حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تنظیمات ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) دوربین هایک ویژن

فهرست مطالب

در این مقاله کاربرد، مزایا و معایب و همچنین نحوه تنظیمات ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) دوربین مدار بسته هایک ویژن را مورد بررسی قرار می‌د­هیم.

ضبط حساس به حرکت چه مزیتی داد؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از سیستم دوربین مدار بسته قطعا نیاز به دسترسی به تصاویر ضبط شده است. هدف از اجرای یک سیستم دوربین مدار بسته در کنار نظارت تصویری داشتن تصاویر ضبط شده از محیط است. تصاویری که در هنگام نیاز بتوان به آنها مراجعه کرده و محیط خود را مورد بازبینی قرار داد.

حال کاربران در برخی موارد با حجم زیادی از داده‌های ذخیره شده و تصویر مواجه هستند که در بین آنها باید بتوانند سوژه مورد نظر خود که گاهی ممکن است بیشتر از چند ثانیه نباشد را پیدا کنند. راهکاری که طراحان و تولید کنندگان سیستم‌های دوربین مدار بسته برای این مسئله ارائه داده‌اند استفاده از قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) در سیستم نظارت تصویری است. با استفاده از این قابلیت علاوه بر این که در فضای ذخیره‌سازی صرفه جویی می‌شود همچنین در زمان باز بینی و پیدا کردن سوژه‌های مورد نیاز نیز سرعت به شکل قابل قبولی افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه به بررسی مشکلاتی که با فعال کردن تنظیمات Motion Detection رفع می‌شوند می‌پردازیم.

مشکل بازبینی تصاویر

بعضی از محیط­ها دارای رفت و آمد کمی هستند، مکان‌هایی مانند راهروها، آسانسور‌ها و … جزو محیط‌هایی هستند که تردد در آنها کم است. در این نوع محیط‌ها برای ما مهم رصد تردد در محیط است. این که افراد در چه بازه زمانی در محیط مورد توجه ما تردد داشته و چه اعمالی را انجام داده‌ند می‌تواند برای اپراتور یک سیستم دوربین مدار بسته مهم باشد.

از طرفی به دلیل کم بودن تردد در یک محیط مثلا دو یا سه بار در طول یک شبانه روز بازبینی تصویر ضبط شده در این موارد سخت و زمان‌بر است. این که بخواهیم ترددها و تحرکات صورت گرفته در یک محیط را در یک بازه طولانی مدت مورد بررسی قرار دهیم لازم است کل تصویر ضبط شده را هر چند بار با دور سریع و تند بازبینی کنیم. در بسیاری از موارد افراد از بازبینی و یافتن سوژه مورد نظر خود منصرف می­شوند.

حجم مورد نیاز ذخیره سازی تصویر

با رشد و بهبود سیستم‌های دوربین مدار بسته و افزایش کیفیت آنها، نیاز به فضای برای ذخیره‌سازی تصویر نیز افزایش پیدا کرده است. تصاویر دوربین مدار بسته را در گذشته به نسبت دوربین‌های امروزی HD دارای کیفیت پایین‌تری بودند و با استفاده از یک هارد با حجم پایین نیز تعداد زیادی روز را می توانستیم ذخیره کنیم.

سیستم‌های جدید نظارت تصویری نیاز به حجم بالایی از هارد برای ذخیره‌سازی تصاویر دارند. گاهی به دلیل بالا بودن کیفیت دوربین‌ها برای داشتن تصویر ذخیره شده در سیستم نظارت تصویری خود در بازه مشخص زمان، هر چه میزان فضای هارد را بالاتر ببریم باز هم پاسخگو نخواهد بود و یا ممکن است نیاز به تجهیزاتی گران قیمت پیدا کنیم که از نظر اقتصادی برای ما مقرون به صرفه نباشد.

از این‌رو با استفاده از قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) در سیستم نظارت تصویری خود، می‌توان هم فضای ذخیره‌سازیمان را مدیریت بهینه کرد و از طرفی هزینه بالای نیاز به ذخیره‌ساز را نیز مدیریت کرد.

قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection)

عملکرد قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection)به این صورت است که در ابتدا سیستم دوربین مدار بسته یک حرکت در محیط را تشخیص می­دهد. این حرکت به عنوان یک رویداد برای بخش ضبط تصاویر ارسال می‌شود. واحد ضبط تصویر با توجه به رویداد دریافت شده تصاویر محیط را در بازه زمانی از پیش تعیین شده مانند مثلا 10 ثانیه قبل از رویداد تا 10 ثانیه بعد از رویداد را ذخیره می‌کند. این که قبل و بعد از رویداد چند ثانیه ضبط شود در تنظیمات قابل تغییر است.

در این جا شاید برای شما سوالی پیش بیاید که یک سیستم دوربین مدار بسته چطور متوجه شده است که در چه زمانی رویداد رخ می‌دهد که بتواند قبل از آن را ذخیره کند؟ جواب به این صورت است که سیستم همواره در حال ذخیره سازی تصویر می باشد، در صورتی که تنظیمات بر ضبط بر اساس یک رویداد مانند تشخیص حرکت باشد در این صورت اگر رویدادی رخ نداده باشد در این صورت تصاویر پاک شده و تصویر جدید روی آن فضا ذخیره می‌گردد و در صورتی که رویدادی رخ داده باشد در این صورت بر اساس تنظیمات و مدت زمان تعیین شده در آنجا تصویر قبل و بعد از رویداد ذخیره می‌شود.

تشخیص حرکت (Motion Detection)

عملکرد تشخیص حرکت در دوربین بنای قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) در سیستم دوربین مدار بسته است. دوربین بر اساس الگوریتم‌های خاص و آنالیز به روی تصویر حرکت را در تصویر تشخیص می‌دهد. عملکرد Motion Detection به صورت آنالیز دیجیتال به روی تصویر است.

در سیستم دوربین مدار بسته، دوربین تصویر محیط را دریافت و برای قسمت دیجیتال کننده تصاویر ارسال می‌کند. دقت کنید واحد دیجیتال سازی تصویر در سیستم توربو اچ دی در دستگاه ضبط کننده مرکزی (DVR) و در سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه در خود دوربین است. به عبارتی قابلیت تشخیص حرکت در دوربین توربو اچ دی مربوط به دستگاه DVR است و در حالی که در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه این قابلیت مربوط به خود دوربین است.

معایب قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection)

این قابلیت بسیار کارآمد علاوه بر مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد دارای معایبی نیز است. برخی اتفاقات کوچکی که به هر دلیلی امکان ایجادشان وجود دارد  مانند جرقه‌زدن، حرکت شی در فاصله‌ی دورتر از دوربین به طوری که از ابعاد حساسیت دوربین کوچک تر باشد. چنین اتفاقات کوچکی ممکن است در تصویر دوربین های مدار بسته‌ حتی در دوربین های مدار بسته‌ای که قابلیت حساس به ضبط آنها فعال است با این که دیده می ‌شوند ولی ثبت نشوند.

تنظیمات Motion Detection در دوربین هایک ویژن

برای اینکه در یک سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن بخواهیم قابلیت ضبط حساس به حرکت (Motion Detection) را فعال نمائیم، در ابتدا باید تنظیمات مربوط به تشخیص حرکت یا (Motion Detection) را انجام دهیم. برای این کار وارد بخش تنظیمات شده و سپس وارد بخش رویداد می‌شویم.

ضبط حساس به حرکت Motion Detection

همانطور که می‌بینیم می‌توان قسمتی از تصویر را که دوربین باید به حرکت در آن قسمت حساس باشد را معین کرد. این به آن منظور است که مثلا اگر درختی در تصویر است که تکان خوردن شاخه‌های آن می‌تواند منجر به تشخیص اشتباه توسط دوربین شود حساسیت را از آن نقطه خاص برداریم.

ضبط حساس به حرکت Motion Detection

همانطور که مشاهده می‌شود هم تیک فعال سازی در قسمت 1 تصویر بالا زده شده است که در این صورت قابلیت تشخیص حرکت دوربین فعال شده است، با زدن تیک قسمت 2 آنالیز های حرکتی دوربین به روی تصویر نیز فعال می‌شود که کارایی آن مثلا هنگام مشاهده تصویر ضبط شده می‌توان مشخص کرد که فقط حرکت‌های یک نقطه را برای ما مشخص کند.

قسمت 4 ابتدا کل صفحه را با کلید Clear  All پاک می‌کنیم سپس با کشیدن موس و نگه داشتن کلیک چپ نقاط مد نظر خود را معین می‌کنیم. قسمت 5 حساسیت را مطابق نیاز تنظیم وسپس Save را انتخاب می‌کنیم.

قدم بعدی تنظیم نحوه ضبط تصاویر است. برای این کار وارد بخش Storage شده و سپس تنظیمات را تکمیل می‌کنیم.

ضبط حساس به حرکت Motion Detection

همان‌طور که در شکل نشان داده شده است، ابتدا وارد بخش Storage و سپس Schedule Setting  می‌شویم. در ادامه ابتدا دوربینی را که می‌خواهیم تنظیمات ضبط آن را اصلاح کنیم، انتخاب می‌کنیم. در صفحه مقابل می‌توانیم تک تک روزهای هفته را برنامه ریزی کنیم. با کلیک چپ به روی هر روز منوی شماره 6 باز می‌شود که می‌توان انتخاب کرد دوربین در حالت پیوسته یا حساس به حرکت باشد.

در این مثال مثلا برای دوشنبه از ساعت 12 شب تا 7 صبح دوربین را در حالت حساس به حرکت، از 7 صبح تا 15 حالت ضبط پیوسته و از ساعت 15 تا 18 نیز در حالت حساس به حرکت تنظیم شده است. می توان ساعات‌های روز را تا هشت بازه زمانی با حالت‌های متفاوت تنظیم کرد. در نهایت می توان این تنظیم را در صورت دلخواه در روزهای دیگر هفته نیز کپی کرد. در نهایت کلید Save  را انتخاب می‌کنیم.

برای تنظیمات بیشتر مانند مدت زمان ضبط قبل و بعد از رویداد وارد بخش Advance  که در شکل زیر مشخص شده است می‌شویم.

ضبط حساس به حرکت Motion Detection

در این صفحه می‌توان مدت زمان ضبط قبل از رویداد Pre record ومدت زمان بعد از رویداد Post record را مشخص نمود.

ضبط حساس به حرکت Motion Detection

شما کاربران گرامی میتوانید برای مشاوره و خرید در رابطه با دوربین مدار بسته و تجهیزات جانبی مربوط به آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها