حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تنظیمات ضبط در دوربین مداربسته هایک ویژن

فهرست مطالب

قطعا یکی از وظایف مهم و ضروری در یک سیستم دوربین مداربسته ضبط تصاویر است. این نکته بسیار مهم است که در طی فرآیند ضبط تصاویر در سیستم دوربین مداربسته ما همواره چه بازه زمانی از گذشته را در سیستم خود به صورت ضبط شده داریم تا بتوان در هنگام نیاز به آنها مراجعه و از آن استفاده کنیم. عوامل مختلفی بر مدت زمانی که یک سیستم دوربین مداربسته می تواند تصاویر را در خود به صورت ضبط شده نگه دارد تاثیر دارد.

عواملی مانند کیفیت، تعداد دوربین ها، کدینگ تصاویر، بیت ریت انتقال داده دوربین ها و همچنین  نحوه ذخیره سازی و تنظیمات آن از جمله مواردی هستند که می توانند بر مدت زمانی که سیستم دوربین مداربسته ما می تواند تصاویر را ذخیره نگه دارد تاثیر بگذارند.

تنظیم درست نحوه ذخیره سازی تصاویر یکی از عوامل مهم بر عملکرد مناسب یک سیستم دوربین مداربسته در هنگام نیاز به تصاویر ضبط شده است. هر چه تنظیمات ضبط در یک سیستم بهتر و متناسب با نیاز، پیکره بندی شود در نتیجه از منابع، بهترین و بهینه ترین استفاده ممکن را خواهیم داشت.

برند هایک ویژن به عنوان یک برند پیشرو در صنعت دوربین مداربسته دسترسی به تنظیمات کاربر پسندی را در اختیار کاربران در سیستم های دوربین مداربسته خود لحاظ کرده است. دسترسی به این تنظیمات هم از طریق پیکره بندی و از طریق مانیتور متصل به دستگاه و با استفاده از موس دستگاه و هم از طریق ریموت شدن روی دستگاه بر بستر شبکه امکان پذیر است.

تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن

در این جا ما تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن با استفاده از کامپیوتر و ارتباط از طریق شبکه داده را مورد بررسی قرار می دهیم. پیش‌تر نیز در مقاله‌ای به آموزش منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن پرداختیم، که توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن با استفاده از کامپیوتر

برای تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن با استفاده از کامپیوتر ابتدا کامپیوتر خود را به شبکه ای که دستگاه رکوردر به آن وصل است متصل می کنیم. ممکن است رکوردر به شبکه ای وصل نباشد و در این صورت کامپیوتر را مستقیما از طریق یک کابل شبکه به پورت شبکه دستگاه وصل کرده و پس از تنظیمات کارت شبکه خود وارد کنسول دستگاه رکوردر DVR یا  NVR می شویم. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آموزش گام به گام اتصال DVR و NVR به کامپیوتر را مطالعه نمایید.

تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن با استفاده از کامپیوتر

مراحل ورود به تنظیمات ذخیره سازی در شکل بالا نشان داده شده است. ابتدا وارد پیکره بندی Configuration شده و سپس از میان گزینه های سمت چپ وارد بخش Storage  شده و در قسمت schedule تنظیمات را ادامه می دهیم.

قدم اول انتخاب دوربین است. این که برای کدام یک از دوربین ها در نظرداریم تنظیمات ضبط در دوربین را انجام دهیم. اغلب به این صورت است که ما یکی از دوربین هایی را که عملکردی مشابه با چند دوربین دیگر دارد تنظیم و پیکره بندی می کنیم و سپس آن تنظیم را به دوربین های دیگر کپی می کنیم.

فعال سازی ضبط تصویر

همان طور  که در مرحله 4 تصویر بالا نشان داده شده است قدم اول در  تنظیمات ضبط در دوربین مدار بسته هایک ویژن این است که ضبط تصویر دوربین فعال باشد. اگر این تیک برداشته شود ضبط تصویر نیز متوقف می گردد.

زمان بندی ضبط تصاویر مطابق با نیاز

قدم دوم در تنظیمات ضبط در دوربین مداربسته هایک ویژن این است که زمان بندی مناسب خود را در جدول نشان داده شده در شکل بالا مطابق با نیاز خود اصلاح کنیم.

به صورت پیش فرض ضبط تصاویر به صورت مداوم و 24 ساعت روز تعیین شده است اما مثلا برای دوربینی که در راهرو نصب شده است و در روز تنها ممکن چند نفر از آنجا عبور کند بهتر است تنظیمات ضبط را به روی حساس به حرکت قرار دهیم. در این صورت اولا در پیگیری سوژه ها با توجه به اینکه فقط حرکت ها ضبط شده است خیلی راحت و سریع به هدف خود می رسیم و همچنین میزان بسیار زیادی نیز در مصرف حجم هارد صرفه جویی شده که این خود باعث بالا رفتن میزان زمان ذخیره سازی سیستم می گردد، در حالی که هیچ تصویر مهمی از دست داده نشده و فقط تصاویر تکراری ضبط نشده است.

برای اینکه دوربینی بتواند در حالت حساس به حرکت تصاویر را ضبط نماید لازم است قابلیت حساس به حرکت دوربین مورد نظر نیز فعال باشد.

برای فعال کردن قابلیت حساسیت به حرکت دوربین مانند شکل زیر عمل می کنیم.

زمان بندی ضبط تصاویر مطابق با نیاز در تنظیمات ضبط دوربین مداربسته

برای این کار وارد بخش Event شده و سربرگ Motion را انتخاب می کنیم. سپس تیک Enable Motion Detection  و Enable Dynamic Analysis for Motion  را میزنیم.

قابل ذکر است با زدن تیک دوم برخی اوقات نیاز داریم در تصاویر ضبط شده تغییرات یک بخشی از صفحه را دنبال کنیم که اگر این تیک را فعال نکرده باشیم قادر به این کار نخواهیم بود.

قدم بعدی مشخص کردن مناطقی است که نباید سیستم به حرکت آنها حساس باشد. مثلا در مکانی که ما ضبط دوربین را حساس به حرکت قرار داده ایم و درختی در آنجا وجود دارد که با حرکت خود باعث ضبط بیهوده تصویر می گردد در این صورت نواحی در برگیرنده آن درخت که حرکت آن نیز برای ما اهمیتی ندارد را غیر فعال می کنیم.

برای این کار ابتدا Clear All که در مرحله 6 تصویر بالا نشان داده شده است را انتخاب می کنیم تا کل صفحه پاک شود و آنگاه نواحی مورد نیاز خود را با گرفتن کلیک چپ و کشیدن موس به روی ناحیه های مورد نیاز را مشخص می کنیم.

تنظیمات ضبط دوربین مداربسته

در قدم بعد میزان حساسیت به حرکت ها را مشخص می کنیم که این مورد نیز با توجه به شرایط محیط باید تنظیم شود که عددی بین صفر تا 100 خواهد بود. اگر حساسیت را صفر در نظر بگیریم در واقع قابلیت حساسیت به حرکت را غیرفعال کرده ایم.

بعد از اینکه از فعال بودن حساسیت دوربین به حرکت مطمئن شدیم به تنظیمات ضبط تصویر بازگشته و ادامه تنظیمات را انجام می دهیم.

اگر بخواهیم دوربینی در حالت حساس به حرکت ضبط کند باید مراحل تصویر زیر را به ترتیب دنبال کنیم:

تنظیم قابلیت حساسیت به حرکت در دوربین مداربسته هایک ویژن

در واقع در صفحه تنظیمات ضبط در دوربین مداربسته هایک ویژن باید روی ستون رنگی که جلوی روزهای هفته است کلیک کنیم کادری باز می شود که در آن از کشوی باز شونده گزینه Motion را انتخاب می کنیم. برای اینکه این کار را برای همه روزهای هفته تکرار نکنیم با کلیک در محل آخر ستون رنگی (مرحله 6 تصویر بالا) می توان تنظیم را به روزهای دیگر هفته کپی کرد.

زمان بندی ضبط تصاویر مطابق با نیاز در تنظیمات ضبط دوربین مداربسته

این نکته نیز توجه شود که می توان دستگاه را در یک روز طوری تنظیم کرد که در ساعاتی خاص تصویربرداری مداوم انجام دهد و در ساعاتی دیگر حساس به حرکت.

برای این کار بعد از اینکه در مرحله 4 تنظیمات حساس به حرکت و ستون جلوی روز هفته را انتخاب کردیم ساعت مورد نظر خود را نیز وارد کرده و سپس در مکانی از ساعت و روز که خالی مانده است، دوباره با گرفتن کلیک چپ و کشیدن موس بازه و نحوه ضبط مختص آن ساعت را وارد می‌کنیم.

با این روش مثلا ما برای یک مکان اداری در زمانی که کارمندان حضور دارند (حدود بین ساعت 8 تا 20) دوربین را در حالت ضبط مداوم و در هنگامی که شرکت تعطیل است در حالت ضبط حساس به حرکت قرار داده ایم و روز جمعه که تعطیل است دوربین به طورکل حساس به حرکت ضبط می کند.

قدم آخر از تنظیمات ضبط در دوربین مداربسته هایک ویژن مرحله 6 است که در آن با کلیک به روی گزینه Advance  وارد تنظیمات پیشرفته ضبط می شویم.

تنظیمات Advanced ضبط در دوربین مداربسته

با کلیک به روی گزینه Advance کادر بالا باز می شود. چنانچه کانالی که ما در حال پیکره بندی آن هستیم تصویرش دارای صدا هم هست باید تیک Record Audio را بزنیم تا صدا هم ضبط گردد.

گزینه های Pre-Record و Post-Record  مربوط به این است که اگر ما ضبط تصویر را بر اساس مثلا حساس به حرکت انجام می دهیم تصویر چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و چند ثانیه بعد از حرکت در حافظه نگه داشته شود چون همه تصاویر وارد حافظه می شوند اما اگر مثلا حرکتی  تشخیص داده نشود پاک می شوند.

با انتخاب گزینه Stream type هم می توانیم مشخص کنیم کدام جریان تصویر ضبط گردد که حالت پیش فرض Main Stream است که جریان تصویر با کیفیت اصلی را ذخیره می کند.

در بخش آخر هم اگر تعداد روز خاصی را برای یک دوربین برای ضبط مشخص کنیم دستگاه همواره آن تعداد روز به بالا را برای ما نگه می دارد. مثلا در صورتی که هارد در حال پر شدن و کمبود حجم است از ظرفیتی که برای دوربین های دیگر است استفاده می کند تا تعداد روز مورد نیاز شما را بتواند ذخیره کند.

تیم هایک ویژن لند با ارائه مقاله های آموزشی در زمینه ی دوربین مداربسته هایک ویژن همواره سعی در بالا بردن آگاهی شما خوانندگان و کاربران عزیز را دارد. برای انتقادات و پیشنهادات و یا خرید محصولات و انجام پروژه با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها