حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

عیب یابی دوربین مداربسته

12

10 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش عیب یابی دوربین مداربسته

فهرست مطالب

یک سیستم دوربین مداربسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عملکرد مناسب و درست هر یک از این بخش ها منجر به داشتن تصویری مطلوب و با کارایی مناسب خواهد شد. سیستم دوربین مداربسته از دستگاه رکوردر و قطعه ذخیره ساز یا هارد، بستر انتقال داده مانند کابل ها و سوئیچ ها، دوربین، منابع تغذیه، کانکتورها و برخی تجهیزات جانبی دیگر تشکیل شده است.

عیب یابی دوربین مداربسته

برای عیب یابی یک سیستم دوربین مداربسته ابتدا باید عیب را شناسایی و آن را تحلیل کرد. در واقع در عیب یابی دوربین مداربسته اولین قدم فهم مناسب از خود سیستم و سپس درک عیب پیش آمده و بررسی اجزای مختلف جهت تشخیص دقیق منشا مشکل و رفع آن است.

نکته مهم در عیب یابی دوربین مداربسته دقت به این مسئله است که به صورت کلی عیوب به وجود آمده یا از سمت دستگاه رکوردر و یا در سمت دوربین است. با استفاده از این تقسیم بندی که تا حدی به صورت تجربی است، می توان با تفکیک مشکلات به وجود آمده در این تقسیم بندی به حل مشکل نزدیکتر شد.

به عنوان مثال اگر تصاویر ضبط نمی شوند این مشکل مربوط به دستگاه رکوردر است و باید در آن سمت دنبال برطرف کردن مشکل باشیم ولی به عنوان مثال اگر تصویر قطع و وصل می شود این مشکل به احتمال زیاد از دوربین و یا کانکتورهای سمت دوربین است مگر در مواردی که دستگاه رکوردر دستکاری شده باشد که در این صورت عیب می تواند از سمت دستگاه رکوردر نیز باشد. پس با این تقسیم بندی سعی داریم نقاطی را که می تواند در به وجود آمدن عیب موثر باشد را شناسایی و با کمترین زمان و انرژی آن را برطرف کنیم.

برای انجام عیب یابی در دوربین مداربسته و رفع درست آن لازم است هر یک از بخش های مرتبط با سمت دوربین را بشناسیم و نیز بدانیم در سمت دستگاه رکوردر چه تجهیزاتی وجود دارد تا در ادامه بتوانیم نوع عیوب را تشخیص داده و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

عیب یابی دوربین مداربسته

مشکلات دوربین مداربسته می تواند ناشی از رکوردر و یا از خود دوربین باشد. در ادامه هر مورد را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

1- عیب یابی دوربین مداربسته در سمت دوربین

برای  اینکه دوربین مداربسته در یک نقطه نصب گردد به کابل های ارتباطی، کانکتورها و متعلقاتی که تجهیزات در آن قرار می گیرند مانند باکس ها و … نیاز است. برای فهم دقیق تر تجهیزات مورد نیاز برای یک دوربین توبو اچ دی و دوربین تحت شبکه را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار می دهیم.

آموزش عیب یابی دوربین مدار بسته

در عیب یابی دوربین مدار بسته به ابزارهایی مانند مولتی متر و تستر شبکه نیاز داریم تا بتوانیم بررسی های مختلف و تست های مورد نیاز را انجام دهیم.

تستر شبکه

تستر شبکه

مولتی متر

مولتی متر

عیب یابی دستگاه دوربین مدار بسته توربو اچ دی

1- کانکتورهای دوربین

هر دوربین توربو اچ دی دارای دو کانکتور است که یکی از آنها ورودی برق و دیگری خروجی تصویر است. دوربین توربو اچ دی توسط یک کانکتور با نام BNC به کابل کواکسیالی که وظیفه انتقال داده های آنالوگ با فرکانس بالای مربوط به تصویر که در دوربین تولید شده تا دستگاه DVR را دارد، متصل می گردد.

این کانکتور در عملکرد صحیح سیستم دوربین مداربسته نقش مهمی را ایفا می کند و عدم رعایت اصول در پیاده سازی آن می تواند منجر به برخی مشکلات در ادامه عملکرد دوربین مداربسته شود. در واقع کانکتور BNC در انتهای کابل کواکسیالی که برای دوربین از DVR تا دوربین کشیده شده است نصب می شود تا به خروجی تصویر دوربین که از نوع قابل اتصال به BNC است متصل گردد و از طرف دیگر به ورودی تصویر در سمت DVR با همان کانکتور BNC وصل گردد.

فیش bnc

فیش bnc

کانکتور دیگر، ورودی برق دوربین است که وظیفه ارتباط برق ورودی از کابل تامین برق 12 ولت که از سمت منبع تغذیه آمده است به دوربین را دارد. البته که گاهی ما منبع تغذیه را در کنار دوربین قرار می دهیم که در این صورت یک آداپتور به ورودی برق 220 ولت متناوب که کابل ورودی برق شهری 220 ولت است وصل و خروجی آن که یک فیش آداپتوری است به دوربین متصل می شود. همه این متعلقات معمولا در کنار دوربین و در یک جعبه کوچک یا باکس دوربین قرار می گیرند.

به عبارتی فیش آداپتوری، وظیفه ارتباط کانکتور برق دوربین به منبع تغذیه دوربین برای روشن شدن را دارد.

فیش آداپتوری

فیش آداپتوری

محل اتصال فیش آداپتوری و bnc به دوربین مداربسته

محل اتصال فیش bnc و فیش آداپتوری

از نظر عیب یابی دستگاه دوربین مداربسته خرابی BNC می تواند منجر به هاله ای شدن تصویر، دوتایی شدن تصویر، قطع و وصل شدن و پرش تصویر گردد.

عیب یابی دستگاه دوربین مداربسته

هاله ای و دوتایی شدن تصویر در اثر خرابی فیش bnc

اگر این قطعه در اثر مواردی مانند سولفاته شدن قست فلزی، کامل قطع گردد و یا اتصال داخلی کند تصویر به کلی قطع خواهد شد. در عیب یابی دوربین مداربسته آزمایش سالم بودن این کانکتور با استفاده از مولتی متر و تست بوق قابل انجام است.

همان طور که اشاره شد، فیش آداپتوری رابط منبع تغذیه و دوربین است. خرابی و عملکرد نامناسب این کانکتور می تواند منجر به قطع و وصل شدن تصاویر و یا قطع شدن کامل دوربین مدار بسته گردد. البته برخی اوقات نیز روشن نشدن دوربین می تواند از اتصال اشتباه پلاریته مثبت و منفی این کانکتور به کابل برق 12 ولت ورودی نیز باشد.

عیب یابی و تعمیر دوربین مداربسته

اختلال  و قطع تصویر در اثر خرابی فیش bnc

در عیب یابی دوربین مدار بسته این آزمایش ها را می توان با استفاده از مولتی متر و استفاده از از ولت متر در حالت DC انجام داد.

2- کابل ارتباطی کابل کواکسیال

کابل کواکسیال وظیفه ارتباط بین دوربین و دستگاه رکوردر را به عهده دارد. در واقع این کابل با فراهم کردن پهنای باند مناسب برای سیگنال آنالوگ اچ دی، این سیگنال را از خود عبور می دهد. حال به هر دلیلی مانند نفوذ آب به داخل کابل و یا سولفاته شدن کابل به علت آلیاژی بودن جنس آن که منجر به افزایش مقاومت کابل می شود می تواند موجب تیرگی تصویر و یا قطع شدن تصویر گردد که در این صورت باید کابل تعویض گردد.

در عیب یابی دوربین مداربسته وضعیت ارتباط کابل را با استفاده از مولتی متر و تست بوق می توان بررسی کرد. اما در صورتی که با وصل بودن کابل در تست باز هم تصویر منتقل نمی شود و یا تصویر خراب است، نشان دهنده خراب شدن کابل می باشد.

3- آداپتور دوربین

در  سیستم هایی که فاصله دوربین تا دستگاه رکوردر زیاد است معمولا از منبع تغذیه مرکزی استفاده نمی شود و به جای آن از آداپتور جهت تامین برق دوربین استفاده می گردد.

تست آداپتور دوربین مداربسته

از نقطه نظر عیب یابی، دوربین مداربسته در سیستمی که دارای منبع تغذیه مرکزی است کمتر دچار عیب می شود و معمولا به سرویس کمتری نیاز دارد و عیب یابی دوربین نیز در آن ساده تر است. در عیب یابی دوربین مداربسته با استفاده از ولت متر می توان در حالت ac از وصل بودن برق ورودی به آداپتور و در حالت dc از سالم بودن خروجی آداپتور اطمینان حاصل کرد. ورودی باید عدد حدود 220 ولت AC را نشان دهد و خروجی باید عدد حدود 12 ولت DC را نشان دهد.

4- دوربین مداربسته

در عیب یابی و تعمیر دوربین مداربسته گاهی اوقات بعد از انجام تمام بررسی های ذکر شده متوجه می شویم که همه چیز سالم است و علت وجود مشکل در تصویر سیستم دوربین مداربسته خود دوربین است، مواردی مانند علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته و تغییر رنگ تصویر مثلا قرمز شدن تصویر یک دوربین، قطع و وصل شدن دوربین و یا تصویر سیاه دوربین در حالت تاریکی و عمل نکردن دید در شب می تواند از مشکلاتی باشد که مربوط به خرابی خود دوربین مداربسته است.

عیب یابی دستگاه دوربین مداربسته تحت شبکه

در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه عیب یابی دوربین کمی متفاوت تر است و این به دلیل تفاوت ساختاری بین سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه و توربو اچ دی است.

در سیستم های دوربین مداربسته تحت شبکه به علت دیجیتال بودن سیگنال ارتباطی بین تجهیزات عملا نویز تاثیر زیادی ندارد و در صورت بالا رفتن نویز از یک حد مشخص تصویر به صورت کامل قطع می گردد. معمولا در دوربین های تحت شبکه از منبع تغذیه و آداپتور برای روشن کردن دوربین استفاده نمی شود بلکه از قابلیت POE که در این دوربین ها وجود دارد برای تامین برق و توان مورد نیاز از سمت سوییچ شبکه POE استفاده می گردد.

چگونگی اتصال دوربین POE به سوئیچ POE

چگونگی اتصال دوربین دارایPOE (POE camera) و دوربین فاقد(Non POE camera) POE به سوئیچ POE

 در تست و عیب یابی دوربین تحت شبکه اولین قدم مطمئن بودن از سالم بودن لینک ارتباطی است. این که آیا زوج سیم های موجود در کابل شبکه به درستی و در جاهای مناسب خود وصل شده اند و یا نه؟ این کار با استفاده از تستر شبکه قابل انجام است. سالم بودن سوکت های شبکه از نظر ظاهری هم مهم است و ممکن است در حالی که تستر شبکه لینک را سالم نشان می دهد باز هم دوربین تصویری را ارائه ندهد و این به دلیل زنگ زدن و یا سولفاته شدن پین های سوکت شبکه و یا کیستون شبکه می باشد.

1- سوئیچ شبکه

یکی از موارد مهم که باید در عیب یابی دوربین مداربسته تحت شبکه مورد توجه واقع گردد سوئیچ شبکه است و از آنجایی که در سیستم های تحت شبکه تامین برق دوربین را نیز سوئیچ شبکه POE به عهده دارد لذا عملکرد درست سوئیچ می تواند بسیار موثر باشد.

سوئیچ شبکه

گاهی در اثر عواملی مانند برخورد صاعقه به سیستم دوربین مداربسته پورت سوئیچ می تواند آسیب ببیند و در صورتی که همه چیز سالم است تصویر را قطع کند. در واقع در این حالت پورت سوئیچ است که آسیب دیده است.

2- دوربین تحت شبکه

در فرایند عیب یابی دوربین مداربسته معمولا بررسی سالم بودن خود دوربین مداربسته در مرحله آخر صورت می گیرد. گاهی برخی خرابی ها مانند قطع و وصل شدن و یا تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به علت خرابی در خود دوربین است. این خرابی ها می تواند از منشا نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد. معمولا با به روزرسانی نرم افزار دوربین مداربسته برخی مشکلات مانند عدم سوئیچ تصویر بین جریان اصلی و جریان ثانویه تصویر و همچنین برخی از مشکلات مشابه دیگر حل شود.

2- عیب یابی دوربین مداربسته در سمت دستگاه رکوردر

همانطور که اشاره شد یکی از اجزای اصلی یک سیستم دوربین مداربسته رکوردر است، عواملی مانند تغییر رنگ همه دوربین ها، عدم خروجی تصویر، ضبط نشدن تصویر یا بریدگی در تصاویر خصوصا در دوربین های تحت شبکه، ریست شدن پی در پی سیستم دوربین مداربسته و … می تواند به دلیل وجود مشکل در سمت سیستم رکوردر باشد.

همچنین ممکن است به دلیل عواملی مانند دستکاری و … کانکتورهای سمت دستگاه رکوردر آسیب دیده باشد که لازم است مانند بررسی هایی که در سمت دوربین مداربسته انجام گرفت در طرف دستگاه رکوردر نیز با استفاده از مولتی متر انجام گیرد. بررسی هایی مانند اطمینان از ارتباط درست کابلی بین دستگاه رکوردر و دوربین است. همچنین سالم بودن منبع تغذیه مرکزی دوربین ها نیز جزء بررسی های مهم سمت دستگاه رکوردر است.

گاهی اوقات به دلیل نوسان های برق منبع تغذیه خود دستگاه رکوردر آسیب می بیند و علی رغم وجود ولتاژ خروجی در آداپتور، دستگاه به صورت کامل روشن نمی شود و دستگاه خروجی تصویر نمی دهد. در این حالت باید منبع تغذیه دستگاه رکوردر تعویض گردد. دقت شود که هر منبع تغذیه ای علی رغم هم ولتاژ بودن را نمی توان به دستگاه رکوردر وصل کرد.

در انتها تیم هایک ویژن لند امیدوار است با ارائه این اطلاعات به شما عزیزان در جهت آگاه سازی و رفع مشکل دوربین مداربسته شما درست عمل کرده باشد. چنانچه به هر دلیل نتوانستید عیوب دوربین مداربسته خود را رفع نمایید؛ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا در اولین فرصت تیم مجرب خود را برای بازدید و رفع مشکلتان اعزام نماییم.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها