حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نویز در دوربین مداربسته

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

انواع نویز در دوربین مداربسته

فهرست مطالب

سیستم های دوربین مداربسته بر اساس تصویر خروجی که ارائه می دهند با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در یک سیستم دوربین مداربسته هرچه خروجی تصویر با کیفیت و وضوح بیشتری نمایش داده شود، بهتر خواهد بود. عوامل مختلفی می تواند تصویر خروجی یک سیستم دوربین مداربسته را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی مانند نور محیط، انواع سیگنالهای الکترومغناطیسی در محیط و … با عنوان نویز در دوربین مداربسته می توانند بر تصویر خروجی یک سیستم دوربین مداربسته تاثیرگذار باشند.

گاهی با وجود داشتن یک سیستم با عملکرد مناسب اما به دلیل نویزهای مختلفی که بر اثر عوامل گوناگون و ناخواسته وارد تصویر شده‌اند ممکن است خروجی تصویر نامطلوبی در اختیار ما قرار گیرد. معمولا نویز به صورت خط های ممتد ناهمگون عمودی یا افقی روی تصویر ظاهر می‌شود.

انواع نویز دوربین مداربسته

 

با توجه به اینکه ماهیت نویزها معمولا آنالوگ است بنابراین می تواند به روی سیستم هایی که در آنها سیگنال ارسالی بین تجهیزات آنالوگ است تاثیر بگذارد و در صورتی که سیگنال ارسالی بین تجهیزات دیجیتال شود از تاثیر این نویز مصون خواهد ماند. منشا نویز در دوربین مداربسته می تواند عوامل محیطی، ضعف در زیرساخت سیستم دوربین مداربسته اجرا شده و غیره باشد.

به صورت کلی نویز در دوربین مداربسته یک سیگنال مزاحم و ناخواسته است که به دلایل مختلف می تواند به وجود آید که با داشتن آگاهی از انواع آن و منشاءهای آنها می توان با آنها مقابله کرد.

 تاریخچه دوربین های مداربسته

امروزه با افزایش استفاده از سیستم های دوربین مداربسته در محیط های مختلف انواع دوربین در اشکال مختلف و با تکنولوژی های کاری متفاوت طراحی و تولید شده‌اند.

دوربین مداربسته آنالوگ

در گذشته که استفاده از دوربین مداربسته مانند امروز متداول نبود، اغلب دوربین های مورد استفاده از نوع آنالوگ بودند. دوربین های آنالوگ در مقایسه با دوربین های امروزی دارای کیفیت و وضوح تصویر بسیار پایینی بودند.

با افزایش نیاز به داشتن دوربین مداربسته با کیفیت تصویر بالاتر، دوربین های آنالوگ توسط برخی شرکت ها به روز رسانی شده و با طراحی جدید و با کیفیت بالا به بازار عرضه شدند. این افزایش کیفیت آنها با تغییر روش ارسال داده و با استفاده از تکنولوژی HD  که از ارسال داده با فرکانس بالاتر استفاده می کند، انجام شد. در کنار دوربین های توربو اچ دی، دوربین های تحت شبکه که سیگنال ارسالی آنها دیجیتال می باشد نیز طراحی و تولید شدند.

تفاوت کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ معمولی با دوربین های آنالوگ HD به صورت واضح در تصویر زیر مشخص است:

نویزگیر دوربین مداربسته

انواع سیگنال ارسالی در دوربین مداربسته

به صورت کلی دوربین های مداربسته با استفاده از دو تکنولوژی تحت شبکه و توربو اچ دی تولید می‌شوند. تفاوت این دو مدل از دوربین مداربسته در نوع سیگنال ارسالی از سمت دوربین به سمت دستگاه رکوردر است.

در سیستم های دوربین مدار بسته توربو اچ دی سیگنال آنالوگ اچ دی با فرکانس بالا در دوربین تولید می شود این سیگنال از طریق کابل کواکسیال به سمت دستگاه رکوردر منتقل و در آنجا این سیگنال آنالوگ دریافت و به دیجیتال تبدیل و ذخیره می گردد. در سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه در محل دوربین سیگنال تصاویر دریافتی از لنز به دیجیتال تبدیل شده و در بستر شبکه داده به سمت رکوردر تصاویر منتقل می گردد. در واقع در سیستم دوربین مداربسته توربو اچ دی سیگنال آنالوگ بین تجهیزات در حال انتقال است و در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه سیگنال دیجیتال بین تجهیزات در حال انتقال است.

نویز در دوربین مدار بسته

نویز در دوربین مداربسته خطوط عمودی یا افقی ممتدی هستند که ممکن است گاهی به روی تصویر ظاهر گردند و مجدد قطع شوند و یا به صورت دائمی در تصویر وجود داشته باشند. ماهیت نویزهای محیطی که به صورت ناخواسته وارد سیستم های الکترونیکی و الکتریکی می گردند معمولا آنالوگ است.

نویزگیر دوربین مداربسته

تصویر بدون نویز

رفع نویز دوربین مداربسته

تصویر دارای نویز

با توجه به اینکه در سیستم های دوربین مدار بسته توربو اچ دی که همان سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت بالاتر هستند سیگنال داده به صورت آنالوگ است بنابراین نویز محیطی که آن هم از نوع آنالوگ است بر سیگنال داده تاثیر گذاشته و موجب ایجاد نویز در تصاویر می‌شود.

منشا نویز در دوربین مداربسته و نحوه رفع نویز

نویز در دوربین مداربسته می توانند از طریق محل نصب دوربین مانند اتصال دوربین به سازه فلزی که به هر علت دارای نویز است باشد. در این صورت نویز به صورت خط افقی و با پهنای زیاد از سمت پایین صفحه به سمت بالا حرکت می‌کند. برای جلوگیری از ورود این نویز به دوربین باید دوربین به صورت الکتریکی  از بدنه فلزی ایزوله گردد. این کار می تواند با استفاده از یک لایه عایق از جنس چوب یا پلاستیک باشد.

یکی دیگر از دلایل نویز در دوربین مداربسته می تواند وارد شدن نویز به سیستم دوربین مداربسته از طریق مسیر کابل باشد. در این صورت کابل دوربین مدار بسته از  محیطی عبور کرده است که پرنویز است و کابل با نقاطی از سازه در تماس است که منجر به انتقال نویز از سازه به کابل شده است. این نوع نویز معمولا به صورت خطوط هاله ای افقی یا عمودی با قطر زیاد که در روی تصویر حرکت می کنند است.

برای رفع این مشکل باید کابل را در محیطی پر نویز از نویز های محیط ایزوله کنیم که استفاده از لوله های فلزی یا لوله های فلکسیبل که داخل آنها فلز و بیرون آنها پلاستیک است توصیه می‌شود. لوله فلزی بر اساس قانون گوس در فیزیک میدان اکترومغناطیسی در داخل خود را به حداقل می رساند. از این رو نویزهای محیطی کمتر به روی کابل کواکسیال که حامل سیگنال آنالوگ است تاثیر می گذارد.

یکی از دلایلی که می تواند منجر به نویز در دوربین مداربسته شود محکم نبودن کانکتورهای ارتباط تجهیزات است. سیگنال در اثر محکم نبودن کانکتورها دچار لرزش و نویز می گردد که خود را به صورت موج های گسترده در تصویر و یا هاله‌ای شدن تصویر نشان می دهد. در این صورت با بررسی و تعویض کانکتورها مشکل حل خواهد شد.

دلیل دیگری که می تواند منشا نویز در دوربین مداربسته باشد منبع تغذیه دوربین مدار بسته است. تغذیه دوربین های مداربسته معمولا از دو طریق استفاده از منبع تغذیه مرکزی و یا استفاده از آداپتور کنار دوربین مدار بسته انجام می‌شود.

نویز هایی که در اثر اشکال در تغذیه دستگاه به وجود می آیند به صورت نویزهای افقی و یا عمودی ممتد و متمرکز هستند که خطوط آن با لرزش های ریز در حال حرکت به روی تصویر است. این مشکل معمولا در هنگامی که از آداپتورهای محلی در کنار دوربین برای تغذیه دوربین استفاده می کنیم بیشتر بروز می‌کند. راه کار از بین بردن این نویز تعویض آداپتور دوربین است.

برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

نویز در اثر اشکال در تغذیه دستگاه

شکل دیگری از نویز در دوربین مدار بسته که منشا آن می‌تواند منبع تغذیه دوربین باشد به وجود آمدن نویز در تصویر در هنگام تاریکی و در زمانی که دوربین به حالت دید در شب وارد شده است می باشد.

رفع نویز دوربین مداربسته

نویز در دوربین مدار بسته که منشا آن منبع تغذیه است

این نویز معمولا در سیستم های دوربین مداربسته که در آنها از منبع تغذیه مرکزی برای تامین تغذیه دوربین ها استفاده می شود دیده می شود.دلیل این مشکل می تواند کیفیت پایین کابل برقی که تامین برق را از منبع تغذیه مرکزی تا دوربین بر عهده دارد باشد. همچنین دور بودن زیاد دوربین از منبع تغذیه و یا بالا بودن جریان برق پروژکتور دید در شب می تواند از عوامل مهم در ایجاد این نویز باشند. در این صورت با استفاده از آداپتور 12 ولت مناسب در کنار دوربین و تامین برق 12 ولت دوربین از فاصله نزدیک، نویز برطرف خواهد شد.

تمام مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد، نویز در دوربین مداربسته که از تکنولوژی توربو اچ دی و انتقال داده آنالوگ استفاده می کنند وجود دارد. این نوع از نویزها به شکلی که در اینجا اشاره شد نمی تواند به روی دوربین های تحت شبکه تاثیر گذار باشد. البته وجود بیش از حد نویز در محیطی که دوربین مدار بسته تحت شبکه در آنجا نصب شده است و عدم دقت در مهار آنها در هنگام اجرای زیر ساخت سیستم دوربین مداربسته می تواند منجر به اختلال در عملکرد یک سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه گردد که در مقاله ای مجزا به آن پرداخته خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها