حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین های صدا دار هایک ویژن

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین های صدا دار هایک ویژن

فهرست مطالب

می‌توان نیاز به دریافت صدای محیط را یکی از نیازهای جدید مورد انتظار از سیستم‌های نظارت تصویری دانست. با افزایش کیفیت سخت افزاری و کیفیت تصویر سیستم های نظارت تصویری، نیاز به داشتن صدا همراه با تصویر در دوربین مدار بسته بیشتر از قبل احساس می شود. در این راستا شرکت های پیشرویی مانند هایک ویژن اقدام به طراحی و تولید دوربین های صدا دار هایک ویژن کرده اند.

دو تکنولوژی تولید دوربین مدار بسته تحت شبکه و توربو اچ دی وجود دارد. تفاوت این دو مدل در نحوه تولید و ارسال سیگنال تصویر در دوربین است. دوربین‌هایی که ارسال داده آنها با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری است که به دوربین تحت شبکه معروف هستند و دوربین‌هایی که سیگنال‌های آنالوگ تولید و ارسال می‌کنند که مدل‌های به روز آنها به دوربین‌های توربو اچ دی معروف هستند.

در دوربین‌های تحت شبکه به علت وجود پردازنده‌های داخلی دیجیتال و به دلیل این که تصویر در خود دوربین به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شود، از گذشته نیز امکان قرار دادن میکروفن داخلی برای دریافت صدای محیط را داشته‌اند. این نوع دوربین‌ها اگر دارای قابلیت دریافت صدا باشند یا دارای میکروفن داخلی‌اندو یا دارای پورت ورودی میکروفن (ورودی صدا) هستند. اگر دارای میکروفن داخلی باشند که با استفاده از آن صدای محیط قابل دریافت است و در صورت نیاز به نصب میکروفن، میکروفن نصب شده به ورودی صدای دوربین وصل می‌شود.

در دوربین‌های توربو اچ دی به دلیل این که یک سیگنال آنالوگ از سمت دوربین به سمت دستگاه ضبط کننده تصویر ارسال می‌شود که در آنجا به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و ذخیره می‌گردد امکان داشتن دوربین صدادار همانند دوربین تحت شبکه وجود ندارد. چرا که به صورت معمول امکان ارسال دو سیگنال آنالوگ از یک کابل کواکسیال به صورت همزمان وجود نداشت. در این سیستم‌ها نیاز بود به صورت مجزا و با استفاده از کابل کشی مستقل میکروفن نصب شود. برای دریافت صدا، دستگاه‌های دریافت کننده تصویر در این سیستم‌ها دارای پورت ورودی میکروفن هستند. ورودی میکروفن در این دستگاه‌ها بسته به مدل و تکنولوژی ساخت آنها متفاوت و دارای محدودیت است، مثلا ممکن است یک دستگاه شانزده و یا هشت و یا چهار کانال یک یا چهار کانال ورودی صدا داشته باشد، در حالی که تعداد ورودی تصویر در آنها متفاوت باشد.

در سیستم نظارت تصویر توربو اچ دی با نصب میکروفن و کابل کشی مجزا، میکروفن با فیش مخصوص خود (فیش AV) به دستگاه DVR وصل می‌شود. صدای میکروفن متصل شده به دستگاه روی کانال متناظر 1 تا 4 DVR  در دستگاهایی که چهار ورودی صدا دارند منتقل می شود، یعنی مثلا دستگاه DVR صدای حاصل شده از ورودی شماره یک میکروفن را در روی تصویر شماره یک قرار می‌دهد.

DS-2CD2143G2-IU

دوربین های تحت شبکه صدا دار هایک ویژن

همانطور که در بالا اشاره شد در سیستم دوربین تحت شبکه دوربین عمل ترکیب صدا و تصویر را انجام می‌دهد. برخی از مدل های دوربین تحت شبکه دارای پورت ورودی صدا هستند و می توان به آنها میکروفن وصل کرد و صدای محیط را دریافت نمود. برای این کار باید دوربین در محیط و در مکانی مناسب نصب نمود و سپس میکروفن را به ورودی صدای دوربین وصل کرد. مشکل این است که وقتی ما از دوربین های تحت شبکه استفاده می‌کنیم معمولا از سوئیچ POE برای تامین برق دوربین استفاده می‌کنیم که در صورتی که بخواهیم در محیط کنار دوربین میکروفن وصل کنیم، نیاز به اجرای یک کابل برق برای تامین برق میکروفن وجود دارد که این مسئله یک نقطه ضعف محسوب می گردد. البته لازم به ذکر است که در صورتی که بتوان در دوربین از میکروفن خارجی استفاده کرد، آنگاه امکان جایگذاری میکروفن در محل مناسب در‌یافت صدا و نه لزوما در نزدیکی دوربین فراهم می‌شود که خو می تواند مزیت بزرگی باشد.

از طرفی به دلیل کیفیت پایین میکروفن های موجود در بازار اغلب مشتریان از کیفیت صدا راضی نبوده‌اند و همچنین این میکروفن‌ها خیلی زود سوخته و از مدار خارج می‌شوند. از این رو در تولیدات جدید دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه برای محیط‌های داخلی مانند دوربین‌های دام، مینی دام و کیوب سعی شده است که دوربین دارای میکروفن داخلی باشد. در این صورت نیازی به کابل کشی اضافه و کار بیشتر برای دریافت صدای محیط وجود ندارد. هر چند دوربین هایی مانند کیوب و مینی دام تقریبا از همان ابتدا دارای میکروفن داخلی بوده‌اند.

در منوی تنظیمات دوربین تحت شبکه هایک ویژن می توان پارامترهای مربوط به صدای دوربین را تنظیم کرد. ترتیب تنظیمات مربوط به صدا در تصویر زیر مشخص شده است در  ادامه به شرح آن می پردازیم.

تنظیمات دوربین صدار دار هایک ویژن

برای این کار در ابتدا با استفاده از آدرس آی پی دوربین وارد صفحه تنظیمات دوربین می‌شویم. در این صفحه ابتدا وارد بخش Configuration شده و سپس از منوی سمت چپ گزینه Video/Audio را انتخاب می‌کنیم. آن گاه وارد سربرگ Audio  شده و در این صفحه می توانیم تنظیمات مربوط به صدای دوربین را انجام دهیم.

همانطور که در تصویر نیز نشان داده شده است :

در قسمت 4 می توان نحوه فشرده سازی داده های صدا را تعیین نمود.

در قسمت 5 می توان مشخص کرد که صدای میکروفن که به روی تصویر منتقل می شود از میکروفن داخلی باشد و یا از میکروفن خارجی دریافت شود. البته گزینه میکروفن خارجی زمانی فعال است که دوربین دارای پورت ورودی صدا باشد. همچنین گزینه میکروفن داخلی زمانی نمایش داده می شود که دوربین دارای میکروفن داخلی باشد وگرنه گزینه آن در منوی تنظیم غیر فعال است. به طور کلی دوربین چه دارای میکروفن داخل یباشد چه میکروفن خارجی این گزینه فعال می شود.

در قسمت 6 می توان میزان حساسیت صدا را تعیین نمود. دقت کنید که همیشه حساسیت صدای بالا دلیل بر داشتن صدای با کیفیت مناسب نیست بلکه با بالا بردن حساسیت صدا ممکن است دوربین به جای اینکه صدای سوژه اصلی را دریافت کند بیشتر صدای نویز محیط را دریافت نماید.

قسمت 7 یک نویز محیطی است که با فعال کردن آن در محیط هایی که نویز دارند می توان صدای مناسب تری را دریافت کرد. در نهایت برای ثبت تنظیمات انجام شده گزینه Save قسمت 8 را انتخاب می کنیم.

دقت شود برای دسترسی به این منوی تنظیم باید وارد صفحه خود دوربین با استفاده از آدرس آی پی دوربین شویم و از طریق NVR به این منو دسترسی نداریم.

دوربین صدا دار توربو اچ دی هایک ویژن

چندی پیش دریافت صدا در سیستم دوربین مدار بسته توربو اچ دی دارای محدودیت هایی بود. در هنگام نصب این دوربین ها حتما نیاز بود که یک کابل مجزا از محل مورد نیاز دریافت صدای محیط تا دستگاه DVR کشیده شود.همچنین تعداد ورودی صدای دستگاه DVR محدود بود و نمی توانستیم از تعداد ورودی دستگاه بیشتر ورودی صدا داشته باشیم. به عنوان مثال در دستگاه 16 کانال سطح بالا 4 ورودی صدا داشته ایم حتی در مدل های سطح پایین تر یک ورودی صدا داشته ایم. با داشتن 4 ورودی صدا تنها میتوان 4 دوربین صدا دار به سیستم وصل کرد.

از طرفی از آنجایی که می خواهیم صدای میکروفن نصب شده روی تصویر متناظر خود قرار گیرد، مجبور هستیم دوربین را در پورت متناظر خود وصل کنیم که ممکن است ترتیب مورد نظر ما را بهم بریزد و دوربین در پورتی قرار گیرد که ما نمی خواهیم.

به دلیل همه محدودیت های شرح داده شده تولید کننده های پیشرو مانند هایک ویژن دوربین های توبو اچ دی که دارای میکروفن داخلی هستند تولید و عرضه کرده اند. تکنولوژی این دوربین ها به این صورت است که سیگنال صدای تولیدی میکروفن با تغییر فرکانس توسط همان کابل کواکسیال تصویر به سمت دستگاه DVR ارسال می شود. پس دستگاه DVR هم باید دارای سخت افزاری برای دیکد کردن این سیگنال برای تفکیک صدا از تصویر باشد تا بتواند دوربین های توربو اچ دی با میکروفن داخلی را پشتیبانی کند. با توجه به اینکه این قابلیت یک ویژگی جدید در سیستم های دوربین مدار بسته محسوب می گردد لذا به عنوان مثال در برند هایک ویژن دستگاه هایی که قبل از سال 2020 میلادی تولید شده اند از نظر سخت افزاری قابلیت دریافت سیگنال ترکیب شده صدا و تصویر و در نهایت تفکیک آن را ندارد.

لازم به ذکر است در دستگاه هایی که می توانند از دوربین های صدا دار پشتیبانی کنند می توان در همه کانال های دستگاه DVR تصویر همراه با صدا را داشت. از این رو محدودیتی که از نظر تعداد میکروفن خارجی قابل اتصال به دستگاه DVR  وجود داشت دیگر وجود نخواهد داشت. همچنین دستگاه های DVR که ورودی های میکروفن را دارند با غیر فعال کردن میکروفن داخلی و می توان از آنها به عنوان میکروفن خارجی استفاده کرد.

همانند دوربین تحت شبکه برای دسترسی به تنظیمات مربوط به صدای دوربین توبو اچ دی صدا دار هایک ویژن از طریق منوی تنظیمات خود دوربین از طریق DVR می توان به منوی تنظیمات صدای دوربین دسترسی پیدا کرد. برای مطالعه بیشتر منوی تنظیم تصویر دوربین توربو اچ دی هایک ویژن مقاله ما در این زمینه را مطالعه فرمایید.

در صورتی که دوربین دارای میکروفن داخلی باشد با ورود به به منوی تنظیمات بخشی با نام تنظیم صدا اضافه شده است که در آن می توان میزان حساسیت و بقیه موارد مورد نیاز را تنظیم کرد.

برای مشاوره و تهیه محصولات هایک ویژن با کارشناسان ما در تماس باشید.

  

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها