حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

استفاده از شبکه های داده در سیستم های دوربین مدار بسته هایک ویژن

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

استفاده از شبکه های داده در سیستم های دوربین مدار بسته هایک ویژن

فهرست مطالب

یکی از بزرگترین مزایای دوربین های مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن امکان استفاده در آنها از توپولوژی های قابل گسترش شبکه های داده مانند توپولوژی ستاره گسترده است. در این روش جهت پیاده سازی سیستم دوربین مدار بسته در یک منطقه بزرگ و گسترده، به راحتی می توان آن را به نواحی کوچکتر تقسیم کرد  و از طریق لینک های اصلی ارتباطی که می تواند فیبر نوری، لینک های رادیویی و یا کابل شبکه باشد این نواحی را به هم ارتباط داده و شبکه را پیاده سازی کرد.

با استفاده از روش فوق می توان به یک سیستم دوربین مدار بسته پایدار و قابل گسترش دست پیدا کرد که برای گسترش و ارتقا آن نیاز است تنها از محل دوربین تا نزدیک ترین سوئیچ شبکه کابل کشی شود تا بتوان تصویر دوربین را در مرکز ذخیره سازی تصاویر دریافت کرد. این نکته نیز مهم و قابل ذکر است که در این نوع از سیستم های دوربین مدار بسته کامل و بدون نقص بودن نرم افزارهای دوربین ها و دستگاه رکوردر نقش مهمی در عملکرد صحیح و مناسب سیستم دوربین مدار بسته دارد. کمپانی هایک ویژن با ارائه دستگاه رکوردر تحت شبکه (NVR) و دوربین های تحت شبکه حرفه ای تمام نیاز کاربران مختلف جهت داشتن سیستمی پایدار و قابل اعتماد خصوصا در پروژه های بزرگ و گسترده را برآورده نموده است.

استفاده از شبکه داده در دوربین های مدار بسته تحت شبکه

نحوه ارتباط تجهیزات تحت شبکه با شبکه داده یا بدون سیم و با استفاده از امواج وایرلس و استفاده از اکسس پوینت ها است و یا از طریق کابل و ارتباط با سوئیچ های شبکه است. در شبکه های کابلی، بستر ارتباطی بین تجهیزات تحت شبکه و شبکه داده، کابل های شبکه است که در آن چهار زوج سیم به هم تابیده شده مسی است.

قطر سیم، میزان تابیدگی سیم ها به هم و استفاده از جداکننده در بین زوج سیم ها و همچنین استفاده از شیلد و فویل جهت مهار نویزهای محیط، این کابل های شبکه را در دسته بندی های مختلف قرار می دهد که هر کدام با توجه به موارد ذکر شده در بالا پهنای باند و سرعت انتقال داده خاص خود را ارائه می دهند.  به طور کلی کابل های شبکه در دسته های cat5، cat6، cat7 و اخیرا cat8  تقسیم می شوند.

کابل شبکه

در شبکه های داده معمولا چند سوئیچ که با تجهزات شبکه در ارتباطند با یکدیگر مرتبط شده و شبکه های بزرگتر را تشکیل می دهند. ارتباط بین سوئیچ ها می تواند از طریق کابل شبکه و یا بسترهای متفاوت مانند فیبر نوری جهت انتقال داده در مسافت های طولانی و پهنای باند بالاتر، استفاده از لینک های رادیویی جهت استفاده در مسافت های طولانی و یا در مکان های صعب العبور باشد که خود به کارایی بالا و مزیت این نوع تجهیزات کمک بزرگی کرده است.

بررسی و معرفی شبکه های داده

شبکه داده از تعدادی تجهیزات تحت شبکه که هر یک دارای آدرس سخت افزاری و آدرس آی پی مختص خود در شبکه هستند، تشکیل شده و با یکدیگر از طریق تجهیزاتی مانند سوئیچ ها و تحت پروتکل های استاندارد ارتباط می گیرند. شبکه در اصل محیطی مناسب برای انتقال داده ها است که به صورت سیمی و یا بی سیم عرضه می شوند. گستره شبکه ها بسیار بزرگ است و استفاده از آنها نیز متفاوت است.

در شبکه های داده چگونگی ارتباط تجهیزات از موارد مهم در پیاده سازی آنها است، نحوه ارتباط فیزیکی بین تجهیزات را توپولوژی شبکه ای که هنگام طراحی اولیه و بر اساس موارد فنی انتخاب شده است تعیین می کند. پیاده سازی شبکه های داده، دسته بندی های گوناگونی دارند و بسته به نیاز کاربران به حالت های مختلفی از نظر نوع همبندی و ابعاد شبکه دسته بندی می شوند.

در شبکه های داده، هسته اصلی ارتباط بین تجهیزات تحت شبکه، سوئیچ های شبکه هستند. به عبارتی هر یک از تجهیزات مانند دوربین های تحت شبکه، دستگاه رکوردر تحت شبکه (NVR) یا هر تجهیز دیگر تحت شبکه با استفاده از یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل شده و از طریق آن با تجهیزات دیگر ارتباط داده می شوند. به این نوع توپولوژی که سوئیچ در مرکز آن قرار دارد و تجهیزات مانند ستاره به آن متصل می گردند، توپولوژی ستاره می گوییم. انواع دیگری از شبکه مانند توپولوژی رینگ که دیگر منسوخ شده اند، توپولوژی مش که در ارتباط بین مراکز اصلی داده استفاده می شود نیز وجود دارد. با توجه به گستردگی استفاده از شبکه داده با توپولوژی ستاره و نیز کاربرد آن در شبکه زیرساخت دوربین مدار بسته هایک ویژن، در این مقاله بیشتر شبکه داده با توپولوژی ستاره شرح داده خواهد شد.

استفاده از توپولوژی های شبکه داده در سیستم های دوربین مدار بسته تحت شبکه هایک ویژن

در دوربین های مداربسته تحت شبکه، شبکه های داده اهمیت ویژه ای دارند. اغلب در سیستم های دوربین مدار بسته با توجه به نیاز این سیستم به پهنای باند بالا و نیز ارسال مدام داده که همان تصاویر است از توپولوژی ستاره یا ستاره گسترده استفاده می گردد.

توپولوژی ستاره

در شکل بالا پیاده سازی دوربین تحت شبکه با استفاده از توپولوژی ستاره نشان داده شده است. در مورد این توپولوژی این نکته قابل ذکر است که همانند دوربین های توربو اچ دی از هر دوربین یک کابل تا سوئیچ مرکزی که در شکل نشان داده شده است اجرا خواهد شد که این به معنی مشابه بودن این طرح با دوربین های توربو اچ دی از نظر میزان مصرف کابل و کابل کشی است هر چند که نوع کابل مورد استفاده در این دو سیستم متفاوت است. البته که در بسیاری از موارد ممکن است به دلایل فنی دیگری مانند غلبه بر نویز محیط، یا مثلا مشخص نبودن محل قرار گرفتن دستگاه NVR و … استفاده از دوربین های تحت شبکه مانند طرح بالا توصیه شود.

می توان گفت مزیت کاهش میزان کابل کشی و قابلیت ارتقا بالا در دوربین های تحت شبکه در استفاده از توپولوژی شبکه ستاره گسترده قابل دستیابی است.

استفاده از شبکه داده در سیستم دوربین مدار بسته

شکل بالا نمونه شبکه ستاره گسترش یافته است و همانطور که در شکل دیده می شود امکان ارتقا و گسترش از هر جهت در این شبکه وجود دارد. البته که انتخاب درست تجهیزاتی مانند سوئیچ های شبکه در این مسیر بسیار مهم و حیاتی است. همچنین امکان استفاده از لینک های رادیویی و بستر هایی مانند فیبر نوری در این نوع شبکه به راحتی امکان پذیر است.

با توجه به شکل 2 می توان ادعا نمود در این نوع شبکه با گستردگی که نشان داده شده است، استفاده از دوربین های توربو اچ دی جهت پیاده سازی سیستم دوربین مدار بسته وجود ندارد و تنها راه کار در سیستم های بزرگ و گسترده مشابه، استفاده از دوربین های تحت شبکه است.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها