حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نصب میکروفن در سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن

فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم نصب میکروفن در سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن را که اخیرا در سیستم‌های نظارت تصویری به یک نیاز تبدیل شده است بررسی کرده و آموزش دهیم. با همه ­گیرتر شدن استفاده از سیستم نظارت تصویری در مکان‌های مختلف ذخیره کردن صدا علاوه بر تصویر یک محیط می‌تواند بسیار کاربردی و برای برخی موارد گره‌گشای بعضی مشکلات باشد. هرچند از نظر اخلاقی و حرفه‌ای و قانونی باید همه افرادی که در یک محیط حضور دارند از ضبط شدن صدا و تصویرشان مطلع باشند. این امر با استفاده از اطلاعیه‌های تصویری و نوشتاری که باید در معرض دید همه نصب شده باشد امکان پذیر است. مکان‌هایی مانند اتاق‌های کنفرانس، اتاق جلسه، مهدهای کودک و … از جمله مکان‌هایی هستند که دریافت و ذخیره‌سازی صدای محیط می تواند پر اهمیت باشد.

نحوه نصب میکروفن در سیستم توربو و تحت شبکه

نحوه نصب میکروفن در سیستم‌های دوربین مدار بسته توربو اچ دی و تحت شبکه کمی متفاوت است. این تفاوت به دلیل تفاوت در ساز و کار تولید ویدئو در این دو تکنولوژی است. البته که از چند سال قبل، دوربین‌های تحت شبکه دارای میکروفن داخلی توسط تولید کنندگان به بازار عرضه شده است. همچنین اخیرا با استفاده از تغییر فرکانس سیگنال‌های ارسالی دوربین‌های توربو اچ دی دارای میکروفن داخلی به بازار عرضه شده‌اند که البته برای دریافت صدا در آنها لازم است که دستگاه DVR نیز از این قابلیت پشتیبانی کند.

نصب میکروفن و پورت های ورودی صدا در دی وی آر هایک ویژن

تصویر بالا پورت‌های ورودی صدا در DVR هایک ویژن در دو مدل با چهار ورودی (HUHI) و در مدل‌های با یک ورودی میکروفن (HQHI) نشان داده شده است.

نصب میکروفن دوربین تحت شبکه دام هایک ویژن

در تصویر بالا دوربین تحت شبکه دام هایک ویژن دارای ورودی صدا برای اتصال میکروفن به دوربین نشان داده شده است.

تفاوت سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی و تحت شبکه از نظر دریافت ورودی صدا

در دوربین توربو اچ دی چون عمل تولید تصویر دیجیتال در دستگاه رکوردر DVR انجام می‌گیرد لذا لازم است میکروفن مستقیم به دستگاه وصل شود تا دستگاه رکوردر صدای میکروفن را به روی تصویر متناظر قرار دهد. اما در سیستم‌های تحت شبکه چون سیگنال دیجیتال تصویر در محل دوربین تولید می‌شود لذا میکروفن باید به دوربین متناظر خود وصل شده و در آنجا عمل ترکیب صدا و تصویر صورت پذیرد. بنابراین در سیستم‌های توربو اچ دی برای دریافت صدا دستگاه رکوردر باید دارای ورودی صدا باشد اما در سیستم‌های دوربین مدار بسته تحت شبکه خود دوربین باید دارای ورودی صدا باشد.

ورودی‌های صدا در دستگاه‌های DVR

برای رفع نیاز نصب میکروفن در سیستم دوربین مدار بسته در سیستم‌های نظارت تصویری، تولیدکنندگان و طراحان این حوزه قابلیت دریافت صدا از طریق نصب میکروفن را به محصولات تولید شده خود استفاده کردند. شرکت هایک ویژن به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در صنعت سیستم‌های نظارت تصویری نیز امکان اتصال میکروفن به سیستم‌های رکوردر خود را داشته است.

در سیستم‌های قدیمی‌تر دوربین مدار بسته یا همان دوربین‌های آنالوگ به علت پایین بودن کیفیت تصاویر و همچنین ساز وکار ساده تولید تصویر در آنها پردازش داده زیادی در دستگاه‌های ذخیره کننده تصاویر نیاز نبود. از این رو تولید کنندگان دستگاه‌هایی تولید می کردند که به ازای هر ورودی تصویر یک ورودی صدا نیز وجود داشت و می توانستیم در هر محیط که دوربین نصب می‌شد، یک میکروفن نیز نصب کرده و صدای آن مکان را دریافت کنیم. با ظهور تکنولوژی توربو اچ دی و استفاده گسترده از آن در سیستم‌های نظارت تصویری به علت تغییر در نحوه تولید تصویر پردازش‌های سنگینی به نسبت سیستم‌های آنالوگ برای ذخیره‌سازی تصاویر نیاز شد و ازاین رو تولید کنندگان برای مدیریت هزینه و طراحی بهینه در دستگاه‌های رکوردر توربو اچ دی تولیدی خود تعداد ورودی میکروفن را محدود کرده و به یک ورودی در دستگاه‌های رکوردر معمولی و یا مثلا چهار ورودی در مدل‌های با سطح بالاتر تقلیل دادند.

با توجه به توضیح بالا هر دستگاه DVR توربو اچ دی دارای تعداد محدودی ورودی صدا است که با استفاده از آنها و با نصب میکروفن در محیط‌های مورد نظر و اتصال خروجی میکروفن به ورودی دستگاه DVR صدای نقطه مورد نظر را دریافت کرد.

میکروفن‌های مناسب برای استفاده در سیستم‎‌های دوربین مدار بسته

همه میکروفن‌های موجود در بازار که ورودی تغذیه 12 ولت دارند و خروجی متناسب با صدای محیط را ارائه می دهند قابل استفاده در سیستم دوربین مدار بسته هستند. در حقیقت میکروفن‌ها سنسورهایی هستند که صدای محیط را به سیگنال‌های الکتریکی متناسب تبدیل می‌کنند.

انواع میکروفن‌های مناسب برای سیستم دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری

تولیدکنندگان میکروفن‌هایی با شکل ظاهری مختلف برای استفاده در سیستم دوربین مدار بسته طراحی و تولید کرده اند. میکروفن‌های مکعبی که به صورت یک مکعب مستطیل هستند، میکروفن‌های گلفی که به دلیل شباهت آنها به توپ گلف اینطور نام گذاری شده‌اند، میکروفن‌های سوزنی و … از جمله میکروفن‌های پر طرفدار در زمینه استفاده در سیستم‌های نظارت تصویری می‌باشند.  جند مدل از میکروفن‌های مرسوم مورد استفاده در سیستم‌های نظارت تصویری در شکل زیر نشان داده شده است.

نصب میکروفن دوربین مداربسته-انواع میکروفن

میکروفن‌های سوزنی به دلیل کوچک بودن و قابلیت کارگذاریشان بدون دید زیاد کاربرد زیادی در این زمینه دارند. این میکروفن‌ها مناسب مکان‌هایی هستند که محدودیت فضا دارند و همچنین نیازاست به گونهای ‌ای به کار روند که در دید نباشند. البته که میکروفن‌های گلفی و باکس به دلیل اینکه بردهای بزرگتر و مفصل‌دارند نیز دارای قابلیت‌های بالا و قابل توجه مثلا داشتن ولوم تنظیم صدا هستند.

نحوه نصب میکروفن در سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن

برای نصب میکروفن در سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن لازم است یک منبع تغذیه 12 ولت برای روشن کردن میکروفن‌ پیش بینی شود. سپس با استفاده از کانکتور مناسب مانند فیش AV ،خروجی میکروفن به دستگاه DVR در سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی و به دوربین در سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه وصل می‌شود. درتصویر زیر فیش AV که کانکتور اغلب میکروفن‌ها از آن مدل است نشان داده شده است. میکروفن از طریق این فیش با استفاده از کابل کواکسیال سیگنال صوت را منتقل می کند. نحوه اتصال دادن آن نیز مشابه اتصال BNC در دوربین مدار بسته توربو اچ دی است.

نحوه نصب میکروفن -فیش AV

فیش AV

 

در تصویر زیر نحوه اتصال میکروفن در سیستم توربو اچ دی و تحت شبکه نشان داده شده است.

نحوه نصب میکروفن به سیستم توربو و تحت شبکه

نحوه اتصال میکروفن در سیستم توربو اچ دی و تحت شبکه

 

تنظیمات و پیکره بندی‌ها

بعد از اینکه میکروفن را وصل کردیم حالا لازم است برای داشتن صدای مناسب از محیط تنظیمات و پیکره بندی‌ها را انجام دهیم.

برای این کار وارد تنظیمات دستگاه شده و ابتدا صدا را در کانال مورد نظر که میکروفن را به آن وصل کرده ایم با قرار دادن Video Type به روی Video&Audio آن را فعال می‌کنیم. توجه شود در سیستم نظارت تصویری هایک ویژن صدا در هر دو جریان اصلی و ثانویه تصویر قابل تنظیم است.

نصب میکروفن 1

همچنین در دوربین‌های تحت شبکه نیز با ورود به منوی خود دوربین و سپس در بخش Configuration وارد بخش Video/Audio شده و ابتدا صدا را با قرار دادن Video Type به روی Video&Audio فعال می‌کنیم. سپس وارد بخش Audio  شده و می توان تنظیمات بیشتر مربوط به صدای دوربین را تنظیم کرد. در شکل زیر نحوه فعال کردن صدا در دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن نشان داده شده است.

نصب میکروفن 2

بعد از این که بسته به نیاز دو جریان تصویر Main Stream  و Sub Stream دوربین را تنظیم کردیم با ورود به سربرگ Audio می توان تنظیمات بیشتر صدای دوربین را نیز پیکره‌بندی کرد.

نصب میکروفن 3

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله ما در این زمینه با عنوان “دوربین مدار بسته صدادار “را مطالعه فرمایید.

برای خرید دوربین مداربسته و تجهیزات آن با کارشناسان فروش و مشاوران ما تماس حاصل بفرمایید تا پس از مشاوره رایگان و بررسی نیاز های شما در این زمینه بهترین و مناسب ترین دوربین مداربسته را انتخاب نمایید.

.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها