حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین دام چیست؟ |نمایندگی هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

دوربین دام (dome) یکی از کاربردی‌ترین انواع دوربین مدار بسته مناسب برای محیط مسقف است که از محفظه‌ای دایره‌ای و گنبدی شکل برخوردار می‌‌باشد. جالب است بدانید که dome در زبان انگلیسی به معنای گنبد بوده و اصلی‌ترین دلیل نامگذاری این دوربین‌‌ها ساختار گنبدی شکل آن‌‌ها است. این ساختار خاص سبب شده است که دوربین‌‌های مذکور به راحتی قابل تشخیص باشند.

برخی از دوربین‌های دام  توسط یک محفظه یا شیشه دودی شکل به طور کامل پوشش دهی شده‌اند. می‌‌‌دانید چرا؟ اصلی‌‌‌ترین دلیل این کار پنهان ماندن فضای داخلی دوربین‌‌‌های مذکور به دلایل استراتژیک است. با نگاه کردن به دوربین دام نمی‌‌توانید فعال یا غیر فعال بودن آن را تشخیص دهید. همچنین نمی‌‌توانید متوجه این موضوع شوید که دوربین در حال حاضر کدام قسمت را پوشش داده و کدام بخش را پوشش نمی‌‌دهد!

البته که به دلیل برخی مشکلاتی که وجود شیشه یا طلق جلوی لنز مانند مشکل بازگشت نور در حالت دید در شب دوربین برای دوربین به وجود آورد تقریبا کمتر از آنها در دوربین‌های دام جدید استفاده می‌شود.

دوربین مدار بسته دام معمولا به صورت سقفی نصب شده و گاه از یک پایه دیواری نیز برای نصب آن روی دیوار استفاده می‌‌‌شود. هرچند بدون پایه هم می‌توان دوربین دام را روی دیوار نصب کرد، البته باید دقت نمود در این صورت دوربین دام باید بتواند حول سه محور چرخش نماید وگرنه در تنظیم تصویر دوربین دچار مشکل خواهیم شد. نصب دوربین دام روی دیوار معمولا مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهیم خرابکاری احتمالی روی دوربین و احتمال کنده شدن دوربین را کم کنیم! چرا؟ چون به دلیل گرد بودن و پایه نداشتن این دوربین‌ها تقریبا کندن آنها از روی دیوار سخت است و نیاز به ابزارهایی دارد.

گفتنی است که این موضوع تابع نوع کاربرد و میدان دید لازم است. این دسته از دوربین‌‌ها غالبا قابلیت استفاده در محیط‌‌های داخلی و مسقف را داشته و قادر به ارائه پوشش تصویری مناسب در محیط مذکور هستند. البته برخورداری از استاندارد‌های ضد آب و ضد ضربه در این دوربین‌ها استفاده از آن‌ها در محیط‌های خارجی را رواج داده است.

دوربین دام

دوربین دام

انواع دوربین دام

دوربین مدار بسته دام در انواع متعدد و متنوعی در بازار موجود است. دوربین‌ها در دو دسته کلی دوربین‌‌های مدار بسته از نوع آنالوگ یا توربو اچ دی و دوربین‌های دام تحت شبکه موجود هستند. در سیستم توربو اچ دی (به روز شده آنالوگ‌های قدیمی) برای انتقال تصاویر از کابل کواکسیال استفاده می‌شود و برای ضبط تصاویر و دیجیتال سازی ویدئوها نیازمند دستگاه DVR هستند. این در حالی است که گروهی دیگر از این دوربین‌‌ها تحت شبکه بوده، برای انتقال تصاویر از کابل شبکه استفاده کرده و به منظور ضبط تصاویر دستگاه NVR را به کار می‌‌گیرند.در این نوع دوربین‌ها عمل دیجیتال سازی تصویر در خود دوربین صورت می‌پذیرد.

دوربین‌های مداربسته هایک ویژن هم شامل دو گروه توربو اچ دی و تحت شبکه یا IP می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌تواند مقاله “ تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن ” را مطالعه نمایید.

دوربین دام توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن

ویژگی و کاربرد دوربین دام

داشتن قابلیت دید در شب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های دوربین دام است. وجود ساختار دید در شب در این دسته از دوربین‌‌ها باعث شده است که قادر به ضبط تصاویری با کیفیت در تاریکی مطلق هم باشند.

لنز دوربین دام هم می‌تواند ثابت باشد و هم می‌تواند وریفوکال یا همان دوربین با لنز متغییر باشد. دوربین‌‌های دارای لنز ثابت فاصله کانونی ثابتی داشته و از قابلیت زوم برخوردار نیستند. این مدل دوربین‌ها دارای زاویه دید افقی و عمودی ثابت هستند. این در حالی است که دوربین‌‌های دارای لنز وریفوکال از فاصله کانونی متغییر برخوردار بوده و از قابلیت زوم کردن پشتیبانی می‌‌کنند. دوربین‌های دام وریفوکال دارای زاویه دید و قابلیت بزرگنمایی مختلف و در محدوده میزان تغییرات دوربین هستند که به دلخواه و بسته به میزان بزرگنمایی و زاویه دید مورد نیاز تنظیم می‌شوند.

کیفیت دوربین دام از دیگر مشخصه‌‌های مهم این دوربین‌‌ها است، دوربین‌های دام توربو اچ دی از 1 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل در بازار موجود هستند. دوربین‌های دام تحت شبکه نیز از کیفیت 2 مگا پیکسل به بالا در بازار موجود هستند.

از دیگر ویژگی‌‌ها و قابلیت‌‌های مهم دوربین دام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت در مقابل خرابکاری

عدم نفوذ آب و گرد و غبار

قابلیت تغییر زاویه دید با تغییر بدنه اطراف لنز

نصب سریع و ساده

ظاهر زیبا

دوربین دام را عمدتا در محیط‌های مسقف مانند بانک‌‌ها، رستوران‌‌ها، مدارس، پمپ بنزین‌‌ها، هتل‌‌ها، بیمارستان‌‌ها، کتابخانه‌‌ها و مکان‌‌ها‌یی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌‌دهند.

کیفیت دوربین دام

جالب و در عین حال لازم است بدانید که دوربین مدار بسته دام در کیفیت‌‌‌ها‌ی تصویر متفاوتی طراحی و تولید شده و روانه بازار مصرف می‌‌شود. کیفیت تصویر این دوربین‌‌ها از 1 تا 12 مگاپیکسل متفاوت است. شاید با خودتان چنین بیندیشید که کیفیت تصویر دوربین مدار بسته دام 2 مگاپیکسلی بسیار پایین است. اما حقیقت چیز دیگری است! کیفیت تصویر این دوربین‌‌ها که استفاده از آن‌‌ها در فضا‌ها‌ی اداری و اتاق‌‌ها‌ی منزل بسیار متداول است، قابل قبول می‌‌باشد. دوربین‌‌ها‌ی دامی که از مگاپیکسل بالاتری برخوردار هستند، کیفیت تصویر بهتری داشته و از همین رو در کاربری‌‌های خاص مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

دید در شب دوربین دام

قابلیت دید در شب یکی از مهم‌ترین قابلیت‌‌هایی است که تقریبا همه دوربین‌‌های مدار بسته امروزی از آن بهره‌مند هستند. دوربین دام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از همین رو بسیار محبوب است! دید در شب همان گونه که از نامش پیدا است، به قابلیت ضبط تصویر در تاریکی شب اشاره دارد. وجود قابلیت دید در شب در دوربین دام امکان ضبط تصاویر در مکان‌‌های دارای نور کم یا در تاریکی شب را فراهم می‌‌سازد. به لطف وجود تکنولوژی بی نظیر EXIR در دوربین‌‌های مدار بسته امروزی امکان ضبط تصاویری با کیفیت چشمگیر حتی در تاریکی مطلق نیز میسر است.

لازم به ذکر است که دوربین‌های مداربسته دام هایک ویژن چه در دسته توربو اچ قرار بگیرند و چه در دسته تحت شبکه با برترین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید و عرضه می‌شوند. یکی از سیاست‌های شرکت هایک ویژن تولید دوربین‌هایی است که علاوه بر دارا بودن تکنولوژی پیشرفته دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوب باشند از این رو محصولات متنوعی ارائه می‌دهد که پاسخگوی هر سلیقه و نیازی هستند.

شما عزیزان می‌تواند برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های به کار رفته در دوربین های هایک ویژن مقالات زیر را مطالعه نمایید:

جنس بدنه دوربین دام هایک ویژن

دوربین‌های دام هایک ویژن هم دارای بدنه فلزی و هم پلاستیکی هستند. دوربین‌های دام پلاستیکی در برابر ضربه چندان مقاوم نیستند. هم‌چنین در شرایط جوی نامساعد دارای مقاومت پایینی هستند که ممکن است موجب ایجاد اختلال در ساختمان و برد آنها ‌شود. از این رو این دوربین‌ها مناسب استفاده در فضای داخلی و مسقف می‌باشند که امکان ضربه خوردن به آنها را به حداقل می‌رساند. خب این دوربین‌ها دارای قیمت مناسبی نیز هستند.

دوربین‌های دامی که بدنه آنها از جنس فلز می‌باشد بیشتر در مکان‌هایی کاربرد دارند که امکان ضربه رسیدن به آنها وجود دارد. همچنین انتقال حرارت در دوربین‌های فلزی بسیار بهتر انجام می‌پذیرد؛ از این رو این دوربین‌ها برخلاف دام‌های پلاستیکی سریع‌تر خنک شده و به این ترتیب امکان آسیب به برد و فضای داخلی آنها به حداقل می‌رسد.

همچنین دوربین‌هایی وجود دارند که جنس قاب مرکزی آنها(قاب در برگیرنده لنز دوربین) فلزی بوده و پوشش خارجی‌شان از جنس پلاستیک است. این دوربین‌ها تمام مزیت‌های یک دوربین فلزی را دارا هستند. در این دوربین‌ها مشکل انتقال حرارت به دلیل مرکزیت فلزی آنها، رفع شده و از دوربین‌های فلزی مشابه خود به مراتب دارای قیمت کمتری هستند و به این صورت در هزینه صرفه جویی می‌شود.

جنس بدنه دوربین دام هایک ویژن

جنس بدنه دوربین دام هایک ویژن

بدنه دوربین دام و مقایسه با بولت

همان‌‌طور که پیش‌‌تر نیز اشاره کردیم؛ جنس دوربین دام بر اساس کاربردی که دارد می‌تواند پلاستیکی و یا فلزی باشد.

دوربین بولت یکی دیگر از انواع دوربین مدار بسته است که ظاهری استوانه‌ای شکل و شبیه به گلوله دارد و مناسب برای نصب به روی دیوار می‌باشد. همین موضوع سبب شده است که این دوربین را تحت عنوان Bullet نامگذاری کنند. این دسته از دوربین‌‌ها که غالبا بدنه‌ای فلزی دارند، برای استفاده در محیط‌‌‌های خارجی مناسب هستند. بدنه فلزی این دوربین‌‌ها آن‌‌ها را به گزینه‌ای مقاوم و مناسب برای قرارگیری در شرایط آب و هوایی سخت تبدیل نموده است. البته لازم به ذکر است دوربین‌های بولت با بدنه پلاستیکی هم وجود دارند که از نظر هزینه نسبت به دوربین‌های فلزی دارای قیمت پایین‌تری هستند. هرچند در دارای استحکام کمتری هستندو

اصلی‌ترین تفاوت دوربین بولت و دوربین دام در شکل ظاهری آن‌‌ها است و در بسیاری از موارد کاربری‌های کاملا مشابه دارند. البته که تفاوت‌هایی نیز وجود دارد مانند اینکه دوربین‌های بولت به دلیل داشتن بدنه بزرگتر امکان داشتن دید در شب قوی‌تر را دارند.

معرفی محصول  دوربین دام هایک ویژن

از جمله محبوب‌‌ترین مدل‌‎ها‌ی دوربین دام هایک ویژن می‌توان به مدل‌‌ها‌ی زیر اشاره کرد:

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD1123G0-I

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CD1323G0-IUF

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CE76D0T-ITPFS

دوربین مدار بسته هایک ویژن مدل DS-2CE76D0T-ITMFS

نتیجه گیری

دوربین دام یکی از محبوب‌‌ترین و پرفروش‌‌ترین دوربین‌‌های مدار بسته امروزی است که به دلیل ظاهر گنبدی شکلش تحت این عنوان نامگذاری شده است! قیمت مناسب و قابلیت نصب آن بر روی سقف و کنج دیوار و همچنین ظاهر زیبا آن را به گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در محیط‌‌های داخلی تبدیل کرده است. این دوربین‌‌ها ضد آب بوده، از ویژگی دید در شب بهره‌مند بوده و قادر به برقراری امنیت در سطح بالا هستند.

شما عزیزان می‌توانید لیست قیمت دوربین‌های هایک ویژن را از طریق این لینک دریافت کرده و در صورت لزوم برای خرید دوربین مداربسته دام هایک ویژن با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. .

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها