حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دیکودر هایک ویژن چیست؟ | معرفی و کاربرد 2021

فهرست مطالب

دستگاه دیکودر چیست؟

در این مقاله به بررسی دیکودر هایک ویژن و کاربرد‌های آن می‌پردازیم. گاهی و در برخی از سیستم‌های نظارت تصویری که تعداد دوربین‌ها زیاد است، نیاز است طراح در طراحی‌های اولیه خود نگاهی به نحوه مانیتور کردن تصاویر و رصد آنها داشته باشد. به عنوان مثال از همان ابتدا ساخت و تجهیز اتاق مانیتورینگ باید تجهیزی برای پایش تصاویر، در نقشه و طرح خود گنجانده باشد.

در سیستم‌های بزرگ دوربین مدار بسته به علت زیاد بودن تعداد تصاویر دوربین‌های مدار بسته، کاربر برای رصد همه تصاویر نیاز به تجهیزی دارد که بتواند این تعداد زیاد تصاویر را در یک صفحه یا چند صفحه نمایش بزرگ و یا تعدادی صفحه نمایش به هم پیوسته که به ترتیبی مطابق نیاز کاربری در کنار هم چیده شده‌اند نمایش دهد.

جایگاه دیکودر در یک سیستم دوربین مداربسته و شبکه

در حقیقت پخش تصاویر در مراکزی که تعداد تصویر خیلی زیاد است، مانند مراکز مانیتورینگ علاوه بر DVRها و NVRها که برای ضبط تصاویر به کار گرفته شده‌اند، نیاز به یک تجهیزی برای تکمیل عملکرد و دسترسی آسان و کنترل شده به تصاویر روی صفحه نمایش، وجود دارد.

قطعا دستگاهی نیاز است که توانایی بالایی در آرایش و نمایش تصویر در کنار هم داشته باشد. در سیستم‌های دوربین مداربسته دستگاهی که این سرویس را می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد دیکودر ویدئو نام دارد. دیکودرها دستگاه‌های پیشرفته و خاصی هستند که توسط تنها برخی از تولید کنندگان نظارت تصویری پیشرو، تولید و به بازار ارائه شده است.

معرفی دیکودر هایک ویژن

شرکت هایک ویژن نیز به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه سیستم‌های نظارت تصویری در دنیا در کنار دوربین‌ها و دستگاه‌های رکوردر حرفه‌ای و قدرتمند خود، این تجهیزات دیکد تصاویر در یک سیستم دوربین مدار بسته بزرگ را با نام تجاری دیکودر هایک ویژن و در مدل‌های مختلف تولید و ارائه کرده است.

دیکودر‌های ارائه شده توسط کمپانی‌های معتبر مانند هایک ویژن در مدل‌های مختلف دارای خروجی‌های تصویر متفاوت اند. انتخاب مدل‌های مختلف بنا به نیاز مشتری و شرایطی که نیاز است از سیستم دوربین مدار بسته خروجی گرفته شود، انجام می‌گیرد.

دیکودر‌های هایک ویژن HD که کمی نیز قدیمی شده‌اند با پارت نامبر DS-6408HDI-T شناخته شده‌اند؛ این دیکودر دارای خروجی HD و یا پورت DVI است. مدل‌های به روز و 4K آنها با پارت نامبر DS-6916UDI که دارای خروجی 4K و با پورت HDMI هستند به بازار عرضه شده‌اند.

شما می‌تواند این دو مدل دیکودر هایک ویژن (DS-6401HDI-T و DS-6916UDI) را در تصاویر زیر مشاهده نمایید:

DS-6916UDI و  دیکودر هایک ویژن مدل DS-6408HDI-T

قابلیت های دیکودر هایک ویژن

کمپانی هایک ویژن نیز در راستای تکمیل تجهیزات برای رفاه کاربران خود دیکودر تصویر با قابلیت‌های بالا و جذاب و جالب توجه ارائه کرده است.

به عنوان مثال دستگاه دیکودر هایک ویژن مدل DS-6916UDI توانایی پخش همزمان 8 تصویر 24 مگاپیکسل روی 8 نمایشگر را دارد. اگر نیاز به پخش همزمان تصاویر بیشتر باشد، به این صورت است که دستگاه دیکودر هایک ویژن مدل DS-6916UDI می‌تواند 8 کانال همزمان 24MP و یا 16 کانال همزمان 12MP و یا 32 کانال همزمان 8MP و یا 48 کانال همزمان 5MP و یا 80 کانال همزمان 3MP و یا 128 کانال 2MP را داشته باشد.

در حقیقت با توجه به دوربین‌هایی که نیاز است دیکودر ویدئو آن را برای ما پخش کند باید طراح و پیاده ساز این سیستم ترتیبی اتخاذ کند و دیکودری را انتخاب کند تا سیستم بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

این دستگاه همچنین توانایی پخش دوربین‌های panoVU که به عبارتی دوربین‌هایی با چهار لنز که دارای توانایی ارائه تصویری گسترده از یک محیط هستند را دارد. همچنین توانایی کنترل دوربین‌های اسپید دام تحت شبکه و حتی دوربین اسپید دام توربو اچ دی متصل به دستگاه DVR نیز در این دستگاه وجود دارد. در تصویر زیر چند نمونه دوربین panovu هایک ویژن را مشاهده می‌نمایید:

چند نمونه دوربین panovu هایک ویژن

شما عزیزان می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی panoVU، مقاله ما در این زمینه را با عنوان تکنولوژی pan vu مطالعه نمایید.


فرمت پخش در دیکودر هایک ویژن

دیکودر هایک ویژن از فرمت پخش H264 با استاندارد ویدئویی PAL و NTCS پشتیبانی می‌کند و خروجی‌های تصویر را با استفاده از پورت‌های VGA و HDMI؛ در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌تواند تصویر چند مانیتور کنار هم را پخش کند به طوری که یک تصویر در آنها به صورت یک تصویر واحد و بزرگ پخش می‌شود که هر مانیتور بخشی از آن را پخش می‌کند.

می‌توانید نمونه‌های خروجی تصویر را در تصاویر زیر مشاهده نمایید:

خروجی تصویر دیکودر

و بسیاری قابلیت‌های دیگر که می‌توانید روی این لینک کلیک کنید و از آنها بهره‌مند شوید.

سیستم عامل دیکودر هایک ویژن

دیکودر‌های هایک ویژن برای سیستم نظارت تصویری با کیفیت بالا طراحی شده است. این دستگاه دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بر بستر شبکه داده و با استفاده از پردازنده‌های Netra توانایی پخش تعداد زیادی تصاویر روی ویدئو وال (تشکیل شده از چند مانیتور بزرگ همگن) و یا یک صفحه نمایش بزرگ را دارد. در تصویر زیر پردازنده Netra را مشاهده می‌کنید.

پردازنده Netra

خروجی های تصویر دیکودر هایک ویژن

در واقع در تولید و ارائه این دستگاه‌ها علاوه بر تفاوت در کیفیت خروجی تصویر یکی از تفاوت‌هایی که در مدل‌های مختلف وجود دارد توانایی دستگاه در ارائه تعداد خروجی تصویر است. شما می‌تواند با مطالعه مقاله “پورت های دستگاه رکوردر DVR و NVR هایک ویژن” دستگاه رکوردر DVR و NVR”، تفاوت خروجی‌های تصویر و پورت‌ها در DVR و NVR با دیکودر را متوجه شوید.

دیکودر‌های هایک ویژن در مدل‌های مختلف DS-6900UDI مثلا با 1 یا 4 یا 8 و یا 16 خروجی HDMI ساخته شده و به بازار عرضه شده‌اند.

خروجی تصویر در این دستگاه‌ها اغلب از طریق رابط VGA و یا HDMI به صفحه نمایشگر متصل می‌شوند که در مدل‌های جدید دیکودر هایک ویژن، مانند دیکودر مدل DS-6900UDI برای داشتن حداکثر کیفیت از HDMI استفاده می‌شود.

دیکودر‌های به روز و جدید هایک ویژن توانایی پشتیبانی از اغلب فرمت‌های به روز تصویر مانند H.265، H.264+، Hik264، H.264 و MPEG4 را دارند و به راحتی این تصاویر را به روی نمایشگر بزرگ یا ویدئو وال‌ها نمایش می‌دهند.

در تصویر زیر نمای جلوی دیکودر هایک ویژن DS-6916UDI نشان داده شده است:

نمای جلوی دیکودر هایک ویژن DS-6916UDI

که در آن

  1. نشانگر سیگنال VGA ورودی
  2. نشانگر سیگنال DVI ورودی
  3. نشانگر وصل بودن برق
  4. پورت شبکه 10/100/1000 Mbps اینترفیس 2
  5. پورت فیبر نوری 10/100/1000 Mbps اینترفیس 2
  6. پورت کنسول دستگاه برای عیب یابی
  7. پورت شبکه 10/100/1000 Mbps اینترفیس 1
  8. پورت فیبر نوری 10/100/1000 Mbps اینترفیس 1
  9. پورت سریال برای ارتباط با دستگاه‌هایی که از پروتکل RS232 پشتیبانی می‌کنند.

در تصویر زیر نمای پشت دستگاه دیکودر هایک ویژن DS-6916UDI نشان داده شده است:

نمای پشت دستگاه دیکودر هایک ویژن DS-6916UDI

در تصویر بالا ورودی و خروجی ها به این صورت می‌باشند:

  1. خروجی صدا – کانکتور BNC
  2. خروجی تصویر – کانکتور BNC
  3. پورت های خروجی HDMI
  4. ورودی تصویر دیکد شده VGA
  5. ورودی تصویر دیکد شده DVI
  6. خروجی/ورودی صدا – کانکتور جک 5/3 میلیمتری
  7. کانکتور جهت ارتباط با تجهیزات RS485
  8. ورودی آلارم و خروجی آلارم
  9. ورودی برق دستگاه
  10. ارت

نکات مهم در راه اندازی اولیه دیکودر هایک ویژن

نکته مهم و قابل توجه در مورد استفاده از دیکودر هایک ویژن و دستگاه‌های در این سطح این است که، این دستگاه‌ها در طول عملکرد خود و بنا به نیاز و عملکردشان، امواجی با فرکانس‌هایی تولید می‌کنند که این امواج در اثر تابیده شدن در محیط اطراف خصوصا مناطق مسکونی می‌تواند برای انسان مضر باشد و لذا در استفاده و بهره برداری از این دستگاه ملزم به استفاده از استانداردهای بهره برداری مانند تجهیزاتی برای مهار امواج الکترومغناطیسی است.

تامین برق دیکودر نیز به دلیل حساسیت آن باید مطابق با استاندارد باشد و عدم رعایت استاندارد تامین برق مطابق با سیستم استاندارد تامین برق، می‌تواند منجر به خسارت جبران ناپذیر به دستگاه گردد. توصیه می‌گردد در صورت امکان در راه اندازی دستگاه از برق ups استفاده شود. در این دستگاه هم مطابق با تمام دستگاه‌های سروری و بر خلاف DVR و NVR (که البته بهتر است در این دستگاه‌ها هم رعایت شود) باید حتما دستگاه از طریق نرم افزار خاموش شود. در این بخش از مقاله سعی شد تا نکات مهم قبل و در حین راه اندازی دیکودر ارائه شود و در ادامه و در مقاله‌های بعدی نحوه تنظیمات اولیه دیکودر هایک ویژن ارائه خواهد شد.

در این مقاله تلاش بر این بود که در مورد سخت افزار، پورت‌ها و کاربرد دیکودر هایک ویژن اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار گیرد تا کاربران گرامی اطلاعاتی کامل در مورد این تجهیز کسب نمایند. برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران ما از طریق راه‌های ارتباطی تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها