حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین مداربسته برای کارخانه ها

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین مدار بسته برای کارخانه| 9 قابلیت برجسته برند هایک ویژن

فهرست مطالب

بسیاری از اوقات در یک مجموعه غالبا بزرگ برای دستیابی به امنیت و بررسی عملکرد نیروها ایده پیاده سازی یک سیستم نظارت تصویری به ذهن می رسد. اولین چیزی که از پیاده‌سازی یک سیستم  دوربین مداربسته در پی آن هستیم پایش تصویری محیط است. اما با رشد فن‌آوری و اضافه شدن تجهیزات با هوش مصنوعی توسط شرکت‌های پیشرویی مانند کمپانی هایک ویژن به سیستم های نظارت تصویری خود، قابلیت‌های دوربین مدار بسته برای کارخانه نیز افزایش پیدا کرده است.

قابلیت‌هایی که یک سیستم نظارت تصویری را صرفا برای پایش تصویر محیط محدود نمی کند. دوربین مدار بسته برای کارخانه که دارای چنین قابلیت ‌ایی می‌باشد بسیار محبوب است. قابلیت‌هایی مانند آنالیز تجمع افراد، شمارش افراد، تشخیص چهره، تشخیص نفوذ، تشخیص عبور از خط و … از این دسته قابلیت‌ها می باشند. بنابراین سیستم‌های نظارت تصویری منجر به ابزار کاربردی تبدیل شدند که استفاده از آن می تواند عملکرد سیستم را نظارت و موجب بهبود فضای کاری و افزایش راندمان شود.

همچنین در کنار ارتقا و پیشرفت سیستم های نظارت تصویری مانند افزایش کیفیت، عمق تصویر، پردازش های خاص روی تصویر و …، نرم افزارهایی توسط شرکت هایی آماده سازی و ارائه شده اند که تصاویر دوربین های مدار بسته را دریافت و روی آنها آنالیز انجام داده و خروجی های مطلوب مورد نظر ما را ارائه می دهند. خروجی هایی مانند عملکرد صحیح پرسنل از نظر ایمنی، عملکرد صحیح خط تولید از نظر عملکرد تجهیزات کنترلی و بسیاری موارد دیگر که بسته به نیاز هر مجموعه صنعتی می تواند متغیر باشد.

در این مقاله هدف ما بررسی برخی قابلیت های خود دوربین های مدار بسته هایک ویژن است و نرم افزارهایی که ممکن است آماده سازی شده و پردازش هایی به روی تصاویر انجام دهند وارد نمی شویم. همچنین در این مقاله اشاره کلی به انواع قابلیت ها می گردد که در مقاله های مجزا به آنها پرداخته خواهد شد.

قابلیت تشخیص نفوذ در Fence (محوطه مجازی)

این قابلیت در کارخانه ها بسیار پرکاربرد است و دوربین مدار بسته برای کارخانه باید دارای چنین ویژگی باشد. با فعال کردن این قابلیت در دوربین‌های خصوصا محوطه‌ای و دوربین‌هایی که دیوارهای اطراف مجموعه را رصد می کنند در صورتی که از طریق نرم افزار ivms تصاویر را مشاهده کنیم یک کادر اطراف هر شی در حال حرکت کشیده می‌شود که این مسئله می تواند کمک بزرگی به مسئولین حراست در کشف وقایع قبل از بروز اتفاق نماید. برای مطالعه کامل این قابلیت به مقاله “تشخیص عبور از خط در دوربین مدار بسته هایک ویژن” ما را مطالعه نمایید.

گاهی اوقات در یک محیط باز این که افراد در مسیر خود مشغول به تردد باشند برای ما مهم نیست بلکه این مهم است که افراد یا شی‌ای خاص از مسیر خود منحرف نشوند و وارد محدوده‎‌ای که ما مشغول حراست از آن هستیم نشوند. برای این کار اطراف محدوده مورد نظر خود یک کادر مجازی کشیده و  مشخص می‌کنیم اگر کسی وارد محدوده مشخص شده شود سیستم به ما آلارم دهد و ما را متوجه این موضوع کند.

تشخیص انسان

وقتی ما دوربین مداربسته‌ای را در یک محیط به منظور حفظ امنیت آن نصب می کنیم، برای اینکه بتوانیم سیستم نظارت تصویری خود را طوری برنامه ریزی کنیم که در صورت وقوع رخداد مهمی مانند نزدیک شدن فردی به ناحیه مورد نظرمان به ما آلارم دهد گاهی ممکن است در صورت عبور پرندگان و حیوانات سیستم دچار خطا شود.

مثلا اگر تشخیص عبور از خط مجازی را فعال کنیم در این صورت هر شی که از خط عبور کند به دنبال آن آلارمی مبنی بر عبور از محدوده‌ی مشخص توسط دستگاه اعلام خواهد شد. حال این شی ممکن است یک پرنده، یک انسان یا هر چیز دیگری باشد. در بسیاری موارد برای ما بهتر است در صورتی که انسانی شناسایی شد آلارمی برای ما پخش شود نه همه موارد. برای رفع این مشکل برخی مدل از دوربین‌های مدار بسته هایک ویژن به ویژه دوربین مدار بسته برای کارخانه با استفاده از هوش مصنوعی خود این قابلیت را دارند که در یک فضا انسان را تشخیص داده و در صورتی که انسانی را شناسایی کنند برای ما آلارم ارسال می کنند

تشخیص خوردو

مانند حالت قبل در صورتی که نیاز ما این است که مثلا اگر خودرویی به محدوده مورد نظر ما نزدیک شد سیستم نظارت تصویری آلارم بدهد خیلی بهتر است که دوربین توانایی تشخیص یک خودرو از اشیاء دیگر را داشته باشد تا آلارم های ما هوشمند تر و دارای خطای کمتری باشند.

نقشه گرمایی و یا Heat map در دوربین مدار بسته برای کارخانه

این ویژگی برخی موارد برای بهره برداران از سیستم دوربین مدار بسته مثلا در یک نمایشگاه می تواند مهم باشد. این قابلیت کمک میکند که متوجه شویم افراد در یک بازه زمانی در یک محیط بیشتر  کجا تجمع داشته اند. این خروجی سیستم نظارت تصویری می تواند مدیران یک مجموعه را در تصمیم گیری های مختلف کمک کنند. نقشه خروجی این مدل از دوربین ها یک تصویر از محیط است که در نقاطی که دارای تجمع بیشتر افراد بوده‌اند رنگ قرمز تر از بقیه نقاط است و هر چه تراکم افراد در نقطه‌ای کمتر بوده باشد به رنگ آبی نزدیک می‌شود. در نقاطی که تردد نداشته باشد آبی و تردد کم زرد خواهد بود.

دوربین مدار بسته برای کارخانه با داشتن این ویژگی بسیار پر کاربرد میتواند تردد و تجمع پرسنل را در قسمت‌های مختلف کارخانه و خط تولید، به ویژه کنار دستگاه ها را بررسی کرده و از این طریق میزان نیاز مراجعه پرسنل به هر دستگاه  تعیین گردد. با استفاده از داده‌ها می‌توان آنالیزی از عملکرد تجهیزات و نیاز به سرویس آنها را بدست آورد.

شمارش افراد

دوربین‌های با قابلیت شمارش افراد مانند دوربین مدار بسته برای کارخانه می توانند تعداد افراد وارد شده به مجموعه و تعداد افراد خارج شده از مجموعه را در هر لحظه در اختیار ما قرار دهند. این که در طی یک بازه زمانی معین چه تعداد افراد وارد و چه تعداد افراد خارج شده اند می تواند برای برخی تصمیم‍‌گیری ها در یک مجموعه مهم باشند.

شمارش خودرو

دوربین‌هایی باقابلیت شمارش خودرو وجود دارند که تعداد خودروهای عبوری از یک نقطه را شمارش و در اختیار ما قرار می دهند. مثلا در ورودی و خروجی پارکینگ یک مجموعه، همواره می توان تعداد خودروهای ورودی و خروجی را در بازه زمانی معین داشت. همچنین در دوربین‌های جاده‌ای می توان تعداد خودرو‌های وارد شده و یا خارج شده از یک شهر را در اخیار داشت. در کارخانه هم بررسی خودرو های ورودی و خروجی بسیار حائز اهمیت است از این رو دوربین مداربسته در کارخانه ها دارای این ویژگی مهم می‌باشد.

تشخیص پلاک دوربین مداربسته در کارخانه ها

دوربین‌هایی با تشخیص پلاک نیز وجود دارند که توانایی قرائت پلاک خودروهای عبوری از جلوی خود را دارند این دوربین ها علاوه بر کاربرد در زمینه کنترل ترافیک شهری و جاده ها می توانند خودروهای ورودی و خروجی کارخانه را ثبت و در اختیار قرار دهند که چه خودرویی در چه زمانی به کارخانه وارد و یا از آن خارج شده است.

تشخیص چهره

دوربین‌های با قابلیت تشخیص چهره توانایی تشخیص چهره افراد و مطابقت آن با پایگاه داده خود را یا سرورهای خود را دارند. این دوربین ها می توانند در یک مجموعه کمک کنند تا تشخیص دهیم هر یک از افراد در مجموعه کجا هستند و در چه زمانی در  چه مکانی از مجموعه بوده‌اند. دوربین مداربسته برای کارخانه ها دارای این ویژگی هستند که میتوانند از بسیاری جهات کارآمد و موثر باشد.

 

در این مقاله سعی شد برخی قابلیت هایی که ممکن است برای یک مجموعه صنعتی مفید باشد را به صورت کاملا خلاصه معرفی کنیم تا کاربران با دانش به وجود آنها بتوانند با راهنمایی کارشناسان ما علاوه بر داشتن سیستم نظارت تصویری از آنالیز تصاویر و پردازش آنها با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق که به دوربین‌های مدار بسته هایک ویژن اضافه شده است بهره مند شوند.

 

 

.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها