حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

اتاق مانیتورینگ

12

13 دقیقه

اندازه فونت

12

0

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته + معرفی تجهیزات و کاربرد آنها

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه کنید:

اتاق کنترل یا اتاق مانیتورینگ محیطی است متشکل از تعدادی مانیتور و تجهیزاتی که تصاویر دوربین‌های مدار بسته را روی این مانیتور با ترتیبی خاص پخش می‌کنند. ترتیب و نحوه پخش این تصاویر با استفاده از نرم افزارهای خاص نصب شده روی  سیستم کامپیوتری که در اتاق ماتیتورینگ وجود دارد قابل کنترل است.

اتاق مانیتورینگ می‌تواند از یک مانیتور متصل به یک دستگاه DVR با تعدادی محدود دوربین مدار بسته نصب شده در محیط تشکیل شده باشد. همچنین اتاق مانیتورینگ می‌تواند از تعداد زیادی مانیتور متصل به تجهیزات خاص مانند دیکودرها و ویدئو وال‌ها تشکیل شده باشد. در محیطی که دوربین‌های مدار بسته نصب شده است محلی وجود دارد که می‌توان تصویر زنده و ضبط شده دوربین‌های مدار بسته را مشاهده کرد. به این محل اتاق مانیتورینگ می‌گویند.

اتاق-مانیتورینگ

با توجه به توضیحات بالا هدف ما در این مقاله شرح و ارائه مطالب در مورد اتاق مانیتورینگ در محیط‌های با تعداد زیاد دوربین مدار بسته است. موضوع وقتی است که قصد داریم یک محیط گسترده را با تعداد زیادی دوربین مدار بسته تحت پوشش نظارت تصویری قرار دهیم.  تفاوت زیادی بین سیستم نظارت تصویری در یک محیط با تعداد محدود دوربین مدار بسته و یک محیط بزرگ با تعداد زیادی از دوربین مدار بسته وجود دارد.

در یک محیط بزرگ برای جمع آوری تصاویر و ویدئو‌های دوربین‌های مداربسته، در حالت کلی اتاق مانیتورینگ شامل چندین مانیتور بزرگ و کوچک، اپراتورها، سخت افزار‌ها و نرم افزار‌ها است چرا که اتاق مانیتورینگ به عنوان قلب تپنده هر سازمانی به حساب می‌آید و در واقع مهم‌ترین نقش را جهت ارتقا سازمان یا محیط مورد نظر را دارا است. چرا که با توجه به افزایش روزافزون سیستم‌های نظارت تصویری، یک اتاق مانیتورینگ استاندارد، باید شرایطی خاص خود را داشته باشد به همین منظور این صفحه از هایک ویژن لند را به اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل اختصاص دادهایم و ویژگی‌ها و تجهیزات اتاق مانیتورینگ را بررسی کرده‌ایم همچنین وظایف اتاق مانیتورینگ را بطور مختصر تحلیل کرده‌ایم.

۱.اتاق مانیتورینگ چیست؟

در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توان بیان کرد که اتاق مانیتورینگ به محیطی می‌گویند که قادر است کلیه تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته را مدیریت و کنترل کند. در نتیجه اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته برای پایش مستقیم شامل مشاهده و کنترل جزئیات تصاویر بطور دقیق طراحی شده است. به این صورت که کلیه تجهیزات لازم برای پایش تصاویر ارسالی توسط دوربین مداربسته در اتاق مانیتورینگ قرار می‌گیرد. همچنین اصولاً بیشتر برای محیط‌هایی مناسب است که مجهز به تعداد بالایی از دوربین مداربسته هستند مانند سازمان و ادارت بزرگ، بیمارستان ها، فرودگاه‌ها و… . البته در این مکان‌های ذکر شده برای کنترل و نظارت بر تصاویر ارسالی از دوربین‌های مداربسته وجود اتاق مانیتورینگ جزو الزامات به حساب می‌آید.

اتاق-مانیتورینگ

ممکن است در اینجا این سوال برایتان پیش بیاید که اتاق مانیتورینگ شامل چه تجهیزاتی است؟ یا یک اتاق مانیتورینگ استاندارد شامل چه ویژگی‌هایی می‌شود؟ در ادامه به طور کامل به این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

۲.ویژگی‌های اتاق مانیتورینگ استاندارد چیست؟

همانطور که پیش‌تر هم خدمتتان عرض کرده‌ایم معمولاً برای مدیریت بهتر محیط‌های بزرگ و پر تردد که مجهز به دوربین مداربسته هستند اتاق مانیتورینگ بسیار پر اهمیت است. شایان به ذکر است که اگر اتاق مانیتورینگ از تجهیزات استانداردی برخوردار نباشد ادامه‌ی کار و بهره وری را در طول ساعات کاری برای اپراتورها دشوار خواهد کرد. به همین منظور استاندارد‌های لازم برای اتاق مانیتورینگ بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به طور مختصر به بخشی از استاندارد‌های اتاق مانیتورینگ پرداخته‌ایم.

اولین گزینه‌ای که باید به آن اشاره کرد وجود اپراتور در اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل است چرا که برای اینکه بتوان محیط مورد نظر را بطور بیست و چهار ساعته پایش کرد وجود اپراتور ضروری است. تعداد اپراتور اتاق مانیتورینگ بسته به تعداد دوربین مداربسته معین می‌شود. همچنین با توجه به اینکه اپراتور ساعات طولانی را در اتاق مانیتورینگ سپری می‌کند باید از لحاظ رفاهی و آسایش مانند میز و صندلی راحت، دما مطلوب، تهویه مناسب و … تامین باشد. به نحوی که از کیفیت کار اپراتور کاسته نشود.

اتاق مانیتورینگ یا  اتاق کنترل بسته به تعداد دوربین مداربسته باید شامل چند مانیتور مجهز به برق اضطراری نیز باشد. همچنین چیدمان مانیتور‌ها باید به نحوی باشد که همه‌ی اپراتورها بتوانند نقطه نظر و دید واضحی از هر صفحه، در طول انجام فعالیت خود داشته باشند.

ابعاد و اندازه اتاق مانیتورینگ باید به نحوی باشد که بتوان وسایل و تجهیزات را در آن جای داد همچنین فضای اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل باید به طوری باشد که اپراتور‌ها بتوانند به راحتی تردد کنند و به تجهیزات اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل دسترسی داشته باشند.

۳.تجهیزات اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل

تجهیزات اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل شامل دیکودر، کابل HDMI، سوئیچ شبکه، مانیتور صنعتی و نرم افزار ویدئو کال است. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

۳.۱.دیکودر چیست و کاربرد آن در اتاق مانیتورینگ

دیکودرها دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که در اتاق مانیتورینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اتاق‌ مانیتورینگ به دلیل زیاد بودن تعداد دوربین‌های مداربسته برای پایش همه تصاویر به شکل چند صفحه نمایش بزرگ یا در یک صفحه مطابق نیاز کاربران نیاز به دیکودر است. به زبان ساده تر وظیفه دیکودر در اتاق مانیتورینگ کنترل و دسترسی‌ آسان به تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته است.

اتاق-مانیتورینگشما کاربران گرامی می‌توانید برای آشنایی با دیکورد و نحوه‌ی کارکرد آن مقاله ما در این زمینه با عنوان ” دیکودر هایک ویژن چیست؟ ” را با کلیلک بر روی نام آن مطالعه نمایید.

۳.۲.کابل HDMI

کابل HDMI نوعی پورت ارتباطی است که می‌تواند صدا و تصویر را با کیفیت بالا انتقال دهد. در واقع در مورد مهم‌ترین مزیت کابل HDMI می‌توان گفت که قادر است بدون کاهش کیفیت تصاویر را به وضوح انتقال دهد. امروزه در استفاده از ابزار مدرن با تکنولوژی روز، کابل HDMI کاربرد بسیار فراوانی دارد. به عنوان مثال برای انتقال تصاویر از کامپیوتر یا لپتاب به تلویزیون به وفور استفاده می‌شود و بسیار کاربرد دارد. همچنین در سیستم‌های امنیتی مانند اتاق مانیتورینگ برای انتقال تصاویر از دستگاه رکوردر به مانیتور پخش کننده، کابلHDMI استفاده می‌شود.

اتاق-مانیتورینگ

۳.۳.سوئیچ شبکه

یکی از مهمترین تجهیزات برای راه اندازی یک شبکه سوئیچ شبکه است. در واقع سوئیچ شبکه  اطلاعات و داده‌های بسته بندی شده را دریافت می‌کند و از طریق پورت‌ها اطلاعات دریافت شده را به سمت پورت خروجی ارسال می‌کند.

شما کاربران گرامی می‌توانید برای آشنایی با دیکورد و نحوه‌ی کارکرد آن مقاله ما در این زمینه با عنوان ” سوئیچ شبکه  چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

۳.۴.مانیتور اتاق مانیتورینگ

به طور کلی نمایش تصویر توسط مانیتورها صورت می‌گیرد. نمایشگر تصاویر می‌تواند به چند صورت وجود داشته باشد که با توجه به کاربردشان نام‌های مختلفی دارند از جمله مانیتور معمولی، تلوزیون یا TV و مانیتور صنعتی .

گاهی لازم است در برخی موارد مانند اتاق مانیتورینگ، یک مانیتور بزرگ جهت نمایش تصاویر نصب شود. یکی از راهکارهای موجود استفاده از TV است. یک دستگاه TV دارای یک آنتن مرکزی، ورودی HDMI و ورودی دیجیتال(ماهواره مرکزی) و … است. وجود این آپشن‌ها در مانیتور‌های مورد استفاده در اتاق کنترل لازم نیست و حتی نبود آنها بهتر است چرا که خود این امکانات در صورت خرابی موجب آسیب به دستگاه خواهد شد.

در واقع در یک اتاق کنترل به یک مانیتور در اندازه و ابعاد TV نیاز داریم که آپشن‌های آن را نداشته باشد. این مانیتور را مانیتور صنعتی می‌گویند. یک مانیتور صنعتی دارای ورودی HDMI و VGA است و ابعاد آن به بزرگی یک تلوزیون معمولی است. از تفاوت‌های TV با مانیتور صنعتی می‌توان به ظاهر آنها اشاره کرد.

یک دستگاه TV دارای یک صفحه‌ی نمایشگر بزرگ با قاب شکیل و ظاهری زیبا است. اما یک مانیتور صنعتی با توجه به کاربردش زمخت‌تر بوده و از استحکام بیشتری نسبت به یک دستگاه تلوزیون معمولی برخوردار است.

علاوه بر این مانیتور صنعتی ساخته شده‌است تا به صورت مداوم چندین ساعت و حتی چندین ماه روشن بماند به طوری که هیچ گونه آسیبی نبیند در مقابل اگر یک تلوزیون معمولی  به صورت طولانی مدت روشن بماند صفحه‌ی آن آسیب می‌بیند و LEDهای به کار رفته در آن می‌سوزد و از کار می‎‌افتد.

برای درک بهتر از کاربرد مانیتور صنعتی در قالب یک مثال ادامه می‌دهیم:

فرض کنید در یک پروژه بزرگ تعدادی زیادی دوربین در حد 200 یا 300 تا نصب شده است. صبعا یک یا دو مانیتور پاسخ‌‎گوی این سیستم نیست و نمی‌تواند تصاویر را به کاربر نشان دهد.

از طرفی به یک نفر احتیاج است تا این تصاویر را مانیتور کند. به عبارتی این سیستم لازم دارد یک نفر در مرکز آن قرار بگیرد و بتواند این اطلاعات را که بعد از پردازش به صورت تصویر نشان داده می‌شوند را با شکل و ترتیب خاص و مشخصی نشان دهد. به این منظور و کاربرد ویدئو وال به کار می‌آید. ویدئو وال یک دستگاه و سخت افزار است که خروجی HDMI و VGA دارد.

۴.نحوه‌ی ارتباط دستگاه‌های اتاق مانیتورینگ

به طور مثال فرض کنید شما در اتاق مانیتورینگتان یک دیکودر موجود دارید. این دیکودر با توجه به مدل و پارت نامبرش توانایی نشان دادن تعداد زیادی دوربین را دارد. مثلا دیکودر هایک ویژن مدل DS-6916UDI، شانزده ورودی  HDMI و VGA دارد. اگر به دیتاشیت این محصول مراجعه کنید خواهید دید که این دستگاه در حالت main stream شانزده عدد و در حالت sub stream دویست و پنجاه و شش دوربین را ساپورت می‌کند.

طبیعتا برای نمایش تصاویر این 256 دوربین یک یا دو مانیتور پاسخ گو نیست. در این جا است که باید بسته به نیازمان مانیتورهایمان را بچینیم و چیدمان آنها کاملا بستگی به شرایط و ابعاد محیطمان دارد. فرض می‌کنیم با توجه به محیط می‌توانیم مانیتورهایمان را تنها به صورت یک ماتریس 4*4  بچینیم. حالا دیواری داریم با 8 مانیتور که هر کدام از آنها با یک کابل HDMI به پشت دیکودر موجود در اتاق کنترل متصل شده است. تفاوت دیکودر 8 و 16 کانال در اینجا مشخص می‎‌شود. دیکودر 8 کانال توانایی ساپورت تصاویر 8 مانیتور را دارد و دیکودر 16 کانال توانایی ساپورت 16 مانیتور را دارد.

در صورتی که در تجهیزات اتاق کنترلمان دیکودر نداشته باشیم لازم است یک دستگاه ویدئو وال داشته باشیم. دیکودر هایک ویژن بر خلاف دیکودرهای معمولی یک دیکودر به علاوه‌ی یک دستگاه ویدئو وال است. قسمت دیکودر این دستگاه وظیفه پردازش و قسمت ویدئو وال آن وظیفه‌ی نمایش تصاویر را به صورت پیوسته را دارد.

ویدئو وال به تنهایی توانایی پردازش تصویر را ندارد. در واقع ساز و کار استفاده از این دستگاه به این صورت است که یک نرم افزار روی کامپیوتر نصب می‌شود. خروجی HDMI کامپیوتر به دستگاه ویدئو وال متصل می‌شود و تصاویر کامپیوتر توسط آن روی مانیتور‌ها به نمایش درمی‌آید. در نرم افزار نصب شده روی کامپیوتر که به آن نرم افزار ویدئو وال هم می‌گویند قابلیت مدیریت تصاویر وجود دارد و می‌توان کنترل نمود تصاویر در یک مانیتور یا چند مانیتور به نمایش درآیند.

به طور کلی ویدئو وال واسطی بین کامپیوتر و مانیتورها است که وظیفه‌ی انتقال تصاویر را از کامپیوتر به مانیتورها با استفاده از HDMI  را دارد. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که دیکودر هایک ویژن هم ورودی HDMI دارد. یعنی می‌توان یک دستگاه کامپیوتر را به آن متصل نمود و از آن به عنوان کامپیوتر استفاده کرد و یا اینکه آن را مستقیما به NVRها وصل کنیم که در این صورت خود دستگاه با توجه پروتکل‌های مدیریت تصاویری که دارد می‌تواند تصاویر را پخش کرده و نحوه‌ی نمایش آنها را مدیریت کند.

۵.چرا باید تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ استاندارد باشد؟

همانطور که قبلاً هم خدمتتان عرض کرده‌ایم اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل مکان بسیار حساسی است. بنابراین انتخاب تجهیزات استاندارد مورد نیاز برای اتاق مانیتورینگ بسیار حائز اهمیت است. واقعیت این است که هرچه تجهیزات از استاندارد بالاتری برخوردار باشند اتاق مانیتورینگ عملکرد بهتری دارد. در صورتی که اتاق مانیتورینگ از تجهیزات استانداردی برخوردار نباشد روند کار با مشکل روبرو خواهد شد.

۶.طراحی اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

طراحی اتاق مانیتورینگ امری  بسیار مهم است به همین نحو باید به شیوه‌ی استاندارد و اساسی انجام شود به طوری که میزان بهره وری از اتاق مانیتورینگ تا حد زیادی بالا باشد.

یکی از مواردی که در طراحی اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته باید به آن توجه ویژه‌ای کرد ابعاد اتاق مانیتورینگ است. چرا که اتاق مانیتورینگ باید به اندازه‌ای باشد که بتواند تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز را در محیط مورد نظر جای دهد. همچنین در طراحی اصولی اتاق مانیتورینگ باید به گسترش سیستم اتاق مانیتورینگ هم توجه کرد چرا که ممکن است در آینده قصد داشته باشیم سیستم اتاق مانیتورینگ را گسترش دهیم. در این صورت نیاز به سیستم و تجهیزات بیشتری خواهیم داشت.

مورد دیگری که در طراحی اتاق مانیتورینگ باید به آن توجه کرد ابعاد درب‌های ورود و خروج است. توجه به این موضوع به این دلیل است که اندازه درب‌ها باید به نحوی باشد که بتوان تجهیزات و قطعات سایز بزرگ هم وارد کرد. نکته مهم و قابل توجه در این زمینه این است که لازم است مانیتور‌ها در وضعیت و لوکیشن صحیح نصب شده باشند تا اپراتور‌ها مشکل تردد نداشته باشند و بتوانند به راحتی جا به جا شوند همچنین میزان روشنایی محیط هم در نظر گرفته شده باشد.

۷.شرح وظایف اپراتور اتاق مانیتورینگ

وظایف اپراتور اتاق مانیتورینگ تقریبا گسترده و متنوع است و تقریبا بسته به شرایط محیط و تجهیزات محیط مورد نظر اپراتور اتاق مانیتورینگ می‌تواند چندین وظایفه را بر عهده داشته باشد.

اتاق-مانیتورینگ

در ادامه به شرح برخی از این وظایف و الزاماتی که یک اپراتور اتاق مانیتورینگ باید داشته باشد می‌پردازیم:

  1. اپراتور اتاق مانیتورینگ باید قادر باشد در هر شرایطی هر گونه ناهماهنگی مربوط به نظارت را شناسایی و بررسی کند.
  2. اپراتور باید بتواند در تمام مدت دوربین مداربسته را زیر نظر بگیرد تا هرگونه فعالیت غیرعادی را گزارش کند.
  3. اپراتور اتاق مانیتورینگ باید در تمام مدت کار، کاملا هوشیار باشد طوری که بتواند به جزئیات تصاویر و فیلم‌ها مسلط باشد.
  4. در بعضی مواقع اپراتور اتاق مانیتورینگ باید قادر باشد با ماشین یا پیاده در محیط مورد نظر گشت‌زنی کند.

به صورت کلی می‌توان گفت که اپراتور باید قادر باشد که مواردی همچون وضوح فیلم و تصاویر و عملکرد دوربین مداربسته و همچنین سیستم ضبط و نرم افزار و سخت افزار را بررسی‌کند.

۸.سخن آخر

لازم به ذکر است که راه اندازی اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل امری بسیار تخصصی است. چرا که اگر در طراحی اتاق مانیتورینگ سهل انگاری شود موجب تحمیل هزینه‌های هنگفتی می شود. بدین سان بهتر است قبل از راه اندازی اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل با متخصصان مجرب در این زمینه مشورت کنید.

در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه اتاق مانیتورینگ متخصصین ما در هایک ویژن لند مفتخر هستنددر حد توان به آن پاسخگو باشند.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها