حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۰۲۱-۸۶۰۴۷۷۲۱
۰۲۱-۸۸۵۲۹۱۰۷
قابلیت AGC

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

منظور از قابلیت AGC در دوربین مداربسته چیست؟ |هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

تصور کنید شما تصمیم گرفته‌اید در محل کار خود یا حتی منزل مسکونیتان یک سیستم امنیتی و  نظارتی دوربین مداربسته داشته باشید ترجیحا انتظار دارید که در هر شرایط محیطی (به عنوان مثال تاریک بودن محیط و یا پر نور بودن محیط) سیستم دوربین مداربسته قادر باشد به شما تصاویر ضبط شده با کیفیتی و شفافی بدهد.

خوشبختانه به همین منظور قابلیت‌های تنظیم نور در دوربین‌های مداربسته با تکنولوژی جدید وجود دارد. قابلیت‌هایی چون قابلیت AGC، قابلیت WDR، قابلیت BLC و.. .

تکنولوژی این قابلیت‌ها به این نحو است که دوربین مداربسته قادر است با تنظیم نور تصاویر، آنها را با کیفیت قابل قبولی ضبط کند.

در این صفحه از هایک ویژن لند به قابلیت‌های تنظیم نور دوربین مداربسته اشاره می‌کنیم همچنین قابلیت AGC و ویژگی‌های آن را  به طور کامل بررسی می‌کنیم؛ مزایا و معایب این تکنولوژی را تجزیه و تحلیل کرده و  همچنین نگاهی هم به قابلیت AGC در دوربین‌های مداربسته توربو و تحت شبکه هایک ویژن می‌اندازیم.

AGC

1.معرفی انواع قابلیت تنظیم نور و کیفیت در تصویر دوربین مداربسته

مطمئنا میزان نور در تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته بسیار حائز اهمیت است چرا که میزان نور  تا حد زیادی بر  کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته تاثیر دارد.

می‌توان گفت امروزه با پیشرفت سیستم‌های امنیتی و نظارتی دوربین‌های مداربسته، تقریبا در همه دوربین‌های مدار بسته با تکنولوژی جدید، قابلیت‌های تنظیم نور وجود دارد ،که ما در ادامه به برخی از این قابلیت‌های تنظیم نور اشاره کرده ایم.

1.1.قابلیت تنظیم نور AWB :

اصطلاح AWB برگرفته از عبارت لاتین Automatic White Balance ،به معنی تعادل رنگ سفید است.

قابلیت AWB در دوربین مداربسته برای ایجاد رنگ سفید در تصاویر دوربین مداربسته است به نحوی که با به تعادل رساندن نور سفید تصاویر باکیفیی را ارائه می‌دهد به زبان ساده‌تر یعنی میزان سفیدی نور تصویر را تنظیم می‌کند.

انواع قابلیت تنظیم نور و کیفیت در تصویر دوربین مداربسته

1.2.قابلیت تنظیم نور BLC :

کلمه BLC از  عبارت لاتین  back light compensation بر گرفته شده است که به معنی جبران کننده نور پس زمینه است قابلیت BLC تلاش می‌کند تا زمانی که نور تصویر خیلی کم یا زیاد شود کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته را حفظ کند‌‌.

انواع-قابلیت-تنظیم-نور-و-کیفیت-در-تصویر-دوربین-مداربسته

1.3.قابلیت تنظیم نور AGC :

کلمه AGC از عبارت لاتین Automatic Gain Control بر گرفته شده است که به معنی قابلیت کنترل است. قابلیت AGC به دوربین مداربسته این امکان را می‌دهد که دوربین بتواند در محیط‎‌های تاریک و کم نور تصاویر شفاف و قابل قبولی را ضبط کند.

انواع-قابلیت-تنظیم-نور-و-کیفیت-در-تصویر-دوربین-مداربسته

2.قابلیت AGC در دوربین مداربسته چیست و چگونه عمل می‌کند؟

همان طور که  قبلا هم خدمتتان عرض کرده ایم قابلیت AGC تکنولوژی است که میزان نور در  دوربین مداربسته را تنظیم می‌کند در نتیجه قابلیت AGC در کیفیت  تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته تاثیر عمده و بسزایی دارد.

قابل توجه است که قابلیت AGC یکی از پرکاربردترین قابلیت‌های تنظیم نور در دوربین مداربسته است.

شیوه عملکرد قابلیت AGC   به این نحو  که اساساً یک تقویت کننده است که در آن دوربین به طور خودکار تصویر دریافتی را تقویت می‌کند تا اشیا واضح تر دیده شوند.  در شرایط نور معمولی دوربین یک تصویر معمولی را نمایش می‌دهد.

با این حال، هنگامی که کیفیت نور به زیر سطح معینی می‌رسد، دوربین شروع به تقویت سیگنال برای جبران کمبود نور می‌کند. به زبان ساده تر یعنی  زمانی که میزان نور محیط از حد نرمال کم تر باشد قابلیت AGC باعث افزایش میزان نور و روشنایی در تصاویر می‌شود.

به این منظور قابلیت AGC در افزایش کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر عمده‌ای دارد.نکته قابل توجه  در اینجا این است که قابلیت AGC به میزان کاهش سیگنال نویز هم کمک می‌کند، همچنین قابلیت AGC در دوربین مداربسته زمانی فعال می‌شود که میزان سیگنال دریافت شده  از حد نرمال  پایین‌تر باشد.

3.مزایا و معایب تکنولوژی AGC

تکنولوژی AGC مانند هر تکنولوژی دیگه‌ای شامل یک سری نقاط قوت و نقاط ضعف است که ما در ادامه به بخشی از مزایا و معایب قابلیت AGC اشاره می‌کنیم:

قابل توجه است که مهم ترین مزیت قابلیت AGC این است که دوربین شما در شرایط نوری بسیار کم می‌تواند تصاویر  استانداردی را   تولید کند.

دومین مزیت که می‌توان به آن اشاره کرد این است که  دسترسی به قابلیت  AGC بسیار راحت است و احتیاج نیست هیچ مسیر پیچیده‌ای را برای فعال کردن قابلیت AGC طی کرد بلکه این قابلیت در اکثر دوربین‌ها‌ با  تکنولوژی جدید وجود دارد و تنها کافی است که قابلیت AGC در تنظیمات دوربین مداربسته خود فعال کنید.

درباره نقاط ضعف  قابلیت AGC می‌توان گفت که تقویت تصویر نه تنها بر روی داده‌های قابل استفاده در تصویر بلکه نویز پس زمینه نیز انجام می‌شود. این به این معنی است که هر چه  قابلیت AGC بیشتر تقویت کند  نویز بیشتری خواهید دید و کیفیت تصویر به مراتب  پایین‌تر خواهد آمد.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع نویز دوربین مداربسته با کلیک بر روی نام آن مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

4.چه دوربین‌های مداربسته‌ای مجهز به تکنولوژی AGC هستند؟

می‌توان گفت قابلیت AGC تقریبا در تمام دوربین‌های مداربسته نسل جدید وجود دارد تا کاربران در صورت نیاز به راحتی بتوانید قابلیت AGC تنظیم کنند.

5.تکنولوژی AGC روی قیمت دوربین مداربسته چه تاثیری دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید صراحتا بگوییم قابلیت AGC در قیمت گذاری دوربین‌های مداربسته هیچ گونه تاثیری ندارد چرا که همانطور که گفتیم تمام دوربین‌های مداربسته درای تکنولوژی جدید، مجهز به قابلیت AGC هستند و قابلیت AGC  جزو آپشن‌های اولیه یک دوربین نسل جدید به شمار می‌رود.

6.تکنولوژی AGC در دوربین مداربسته هایک ویژن

قابلیت AGC در همه‌ی دوربین‌های مداربسته هایک ویژن وجود دارد. بدین طریق کاربران می‌توانند در صورت نیاز  قابلیت AGC در دوربین مداربسته هایک ویژن فعال کنند. در صورت فعال کردن قابلیت AGC در دوربین‌های مداربسته هایک ویژن، سیگنال ورودی تصاویر  تقویت می‌شود در نتیجه  نور تصاویر به طور عمده‌ای  افزایش می‌یابد.

شما کاربران گرامی می‌توانید برای چک کردن این قابلیت دیتاشیت مدل مورد نظر (مطابق تصویر زیر) را بررسی نمایید:

تکنولوژی AGC در دوربین مداربسته هایک ویژندوربین هایک ویژن مدل DS-2CE16D0T-EXLPF

نکته حائز اهمیت در اینجا این است که کاربران در صورت نیاز می‌توانند قابلیت AGC را در دوربین مداربسته هایک ویژن را روی سه حالت بالا، پایین و خاموش تنظیم کنند.

در انتها خاطر نشان می‌شویم در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه سیستم‌های امنیتی می‌توانید با متخصصان ما در هایک ویژن لند در تماس باشید.

مقالاتی که بهتر از پس از اتمام این مقاله مطالعه کنید:


مقالات مرتبط

Avatar

تکنولوژی CMOS در لنز دوربین مداربسته

ادامه مطلب

Avatar

حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟

ادامه مطلب

Avatar

انواع نویز در دوربین مداربسته

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها