حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

لوله فلکسی چیست؟ + انواع و کاربرد

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه لوله فلکسی چیست و انواع و کاربرد آنها را بررسی کنیم. یکی از اجزای اصلی یک سیستم نظارت تصویری کابل آن است. نقش کابل در یک سیستم دوربین مدار بسته این است که داده‌های تولیدی در دوربین مدار بسته حال چه تحت شبکه باشد و یا توربو اچ دی را به سمت دستگاه ذخیره‌ساز مرکزی هدایت کند.

مثلا در سیستم دوربین توربو اچ دی سیگنال آنالوگ اچ دی (تصویر) تولید شده در دوربین توسط کابل کواکسیال به دستگاه ذخیره ساز دیجیتال مرکزی (DVR) منتقل می‌شود.

در سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه نیز داده دیجیتال که همان جریان ویدئو است توسط کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل و از آن طریق در دستگاه ذخیره‌ساز تحت شبکه (NVR) ذخیره می‌گردد. حال با این توضیح شاید راحت‌تر بتوان به سوال “لوله فلکسی چیست؟ انواع و کاربرد آن کدام است؟” را پاسخ دهیم.

کابل اجرای شده برای دوربین مدار بسته می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی مانند رطوبت، باران، نور خورشید، سرما و گرما و … قرار گیرد و کارایی و طول عمر آن کاهش یابد. همچنین در محیط‌هایی خاص‌تر و پرنویز مانند مراکز و محیط‌های صنعتی عوامل الکترومغناطیسی و نویزهای محیط از جنس الکترومغناطیسی نیز می‌تواند با تاثیر بر کابل در طول مسیر حرکت آن منجر به اخلال در عملکرد یک سیستم دوربین مدار بسته گردد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کابل دوربین مداربسته می‌توانید مقاله ما در این رابطه را با عنوان “معرفی انواع کابل دوربین مداربسته مطالعه نمایید.

با توضیح بالا به این نتیجه می‌رسیم که لازم است در محیط‌های با نویز زیاد، کابل دوربین مدار بسته را از عوامل محیطی و نویزهای الکترومغناطیسی مخرب در امان نگه داریم. برای انجام این کار نیازمند اندیشیدن به تدابیری هستیم.

تدابیری مانند این که به چه روشی می‌توان از تاثیر مخرب نور مستقیم خورشید، رطوبت و … به کابل دوربین جلوگیری کرد؟ اینکه چطور می‌توان در محیطی که نویز الکترومغناطیسی زیاد است، تصویر دوربین مدار بسته با حداقل تاثیر از نویز را داشته باشیم؟ باید به دنبال راه‌کارهایی برای فائق آمدن به این مشکلات باشیم.

در سیم کشی  سیستم‌های صنعتی محافظت از سیم‌ها در برابر عوامل بیرونی همچون نفوذ رطوب، پارگی، الکتریسته، خوردگی و.. یک ویژگی اصلی و مهم است. برای پاسخ به این نیاز  استفاده از  لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل در سیستم دوربین مدار بسته مورد توجه قرار گرفت.

لوله فلکسی یا لوله خرطومی فلزی با روکش پلاستیکی مقاوم در برابر تابش خورشید، با توجه به کاربرد و نیاز عموم در انواع مختلفی برای محافظت از سیم کشی‌‎ها سیستم‌های صنعتی تولید شده است، این صفحه از هایک ویژن لند را به بررسی لوله  فلکسی یا لوله فلکسبیل و همچنین کاربرد آن در سیستم دوربین‌های مداربسته، همچنین به بررسی انواع و اندازه  لوله فلکسی  اختصاص داده‌ایم.

1.لوله فلکسیبل یا لوله فلکسی چیست؟

لوله فلکسی به منظور محافظت از انواع کابل‌های جریان ضعیف و خصوصا کابل‌های کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معنی لغوی لوله فلکسی از کلمه لاتین (Flexible) برگرفته شده است که به معنی انعطاف پذیر است.

در بعضی مواقع به لوله فلکسی لوله خرطومی فلزی هم گفته می شود؛ در زبان ساده تر یعنی لوله فلکسی یک لوله فلزی قابل انعطاف است که در دو با روکش و بدون روکش تولید می‌شود.

این لوله همانطور که اشاره شد از یک بخش که همان لوله فلزی قابل انعطاف است و بخش دیگر که روکش پلاستیکی آن است تشکیل شده است. هر یک از این لایه‌ها یعنی لایه لوله‌ای فلزی قابل انعطاف و روکش پلاستیکی کارای خود را دارا می‌باشند.

لوله فلکسی

کارکرد لوله فلزی قابل انعطاف ایجاد استحکام برای حفاظت فیزیکی از کابل و همچنین به وجود آوردن لایه‌ای عایق مغناطیسی حول کابل است. بر اساس قانون گوس در فیزیک و همچنین نظریه فاراده در خصوص قفس فاراده، وجود فلز رسانا حول کابل منجر جلوگیری از نفوذ امواج الکترومغناطیسی محیط به کابل خواهد شد. همچنین به دلیل ساختار مارپیچی این لوله فلزی، قابلیت انعطاف نیز تا حد قابل قبولی به آن اضافه شده است.

بخش دیگر لوله فلکسی روکش پلاستیکی محکم روی لوله فلزی قابل انعطاف است. این روکش پلاستیکی محکم از نفوذ رطوبت، نفوذ مستقیم آب و … به داخل لوله جلوگیری می‌کند. در این صورت کابل‌های داخل لوله فلکسی از آسیب پذیری در برابر نفوذ آب، رطوبت و … نیز محفوظ خواهند ماند.

با توضیحات بالا لوله فکسی، لوله فلزی قابل انعطاف (حال با روکش پلاستیکی و یا بدون آن) که روکش محافظتی برای انواع کابل‌ها و سیم‌ها است به نحوه‌ی که کابل‌ها و سیم‌ها جهت بهبود عملکرد از درون لوله فلکسی عبور می‌کنند.

لازم به ذکر است لوله فلکسی بدنه انعطاف پذیری بسیار مطلوبی دارد و در برابر آسیب‌های فیزیکی هم تا حدی مقاوم هستند اما در برابر ضربه‌های فوق سنگین فیزیکی مقاوم نیستند. محیطی که ممکن است لوله فلکسی در برابر ضربات سنگین قرار بگیرد، بهتر است لوله‌های فولادی و یا از کابل‌هایی با زره فلزی استفاده شود.

لوله فلکسی

اصولاً لوله فلکسی‌ها در سایز‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. شما به راحتی قادر هستین براساس نیاز خود و محیطی که قرار است از آن استفاده کنید، سایز لوله فلکسی را به دلخواه خود انتخاب نمایید.

لوله فلکسی در سایز یا نمره‌های مختلف اعم از 11،13،16،21،25،29،36،38،42 عرضه می‌شود. لوله فلکسی‌هایی که شماره بالاتری دارند می‌توانند تعداد کابل بیشتری رادر خود جای دهد. در ادامه برای درک بهتر مزایای لوله فلکسی به برخی از ویژگی‌های مهم لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل اشاره کرده‌ایم:

  • مقاومت در برابر رطوبت و آفتاب
  • قیمت مناسب
  • نصب آسان
  • ماندگاری بالا
  • قابلیت تحمل فشار بالا
  • بافت نرم و منعطف
  • وزن کم
  • مقاوم در برابر محیط‌های اسیدی
  • طول عمر بالا

2.کاربرد لوله فلکسی در دوربین مداربسته

قابل توجه است که امروز لوله فلکسی در صنعت دوربین‌های مداربسته بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است چرا که کابل‌های دوربین‌های مداربسته نیاز به یک پوشش قوی دارند که به راحتی بتوانید در مقابل آسیب‌های محیطی و نویزهای الکترو مغناطیسی مختلف مقاوم باشند.

از لوله فلکسی بیشتر در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شود که با توجه نوع محیط کاربرد و سایز و رنگ لوله فلکسی هم تغییر می‌کند برای درک بهتر این موضوع در انتها مقاله انواع لوله فلکسی را بررسی کرده‌ایم.

کاربرد لوله فلکسی

3.انواع لوله فلکسی

در حالت کلی لوله فلکسی در دو گروه اصلی لوله فلکسی بدون روکش و  لوله فلکسی روکش دار تولید و عرضه می‌شود، چرا که لوله فلزی منعطف مرکزی در هر دو مدل مشابه است. البته که استحکام و مرغوبیت لوله فلزی منعطف مرکزی لوله فلکسی به تکنولوژی تولید و مواد بکار رفته در آن بستگی دارد. لوله فلکسی در انواع و قیمت‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارد.

3.1.لوله فلکسی بدون روکش :

بیشتر در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که قابل درک است به دلیل نداشتن پوشش پلاستیکی PVC بیشتر مناسب سیم کشی‌های داخلی هستند به این دلیل که در برابر آب و رطوبت مقاومت مطلوبی ندارند. این مدل از لوله فلکسی بیشتر برای استحکام بخشیدن به کابل و همچنین بیشتر برای جلوگیری از نفوذ و تاثیر امواج الکترومغناطیسی به کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله فلکسی بدون روکش را می‌توان در  چند مدل متفاوت تقسیم بندی کرد که در ادامه مطالب به برخی از آن ها اشاره کرده‌ایم:

3.2.لوله فلکسی روکش دار:

در  واقع همان لوله فلکسی بدون روکش است که یک لایه پلاستیک مستحکم نیز روی آن کشیده شده است و قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت را نیز به لوله فلکسی اضافه کرده است.

لوله فلکسی روکش دار دارای یک عایق از جنس PVC است.در سیستم‌های دوربین مداربسته بیشتر لوله فلکسی روکش دار کابرد دارد. بر عکس لوله فلکسی بدون روکش که مناسب محیط‌های داخلی هستند لوله فلکسی روکش دار به دلیل مقاومت بهتر در برابر نور خورشد، رطوبت و …مختص محیط‌های بیرونی است .

4.جنس لوله فلکسی

اغلب لوله فلکسی‌ها از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه بیرونی که از جنس پلی اتیلن است و در رنگ‌های مختلف نیز وجود دارد. لایه میانی که همان لوله فلزی منعطف است از آلیاژی از جنس گالوانیزه تشکیل شده است که به صورت مارپیچ به هم پیچیده شده است و لوله منعطف را به وجود آورده است. لایه سوم که لایه درونی لوله فلکسی است و بیشتر در لوله‌های فلکسی مرغوب‌تر وجود دارد. این لایه عایق مانند لاک سطح درونی لوله فلکسی را پوشانده است.

جنس لوله فلکسی

5.قیمت لوله فلکسی

لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل اصولا بسیار مقرون به صرفه هستند اما در حالت کلی قیمت لوله فلکسی‌ها با توجه به برند سازنده یا نوع لوله مانند لوله فلکسی روکش دار یا لوله فلکسی بدون روکش و همچنین اندازه متفاوت لوله فلکسی می‌تواند تغییر کند.

در انتها خاطر نشان می‌شویم برای محافظت از کابلها و سیم کشی‌ها وجود لوله فلکسی بسیار حائز اهمیت است. قطعا اجرا کننده و نیز نحوه اجرا نیز می‌تواند در عملکرد و طول عمر یک لوله فلکسی نقش داشته باشد.

برای دریافت‌ بیشترین کاربرد از لوله فلکسی‌ها لازم است نوع لوله فلکسی را با توجه به شرایط محیطی انتخاب کنیم در صورت وجود هر گونه سوال می‌توانید با متخصصان ما در هایک ویژن لند در تماس باشید.

مقالاتی که بهتر است پس از مطالعه این مقاله مطالعه نمایید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها