حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین پلاک خوان چیست؟

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین پلاک خوان چیست؟

فهرست مطالب

با افزایش روزافزون استفاده از تجهیزات و ماشین آلات نیاز به سیستم های کنترلی که کمک کنند تا امنیت مناسبی در اماکن حکم فرما باشد نیز افزایش پیدا کرده است. از طرفی اماکنی که سعی در استفاده از تکنولوژی پیشرو در سیستم های خود دارند، تمایل زیادی به داشتن سیستمی جهت کنترل اتوماتیک ورود و خروج پارکینگ ها دارند.

در معابر عمومی و شهری کنترل رفت و آمد خودروها خصوصا در محیط های شلوغ یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش امنیت است. بررسی خودروهایی که در حال رفت و آمد هستند و این که هر خودرویی در کدام قسمت از محل تحت بررسی ما در حال تردد است می تواند نقش بزرگی را در تولید امنیت داشته باشد. بسیاری از امور کنترلی در یک محیط مانند یک پارکینگ، یک مجموعه، شهرک یا شهر و غیره نیز می تواند به واسطه خواندن پلاک کار را بسیار حرفه ای تر و با تسلط بالاتری تبدیل کند و وضعیت هر خودرو را در محیط هایی مانند فرودگاه ها و مراکز خرید مدیریت کند.

داشتن کنترل بر روی این بخش به شما کمک می کند تا از ایجاد حوادث جانی و مالی و امنیتی جلوگیری کرده و به راحتی تمام بخش های یک محیط را تحت نظر داشته باشید. دوربین پلاک خوان با داشتن قابلیت بررسی و آرشیو کردن اطلاعات پلاک در کنار ذخیره و فیلم برداری از صفحه می تواند به شما در کنترل سیستم عبور و مرور کمک بسیاری نماید. این ابزارها با داشتن قابلیت های هوش مصنوعی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید داده های خود را به واسطه سیستم فشرده سازی مناسب، به خوبی بررسی و تحلیل کنید و مانع از بروز حوادث مختلف در یک محیط شوید.

 

نصب دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان یا ANPR یکی از ابزارهای رایج و چند منظوره برای کنترل عبور و مرور است. این ابزار که بیشتر در محیط هایی برای کنترل خودروها و وسایل نقلیه به کار می رود به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با وجود قابلیت Automatic Number Plate Recognition پلاک هر نوع وسیله نقلیه را بخوانید.

در کنار خواندن اطلاعات مربوط به دوربین، این نوع سیستم های امنیتی دارای یک رابط نرم افزاری اختصاصی نیز هستنند که می توانند به شما لیست کاملی از پلاک های خوانده شده را بر اساس بازه های زمانی مختلف بدهد.

در برخی از سیستم های پلاک خوان، دوربین یک سنسور جهت انتقال تصویر به یک نرم افزار است که عمل اصلی پردازش تصویر و تشخیص پلاک در نرم افزار انجام می پذیرد. این مدل از دوربین ها معمولا دوربین های آنالوگ که البته دیگر استفاده نمی شوند و یا دوربین های توربو اچ دی با کیفیت بالا هستند. هر چند در برخی از سیستم ها ورودی تصویر از طریق یک دوربین تحت شبکه ساده نیز می تواند باشد.

در مدل های پیشرفته تر دوربین تمام اعمال تصویربرداری، پردازش تصویر و تشخیص پلاک را در خود داشته و نیازی به نرم افزار جانبی برای انجام وظایف خود ندارد. این دوربین ها دوربین های تحت شبکه هستند که اطلاعات پردازشی و جمع آوری شده را تحت شبکه داده و با استفاده از کنسول های ارتباطی یا در یک سیستم کامپیوتری و یا در یک NVR که دارای قابلیت دریافت این اطلاعات باشد ذخیره می سازند، که می تواند در آنها مورد پردازش جهت استفاده های مختلف قرار گیرد.

این ابزار همچنین با داشتن قابلیت های چند منظوره، مانند فیلم برداری از محیط می تواند در شرایط آب و هوایی نامساعد و حتی در نور بسیار کم نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. داده ها و پلاک های خوانده شده در دوربین پلاک خوان به وسیله یک NVR یا نرم افزار اختصاصی بررسی و طبقه بندی می شود.

عملکرد دوربین پلاک خوان

 

قابلیت‌های دوربین پلاک خوان

روش کار این دوربین ها به این صورت است که با توجه به توانایی تشخیص پلاک ابتدا دوربین، تمام پلاک هایی که از جلوی آن عبور می کند را تشخیص داده و آنها را ثبت می کند. اما مطمئنا همواره شرایط نوری برای دوربین جهت تشخیص پلاک یکسان نیست و برخی اوقات دوربین برای این که بتواند پلاک را تشخیص دهد نیاز است قابلیت های دیگری نیز در دوربین وجود داشته باشد.

به عنوان مثال قابلیتی که با استفاده از آن دوربین بتواند در برابر تابش نور شدید تابیده شده از چراغ خودروها پلاک را تشخیص دهد این قابلیت در دوربین HLC نام دارد. یا مثلا در هنگامی که تابش نور خورشید در جهتی است که به لنز دوربین تابیده می شود این قابلیت در دوربین WDR نام دارد. یا در شرایطی که دوربین باید متمرکز یک محیط خاص از تصویر را با کیفیت بالا به ما ارائه دهد در حالی که ما یک شمای کلی از محیط اطراف را نیز نیاز داریم، مثلا برای تشخیص نوع خودرو این قابلیت در دوربین ROI نام دارد.در مواقعی ممکن است در فصول سرد سال محیط را مه فرابگیرد و لازم است دوربین توانایی لازم جهت تصویر برداری مناسب در شرایط مه را داشته باشد به این قابلیت در دوربین مدار بسته defog می گویند.

با توجه به این که دوربین های تشخیص پلاک در محیط های بیرونی نصب می شوند پس قطعا تحت تاثیر برخی نویزهای محیطی الکترومغناطیسی و نوری قرار می گیرند لذا قابلیت دیگر مورد نیاز در این دوربین ها 3D DNR است تا دوربین بتواند در برابر نویزهای محیطی مقاومت کند. اغلب دوربین مدار بسته ای که بخواهد عمل پلاک خوانی را انجام دهد به روی پایه هایی در جاده ها و محیط هایی که تحت تاثیر لرزشهای طبیعی زمین و لرزش های ناشی از وزش باد هستند نصب می شوند، ازاین‌رو دوربین باید دارای قابلیتی باشد که بتواند در شرایطی که دارای لرزش است تصویر مناسبی را ارائه دهد به این قابلیت در دوربین مدار بسته EIS و OIS می گویند.

پردازش داده های جمع آوری شده

زمانی که یک دوربین پلاک خوان در یک محیط نصب می شود، این دوربین اطلاعات مربوط به هر پلاک را بررسی و ذخیره می کند و سپس در داخل نرم افزار موجود در سیستم کنترلی دوربین های مداربسته یا حتی در خود دوربین ذخیره  و آن را با داده های قبلی و اطلاعات اضافه شده بررسی می کند و به این واسطه می تواند وضعیت این پلاک را از نظر رفت و آمد تشخیص دهد. همچنین این دوربین ها به دلیل قابلیت عکس برداری، می توانند نوع ماشین مورد نظر را برای کنترل بهتر ذخیره سازی کنند و شما به آسانی می توانید در صورت تغییر کردن ماشین یا ایجاد شدن مشکل خاص آن را بررسی کنید.

 

دوربین پلاک خوان هایک ویژن

 

قابلیت دوربین پلاک خوان هایک ویژن

دوربین پلاک خوان یکی از انواع دوربین های شرکت هایک ویژن است که با بهره گیری از فناوری های جدید به شما این امکان را می دهد در طول شبانه روز به آسانی هر نوع پلاکی را بررسی کنید و وسایل نقلیه مختلف را از نظر ازدحام و همچنین عبور و مرور کنترل کنید. به واسطه این ابزار می توانید محیط خود را به صورت زنده و کامل بررسی کنید و تردد وسایل نقلیه را زیر نظر بگیرید، با این روش می توانید امنیت مسافران یا مشتریان خود را به صورت کامل تامین کنید و از ایجاد مشکلات غیرقابل جبران جلوگیری کنید.

این دوربین ها در کنار قابلیت پلاک خوانی در شب، می توانند تصاویر محیط را نیز با کیفیت بالا ذخیره سازی کنند و کاربرد چندگانه دارند. همچنین به واسطه این فناوری می توانید میزان عبور یک خودرو را در پایگاه داده خود ذخیره سازی کنید و از آن برای بررسی بیشتر اطلاعات استفاده کنید.

شرکت هایک ویژن در کنار ارائه دوربین های پلاک خوان با کیفیت مناسب دارای نرم افزار کاربردی قدرتمندی به نام ivms است که توانایی انواع پردازش به روی داده های جمع آوری شده توسط دوربین را دارند. شما می‌توانید آموزش نرم افزار ivms 4200 را در هایک ویژن لند بخوانید.

دوربین پلاک خوان هایک ویژن

 

مزایای دوربین پلاک خوان هایک ویژن

در کنار موارد گفته شده، با نصب دوربین پلاک خوان هایک ویژن می توانید پلاک های یک وسیله نقلیه را به راحتی بررسی کنید و داده های آن را به همراه زمان عبور و مرور به صورت زمان واقعی در اختیار سیستم امنیتی خود قرار دهد. هایک ویژن با داشتن سیستم هوشمند در تراشه دوربین های خود، می تواند در صورت مخدوش بودن یا وضوح کم پلاک، آن را به گونه ای مناسب و قابل خواندن تبدیل کند تا بتوانید به آسانی تمام اطلاعات را در نظر بگیرید.

دوربین مداربسته هایک ویژن به دلیل طراحی خاص خود دارای قابلیت های نرم افزاری  وسخت افزاری مناسبی هستند و می توانند در حالت ها و محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر دوربین های تشخیص پلاک این شرکت با داشتن کیفیت بسیار بالا در محیط های جاده ای، پارکینگ ها و بخش های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین DS-2CD4A26FWD-IZS از جمله دوربین های تحت شبکه هایک ویژن با قابلیت پلاک خوانی است.

انواع دوربین پلاک خوان

این دوربین ها به دلیل داشتن دو حالت مختلف اتومات و دستی می توانند تا دو لاین را به صورت هم زمان به خوبی پوشش دهند و با این روش سرعت کار و کنترل شما را چند برابر خواهند کرد. وجود امنیت بالا در سیستم کدگذاری و همچنین استفاده از ویژگی های هوش مصنوعی در این دوربین ها باعث می شود تا شما بتوانید امنیت بهتری را برای محیط خود فراهم کنید. همچنین این دوربین ها به دلیل ساخته شدن برای شرایط آب و هوای مختلف، به نسبت مدل های دیگر بدنه بسیار قوی تری دارند و برخی از مدل های آن نیز در برابر نفوذ آب کاملا مقاوم است.

قابلیت پلاک خوانی در دستگاه رکوردر هایک ویژن

دستگاه های رکوردر هایک ویژن نیز دارای قابلیت تشخیص پلاک و پردازش آن می باشند. این دستگاه ها خروجی هایی را نیز در مورد آنالیز تصاویر در اختیار کاربران قرار می دهند. البته که اگر نیاز به پلاک خوانی حرفه ای باشد به دستگاه های حرفه ای تر هایک ویژن نیاز خواهد بود که دارای توانایی های بالا و منحصر به فردی جهت پاسخ به نیاز کاربران در زمینه تشخیص پلاک و آنالیز به روی آن هستند.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها