حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

حسگر تصویر دوربین مداربسته

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

1.حسگر تصویر دوربین مداربسته

هنگامی که صحبت از امنیت کسب و کار یا محیط زندگیمان می‌شود،می‌دانیم که دوربین مداربسته تا حد زیادی می‌تواند امنیت کسب کارمان را فراهم سازد، چرا که دوربین‌های مداربسته نقش بزرگی در جامعه امروز ایفا می‌کنند و خوشبختانه در زندگی روزمره هر روز می‌توانیم سطح بالاتری از امنیت را به اندازه کافی تجربه کنیم، اما نکته حائز اهمیت در اینجا این است که انواع مختلفی از دوربین مداربسته در بازار وجود دارد که می‌تواند کمی انتخاب را برای ما دشوار سازد. در اینجا برای بررسی تفاوت بین دوربین‌های مدار بسته مختلف نیاز است مقداری در مورد سیستم‌های دوربین مدار بسته شناخت داشته باشیم.

یک سیستم دوربین مداربسته از دوربین،کابل‌ها و بستر ارتباطی و کانکتور‌ها، دستگاه رکوردر(DVR،NVR و …) و قطعه ذخیره ساز (هارد‌ها) تشکیل شده است. یکی از عناصر مهم یک سیستم دوربین مدار بسته خود دوربین است که وظیفه تبدیل سیگنال نور محیط به سیگنال های الکتریکی را دارد. یک دوربین مدار بسته از اجزاء مختلفی مانند قاب یا بدنه دوربین، لنز ، حسگر تصویر، برد الکترونیکی، کانکتورهای ارتباطی و … تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم حسگر تصویر دوربین‌های مدار بسته را مورد بررسی قرار دهیم.

برای آشنایی با لنز دوربین مداربسته می‌توانید مقاله ما با عنوان “لنز دوربین مداربسته” را مطالعه نمایید.

یکی از قطعاتی که عملکرد دوربین مداربسته را متفاوت می‌کند، حسگر تصویر دوربین مداربسته است. در نتیجه خیلی عالی به نظر می‌رسد اگر اطلاعات لازم در مورد سنسور تصویر دوربین مداربسته را کسب کنیم تا بتوانیم متوجه تفاوت‌های دوربین‌های مداربسته از یک دیگر از نظر حسگر تصویر  آنها شویم، سپس با اطلاعات و آگاهی کافی، دوربین مداربسته‌ای مناسب با شرایط محیط و انتظار خود انتخاب کنیم تا با آسودگی کامل امنیت محیط مورد نظر خود را فراهم سازیم.

در این مقاله با هایک ویژن لند  همراه باشید تا در ادامه سنسور تصویر دوربین مداربسته، انواع سنسورتصویر دوربین مداربسته، ویژگی های حسگرهای تصویر هایک ویژن را بررسی و تجزیه تحلیل کنیم.

2.معرفی سنسور تصویر دوربین مداربسته

سنسور تصویر دوربین مداربسته یا به اصطلاح  حسگر تصویر دوربین مداربسته قطعه‌ی مهمی در دوربین مداربسته است زیرا در این رابطه می‌توان اشاره کرد که بخش عظیمی از تکنولوژی دوربین مداربسته را ،حسگر تصویر دوربین مداربسته تشکیل می‌دهد. کیفیت مطلوب تصویر دوربین مداربسته وابسته به سنسور تصویر دوربین مداربسته است. همچنین حسگر تصویر دوربین مداربسته روی قیمت دوربین‌های  مداربسته تاثیر به سزایی دارد.

در باب توضیح سنسور تصویر دوربین مداربسته  (Image Sensor) می‌توان گفت سنسورتصویر دوربین مداربسته یک قطعه الکترونیکی سخت افزاری کوچک سیلیکونی دارای فیلتر رنگ  و مستطیلی  شکل است که ابعاد آن چهار در چهار میلی‌متر است که درون دوربین مداربسته قرار دارد، البته که جدیدا سنسور شش در چهار میلی‌متر هم وجود دارد که در بعضی از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود.اما در کل اندازه استاندارد حسگر تصویر دوربین مداربسته همان چهار در چهار میلی‌متر است.

حسگر تصویر دوربین مداربسته

کاربرد سنسور تصویر دوربین مداربسته یا حسگر تصویر دوربین مداربسته  این است که یک پارامتر فیزیکی که همان نور محیط است را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌‌کند،یعنی  اطلاعات لازم برای ساخت یک تصویر را تشخیص می‌دهد و سپس منتقل می‌کند، به زبان ساده‌تر نور را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند و سپس سیستم دوربین مداربسته تصویر دیجیتال را تشکیل می‌دهد و در نهایت تصاویر ضبط می‌شوند.

اندازه سطح سنسور دوربین مداربسته تا حد زیادی بر روی کیفیت تصاویر آن تاثیر می‌گذارد؛ از این رو می‌توان گفت: هر چقدر سطح سنسور بزرگتر باشد، به تناسب آن کیفیت تصویر نیز بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

در کل، پارامتر‌هایی برای تشخیص سنسور تصویر دوربین مداربسته با کیفیت و مطلوب، وجود دارد که در اینجا به آن اشاره شده است :

2.1.رزولوشن

در این باره می‌توان گفت، هر چه رزولوشن سنسور تصویر افزایش می‌یابد، عملا اندازه فیزیکی پیکسل‌های روی سنسور کاهش پیدا می‌کند و هر چقدر رزولوشن سنسور‌های نوری یک سنسور (چیپ تصویر)، بالاتر باشد کیفیت تصویر هم بالاتر می‌رود.

رزولوشن دوربین مداربسته

2.2.حساسیت به نور

سنسور تصویر دوربین مداربسته، که میزان حساسیت آنها به نور بیشتر است، از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشند. چرا که هرچه یک سنسور تصویری نیاز به نور کمتری برای نمایش تصور داشته باشد محدودیت‌های آن کمتر شده و می‌تواند در نور کم، تصویر با کیفیت‌تری را نمایش دهد.

 

2.3.بازه داینامیک

 WDR یا Wide Dynamic Range معنای بازه وسیع داینامیک است؛ مقدار بازه داینامیک، مشخص می‌کند که، توانایی یک دوربین در گرفتن تصاویر با بازه نور متفاوت، چقدر است. طبیعتا هرقدر بازه داینامیک یک دوربین بیشتر باشد، بهتر است. دوربین‌های معمولی هایک ویژن حداقل 60db  بازه داینامیک دارند.

برای آشنایی بهتر بازه داینامیک بهتر است مقاله ما در این زمینه رااز طریق این لینک مطالعه نمایید.

بازه داینامیک دوربین مداربسته هایک ویژن

 

3.انواع سنسور تصویر دوربین مداربسته

این روزها در بازار دو مدل حسگر تصویر دوربین مداربسته  وجود دارد، که در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود. در پایین به آن اشاره شده است :

سنسور (charged coupled device)که به اختصار با نام CCD شناخته می‌شود، حدودا اواخر سال 1960 روانه بازار شد.

سنسور(complementary metal oxide semiconductor)  یا به اختصار CMOS  ،کمی بعد از سنسورCCDاوایل سال 1970 وارد بازار شد.

اگر بخواهیم به طور مختصر به خصوصیات هر کدام از این سنسورها، در حسگر تصویر دوربین مداربسته بپردازیم. می‌توانیم اشاره کنیم که در سنسورCCD  حساسیت نور بیشتر، همچنین ارائه تصویر مطلوب‌تر، مصرف توان الکتریکی بیشتری، وجود دارد. همچنین قیمت سنسور CCSD بالاتر از سنسور CMOS  است.

اما سنسور CMOS ،سرعت تشکیل تصویر بیشتر، مصرف برق کمتر، اندازه کوچکتر، نیاز به قطعات کمتر و همچنین قیمت مناسب‌تری دارد. به همین علت امروزه سنسور‌های CMOS  رایج‌تر از سنسور‌های CCD   در سیستم‌های دوربین مدار بسته می‌باشند.

در جدول زیر همانطور که مشاهده می‌کنید به تفاوت این دو سنسور به طور مقایسه‌ای اشاره شده است:

تفاوت سنسورهای دوربین مداربسته

البته که تفاوت این دو سنسور، امری تخصصی و دشوار است. به همین  علت در این مقاله فرصت اشاره به آن وجود ندارد و در مقاله‌ای جد اگانه با نام “تکنولوژی CMOS در لنز دوربین‌های مداربسته هایک ویژن” هایک ویژن لند، سنسور CCD  و CMOS  را مورد بررسی و تجزیه تحلیل کرده‌ایم و به تفاوت کامل این دو سنسور پرداخته شده است.

 

4.ویژگی‌های حسگر تصویر دوربین هایک ویژن

این دو نوع سنسور با برند‌های متفاوتی ساخته شده و وارد بازار می‌شوند که در ادامه به پنج مورد از بهترین برند‌هایی که به ساخت سنسور‌های  CCD و CMOS  مشغول هستند اشاره شده است:

Hasselblad X1D-50c

Sony A7R

Pentax 645Z

Panasonic S1R

Nikon D850

ممکن است در اینجا این سوال برایتان پیش بیاید که، برند محبوب هایک ویژن که یکی از مطرح‌‎ترین و موفق‌ترین شرکت‌ها در ساخت و تولید دوربین مداربسته هایک ویژن است، در تولیدات دوربین مداربسته خود از چه مدل سنسور تصویر دوربین مداربسته‌ای و با چه برندی استفاده می‌کند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد برند SONY جزو پنج برند برتر دنیا در ساخت سنسور تصویر دوربین مداربسته است و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است،کمپانی SONY که تولیدکننده سنسور تصویر است  از تکنولوژی Backside Illumination استفاده می‌کنند که باعث می‌شود از تمامی سطح یک پیکسل به طور کامل استفاده مفید شود. این امر باعث می‌شود که هر پیکسل توانایی دریافت اطلاعات تصویری بیشتری را داشته باشد.

شرکت هایک ویژن در تولیدات دوربین مداربسته از سنسور تصویر دوربین مداربسته SONY   استفاده می‌کند، و می‌توان گفت یکی از دلایل عمده کیفیت تصویر مطلوب به دلیل استفاده از سنسور مرغوب و با برند بخصوصی مانند (SONY ) است .

ویژگی های حسگرهای تصویر هایک ویژن

دوربین‌های مداربسته هایک ویژن این روزها بیشتر از سنسور تصویرCMOS  با نسبت حساسیت به نور مختلف، بازده داینامیک متفاوت، رزولوشن‌های متفاوت استفاده می‌کند، تا هرکسی در هر محیطی با توجه به نیاز و انتظار خود از دوربین مداربسته حق انتخاب زیادی داشته باشد. به همین علت است که دوربین مداربسته هایک ویژن همانطوری که در خانه‌ها و مکان‌های معمولی استفاده می‌شود، همزمان در کارخانه‌های بزرگ و هلدینگ‌های بزرگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که تنوع در تولیدات دوربین‌های هایک ویژن با هر سلیقه و شرایطی وجود دارد.

امیدواریم توانسته باشیم که در خصوص حسگر تصویر دوربین مداربسته، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده باشیم. در غیر این صورت خوشحال می‌شویم با نظرات شما به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم.

در انتها یادآور می‌شویم شرکت پردازشگران ویرا صنعت ؛شرکتی معتبر در زمینه مشاوره و مجری سیستم‌های امنیتی و شبکه داده است.کارشناسان و مشاوران مجموعه ویرا صنعت، خدمات مشاوره رایگان در زمینه سیستم‌های امنیتی ارائه می‌دهند؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری نهایی و سفارش دوربین مدار بسته، با کارشناسان فروش شرکت ویرا صنعت تماس بگیرید و از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

مقالاتی که بهتر از پس از اتمام این مقاله مطالعه کنید:


مقالات مرتبط

Avatar

تکنولوژی CMOS در لنز دوربین مداربسته| هایک ویژن لند

ادامه مطلب

Avatar

لنز دوربین مداربسته

ادامه مطلب

Avatar

بررسی قابلیت های BLC ،HLC و WDR در دوربین های مدار بسته هایک ویژن

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها