حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تست هارد دوربین مداربسته

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

تست هارد دوربین مداربسته

فهرست مطالب

یک سیستم دوربین مداربسته از چند بخش تشکیل شده است. دوربین ها، دستگاه رکوردر، تجهیزات ذخیره کننده داده یا هارد و تجهیزات پسیو جهت ارتباط بین تجهیزاتی مانند کابل ها، سر سوکت ها و فیش ها و … تشکیل شده است.

جهت داشتن سیستم نظارتی با بهترین عملکرد، نیاز است که هر کدام از این بخش های تشکیل دهنده یک سیستم دوربین مداربسته از نظر طراحی، انتخاب مناسب و نحوه پیاده سازی و اتصالات به درستی انجام شده باشند. یکی از بخش های مهم یک سیستم دوربین مدار بسته هارد آن است که داده ها در آن ذخیره سازی و سپس  در صورت نیاز بازیابی می شوند.

این روند تا زمانی که حجم حافظه هارد پر شود ادامه دارد و در ادامه بسته به سناریو ذخیره سازی تعریف شده، اغلب دستگاه شروع به جایگزینی داده ها از انتها می‌کند. جهت این که خروجی یک سیستم نظارت تصویری که همان تصاویر ضبط شده است به شکل مطلوب در دسترس باشند لازم است طراح و یا کاربر، اطلاعاتی در مورد هارد که محل ذخیره این داده ها است داشته باشد و از آسیب های احتمالی که ممکن است عملکرد بهینه سیستم نظارت تصویری ما را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری کرد.

یکی از کمپانی های پیشرو در زمینه تولید تجهیزات نظارت تصویری کمپانی هایک ویژن است. دستگاه های رکوردر تولیدی این تولید کننده قابلیت آنالیزهای مختلف روی هاردهای به کار رفته در آنها را دارند و به کاربران کمک می‌کند تا در بررسی و تست هارد دوربین مداربسته خود در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد آن را شناسایی و برطرف نمایند و از آسیب به تجهیزات و داده ها جلوگیری کند.

هارد دوربین مداربسته

هارد دیسک های HDD که امروزه هاردهای متداول مورد استفاده در سیستم های دوربین مدار بسته هستند در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

این مدل از هاردها از یک دیسک مغناطیسی که با سرعت بالا در حال چرخش است و یک هد که به روی این دیسک حرکت کرده و عملیات نوشتن یا خواندن داده را انجام می دهد تشکیل شده است. برای تست هارد دوربین مداربسته و این که بدانیم هارد در چه وضعیتی است، ابتدا لازم است مقداری در مورد خرابی های هارد دوربین مداربسته و علت های به وجود آمدن این آسیب ها اطلاعاتی داشته باشیم؛ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با هایک ویژن لند همراه باشید.

انواع خرابی هارد دوربین مداربسته 

گاهی لازم است برای اطمینان از عملکرد قابل اطمینان هارد در سیستم دوربین مداربسته آزمایش و یا تست هایی را در مورد پارامترهای تاثیر گذار به روی آن انجام داد و یا آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در ادامه برخی از این پارامتر ها که در هنگام تست از عملکرد هارد ممکن است با آن مواجه شوید شرح خواهیم داد.

1- کثیف بودن هد

در  بررسی و تست هارد دوربین مداربسته یکی از خرابی هایی که ممکن است برای یک هارد رخ دهد؛ این است که هدی که وظیفه ثبت یا خواندن داده از روی دیسک را دارد کثیف شده و توانایی انجام درست عملیات را از دست می دهد. لذا ممکن است از نظر نرم افزاری هارد شناسایی شده باشد و ظرفیت هارد را نیز تشخیص داده باشد اما عمل خواندن و نوشتنی روی هارد انجام نمی گیرد. در این صورت در سیستم دوربین مداربسته عملیات ضبط و بازپخش تصاویر انجام نمی شود ولی در قسمت شناسایی هارد دیسک، هارد قابل رویت است.

2- بد سکتور شدن هارد

یکی دیگر از خرابی هایی که ممکن است هنگام تست هارد دوربین مداربسته با آن مواجه شویم این است که هارد از طرف سیستم هارد شناسایی شده و ظرفیت آن نیز تشخیص داده شده است اما امکان دسترسی به همه هارد برای ثبت و یا خواندن داده وجود ندارد و قسمتی از هارد قابل دسترس نیست، که به این حالت بد سکتور شدن(Bad Sector) هارد نیز می گویند که ممکن است در اثر خرابی یا کثیف شدن قسمتی از دیسک مغناطیسی به وجود آمده باشد.

3- ضربه دیدن هارد

یکی دیگر از خرابی های هارد هنگام بررسی و تست هارد دوربین مداربسته این است که کلا هارد از طرف سیستم ما شناسایی نشده و در این حالت هارد ممکن است در اثر ضربه یا شوک هنگام کار، باعث برخورد هد با دیسک مناطیسی شده و به کلی خراب شده باشد و دیگر قابل استفاده نباشد. شوک به هارد می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. البته گاهی علت عدم شناسایی هارد توسط دستگاه رکوردر می‌تواند خرابی کابل ارتباطی هارد با دستگاه و یا خرابی کابل برق تغذیه هارد نیز باشد.

4- روشن و خاموش کردن مکرر دستگاه

علاوه بر شوک عوامل مختلفی می تواند باعث بروز خرابی در هارد یک سیستم دوربین مداربسته شود. یکی از عواملی که باعث خرابی در هارد یک سیستم دوربین مداربسته می شود می تواند روشن و خاموش کردن مکرر دستگاه توسط اپراتور باشد.

5- نوسان شدید برق

عامل دیگر که ممکن است هنگام تست هارد دوربین مداربسته با آن برخورد کنیم خرابی هارد به دلیل نوسان شدید در برق ورودی است. یکی دیگر از عوامل که بسیار هم مشاهد می گردد می تواند عدم عملکرد صحیح هارد به دلیل عدم توانایی منبع تغذیه دستگاه برای تامین جریان برق مورد نیاز هارد برای روشن شدن باشد.

6- دمای بالای محیط هارد

یکی دیگر از مواردی که می تواند در هنگام تست هارد دوربین مدار بسته جهت آگاهی از عملکرد مناسب آن مورد توجه قرار گیرد دمای محیطی است که هارد در آن محیط مشغول به کار است. یکی از عواملی که می تواند بر عملکرد مناسب هارد در یک سیستم دوربین مدار بسته تاثیر گذار باشد و باعث خرابی زود هنگام آن شود دما بالای محیط هارد است.

7- صدای ناهنجار هارد

یک مورد دیگر که در هنگام تست هارد دوربین مدار بسته جهت اطمینان از سلامتی هارد باید بررسی گردد صدایی است که از هارد به گوش می رسد ممکن است گاهی صدایی ناهنجار که می تواند ناشی از صدمه دیدن بخش های مکانیکی هارد باشد اخطاری باشد تا قبل از خراب شدن هارد و از دست رفتن داده ها کاری را انجام دهیم.

موارد ذکر شده بخشی از موارد قابل بررسی برای تست هارد در یک سیستم دوربین مداربسته است که با آگاهی از آنها می توانید به صورت دوره ای هارد دوربین مدار بسته خود را چک کرده و مواردی را که ممکن است باعث آسیب به هارد و داده های ذخیره شده در آن شود را شناسایی و برطرف کنید.

قابل ذکر است برخی از مواردی که به آنها اشاره، جهت تشخیص نیاز دارند تا از نظر نرم افزاری هارد دوربین مداربسته تست و بررسی شوند که نیاز است دستگاه رکوردر توانایی انجام چنین بررسی هایی در آن وجود داشته باشد.

از کجا بدانیم هارد دوربین هایک ویژن سالم است؟

یکی از موارد مهمی که در دوربین مداربسته هایک ویژن پیش بینی شده است، بخش هایی در نرم افزار است که کاربران این سیستم ها با استفاده از آنها و انجام چند بررسی و تست از عملکرد بهینه سیستم خود اطمینان حاصل می کنند. این بخش، قسمت آنالیز ذخیره ساز در نرم افزار این دستگاه ها است که می تواند کمک بزرگی به کاربر برای حفظ داده های ذخیره شده در آنها کند.

جهت بررسی شرایط هارد در سیستم رکوردر هایک ویژن خود که می تواند NVR و یا DVR باشد در این آموزش دسترسی از طریق صفحه وب به کنسول دستگاه که اغلب اپراتورهای حرفه ای از آن استفاده می کنند، آموزش داده خواهد شد.

برای این کار ابتدا موارد ابتدایی مانند تنظیم کارت شبکه خود که در مقاله های گذشته به آن اشاره شده است را انجام می دهیم. سپس با وارد کردن آی پی دستگاه وارد صفحه لاگین دستگاه شده و یوزر و پسورد خود را وارد کرده و وارد کنسول تنظیمات در سربرگ configuration می شویم.

تنظیمات هارد دوربین مداربسته

تست هارد دوربین مداربسته هایک ویژن از نظر شرایط کارکرد

برای این منظور پس وارد شدن به صفحه تنظیمات دستگاه در سربرگ configuration وارد بخش storage از میان آیکون های ستون سمت چپ شده و سپس بخش storage management  از زیر مجموعه های آن را انتخاب می کنیم.

در صفحه باز شده بخش SMART Setting را انتخاب و وارد صفحه ای می شویم که تمام اطلاعات مربوط به کارکرد هارد و موارد دیگر در این صفحه قابل مشاهده است. اطلاعات مربوط به این صفحه به علت گسترده بودن در مقاله ای مجزا با عنوان “هارد دوربین مدار بسته“شرح داده خواهد شد.

خرابی هارد دوربین مداربسته

تست هارد دوربین مدار بسته هایک ویژن جهت یافتن بد سکتور 

برای این منظور پس وارد شدن به صفحه تنظیمات دستگاه در سربرگ configuration وارد بخش storage شده و از میان آیکون های ستون سمت چپ، بخش storage management  را از زیر مجموعه های آن را انتخاب می کنیم.

در صفحه باز شده و در میان سربرگ ها HDD Detection  را انتخاب  می کنیم. سپس در صفحه باز شده Bad Sector Detection را انتخاب و برای شروع عملیات تست هارد start detect را انتخاب می کنیم. در صورتی که چند هارد در دستگاه ما نصب شده باشد این کار را برای همه آنها انجام می دهیم. همانطور که در کنار سلولهایی که درصفحه نشان داده شده است که این سلول ها مربوط به هارد دستگاه مورد تست است، رنگ سبز را حالت عادی و بدون اشکال، قرمز را معیوب شده  و زرد فضای بلوکه شده را نشان می دهد.

رفع مشکل هارد دوربین مداربسته

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها