حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

هاب سوئیچ

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

هاب سوئیچ چیست؟| تفاوت سوئیچ و هاب سوئیچ

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

هر سیستم مداربسته دارای تجهیزات ضروری برای انجام اتصالات گوناگون و عملکرد صحیح سیستم می‌باشد. هاب سوئیچ یکی از این تجهیزات است که به اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه و سیستم مداربسته کمک می‌کند. به طور کلی هاب در لایه فیزیکی عمل کرده و سیگنال‌های دریافتی را به پورت منتقل می‌کند.

برخی افراد عملکرد هاب را با سوئیچ شبکه اشتباه می‌گیرند. سوئیچ شبکه مسیر اطلاعات به دست آمده را تعیین کرده و آنها را از طریق شبکه ارسال می‌کند. در این نوشته به معرفی هاب و کاربرد آن دوربین مداربسته می‌پردازیم. سپس تفاوت‌های میان هاب و سوئیچ شبکه و روتر را بیان خواهیم کرد.

1.هاب سوئیچ چیست؟

در واقع هاب سوئیچ نوعی دستگاه شبکه است. این دستگاه کمک می‌کند که چند دستگاه به یک شبکه متصل شوند. از طرف دیگر می‌تواند سگمنت‌های LAN را به هم متصل کند. عملکرد اصلی هاب در لایه فیزیکی است که شامل پورت‌های متعددی می‌شود که می‌توان دستگاه‌های مختلف را از طریق آنها به شبکه متصل کرد.

هاب سوئیچ

شاید یکی از ساده ترین تعاریفی که می‌توان برای هاب سوئیچ در نظر گرفت، آن است که این وسیله به عنوان نقطه اتصال مشترک دستگاه‌های موجود در شبکه عمل می‌کند.

1.1.هاب‌های فعال، غیرفعال و هوشمند

به طور کلی هاب سوئیچ‌ ها در سه نوع اصلی ارائه می‌شوند؛ هاب‌های فعال (Active)، هاب‌های غیرفعال (Passive) و هاب‌های هوشمند (intelligent).

هاب سوئیچ فعال نوعی از هاب همراه با منبع تغذیه با این قابلیت است که به موازات انتقال سیگنال در شبکه، آن را پاکسازی کرده، بهبود ببخشد و تقویت نماید. این نوع هاب به عنوان یک تکرارکننده و نیز به عنوان مرکز شبکه سیم کشی عمل می‌کند. نکته مهم در مورد هاب‌های فعال آن است که می‌توان از آنها به عنوان پسوند توسعه برای دو یا چند گره نیز استفاده کرد.

هاب سوئیچ‌های غیرفعال در حقیقت نوعی از هاب‌های بدون منبع تغذیه هستند. این نوع هاب انرژی مورد نیاز خود را از طریق هاب‌های فعال و شبکه سیم کشی گره‌ها به دست می‌آورد. معمولا این نوع هاب‌ها، بدون اینکه سیگنال‌ها را پاکسازی و یا تقویت کنند، آنها را در طول شبکه منتقل می‌نمایند. به این نکته هم توجه داشته باشید که این مدل از هاب‌ها را نمیتوان به عنوان رابط بین گره ها به کار برد.

هاب‌های هوشمند عملکردی شبیه هاب‌های فعال دارند. ضمن اینکه قابلیت شناسایی مشکلات شبکه را هم داشته و امکان مدیریت و کنترل آنها را به کاربر می‌‌دهند.

2.کاربرد هاب سوئیچ در سیستم دوربین مداربسته

استفاده از هاب سوئیچ ها در سیستم‌های دوربین‌ مداربسته موجب متمرکز کردن انواع اتصالات تصویری، کنترل برق و PTZ (دوربین گردان) و در نتیجه مدیریت بهتر آنها می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که این نوع هاب‌ها برای مدیریت سیستم‌های دوربین مداربسته در تاسیسات بزرگ مناسب و ایده آل هستند.

هاب سوئیچ

نکته مهم در مورد کاربرد سوئیچ‌ها در دوربین مداربسته مربوط به صرفه جویی در هزینه‌هاست. در واقع هاب‌ها می‌توانند تصاویر دریافتی و برق از راه دور را از طریق یک کابل 4 جفتی CAT5 ارسال کنند. همین امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های سیم کشی می‌شود.

از طرف دیگر، در اتاق‌های سرور رک‌ها با اندازه‌های متفاوتی با توجه به فضا و عوامل دیگری انتخاب و استفاده می‌شوند. لازم است در صورت نیاز به هاب سوییچ مدل آن را با توجه به نیاز شبکه انتخاب نماییم. از طرفی مهم است در نظر بگیریم اندازه طول و عرض و ارتفاع هاب سوییچ‌ منتخب، متناسب با رک باشد. به طور مثال اگر از هاب سوئیچ هایی با سایز 1U (یونیت) استفاده کنید، می‌توانید آنها را در رک‌های استاندارد 19 اینچی نصب کنید. همین امر موجب حفظ فضای کاری بیشتری خواهد شد.

همچنین یادتان باشد که در صورت نیاز میتوانید پورت‌های اتصال را به صورت تک به تک و جداگانه تنظیم کنید. هرکدام از پورت‌ها را میتوان به گونه ای تنظیم کرد که یا از آنها برای عبور داده‌ها استفاده کرد و یا اینکه به عنوان منبع تغذیه به کار برده شود.

3.انواع هاب سوئیچ

هاب سوئیچ ها را می‌توان از نظر تعداد پورت نیز تقسیم بندی کرد. هر هاب می‌تواند بین 4 تا 48 پورت داشته باشد. هرچقدر تعداد پورت‌ها بیشتر باشد، عملکرد هاب قدرتمندتر خواهد بود و دستگاه‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. هاب‌ سوییچ‌های 4 پورت، فقط توان پشتیبانی از 4 دستگاه را دارند، در حالی که هاب‌های دارای 48 پورت می‌توانند به راحتی تا 48 دستگاه را به صورت همزمان تحت پوشش خود قرار دهند.

هاب سوئیچ

4.برند های معتبر هاب سوئیچ

در حال حاضر برندهای معتبری در سرتاسر جهان در حال طراحی و تولید انواع هاب سوئیچ ها می‌باشند. از میان این برندها می‌توان به برند سیسکو، دیلینک، تی پی لینک، و HRUI اشاره کرد. این برندها که همگی در زمره قدرتمندترین برندهای تولیدات شبکه و سیستم‌های مداربسته هستند، انواع مختلف هاب‌های فعال، غیرفعال و هوشمند را به بازار عرضه کرده‌اند.

در تصویر زیر چند مدل از هاب سوئیچ‌های برندهای مختلف را آورده ایم:

هاب سوئیچ

5.فرق هاب سوئیچ و سوئیچ شبکه و روتر چیست؟

از نظر کاربرد نیز باید توجه داشت که هاب سوئیچ نسبت به سوئیچ شبکه و روتر، دستگاه نسبتا ساده تری است و در نتیجه عملکرد ساده تری دارد. یک سوئیچ شبکه میتواند با استفاده از شبکه LAN چند سیستم را به یکدیگر متصل کند. در حالی که هاب به گونه ای طراحی شده است که می‌تواند چند سیستم اترنت را با استفاده از یک سگمنت به یکدیگر متصل نماید.

هاب سوئیج

البته باید دقت داشت که هم از سوئیچ شبکه و هم از هاب سوئیچ برای ارسال داده‌ها استفاده می‌شود. اما تفاوت در اینجاست که هاب‌ها از مدارهای سیگنال الکتریکی برای انتقال داده ها استفاده می‌کنند. در حالی که سوئیچ‌های شبکه دارای عملکرد پیچیده‌تری هستند. به این معنی از فریم و بسته برای انتقال داده ها کمک میگیرند.

روتر نیز تفاوت‌های اساسی با هاب سوئیچ دارد. در واقع روترها خودشان نوعی از دستگاه شبکه هستند. همچنین برای اینکه بتوانند داده ها را منتقل کنند، آنها را به صورت بسته درمی آورند. عملکرد روترها نسبت به سوئیچ شبکه و هاب‌ها بسیار هوشمندانه تر میباشد.

تفاوت مهم دیگر هاب سوئیچ‌ها با انواع سوئیچ‌های شبکه و روترها در امنیت آنهاست. معمولا این نوع دستگاه‌ها نسبت به دو دستگاه دیگر از پروتکل‌های امنیتی کمتری برخوردار می‌باشند.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سوئیچ شبکه می‌توانید مقاله ما در این رابطه را از طریق این لینک بخوانید.

6.نکاتی در رابطه با خرید هاب سوئیچ شبکه

معمولا خرید هاب سوئیچ کار سختی نیست. فقط قبل از خرید باید به چند نکته مهم دقت کنید. اولین آنها این است که حتما قبل از هر کاری مشخص کنید که به چه نوع دستگاهی نیاز دارید. حتما تعداد پورت‌هایی که لازم دارید را مشخص کنید. توصیه ما این است که حتما بر اساس نیاز سیستم مداربسته خود تعداد پورت‌ها را تعیین کنید.

دوم اینکه به مکانیزم‌های امنیتی که هر هاب از آن برخوردار می‌باشد دقت کنید. این کار در حفظ امنیت سیستم مداربسته شما اهمیت زیادی دارد. در نهایت اینکه بهتر است در هنگام خرید هاب سوئیچ پروتکل‌های مورد پشتیبانی آن را نیز بررسی کنید و ببینید که از چه نوع پروتکل‌های شبکه ای پشتیبانی می‌کند.

7.قیمت هاب سوئیچ

قیمت هاب سوئیچ بر اساس تعداد پورت‌های آن تعیین می‌شود. ضمن اینکه برند دستگاه و نوع آن از نظر فعال، غیرفعال و هوشمند بودن می‌توانند بر روی قیمت آن تاثیر بگذارند. برای اطلاع از قیمت انواع هاب‌ها می‌توانید با ما تماس بگیرید.


 

مقالات مرتبط

Avatar

تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن

ادامه مطلب

Avatar

سوئیچ شبکه چیست؟

ادامه مطلب

Avatar

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با استفاده از روتر میکروتیک

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها