حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تکنولوژی 4در 1

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تکنولوژی 4 در 1 هایک ویژن چیست؟|تکنولوژی4in1

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

تکنولوژی 4 در 1 هایک ویژن

در مقاله پیش رو تکنولوژی 4 در 1 هایک ویژن را بررسی و شرح خواهیم داد. مسئله از آنجایی شروع می‌شود که تولید کننده‌های دوربین مدار بسته تجهیزات خود را بر اساس استانداردهایی تولید می‌کنند. این در حالی است که یک استاندارد واحد برای تولید تجهیزات نظارت تصویری وجود دارد. به صورت کلی دو نوع دوربین مدار بسته تحت شبکه و توربو اچ دی وجود دارد. دوربین‌های تحت شبکه تصاویر را متناسب با پروتکل‌های ارسال داده در شبکه داده کد کرده و ارسال می‌کنند. .

دوربین‌های توربو اچ دی یک سیگنال آنالوگ را با استفاده از کدینگ‌ها و استانداردهای خاص کد شده و به سمت دستگاه رکوردر یا DVR  ارسال می‌کنند. این تصاویر در DVR باید شناسایی شده و مجددا دیکد شوند و به داده‌های دیجیتال برای ذخیره‌سازی تبدیل شوند.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با دوربین‌های توربو اچ دی لطفا روی این لینک کلیک کنید.

تکنولوژی 4 در 1

بنابراین در دوربین‌های توبو اچ دی مسئله مهمی وجود دارد و آن این است که باید حتما کدینگ تصویر که دوربین ویدئو را بر اساس آن تولید می‌کنند نیز توسط دستگاه‌های DVR شناسایی شود وگرنه تصویر نامفهوم خواهد شد.

همین مسئله گاهی مشکل ساز شده است که DVR توان تشخیص تصویرارسالی از دوربین را نداشته و مجبور به تعویض دوربین یا DVR شده‌ایم! برای حل این مشکل تولید کننده‌ها راهکارهای مختلفی را پیشنهاد داده اند. این راه‌کارها در ادامه شرح داده می‌شوند.

جریان ویدئو سیستم‌های دوربین مدار بسته توربو اچ دی

سیستم دوربین مدار بسته یا سیستم‌های نظارت تصویری از دوربین‌های نصب شده در محیط‌های مختلف تشکیل شده است که تصاویر همه دوربین‌ها در یک مرکز قابل رویت است. دوربین‌ ویدئوها را با پروتکل‌های خاص بربستر کابل کواکسیال ارسال می‌کنند.

دوربین‌ها در گذشته ویدئو را با کیفیت 480 و 720TVL تولید می‌کردند که همان کیفیت تلوزیون‌های آنالوگ است. اگر این دوربین‌ها را مستقیم به پورت ورودی آنالوگ ویدئو وصل کنیم قادر خواهیم بود تصویر دوربین را روی تلوزیون مشاهده کنیم.

این دوربین‌ها دارای کیفیت پایینی بودند و به مرور دوربین‌های آنالوگ با کیفیت بالاتر با عنوان دوربین‌های AHD و دوربین‌های توربو اچ دی جایگزین آنها شدند. سیگنال خروجی دوربین‌های توربو اچ دی دارای کدینگ و فرکانس مخصوص به خود است که توسط دستگاه‌های آنالوگ شناسایی نمی‌شوند که اگر خروجی دوربین را به ورودی آنالوگ تلوزیون وصل کنیم فقط نویز مشاهده خواهیم کرد. این به آن دلیل است که کدینگ ویدنو توسط تلوزیون شناسایی نمی‌شود.

تکنولوژی تصویر

دوربین‌های توربو اچ دی به صورت کلی معمولا از سه تکنولوژی تصویر AHD-HDCVI-HDTVI در تولید تصویر خود استفاده می‌کنند.

به‌طور مثال کمپانی‌‎هایک ویژن از تکنولوژی HDTVI و برند داهوا از تکنولوژی HDCVI در تولیدات خود بهره می‌برد. هر یک از این کدینگ‌ها مزایا و معایب خود را دارند که می‌توانید مقاله ما در این زمینه را با عنوان “Xvr و Nvrچیست؟“مطالعه نمایید.

تکنولوژی-4در-1

تکنولوژی تصویر AHD-HDCVI-HDTVI

DVR پشتیبان کننده همه کدینگ‌های تصویر

با توجه به تفاوت در پروتکل تصویر دوربین‌های مدار بسته گاهی این عدم همخوانی میان تکنولوژی‌ها برای کاربران منجر به ایجاد مشکل می‌شد. به همین دلیل تولیدکنندگان در صدد رفع این مشکل برآمدند.

یکی از راه‌کارهایی که توسط تولید کنندگان تجهیزات نظارت تصویری مانند کمپانی هایک ویژن ارائه شده است این است دستگاه‌های DVR خود را طوری طراحی کردند که بتواند همه کدینگ‌های تصویر را پشتیبانی کنند. این DVRها با پشتیبانی از همه کدینگ‌های ویدئویی CVBS/AHD/HDCVI/HDTVI تقریبا تمام دوربین‌های موجود در بازار را شناسایی و مشکل کاربران را تا حد زیادی برطرف کردند.

دوربین های با تکنولوژی 4 در 1 یا 4iN1

با روی کار آمدن DVRهایی که همه تکنولوژی‌های تصویر را پشتیبانی می‌کردند بخش بزرگی از مشکلات کاربران در زمینه استفاده از دوربین‌های مختلف در یک سیستم برطرف شد اما گاهی ما نیاز به تعویض DVR نداریم و یا نمی‌خواهیم دستگاه DVR خود را تغییر دهیم. حال نیاز به دوربینی داریم که کدینگ آن توسط دستگاه شناسایی نمی‌شود در این صورت باز هم به مشکل بر می‌خوریم.

کمپانی هایک ویژن برای حل این مشکل نیز راه‌کاری را ارائه کرده است! به این منظور دوربین‌های 4 در 1 یا 4IN1 (تکنولوژی 4 در 1) ارائه شدند که توانایی تولید تصویر با چهار کدینگ CVBS/AHD/HDCVI/HDT را دارند. در این صورت با توجه به توانایی دستگاه و نوع استانداردی که دستگاه DVR دارد می‌توان خروجی دوربین را تغییر داد و همانطور که DVR بتواند آن را تشخیص دهد تغییر داد.

تکنولوژی-4در-1

کدینگ تصویر CVBS/AHD/HDCVI/HDT

البته که دوربین در هر لحظه می‌تواند یک کدینگ تصویر را ارسال نماید و با کلیدی که در کنار کانکتورهای دوربین اضافه شده است می‌توان نوع خروجی دوربین را تغییر داد.

این کلید در یک محفظه ضد آب قرار دارد. با باز کردن درب این محفظه که کلید تغییر حالت تصویر دسترسی خواهیم داشت. با فشردن و نگه داشتن 5 ثانیه‌ای این کلید دوربین تغییر حالت داده و با تکنولوژی دیگری تصویر را ارسال خواهد کرد.

برای تشخیص این که با هر بار نگه داشتن چه خروجی خواهیم داشت یک برچسب راهنما در کنار این کلید وجود دارد که مشخص می‌کند با هر بار نگه داشتن کلید چه اتفاقی پروتکل تصویری در خروجی خواهیم داشت.‌

ازاین‌رو برخی عدم مطابقت استاندارها بین تولید کننده‌های مختلف سیستم نظارت تصویری موجب برخی مشکلات عدم همخوانی تجهیزات دوربین مدار بسته با برندهای مختلف برای کاربران شد.

بنابراین تولید کننده‎‌های پیشرو اقدام به تولید DVR و دوربین‌هایی کردند که توانایی کار با تکنولوژی تصاویر مختلف را دارند. یعنی دستگاه‌های DVR توان دریافت تصاویر CVBS/AHD/HDCVI/HDT را دارند و همه آنها را تشخیص می‌دهند و همچنین دوربین‌ها نیز به قابلیتی مجهز شدند که مطابق با آن امکان ارسال داده مطابق با استاندارد دستگاه DVR که با آن در ارتباط هستند را دارند با فشردن کلید تعبیه شده در این دوربین‌ها می‌توان بین یکی از چهار مورد CVBS/AHD/HDCVI/HDT یکی را انتخاب کرد تا دوربین بر اساس آن اقدام به تولید سیگنال تصویر و ارائه آن درخروجی نماید.

مقالاتی که بهتر است پس از اتمام این مقاله مطالعه کنید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها