حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

آموزش گام به گام اتصال NVR و DVR به کامپیوتر

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش گام به گام اتصال NVR و DVR به کامپیوتر

فهرست مطالب

بعد از نصب دوربین ها و دستگاه رکوردر (DVR و NVR) برای مشاهده تصاویر دو روش وجود دارد :

  • محلی (local) یعنی استفاده از مانیتور و موس متصل به دستگاه
  • روش ریموت شامل استفاده از بستر شبکه (شبکه داخلی یا اینترنت) برای ارتباط با دستگاه

در این مقاله روش های اتصال NVR و DVR به کامپیوتر شرح داده خواهد شد با هایک ویژن لند همراه باشید.

روش های اتصال NVR و DVR به کامپیوتر

اولین قدم برای اتصال NVR و DVR به کامپیوتر ارتباط دادن دستگاه رکوردر با شبکه است. که این کار با اتصال پورت LAN دستگاه به مودم یا سوپیچ شبکه انجام می پذیرد.

قدم بعد انجام تنظیمات شبکه دستگاه رکوردر مطابق با تنظیمات شبکه است، تا دستگاه بتواند در شبکه با تجهیزات دیگر ارتباط برقرار کند.  گاهی در صورت وجود ارتباط local و استفاده از مانیتور متصل به دستگاه می توان تنظیمات شبکه دستگاه را اصلاح نمود و آنرا جهت کار در شبکه آماده کرد. برای این کار ابتدا وارد تنظیمات دستگاه شده و در قسمت پیکره بندی وارد بخش شبکه می شویم.

اتصال NVR و DVR به کامپیوتر به صورت محلی (local) 

هنگامی که با استفاده از اتصال محلی مانیتور به دستگاه DVR یا NVR با استفاده از کابل VGA و یا HDMI با دستگاه رکوردر ارتباط داریم، در این صورت با استفاده از موس متصل به دستگاه روی صفحه کلیک راست کرده و وارد منو دستگاه می شویم:

اتصال NVR و DVR به کامپیوتر به صورت محلی

سپس با وارد کردن رمز دستگاه وارد منو شده و وارد قسمت Configuration می شویم.

اتصال NVR و DVR به کامپیوتر به روش لوکال

سپس وارد بخش شبکه شده و تنظیمات را مطابق با شکل انجام می دهیم.

اتصال NVR و DVR به کامپیوتر از راه Local

مطابق با شکل بالا و نیز دانستن آدرس آی پی مودم و subnet mask شبکه مراحل را شروع می کنیم. (در صورت مشخص نبودن آدرس مودم و subnet mask شبکه می توان دستگاه را در حالت دریافت آدرس اتوماتیک آی پی قرار داد و با مشاهده آدرس آی پی و مشخصات دریافتی کارت شبکه از DHCP سرور به موارد فوق دست یافت).

همچنین جهت مشاهده تصاویر در شبکه لازم است آدرس آی پی دستگاه تغییر نکند. چرا که راه ارتباطی ما با دستگاه از طریق آدرس آی پی آن میسر است و با تغییر این آی پی ارتباط ما قطع خواهد شد. لذا باید آدرس دستگاه استاتیک (به صورت دستی و با غیر فعال کردن تیک DHCP) و خارج از رنج DHCP سرور اختصاص داده شود.

از میان گزینه های سمت چپ وارد قسمت شبکه( Network) می شویم.

سپس در بخش Network در سربرگ general مراحل زیر را مطابق با شکل بالا انجام می دهیم:

1- آدرس آی پی دستگاه که مطابق با رنج آی پی شبکه خواهد بود را وارد می کنیم. این که شبکه در چه رنجی قرار دارد و در چه محدوده ای می توان آدرس آی پی به دستگاه اختصاص داد با توجه به موارد ۴ و ۵ مشخص خواهد شد. در این مثال آدرس دستگاه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۵۰ قرار داده شده است.

2- در این قسمت subnetmask  شبکه را وارد می کنیم. آدرس آی پی در شبکه از دو بخش آدرس هاست یا دستگاه (در این مثال آدرس هاست ۵۰ است). بخش آدرس سرور یا شبکه (در این مثال آدرس شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰۰۰ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰/24 است) تشکیل شده است در واقع با استفاده از subnet mask  مشخص می شود کدام قسمت از آدرس آی پی مربوط به شبکه است و باید در همه تجهیزات ثابت باشد و کدام قسمت مربوط به هاست یا دستگاه های متصل به شبکه است که می تواند تغییر کند. در این مثال فقط عدد آخر آی پی بین ۱ تا ۲۵۴ می تواند متغیر باشد.

3- در این قسمت آدرس Gateway شبکه که معمولا در شبکه های کوچک مورد مطالعه ما ، آدرس مودم است را وارد می کنیم.

4- در این بخش DNS را باید وارد کنیم که در این مثال DNS گوگل وارد شده است.

با اعمال تنظیمات فوق و با استفاده از آدرس آی پی اختصاص داده شده به دستگاه رکوردر می توان از طریق شبکه با آن ارتباط گرفت.

اتصال NVR و DVR به کامپیوتر به صورت تحت شبکه

در این روش مانند روش قبل ابتدا دستگاه را به صورت فیزیکی و با استفاده از کابل شبکه به مودم یا سوییج وصل می کنیم. و با استفاده از کامپیوتر یا لب تاب به دستگاه رکوردر متصل می شویم. در این جا اگر  در شبکه ای که سیستم کامپیوتری ما و دستگاه رکوردر (DVR یا NVR) به آن متصل است DHCP سرور مانند مودم وجود داشته باشد پس کامپیوتر ما در شبکه آی پی مناسب را دریافت کرده و فقط باید آی پی دستگاه را تنظیم کنیم اما در غیر این صورت باید ابتدا کارت شبکه کامپیوتر یا لپ تاپ خود را تنظیم نماییم.

تنظیم آدرس آی پی کامپیوتر به صورت دستی:

برای تنظیم کارت شبکه ابتدا وارد قسمت control panel ->network and sharing center  شده و در صفحه باز شده وارد قسمت change adapter setting  از میان گزینه های سمت چپ صفحه می شویم.

تنظیم آی پی کارت شبکه

سپس به روی  Ethernet کلیک راست کرده و وارد Properties  شده  و آنگاه

“Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)”

را انتخاب و  روی  گزینه Properties   کلیک می کنیم

تنظیم آدرس آی پی کامپیوتر

در صفحه باز شده موارد را به ترتیبی که در شکل نشان داده وارد می کنیم. در نظر داشته باشیم حتما قسمت آخر آدرس آی پی باید متفاوت با تجهیزات دیگر موجود در شبکه مانند دوربین های تحت شبکه، دستگاه DVR-NVR، یا کامپیوتر های دیگر باشد و نباید در یک شبکه دو دستگاه با آدرس آی پی مشابه قرار دهیم.

دراین مثال آدرس آی پی بخش هاست و آی پی دستگاه رکوردر 50 است و ما جهت جلوگیری از ip conflict در شبکه، کامپیوتر خود را 150 قرار دادیم. قسمت شبکه یا سرور آی پی نیز که مشابه خواهد بود که 192.168.1.0/24 و عدد 24 آخر این آدرس شبکه همان: subnet mask  255.255.255.0 است.

آموزش اتصال دستگاه رکوردر NVR به کامپیوتر

سپس با انتخاب گزینه ok تنظیمات را اعمال می کنیم.

تنظیمات شبکه دستگاه رکوردر هایک ویژن (DVR-NVR)

وقتی برای اولین بار دستگاه رکوردر یا حتی دوربین تحت شبکه هایک ویژن را روشن و به شبکه داده متصل می کنیم بسته به ورژن فریم ویر دستگاه و مدل دستگاه، ممکن است دریافت آی پی از طریق DHCP سرور دستگاه فعال باشد یا اینکه دارای یک آدرس آی پی پیش فرض باشد.

پس دستگاه قطعا دارای یک آدرس ip hsj که این آدرس آی پی یا از طریق DHCP سرور دریافت شده است و یا آدرس آی پی پیش فرض خود دستگاه است و یا ممکن است یک آدرس بی معنی با شروع 169 باشد. از اینرو کمپانی هایک ویژن اقدام به تولید و ارائه نرم افزاری با نام SADP Tools کرده است که تمام دستگاه های هایک ویژن که به شبکه داده متصل هستند را البته با استفاده از لایه دوم شبکه یعنی با استفاده از مک آدرس تجهیزات شناسایی و نشان می دهد.

توجه کنید اگر کامپیوتر شما در شبکه ای قرار داشته باشد که ارتباطش با دستگاه هایک ویژن مورد مطالعه از طریق لایه سه شبکه یا لایه ip باشد (مثلا در مواردی که بین کامپیوتر شما و دستگاه هایک ویژن روتر قرار داشته باشد) این نرم افزار قادر به شناسایی دستگاه هایک ویژن مربوط نخواهد بود.

تنظیمات شبکه دستگاه رکودر هایک ویژن

با انتخاب دستگاه مورد نظر در نرم افزار SADP، در قسمت سمت راست نرم افزار گزینه های تنظیمات شبکه دستگاه قابل برنامه ریزی و تغییر است. البته اگر دستگاه اولین بار باشد که روشن می شود و تنظیماتی روی آن صورت نگرفته باشد در این قسمت نیاز است تا ابتدا با اختصاص دادن پسورد به دستگاه، آن را فعال کرد و سپس اقدام به تنظیمات شبکه دستگاه نمود.

برای انجام تنظیمات بخش شبکه دستگاه هایک ویژن نیز همانند توضیحاتی که در بخش تنظیم کارت شبکه کامپیوتر داده شد باید قسمت های مختلف را به درستی و مطابق با شرایط شبکه تنطیم نمود. مواردی مانند اختصاص آدرس آی پی، subnet mask، gateway، پورت نرم افزار و پورت HTTP که مربوط به مرورگر است و در این صفحه قابل تغییر و تنظیم است.

تنظیمات شبکه دستگاه رکودر DVR

پس از انجام تغییرات پسورد admin دستگاه را وارد کرده و apply را انتخاب می کنیم تا اعمال شوند.

ارتباط با دستگاه رکوردر (DVR-NVR) یا دوربین تحت شبکه هایک ویژن

با طی کردن مراحل فوق کامپیوتر ما و دستگاه هایک ویژنی که میخواهیم با آن ارتباط بگیریم از نظر شبکه آماده بر قراری ارتباط با یکدیگر می باشند. البته با استفاده از یک دستور در ویندوز می توان این ارتباط را مورد آزمایش قرار داد.

جهت انجام این کار در کامپیوتر خود و در قسمت پایین صفحه نمایش ویندوز و در بخش جستجوی ویندوز عبارت cmd را تایپ می کنیم و سپس کلید اینتر را می فشاریم.

دستگاه رکوردر هایک ویژن

در پنجره باز شده تایپ می کنیم ping 192.168.1.50 (البته آدرس آی پی فوق مربوط به این مثال بوده و ممکن است هر آی پی دیگری که شما روی دستگاه ست کرده اید باشد) و سپس کلید اینتر را می فشاریم

دستگاه رکودر هایک ویژن

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید دستگاه به درخواست ما جواب داده و زمان پاسخ و موارد دیگر نیز مشخص است و ارتباط به درستی برقرار شده است.

حال می توان با کامپیوتر خود که به این شبکه داده متصل است با استفاده از پورت هایی که به روی دستگاه هایک ویژن تنظیم کردیم با دستگاه ارتباط گرفت.

مثلا اگر پورت وب (HTTP) دستگاه را که به صورت پیش فرض 80 است تغییر نداده باشیم آنگاه با وارد کردن آدرس آی پی دستگاه  هایک ویژن در مرورگر کنسول ارتباطی روی صفحه ظاهر می گردد.

ارتباط دستگاه رکودر تحت شبکه هایک ویژن

فقط این نکته باید مد نظر قرار گیرد که در این مثال پورت دستگاه 80 که همان پورت پیش فرض مرورگر است، می باشد لذا با تایپ کردن آدرس آی پی در نوار آدرس مرورگر به دستگاه دسترسی پیدا می کنیم اما اگر پورت دستگاهی که می خواهیم با آن ارتباط بگیریم تغییر کرده باشد باید به این صورت تایپ کنیم: ( http://IP:Port) که با توجه به دستگاه ذکر شده در بالا  اگر  پورت دستگاه به 81 تغییر پیدا کرده باشد دراین صورت در نوار آدرس مرورگر به صورت ( http://192.168.1.50:81) باید تایپ کنیم.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها