حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

12

10 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته| هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر از پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

رسم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته یکی از حائز اهمیت‌­ترین قسمت­‌های طراحی پروژه نصب دوربین مدار بسته محسوب می­‌شود. عدم توجه به نقشه اولیه جایگذاری دوربین‌ها و کابل‌کشی قبل از اجرا منجر به آشفتگی در طرح و عدم بهره‌وری حداکثری از تجهیزات و از بین رفتن هزینه‌ها خواهد شد. از همه مهمتر اینکه قطعا در صورت داشتن نقشه اولیه در صورت وجود خطای پس هر چه نسبت به این مسئله حساسیت به خرج بدهید، کم است!

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

جایگذاری دوربین ‌های مدار بسته در نقشه

آنچه عیان است، این است که هدف اصلی مشتریان از نصب دوربین مدار بسته پوشش‌‌دهی تصویری مکانی خاص است. اولین قدم برای پیاده سازی نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته داشتن محل جایگذاری دوربین‌ها است.محل نصب دوربین به هدف ما از تصب دوربین مدار بسته بستگی دارد. برای تصمیم گیری درست در مورد محل نصب مناسب نصب دوربین مدار بسته، کافی است از هدف خود جهت نصب دوربین مدار بسته را به صورت کامل بدانیم.

هدف بسیاری از کاربران از نصب دوربین مدار بسته، کنترل رفت و آمد و تشخیص چهره افرادی است که در مکانی خاص مثل یک فروشگاه حضور پیدا می­‌کنند. در حالی که ممکن است هدف کاربر دیگری مشاهده کلی محیط باشد. در چنین شرایطی اگر جای دوربین مدار بسته به درستی مشخص نشود، نتیجه چندان قابل قبول نخواهد بود.

این در حالی است که برخی دیگر از کاربران هدف‌های خاص‌تری را دنبال می‌کنند. آن‌­ها به فرض مثال درخواست دارند که دوربین قادر به ضبط جزئیاتی مثل نوشته‌­های برگه قرارداد باشد. خُب مسلما در چنین شرایطی نحوه جایگذاری دوربین مدار بسته و حتی مدل آن با مورد پیشین تفاوت دارد. پس قطعا جایگذاری مناسب دوربین یکی از پر اهمیت ترین مراحل انجام کار است. کافی است هدف کاربر را بشناسید تا بتوانید بهترین جایگاه برا نصب دوربین مدار بسته را بیابید!

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

کابل کشی دوربین مدار بسته

پلان دوربین مدار بسته

بعد از مشخص شد محل نصب دوربین‌ها بر اساس نیاز حال لازم است که موقعیت آنها را روی نقشه مشخص کنیم، در این صورت به پلان کلی از محیط مورد نظر نیاز داریم. اگر قصد دارید پروژه نصب دوربین مدار بسته را با موفقیت به پایان برسانید، از اهمیت پلان سیم کشی دوربین مدار بسته غافل نشوید.

همان­طور که در جریان هستید، دوربین­های مدار بسته را غالبا در مکان­هایی تعبیه می­کنند که از دستگاه­‌های ضبط کننده و مانیتورها فاصله دارند. به عنوان مثال شما دوربین مدار بسته را درب منزل ویلایی و یا کارگاه خود خود نصب می‌کنید. سپس دستگاه­‌های ضبط کننده و مانیتور را در اتاق خواب یا دفتر کار قرار می­‌دهید. بدین ترتیب میان این دو فاصله ای قابل توجه ایجاد می‌­شود.

در این بین کابل دوربین وظیفه انتقال تصاویر و داده‌ها را از محل دوربین تا دستگاه رکوردر را به عهده دارد تا کاربر بتواند تصویر دلخواه خود را کنار دستگاه رکوردر مشاهده نماید. این کابل‌های دوربین می‌توانند به صورت روکار یعنی با استفاده از داکت و لوله‌هایی که روی دیوارها و سقف‌ها نصب می‌شوند اجرا شوند. در این صورت مسیر حرکت کابل قابل مشاهده است که ظاهر خیلی خوبی نخواهد داشت. همچنین کابل‌های دوربین می‌تواند به صورت زیر کار و با استفاده از لوله‌های کارگذاری شده در دیوار‌ها عبور داده شوند که در این صورت مسیر کابل‌ها قابل مشاهد نیست و فقط با استفاده از نقشه کابل کشی دوربین می‌توان مسیر عبور کابل‌ها را داشت.

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تاثیر غیر قابل انکاری بر انجام نصب، نگهداری، تعمیرات و توسعه سیستم در آینده دارد.

برای تهیه نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته کافی است به بازدید از محل مورد نظر پرداخته، اهداف و نیاز‌های کاربر را به طور دقیق تعیین نمایید. سپس جای دوربین مدار بسته و زوایای دید آن را مشخص کنید. پس از آن محل قرارگیری دستگاه رکوردر را تعیین نموده و در گام بعدی نسبت به رسم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته اقدام کنید. در نهایت نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته را در اختیار نیروهای مجرب قرار داده و کار کابل کشی را به آن­ها بسپارید!

کابل کشی دوربین مداربسته

کابل کشی دوربین مداربسته

مسیر کابل کشی دوربین مدار بسته

اگر تصور می‌­کنید سیم کشی دوربین مدار بسته کار ساده ای بوده و از هر مسیری قابل انجام است، باید خدمتتان عارض شویم که تصورتان اشتباه است. این کار نیز همچون هر کار دیگری قواعد و قوانین خاصی دارد. کابل کشی در سیستم‌های نظارت تصویری یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مراحل پیاده سازی یک سیستم دوربین مدار بسته است طوری که در صورت عدم توجه به برخی نکات ساده در آن می‌تواند تاثیر بزرگی در خروجی تصویر سیستم نظارت تصویری ما داشته باشد.

اگر قصد سیم کشی دوربین مدار بسته را دارید، با توجه به موانع، مسیری را انتخاب کنید که دارای کمترین فاصله با رک بوده و باعث حفظ زیبایی کار شود. همچنین عبور نکردن کابل از محیط‌های پرنویز محیط را نیز مورد توجه قرار دهید. نکته دیگر قرار نگرفتن کابل در معرض شرایط بد محیطی و جوی است که باید به آن دقت گردد. البته اگر قصد پیاده سازی پروژه در مکان‌‍­هایی از قبیل فروشگاه، مکان­‌های تجاری، ادارات و… را دارید، حفظ زیبایی کار را در اولویت اهدافتان قرار دهید.

نحوه مشخص کردن کابل کشی دوربین در نقشه

امروزه سیم کشی دوربین مدار بسته با استفاده از روش‌­های گوناگونی صورت می­‌پذیرد. برای مثال سیم کشی دوربین مدار بسته آنالوگ با سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه متفاوت است. پس نوع دوربین مدار بسته و شرایط حاکم بر محیط مورد نظر ما نقش حائز اهمیتی در توپولوژی و نحوه کابل کشی دوربین مدار بسته دارد. در نقشه‌های دوربین مدار بسته معمولا کابل کشی دوربین مدار بسته با استفاده از خطوطی روی نقشه مشخص می‌گردد. البته در نقشه‌های بزرگتر این امکان که مسیر کابل‌ها به صورت خطوطی مشخص گردد ممکن است وجود نداشته باشد که در این صورت با استفاده از کدهایی مسیر عبور در نقشه مشخص خواهد شد.

شما عزیزان می‌تواند جهت آشنایی هرچه بیشتر با دوربین‌های تحت شبکه و توربو اچ دی، مقاله ما در این زمینه را تحت عنوان “ انواع دوربین مداربسته هایک ویژن” مطالعه نمایید.

در هنگام طراحی نقشه مسیر سیم کشی دوربین مدار بسته را به گونه ای انتخاب کنید که کابل­‌های به کار گرفته شده از کنار کابل‌های برق، استابلایزرها، UPSها و تجهیزات تولید کننده نویز و هارمونیک عبور نکنند. اگر این مورد را در نظر نگرفتید، انتظار نداشته باشید نتیجه چندان مطلوب باشد! چرا؟

چون نویز‌هایی که این دسته از کابل‌­ها و تجهیزات ایجاد می‌­کنند، زمینه بروز اختلال در انتقال اطلاعات را فراهم ساخته و باعث ایجاد پارازیت می‌­شوند. پس سعی کنید کابل شبکه و کابل کواکسیال را به گونه ای قرار بدهید که میان آن­‌ها با کابل برق، حداقل سی سانتی متر فاصله باشد. شاید بگویید خُب من چنین فضایی در اختیار ندارم و مجبورم این کابل‌­ها را در فاصله کمی نسبت به یکدیگر تعبیه کنم. آیا چاره دیگری برای جلوگیری از نویز و ایجاد اختلال سراغ ندارید؟!

اگر مجبور به سیم کشی دوربین مدار بسته در فاصله کم از تجهیزات نویز ساز هستید، می­توانید کابل‌­های روکش دار FTP را برای کاهش عوارض این مسئله استفاده کنید. حتی می‌­توانید مسیر کابل را از نوع عایق دار انتخاب نموده و بدین ترتیب به مشکلات متعدد و متنوع موجود پایان دهید.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

نقشه کابل کشی دوربین مدار بسته

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته توربو اچ دی

اگر قصد استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ را دارید، لازم است بدانید که این سیستم مدار بسته متشکل از سه جزء شامل دوربین، منبع تغذیه و دستگاه DVR است. سیم کشی دوربین مدار بسته توربو اچ دی به یک روش معمول صورت می‌گیرد به این ترتیب که:

پس از جایگذاری دوربین های مداربسته در مکان مشخص شده با رعایت تمام نکات امنیتی و ایمنی به تعداد دوربین‌ها کابل کواکسیال تا دستگاه DVR  کشیده می‌شود. به منظور اتصال کابل تصویر کواکسیال مدل RG59، RG58  و … هر مدل کابل کواکسیال مناسب این کار به دستگاه DVR و دوربین از کانکتور BNC استفاده می­شود.

برای تامین برق دوربین مداربسته، گاهی یک منبع تغذیه مرکزی در نظر گرفته‌ می‌شود، البته گاهی نیز لازم است در کنار هر دوربین از آداپتور مجزا استفاده شود. به ازای هر دوربین مداربسته توربو اچ دی از محل استقرار منبع تغذیه تا محل قرارگیری دوربین یک کابل برق کشیده می‌شود. لازم به ذکر است که فیش‌­های نری یا مادگی 12 ولت که اصطلاحا به آنها فیش آداپتوری نیز می‌گویند، وظیفه اتصال کابل­های مذکور به دوربین و منبع تغذیه را بر عهده دارند.

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته توربو اچ دی

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

سیستم مدار بسته در این روش متشکل از دوربین مدار بسته تحت شبکه و سوئیچ تحت شبکه دستگاه NVR می‌­باشد. تجهیزات نام برده موجود در این سیستم با استفاده از کابل شبکه به یکدیگر وصل می­گردند. سیم کشی دوربین مدار بسته در این روش معمولا به صورت توپولوژی ستاره و یا توپولوژی ستار گسترده (در محیط‌های بزرگتر) انجام می‌پذیرد. که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

در سیستم‌های کوچکتر معمولا در این روش یک کابل شبکه از هر دوربین تحت شبکه موجود در این سیستم به یک دستگاه NVR دارای پورت‌های شبکه POE است، متصل می‌شود. در سیستم‌های نظارت تصویری بزرگ معمولا دستگاه رکوردر یا NVR را که دارای پورت‌های شبکه POE است انتخاب نمی‌کنند. در این سیستم‌ها باید یک سوئیچ شبکه (که این سوئیچ بهتر است  POE باشد) به این سیستم اضافه کرد تا وظیفه شبکه کردن و روشن کردن دوربین مداربسته را انجام دهد.

در این شبکه‌ها تمام دوربین‌­های مدار بسته به سوئیچ شبکه نزدیک به خود وصل می‌شوند، سوئیچ‌ها نیز به هم متصل می‌شوند یک کابل شبکه جداگانه از یک سوئیچ به دستگاه NVR وصل می‌گردد و تصاویر روی NVR قابل مشاهده است؛ اما اگر تعداد سوئیچی که می‌خوام استفاده نماییم زیاد است معمولا یک سوئیچ با سرعت بالا را به عنوان CORE یا سوئیچ مرکزی درنظر می‌گیریم و سوئیچ های دیگر را با کابل شبکه به آن متصل می‌کنیم.

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته توربو اچ دی

اتصال دوربین تحت شبکه به سوئیچ شبکه

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

اتصال دوربین تحت شبکه به چند سوئیچ شبکه

قیمت سیم کشی دوربین مدار بسته

قیمت کابل کشی دوربین مداربسته متناسب با تعرفه نظام صنفی همان سال می‌باشد. با توجه به قیمت گذاری نظام امور انفورماتیک هزینه کابل کشی متغیر و وابسته به متراژ کابل، نوع کابل، ارتفاع اجرا، شرایط خاص اجرا و … تعیین می‌گردد.

لازم به ذکر است شرایط خاص، به محیط اجرا برمی‌گردد که عواملی مانند محیط خطرناک و آلوده، محیط‌هایی با دماهای خیلی بالا یا پایین شامل آن می‌باشد.

مقالاتی که بهتر است که پس از این مقاله مطالعه نمایید:

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها