت و امنیت، اتصال درست دوربین های مداربسته به هم و به دستگاه ها و دیگر عناصر شبکه است. با اتصال درست دوربین‌های مداربسته، می‌توان به راحتی تصاویر و ویدئوهایی از محیط مورد نظر را ضبط و ذخیره کرد. برای اتصال درست دوربین مداربسته، ابتدا باید از یک سیم کشی مناسب استفاده کرده و کابل‌ها را به صورت درست و محکم متصل کنیم. سپس، باید از یک نرم‌افزار مناسب برای مدیریت دوربین‌ها استفاده کنیم و آن را به راحتی تنظیم کنیم. در نهایت، با استفاده از یک دستگاه DVR یا NVR، می‌توانیم تصاویر دریافت شده از دوربین‌ها را به صورت زنده یا ضبط شده مشاهده کنیم. با توجه به اینکه اتصال دوربین مداربسته بسیار حساس است، باید مطمئن شویم که تمامی اتصالات به درستی انجام شده است و هیچ خطایی در طول فرآیند اتصال رخ نداده است. به همین منظور آشنایی با اتصالات و کانکتورهای دوربین مداربسته بسیار مهم است.

شاید سوالی در ذهنتان شکل بگیرد که اصلا کانکتور به چه معنی است، انواع آن کدام است و هر کدام چه تفاوتی با هم دارند؟ کانکتور‌ها‎‌ی سیستم‌های مداربسته در بازار‌‌های الکترونیک عموما دارای یک اصطلاح مشترک هستند اما در علم گسترده‌تر مانند علم الکترونیک به اتصال‌هایی که دارای برجستگی باشد کانکتور می‌گویند. به اتصالی که دارای فرو رفتگی باشد سوکت می‌گویند. در حالت کلی برای داشتن یک سیستم شبکه مجهز احتیاج به کانکتور یا سوکت شبکه داریم. انتخاب هر کدام از این کانکتور ها بستگی به سیستم نظارت تصویری منتخب ما دارد، اینکه سیستم توربو اچ دی است یا تحت شبکه. در این صفحه از هایک ویژن لند سعی کرده‌ایم به طور کامل کانکتور‌ها‎‌ی سیستم‌های مداربسته را بررسی کنیم و همچنین به معرفی انواع کانکتور دوربین مداربسته بپردازیم.

 

معرفی انواع کانکتورهای دوربین مداربسته

همانطور که به آن اشاره شد، طبیعتا برای راه اندازی یک سیستم نظارتی دوربین مداربسته مجهز، به کانکتور‌ها یا اتصالات دوربین مداربسته احتیاج داریم. به این منظور که اتصال دستگاه به دوربین یا به طور مثال اتصال میکروفون‌ها به دوربین مداربسته یا دستگاه‌ها بر عهده کانکتور‌ها است. در ادامه انواع کانکتور‌های سیستم دوربین مداربسته را بررسی خواهیم کرد.

 

 فیش BNC

کلمه BNC بر گرفته شده از عبارت لاتین Bayonet Neill Concelman است. تقریبا می‌توانیم بگوییم مهم ترین و رایج ترین فیش مورد استفاده در سیستم دوربین‌های مداربسته قطعا فیش BNC است. البته این فیش جزو کانکتورهای سیستم توربو اچ دی است. همه‌ی انواع دوربین های مداربسته توربو اچ دی اعم از دام و بولت، از طریق کابل های‌ کواکسیال به دستگاه DVR متصل می‌شوند. کانکتور اتصال کابل به دوربین و دستگاه، فیش BNC است. اتصال فیش BNC به کابل کواکسیال را اصطلاحا “فیش زدن” می‌گویند. در واقع دو سر کابل کواکسیال را فیش می‌زنیم. دوربین مداربسته دارای دو خروجی است، یکی خروجی فیش BNC و دیگری خروجی برق؛ همچنین دستگاه DVR دارای یک خروجی BNC است. به این طریق، کابل کواکسیال دارای کانکتور BNC، از یک سو به دوربین مداربسته و از سمت دیگر به دستگاه دی وی آر متصل می‌شود. به این ترتیب از طریق کابل کواکسیال، تصویر ثبت شده توسط دوربین که تبدیل به سینگال شده است به دی وی آر منتقل می‌شود و کانکتوری که این ارتباط را بین کابل، دوربین و DVR میسر کرده است فیش BNC است. در تصویر زیر می‌توانید این اتصال را مشاهده نمایید:

 

 

فیش‌های بی ان سی با سه مدل متفاوت تولید و روانه بازار می‌‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

فیش BNC پیچی

فیش بی ان سی پیچی یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین فیش‌های BNC است. در ساختار این فیش یک پیچ وجود دارد که از طریق سفت کردن این پیچ، اتصال بین کابل و فیش برقرار می‌شود. به این دلیل که مغزی وسط فیش بی ان سی پیچی از مس تشکیل شده است کمترین صدا و نویز را منتقل می‌کند. همچنین یکی از ساده ترین اتصالات از طریق فیش BNC پیچی صورت می‌گیرد، به این طریق که با یک پیچ گوشتی و یک سیم چین به راحتی می‌توان فیش را به سر کابل متصل کرد.

فیش BNC

فیش BNC لحیمی

فیش بی ان سی لحلیمی عموما بیشتر مناسب کابل‌های طویل‌تر است. استفاده از فیش بی ان سی لحلیمی به این نحو است که از طریق لحیم کردن، اتصال بین فیش و کابل برقرار می‌شود.

فیش BNC

فیش BNC پرسی

از طریق پرس شدن قطعات داخلی، اتصال فوق محکمی بین کابل و فیش صورت می‌گیرد به این نحو که مغزی کابل بطور کامل درون فیش پرس می‌شود. یکی از مزایا مهم فیش بی ان سی پرسی مقاومت بالایشان است.

فیش BNC

 

فیش آداپتوری (DC Power)

فیش های آداپتوری دارای دو صورت هستند؛ فیش آداپتوری نری و فیش آداپتوری مادگی. فیش نری آداپتوری جهت اتصال به خروجی برق دوربین مداربسته استفاده می‌شود. به طور کلی این نوع فیش جهت رساندن برق مورد نیاز به دوربین مداربسته کاربرد دارد. در واقع وظیفه این فیش متصل کردن سیم برق به دوربین مداربسته و تامین برق دوربین است. فیش های آداپتوری دارای دو رشته سیم با سطح مقطع های متفاوت است همچنین قطر سر فیش هم در انواع مختلفی موجود است.

فیش آداپتوری

فیش AV

کاربرد فیش AV برای ارسال صدا و تصویر است به نحوی که سیگنال صدا و تصویر را هم زمان انتقال می‌دهد. در سیستم دوربین‌های مداربسته هم برای انتقال صدا و نصب میکروفن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این طریق که به ازای هر یک میکروفن یک فیش AV استفاده می‌شود.

 

سوکت شبکه

عموما سوکت‌های شبکه در سیستم‌های دوربین مدار بسته آی پی (IP) مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد سوکت شبکه به این نحو است که، باعث اتصال کابل شبکه به دستگاه ان وی ار (NVR) و دوربین مداربسته دیجیتال (یا آی پی) می‌شود. به عبارتی وظیفه فیش BNC، در سیستم تحت شبکه را بر عهده دارد. دوطرف کابل شبکه سوکت زده می‌شود و به این طریق کابل به خروجی سوکت در دوربین و دستگاه متصل شده و ارتباط بین دوربین و دستگاه از طریق این کانکتور برقرار می‌شود. شما کاربران گرامی می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوربین تحت شبکه، روی نام مقالات کلیک کرده و آن را مطالعه نمایید.

به طور کلی سوکت شبکه به سوکتی گفته می‌شود که قابلیت متصل شدن به کابل را داشته باشد. همانطور که اشاره شد، سوکت شبکه برای اتصال انتهای کابل‌های شبکه به سایر تجهیزات سیستم‌ها کاربرد دارند. به زبان ساده تر یعنی همه داده‌های یک سیستم از طریق سوکت شبکه جابه جا می‌شود. سوکت‌های شبکه معمولا از جنس پلاستیک ساخته می‌‍‌شوند اما در ساخت بعضی از سوکت‌ها از فلز هم استفاده می‌کنند؛ مانند سوکت شبکه فلزی. هر کدام از سوکت‌های شبکه طبق نیاز سیستم‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.  لازم به ذکر است که یکی از قطعات مهم در سیستم‌های تحت شبکه، سوکت شبکه است چرا که اگر سوکت شبکه به اشتباه وصل شود یا ایراد داشته باشد تقریبا کل سیستم دچار اختلال می‌شود. در بعضی مواقع به سوکت شبکه کانکتور شبکه هم می‌گویند. برای درک بهتر کارایی سوکت شبکه در ادامه مقاله به انواع سوکت‌ها اشاره کرده ایم.

انواع سوکت شبکه

اگر بخواهیم به طور کلی به انواع سوکت‌های شبکه اشاره کنیم باید بگوییم در حالت کلی سه نوع سوکت شبکه داریم :

سوکت شبکه RJ 11: کاربرد این نوع سوکت بیشتر مناسب کابل‌های تلفن است این نوع سوکت شبکه برای انتقال برق به دستگاه استفاده می‌شود همچنین این سوکت شبکه قادر است انتقال اطلاعات هم انجام دهد.

سوکت شبکه RJ 45: کاربرد سوکت شبکه ار جی 45 متصل شدن به انواع دستگاه‌ها همچون مودم، دوربین‌ها، کامپیوتر و… است. عموما سوکتی که برای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد سوکت آر جی 45 است.

سوکت شبکه آر جی 45 به چند نوع :

سوکت شبکه Cat 6 ،سکوت شبکه Cat5 ،سوکت شبکه Cat7، سوکت‌های شبکه Cat6 sftp و Cat7 sftp تقسیم بندی می‌شود.

سوکت شبکه Rj48 : سوکت شبکه آر جی 48 هم برای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

تقسیم بندی سوکت ها به همین جای کار ختم نمیشه بلکه اصطلاحات دیگری هم وجود دارند که هر کدام قابلیت بخصوص خود را دارند مانند سوکت‌های شبکه open end (شیلد دار) ،مینیاتوری و سوکت شبکه فیلتر دار.

کاربرد سوکت شبکه در دوربین مداربسته

در سیستم‌های دوربین مداربسته دو نوع سوکت شبکه شیشه‌ای و سکوت شبکه فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه بطور مختصر به کاربردشان اشاره کرده ایم:

سوکت فلزی : سکوت شبکه فلزی برای اتصال کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در اینجا این است که به دلیل فلزی که در سوکت شبکه فلزی به کار برده شده است این نوع سوکت شبکه قابلیت جلوگیری از انتقال نویز را هم دارد همچنین می‌توان گفت بیشتر برای اتصال کابل Sftp کاربرد دارد.

سوکت شیشه‌ای: سوکت شبکه شیشه‌ای برای اتصال کابل‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموما بیشتر برای اتصال کابل شبکه cat6 کاربرد دارد.

امیدواریم در این مقاله به خوبی با انواع کانکتورهای دوربین مداربسته آشنا شده باشید. در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه تامین تجهیزات سیستم دوربین مدار بسته متخصصان هایک ویژن لند پاسخگو شما هستند‌.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها