حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

علت پرش تصویر دوربین مداربسته

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

علت پرش تصویر دوربین مداربسته

فهرست مطالب

یکی از مشکلاتی که ممکن است برخی از مجریان سیستم های دوربین مدار بسته در نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته با آن مواجه گردند، پرش تصویر دوربین مداربسته است.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته می تواند موارد مختلف باشد. به صورت کلی پرش تصویر دوربین مداربسته به دو صورت ممکن است مشاهده شود:

حالت اول: پرش همه تصاویر دوربین مداربسته روی مانیتور

حالت دوم: پرش تصویر برخی از تصاویر دوربین های مداربسته یا پرش تصویر در برخی از کانال های دوربین مدار بسته؛

منشا و علت این دو کاملا متفاوت است و لازم است که به صورت مجزا و به تفکیک مورد بررسی قرار گیرند.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته در شب

پرش همه تصاویر دوربین مداربسته

علت پرش تصویر در دوربین مدار بسته

 پرش تصویر برخی از دوربین های مداربسته

 

در این مسیر لازم است اطلاعات ابتدایی در مورد ماهیت سیگنال جابجا شده در سیستم دوربین مدار بسته داشته باشیم، هر چند که این بحث در یک مقاله با عنوان “تفاوت دوربین های مداربسته توربو اچ دی و تحت شبکه هایک ویژن” به صورت مجزا به طور کامل شرح داده شده است.

به صورت کلی دوربین های مدار بسته به دو دسته دوربین های مدار بسته تحت شبکه و توربو اچ دی تقسیم می گردند. این تقسیم‌بندی بر اساس تکنولوژی تولید سیگنال تصویر در دوربین مداربسته است. در دوربین های تحت شبکه سیگنال تولیدی دیجیتال و در دوربین های توربو اچ دی سیگنال تولیدی سیگنالی آنالوگ با فرکانس بالا است. در واقع دوربین های توربو اچ دی سیستم بهبود یافته دوربین های آنالوگ هستند.

در دوربین های تحت شبکه سیگنال ارسالی دیجیتال بوده و در واقع در محل دوربین تصویر تولید شده توسط دوربین به دیجیتال تبدیل و سیگنال دیجیتال تولید شده توسط بستر شبکه که همانند بستر شبکه داده که از سوئیچ ها و ارتباط توسط کابل شبکه و فیبر نوری و … تشکیل شده به محل دستگاه رکوردر منتقل می گردد.

در دوربین های توربو اچ دی سیگنال تولیدی سیگنالی آنالوگ است که بر بستر کابل کواکسیال به طرف دستگاه رکوردر منتقل می گردد. این سیگنال دارای فرکانس بالا است و در نهایت تصویر  تولید شده توسط آن در دستگاه DVR تصویری با کیفیت بالا است.

انواع پرش تصویر دوربین مدار بسته

علت پرش تصویر در دوربین مداربسته می تواند متفاوت باشد و به صورت های مختلف نیز دیده شود:

پرش همه تصاویر با هم در دوربین مداربسته

گاهی در بخش مانیتورینگ یک سیستم دوربین مداربسته مشاهده می‌شود همه تصاویر پخش شده به روی مانیتور قطع شده و بعد از چند ثانیه مجددا وصل می‌شود. این نوع پرش تصویر در دوربین مداربسته تقریبا هیچ گونه ارتباطی با خود دوربین های مداربسته ندارد و علت آن را باید در خود مانیتور، کابل ارتباطی مانیتور و دستگاه رکوردر و تنظیمات خروجی تصویر در دستگاه رکوردر DVR و یا NVR جستجو کرد.

البته به ندرت در مواردی مشاهده گردیده علت این امر نویزی بوده که از طرف یکی از دوربین ها یا کابل آن به سیستم وارد می شده است. به عبارتی پرش تصویر در دوربین مداربسته آن هم به صورت پرش همه تصاویر با هم به دو علت نویز و مشکل فنی مانیتور پخش کننده تصاویر و کابل ارتباطی آن با دستگاه رکوردر می تواند باشد.

البته مشکل کابل ارتباطی مانند بی کیفیت بودن کابل، طول زیاد کابل و مشکل در کانکتورهای کابل نیز می تواند باشد که باید بررسی گردد.

مشکل در خود مانیتور مانند ضعیف بودن سخت افزار مانیتور، کوچک بودن فضای بافر مانیتور که می تواند منجر به پرش تصویر در دوربین مداربسته گردد. به عنوان مثال این ضعف بیشتر در مانیتور و تلوزیون های LG که تصاویر را با استفاده از کابل HDMI پخش می کنند مشاهده شده است. گاهی با کاهش کیفیت تصویر خروجی دستگاه DVR و یا NVR این مشکل تا حدی بهبود پیدا می‌کند.

برخی از مواقع علت پرش تصویر دوربین مداربسته که همه با هم قطع و مجددا وصل می گردند، همخوانی نداشتن تصویر خروجی دستگاه DVR و یا NVR با فرمت و کیفیت مانیتور است که این مسئله با تنظیم درست کیفیت خروجی در دستگاه رکوردر حل خواهد شد.

پرش یک یا برخی از کانال ها در دوربین مداربسته

هنگامی که برخی  از کانال های دوربین مدار بسته با پرش تصویر مواجه می شوند دیگر علت نمی تواند موارد ذکر شده در بالا باشد. در این صورت به دنبال علت در سمت دوربین مداربسته و دستگاه رکوردر باید باشیم. در اینجا برای اینکه بتوان دقیقا مشکل را شناسایی کرد باید ابتدا متوجه شد منظور از پرش تصویر در دوربین مدار بسته چیست.

گاهی وجود نویز در تصاویر را نیز پرش تصویر می پندارند که این درست نیست. نویز در تصاویر از عوامل گوناگون دیگری می تواند نشات بگیرد که در مقاله ای دیگر به صورت مفصل به آن پرداخته خواهد شد. اما منظور از پرش تصویر در این مقاله قطع شدن ناگهانی تصویر و وصل مجدد آن است. قطع ناگهانی و وصل مجدد تصویر در دوربین های تحت شبکه و توربو اچ دی اندکی متفاوت است که ابتدا به دوربین های توربو اچ دی می پردازیم.

پرش تصویر در دوربین مداربسته توربو اچ دی

در سیستم های دوربین مداربسته توربو اچ دی پرش تصویر دوربین مدار بسته به دو دلیل سخت افزاری و دلایل نرم افزاری می تواند رخ دهد. دلیل سخت افزاری مانند قطع شدن منبع تغذیه یا قطع شدن کابل تصویر ارتباطی دوربین با دستگاه رکوردر و دلایل نرم افزاری مانند مشکل در همخوانی کدینگ ها یا موارد دیگر بین دوربین و دستگاه رکوردر یا وجود اشکال در نرم افزار است. البته مشکل نرم افزاری به ندرت ممکن است وجود داشته باشد.

دوربین های معتبر یا برند ،مانند برند هایک ویژن هنگام روشن شدن و به عبارتی در زمان بوت شدن اطلاعاتی از استاندارد و موارد مرتبط با کارکرد دوربین در حد چند سطر را به روی صفحه نمایشگر به مانیتور کننده تصاویر نشان می دهند.

با توجه به این مسئله اگر بعد از قطع و وصل شدن تصویر یا به عبارتی هنگام وقوع پرش تصویر در دوربین مداربسته این عبارات به روی صفحه نمایش داده شدند، علت از قطع و وصل شدن منبع تغذیه دوربین است که باعث خاموش و راه اندازی مجدد دوربین شده است. این موارد اغلب در زمان تاریکی و هنگامی که LED های دید در شب دوربین روشن می شوند دیده می شود.

به عبارتی اگر در هنگام طراحی و راه اندازی اولیه به این مسئله درست توجه نشده باشد منجر به این اشکال خواهد شد و لازم است تغذیه 12 ولت ورودی دوربین مورد بررسی قرار گیرد. اغلب این مسئله به علت دوری بیش از حد منبع تغذیه از دوربین است که به علت افت ولتاژ مسیر و به دلیل اینکه در هنگام تاریکی نیاز به جریان بیشتری برای کارکرد دوربین وجود دارد، افت ولتاژ مسیر افزایش پیدا کرده و منجر به کاهش ولتاژ در ترمینال دوربین و نهایتا خاموش شدن دوربین می شود.

با خاموش شدن دوربین و کاهش جریان ورودی دوربین دوباره ولتاژ به سطح قبلی خود بر می گردد که با این شرایط دوربین دوباره روشن خواهد شد و به علت تاریکی و روشن شدن پروژکتور دید در شب دوربین، دوربین دوباره خاموش خواهد شد. این خاموش روشن شدن دوربین و یا پرش تصویر در دوربین مدار بسته تا زمان روشن شدن محیط دوربین و تا هنگامی که نیاز به روشن شدن پروژکتور دید در شب دوربین نباشد ادامه خواهد داشت.

پرش تصویر دوربین مداربسته در شب

علت دیگری که می تواد منجر به پرش تصویر در دوربین مداربسته گردد وجود اشکال در کابل ارتباطی و یا کانکتور های کابل (BNC) می تواند باشد. در این صورت با قطع و وصل شدن تصویر دیگر خبری از نوشته هایی روی صفحه که نشان دهنده راه اندازی مجدد تصویر باشد نیست و مشخص است که دوربین روشن است. در این صورت باید کانکتور ها و BNC ها را بررسی و یا تعویض نمود و در صورت ادامه داشتن مشکل باید کابل مورد بررسی قرار گرفته و یا در صورت نیاز تعویض گردد. به عنوان مثال وقتی دوربین مدار بسته در مکان هایی مثل کابین آسانسورها نصب می گردد به علت حرکت مداوم کابل ها در چاله آسانسور ممکن است کابل ارتباطی ( کابل کواکسیال) خراب شود و در این صورت کابل باید تعویض گردد.

گاهی هم وجود اشکال در نرم افزارهای سیستم می تواند منجر به پرش تصویر در دوربین مدار بسته شود که در این صورت با ارتقا نسخه نرم افزاری می توان مشکل را برطرف نمود.

پرش تصویر در دوربین مدار بسته تحت شبکه

عوامل مربوط به پرش تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه به علت تفاوت ساختاری دوربین های تحت شبکه و دوربین های توربو اچ دی کمی متفاوت است که نیاز دارد در مقاله ای مفصل به آن پرداخته شود.در اینجا شرح کوتاهی از علت های ممکن پرش تصویر در دوربین مدار بسته تحت شبکه شرح داده خواهد شد. در دوربین های تحت شبکه ابتدا منبع تغذیه دوربین به دوربین وصل می شود و دوربین شروع به روشن شدن و راه اندازی می کند، بعد از گذشت زمانی کوتاه دوربین اصطلاحا بوت شده و شروع به برقراری ارتباط با رکوردر خود می کند.

این فرایندها مقداری به زمان نیاز دارد. پرش تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه به دو صورت قطع کامل تصویر و نمایش عبارتی مانند (No Link) به روی صفحه است و یا به صورت ثابت شدن تصویر برای مثلا یک ثانیه در هنگام کار دوربین مدار بسته است.

در صورتی که کاملا دوربین قطع می شود و عبارت (No Link) روی صفحه دیده می شود، مشکل میتواند خاموش شدن دوربین، مشکل در سوئیچ که دوربین به آن متصل است، یا مشکل در آی پی های شبکه مانند تداخل آی پی ها و مشکلات نرم افزاری باشد.

اما اگر پرش تصویر به صورت متوقف و مکث تصویر در بازه های کوتاه و قطع نشدن تصویر باشد مشکل می تواند در پهنای باند شبکه، پهنای باند ورودی رکوردر و مواردی از این دست باشد.

بررسی و عیب یابی این مشکل در سیستم های تحت شبکه کمی مفصل تر است و نیاز به آگاهی از برخی مفاهیم در شبکه داده دارد.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها