حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن

فهرست مطالب

در دوربین های مداربسته قابلیتی با عنوان قابلیت منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن وجود دارد، OSD مخفف عبارت on screen display بوده و تنظیمات تصویر و … از جمله این تنظیمات هستند.

OSD در واقع مخفف عبارت نمایش روی تصویر است. وقتی وارد منوی تنظیمات می شویم به تنظیماتی مانند OSD، تنظیم حالت دید درشب، WDR، تنظیم صدا در دوربین های دارای میکروفن داخلی و یا با ورودی صدا و برخی تنظیمات دیگر روبرو می شویم.

در این مقاله نحوه دسترسی به منوی OSD و منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن پرداخته و برخی تنظیمات اصلی آن را مورد بررسی قرار می دهیم؛ در ادامه با هایک ویژن لند همراه باشید.

در مدل های قدیمی تر دوربین مدار بسته یک کلید دارای جهت در کنار پورت های دوربین وجود داشت که مربوط به انجام تنظیمات OSD (منوی تنظیمات تصویر دوربین) بود.

منوی تنظیمات osd تصویر دوربین مداربسته

با فشردن این کلید منوی روی تصویر ظاهر می شد که با حرکت در قسمت های مختلف آن می توانستیم برخی تنظیمات را روی دوربین انجام دهیم. امروزه و در دوربین های توربو اچ دی پیشرفته تر مانند هایک ویژن دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن از قابلیت دسترسی بر بستر کواکسیال استفاده می شود. البته که برای استفاده از این قابلیت لازم است هم دوربین و هم دستگاه DVR از این قابلیت پشتیبانی کنند. در دوربین های تحت شبکه نیز به راحتی و از طریق صفحه وب می توان به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن دسترسی پیدا کرد.

مثلا در DVR اگر نیاز ما از دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن، تنظیم OSD دوربین و تغییر نوشته های روی صفحه باشد می توان با استفاده از کنسول دستگاه رکوردر به آن دسترسی پیدا کرد. دسترسی به منو OSD در تصویر زیر نشان داده شده است.

منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن

درصورتی که تغییرات بیشتری مانند تنظیم دید در شب دوربین و یا روشن یا خاموش کردن WDR مورد نظر باشد لازم است به منوی تنظیمات تصویر خود دوربین دسترسی داشت. این دسترسی در دوربین تحت شبکه و توربو اچ دی متفاوت است.

منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

برای دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی ابتدا باید دوربین نصب و به دستگاه متصل گردد.

اتصال دوربین مداربسته توربو اچ دی هایک ویژن به دستگاه رکوردر

شما می‌توانید از طریق دستگاه DVR یا شبکه مانند مرورگر و نرم افزار و هم از طریق اتصال محلی به DVR به‌واسطه مانیتور و موس به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی دسترسی پیدا کنید.

در اینجا ابتدا دسترسی به منوی تنظیمات تصویر با استفاده از دسترسی بر بستر شبکه داده بررسی خواهد شد.

ابتدا با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر وارد کنسول DVR هایک ویژن می شویم. تصویر موردنظر را انتخاب و باز می کنیم.

منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

آنگاه از منوی سمت راست با زدن کلید منو و یا سه خط موازی هم و یا با زدن کلید Irs+ منوی تنظیمات را انتخاب می نماییم.

چگونه دوربین مداربسته را تنظیم کنیم؟

سپس با استفاده از کلید های جهت نما وارد Main Menu شده و با استفاده از کلید +Irs  وارد لیست می شویم. حال منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی برای ما باز می شود.

آموزش منوی OSD دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

در این منو قسمت های مختلف وجود دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد:

AE: در این قسمت تنظیمات تصویر مانند نور زمینه، نوع مود تصویربرداری مانند BLC، HLC و موارد دیگر مربوط به تصویر قابل تنظیم است.

منوی OSD دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

WB: یا همان White Balance که به معنی تنظیم نور سفید تصویر است و دارای دو مود ATW و MWB است.

در تصویر زیر تفاوت یک تصویر معمولی و یک تصویر با تنظیم کردن این حالت قابل مشاهده است.

تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

DAY-NIGHT: تنظیمات دید در شب دوربین است. در این منو که یکی از پرکاربردترین ابزارهای منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن  است می توان دید در شب را خاموش، روشن و یا در حالت اتوماتیک و وابسته به نور محیط پیکره بندی کرد. همچنین می توان نور مادون قرمز را قطع یا وصل نمود و اینکه میزان نور مادون قرمز را می توان تنظیم نمود.

آموزش تنظیمات منوی تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

Video Setting: در این بخش می توان پارامترهای مربوط به ویدئو خروجی را تنظیم کرد

آموزش تنظیمات منوی OSD تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

مواردی مانند (به ترتیب از بالا):

کنتراست تصویر، میزان شارپ بودن تصویر، گین رنگ، DNR و یا گین اصلاح نویز دیجیتال و آینه ای کردن تصویر در این بخش انجام می پذیرد.

Reset: با استفاده از این قسمت می توان تمام تنظیمات اعمال شده را به حالت پیش فرض کارخانه بازگرداند.

Save-Exit: با استفاده از این کلید می توان تنظیمات صورت گرفته را ذخیره و از منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن خارج شد.

البته اگرمدت زمان طولانی از وارد شدن به منوی تنظیمات تصویر بگذرد و تغییری در تصویر انجام نگیرد منو به صورت خودکار بسته خواهد شد.

در صورتی که بخواهیم با استفاده از موس و مانیتور متصل به دستگاه DVR وارد منوی OSD دوربین هایک ویژن شویم با انتخاب کنترل PTZ از منوی پایین تصویر و با انتخاب Irs  می توان وارد منوی OSD همانند توضیح بالا شد و تنظیمات مورد نیاز را مشابه حالت وب انجام داد.

آموزش منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه

برای شروع فرآیند دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه باید بدانیم در دوربین های تحت شبکه هر دوربین آدرس آی پی مختص خود را دارد که می توان با استفاده از آن و از طریق صفحه مرورگر وارد دوربین شده و از منوی تنظیمات پیکره بندی مورد نیاز در بخش منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه را انجام داد.

دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه

برای دسترسی به منوی تنظیمات با وارد شدن به کنسول خود دوربین با استفاده از آی پی آدرس آن و مانند شکل بالا وارد تنظیمات تصویر دوربین می شویم. تنظیماتی که در این صفجه قابل دسترسی هستند در ادامه شرح داده خواهد شد.

Image Adjustment: در این بخش تنظیمات تصویر شامل (به ترتیب از بالا): شدت روشنایی تصویر، کنتراست، میزان اشباع تصویر و میزان وضوح تصویر قابل تنظیم است.

Exposure Settings: در این بخش تنظیمات نور تصویر قابل تغییر است.

Day/Night Switch: یکی از بخش های مهم در تنظیمات است، در این بخش تنظیمات دید در شب دوربین قابل تنظیم است، تنظیماتی مثل خاموش، روشن و یا اتوماتیک و وابسته به نور بودن حالت دید در شب، حساسیت، زمان فیلترینگ و نور مکمل دید در شب قابل تغییر است.

 منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه

Backlight Settings: بخش مهم دیگر است که چنانچه دوربین در حالت ضد نور باشد یا نه و یا اینکه BLC فعال باشد یا نه و تنظیمات مربوط به آنها انجام می گیرد.

آموزش تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه

White Balance: در این بخش تنظیم مود حالت بالانس نور سفید با تراز سفیدی تصویر انجام می گیرد.

Image Enhancement: بهبود کیفیت عکس

Video Adjustment: تنظیمات ویدئو مانند حالت آینه ای تصویر، چرخش، استاندارد تصویر قابل تنظیم است.

منوی OSD دوربین هایک ویژن تحت شبکه

در ادامه تنظیمات اگر نیاز باشد نوشته های روی صفحه مانند نام دوربین نیز تغییر کند وارد بخش OSD شده و تغییرات مورد نیاز را اعمال می کنیم.

دسترسی به منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن تحت شبکه

همان طور که شرح داده شد OSD  بیشتر به نوشته های روی صفحه اشاره دارد اما از آنجایی که از گذشته تنظیمات تصویر نیز با استفاده از منوی OSD انجام می گرفت گاهی شنیده می شود به منوی تنظیمات تصویر دوربین، منوی OSD نیز گفته می شود.

در صورت هرگونه سوال و ابهام در رابطه با این موضوع، می توانید با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید. کارشناسان و مشاوران ما در ساعات اداری پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها