حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

فهرست مطالب

امروزه شما با افزایش استفاده از سیستم های دوربین مداربسته استفاده از قابلیت های خاص این سیستم ها نیز مورد توجه قرار گرفته  است. پیشرفت تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های دوربین مداربسته در کنار وظیفه اصلی آنها که تصویر برداری از محیط است، وظایف دیگری مانند تشخیص چهره، شمارش افراد، تشخیص تراکم، تشخیص پلاک و غیره که نیاز به پردازش تصویر را دارد را نیز انجام می‌دهند. برای استفاده از این قابلیت ها لازم است که سیستم دوربین مداربسته ما نیز توانایی انجام آنها را داشته باشد، یعنی به صورت سخت افزاری و نرم افزاری دارای این توانمندی ها باشد.

اولین نیازی که منجر به استفاده ما از سیستم های دوربین مدار بسته شده است نیاز به داشتن تصاویر در یک محیط است، سپس و با پیشرفت سیستم های دوربین مدار بسته رصد برخی وقایع مانند تشخیص چهره، تشخیص عبور و مرور، تشخیص پلاک  و … و یا حتی برعکس مثلا در یک محیط ما دوست نداریم تصویر منطقه ای خاص مانند تصویر یک پنجره و یا هر چیز دیگر رصد شود، به نیازهای مورد انتظار از سیستم های دوربین مدار بسته اضافه شده است. رفع این نیاز ها به اضافه شدن برخی قابلیت ها در سیستم های دوربین مدار بسته منجر شده است.

قابلیت ROI

در این مقاله می خواهیم در مورد قابلیت ROI مخفف عبارت Region of Interest  که معنی دقیق آن تصویر برداری با وضوح بیشتر در ناحیه انتخاب شده است، صحبت کنیم.

در تکنولوژی های جدید پردازش تصویر ،تمام تصویر مربوط به محیط ذخیره نمی شود بلکه یک فریم از محیط ذخیره می گردد و در ادامه تمام تغییراتی که در محیط به وجود می‌آید ذخیره خواهد شد. این ذخیره سازی بر اساس یک بیت از پیش تعریف شده در دوربین که توسط کاربر نیز می‌تواند تغییر کند انجام می‌گیرد. به این نحوه از ذخیره سازی تصاویر محیط، تکنولوژی H264  و H265 می گویند.

وقتی ما به دنبال رصد سوژه ای خاص در یک محیط هستیم، گاهی ممکن است که همه محیط مورد نظر ما از یک درجه اهمیت برای ما برخوردار نباشد. توضیح این مسئله را با یک مثال ادامه می دهیم. مثلا در یک محیط وسیع که سعی در تشخیص چهره افراد را داریم و به علاوه می خواهیم تصویر کلی از محیط را نیز داشته باشیم. خب اگر قابلیتی باشد که به ما کمک کند در قسمت مورد نظر مان تصویر با کیفیت بهتری را داشته باشیم و در مقابل کیفیت برخی نقاط کم اهمیت دیگر کمتر باشد شاید برای ما جذاب باشد. یعنی در مثال بالا قسمتی که محل عبور و مرور افراد و خصوصا محلی که می توان چهره ا است با بالاترین کیفیت ممکن تصویر برداری شود و قسمت های دیگر فقط در حد مشاهده کلی که مثلا این فرد از کدام جهت وارد شده است کافی است. به عبارتی توان پردازشی دوربین بیشتر صرف نقاطی شود که برای ما با اهمیت تر است و بقیه محیط به صورت کلی تصویر برداری شود. به این قابلیت در دوربین های مدار بسته قابلیت ROI می گویند. این قابلیت یک قابلیت نرم افزاری در دوربین است و وقتی که یک قسمت خاص از یک محیط با بالاترین وضوح برای ما نیاز باشد و بقیه محیط به نسبت دارای اهمیت پایین تری باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

در هنگام استفاده از قابلیت ROI در یک سیستم دوربین مداربسته نواحی مشخص می گردد که ما نیاز داریم در این نواحی، تصاویر با وضوح بالاتری به ما ارائه شود و بقیه محیط ممکن است از درجه اهمیت کمتری برخوردار باشد. با مشخص کردن این نواحی در هنگام کدینگ بیشترین نرخ ممکن داده را به ناحیه مشخص شده تخصیص می دهد.

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

قابلیت پوشیدن بخشی از تصویر

گاهی اوقات بسته به شرایط لازم می گردد بخشی از یک محیط تحت تصویر برداری توسط دوربین مدار بسته دیده نشود. مثلا در یک اتاق به علت وجود یک گاوصندوق دوربین نصب شده و ما نمی خواهیم کسی با مشاهده تصویر دوربین بتواند به نحوه باز شدن و رمز گاوصندوق پی ببرد ازاینرو قسمت مربوط به رمز و باز کردن گاوصندوق را می خواهیم از ناحیه تصوdر برداری حذف کنیم. برای این هدف از قابلیت privacy mask در دستگاه های رکوردر استفاده می کنیم.

قابلیت privacy mask یک قابلیت نرم افزاری در سیستم دوربین های مدار بسته است هنگام استفاده از این قابلیت تصویر تصویر همه محیط ماننده حالت عادی تصویر برداری می گردد و فقط در قسمت هایی که از قبل مشخص شده اند پیکسل تصویر سیاه شده و در واقع آن قسمت تصویر برداری نمی گردد. معمولا در بخش privacy mask در سیستم های دوربین مدار بسته می توان چند بخش برای این که ماسک شوند و تصویر آنها گرفته نشود را در یک فریم تصویر مشخص کرد. دقت شود در این قابلیت تغییری در کیفیت تصویر نقاط دیگری که انتخاب نشده اند رخ نخواهد داد و صرفا بخش هایی که مشخص شده اند سیاه می شود.

در ادامه نحوه فعال سازی و استفاده از این قابلیت را در دستگاه رکوردر شرح می دهیم.

در ابتدا پیکره بندی با استفاده از صفحه وب را آموزش می دهیم.

برای این کار، نخست وارد کنسول وب دستگاه رکوردر با وارد کردن آدرس آی پی آن در نوار آدرس می شویم. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز ورود وارد شده ، از سر برگ های موجود configuration را انتخاب می نماییم.

سپس از میان گزینه های سمت چپ گزینه image را انتخاب کرده و وارد سربرگ privacy mask  در صفحه image می شویم. در این صفحه از کشوی باز شونده لیست دوربین ها ،دوربین مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

در این صفحه برای فعال شدن این قابلیت ابتدا تیک Enable Privacy Mask را می زنیم. در این قسمت هدف حذف یک ناحیه ی مشخص است پس برای این کار می توانید با استفاده از گزینه ی drow area ناحیه ای که می خواهید در تصویر دیده نشود را انتخاب کنید و در ادامه تنظیمات را با انتخاب گزینه ی save ذخیره کنید.

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

به یاد داشته باشید مانند شکل، شما می توانید چند ناحیه را انتخاب کنید.

قابلیت ROI و Privacy mask در دوربین هایک ویژن

در تصویر نهایی قسمت های مشخص شده تاریک یا مشکی خواهند شد.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها