حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

انواع دوربین مداربسته هایک ویژن

12

11 دقیقه

اندازه فونت

12

0

انواع دوربین مداربسته را بهتر بشناسیم

فهرست مطالب

امروزه استفاده از انواع دوربین مداربسته جهت حراست و نظارت بر اماکن حساس، خصوصی و عمومی به یکی از نیازهای اصلی همه اماکن و صاحبان آنها تبدیل شده است. این نیاز به دو دسته اصلی: 1- نظارت حراستی و 2- نظارت مدیریتی تقسیم می شود که در اغلب موارد، از یک سیستم نظارت تصویری و دوربین مدار بسته عملکرد تلفیقی نظارتی و حراستی مورد انتظار است. در ادامه نیز با توجه به این نیاز، شرکت های مختلفی شروع به طراحی و توسعه انواع محصولات نظارت تصویری و دوربین های مداربسته در سطح دنیا نموده اند. یکی از این شرکت ها، شرکت هایک ویژن است که توانسته با تولید محصولات با کیفیت و متنوع؛ به روزرسانی مستمر نرم افزارهای ارتباطی و مدیریتی خود به یکی از محبوب ترین برندهای تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری و دوربین مداربسته دنیا تبدیل شود. در ادامه برای آشنایی با انواع دوربین مداربسته، با هایک ویژن لند همراه باشید.

 

دوربین مداربسته چیست؟

همه ما با توجه به نیاز نظارت و امنیتی که در مکان های مختلف اداری، فروشگاهی و حتی مسکونی احساس می کنیم کم و بیش با کلمه دوربین مدار بسته آشنایی داریم، می دانیم دوربین مداربسته به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود به شکل ثابت نصب می شوند و تصاویر فیلمبرداری شده به یک یا چند مرکز ارسال می شوند.

این دوربین ها علاوه بر وظایف امنیتی و حفاظتی، برای ویدیوکنفرانس ها نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. البته به جز کارگذاری درمکان و فضاهای محدود و یا سربسته، در مشاغلی همچون راهنمایی و رانندگی، کنترل ترافیک، کنترل های امنیتی، نظامی و صنعتی و….هم کاربرد دارند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس ساختار آن

در مرحله اول، دوربین مداربسته بر اساس ظاهر و بدنه های مختلفی که ساخته می شوند دسته بندی می شوند. البته که تفاوت در ظاهر در مدل های مختلف دوربین مداربسته با توجه به نوع کاربری و شرایط کاری متفاوتی است که دوربین در آن شرایط استفاده می شود. به طور مثال، دوربین های مداربسته هایک ویژن به چند نوع: 1- دام 2- بولت 3- کیوب 4- باکس و … تقسیم می شوند.

بدنه اصلی (قاب) و ظاهر دوربین

مدل های مختلفی مانند دوربین های دام، بولت، اسپید دام، مینی دام، دوربین باکس، پین هول، کیوب و … در بازار موجود هستند و هر یک از آنها دارای کاربری های مختص خود هستند و انتخاب مدل مناسب برای هر محیط، نیاز به دانش دارد و این انتخاب، توسط متخصصین این حوزه انجام می گیرد.

قطعات دوربین مداربسته

 

1- لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین که جزو اصلی ترین قسمت های آن به حساب می آید؛ در واقع لنز، یک عدسی است که وظیفه جمع کردن تصویر محیط و انعکاس آن بر روی سنسور دریافت کننده الکترونیکی تصاویر را در اختیار دارد.

2- سنسور دوربین مداربسته

انواع سنسور Cmos و CCD در دوربین مداربسته

سنسور قرار گرفته روی برد الکترونیکی، نورها، رنگها و تصاویر ارسالی از لنز را دریافت و به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند.

3- برد الکترونیکی دوربین مداربسته

برد الکترونیکی دوربین مداربسته

برد الکترونیکی، وظیفه تبدیل سیگنال ارسال شده از سنسور دوربین و ارسال آن به محل ضبط تصاویر یا همان رکوردرها را دارد. در برخی موارد، لنز دوربین مداربسته این قابلیت را دارد که فاصله کانونی خود را تغییر داده و به این ترتیب زاویه دید و بزرگنمایی تصویر دریافتی از دوربین مداربسته را تغییر دهد. همچنین در نسل های جدید، این لنزها می توانند به راحتی روی سوژه ی مورد نظر فوکوس خودکار (Autofocus) داشته باشند.

انواع تکنولوژی در دوربین های مداربسته:

به طور کلی دوربین های مداربسته را از نظر تکنولوژی ساخت به انواع دوربین های آنالوگ (با کیفیت کم)، توربو اچ دی (با سیگنال آنالوگ و کیفیت بالا) و دوربین های تحت شبکه (IP) (با سیگنال دیجیتال) تقسیم می کنند.

1- دوربین های آنالوگ

دوربین نظارتی آنالوگ

دوربین آنالوگ انواع قدیمی و اولیه دوربین های مداربسته تولید شده هستند که دوربین بر اساس نور محیط سیگنالی آنالوگ تولید می کند و برای دستگاه رکوردر مرکزی (Digital video recorder) ارسال می کند، دستگاه رکوردر (DVR) تصاویر که به صورت سیگنال الکتریکی آنالوگ است را دریافت و آن را به دیجیتال تبدیل و داده های دیجیتال تولید شده را در هارد دیسک خود ذخیره می کند. به عبارت دیگر ابتدا تصاویر در دوربین به صورت سیگنالی آنالوگ تولید شده سپس از طریق کابل کواکسیال این سیگنال آنالوگ به دستگاه ضبط کننده دیجیتال یا DVR فرستاده شده و در آنجا مورد پردازش قرار می گیرند به صورت دیجیتال و با فرمتی خاص تبدیل می شوند و در هارد دیسک نصب شده در دستگاه DVR ذخیره می شوند. در این صورت این تصاویر را می توان به شکل زنده (Live) و با نمایشگر متصل به دستگاه و یا پخش مجدد (Playback) که مشاهده تصاویر ضبط شده در هارد دیسک و در مدل های به روزتر بر بستر شبکه در کامپیوتر یا روی گوشی و تبلت هم دید.

مزایای دوربین های مداربسته آنالوگ

  • هیچ مزیتی نسبت به دوربین های امروزی ندارند.

معایب دوربین های مداربسته آنالوگ

  • کیفیت پایین تصاویر
  • نویز پذیری: سیگنال آنالوگ ارسالی از دوربین مستعد تاثیر پذیرفتن از نویزهای محیط می باشد
  • دارای محدودیت کابل کشی هستند: در این سیستم ها به دلیل ارسال سیگنال آنالوگ بر بستر کابل کواکسیال فاصله دوربین تا دستگاه دارای محدودیت است و در صورت افزایش فاصله باید از کابل های با کیفیت بالاتری استفاده کرد تا در محل ذخیره ساز بتوان سیگنال ارسالی دوربین را دریافت کرد.
  • نیاز به کابل کشی حجیم: از هر دوربین باید یک کابل مجزا تا دوربین نصب شود که این به معنی حجم بالای کابل مورد نیاز خصوصا در اماکن بزرگ است.

این دوربین ها در کیفیت های 480 | 600 | 700 تی وی لاین (TVL) تولید می شدند. به عنوان مثال با کیفیت ترین دوربین آنالوگ TVL700 کیفیتی در حدود نیم مگاپیکسل دوربین های امروزی که کیفیت آنها بر اساس مگاپیکسل بیان می شود را دارد که قطعا کیفیت پایینی محسوب می شود. به دلیل همین معایب بیان شده اکثر تولید کننده‌های مطرح انواع دوربین مداربسته، تولید دوربین های آنالوگ را متوقف کرده اند.

2- دوربین های توربو اچ دی – Turbo HD

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

با پیشرفت تکنولوژی، تولید کنندگان دوربین های مداربسته نیز با ارتقا محصولات خود، نسل جدیدی از دوربین های آنالوگ را با نام دوربین های توربو اچ دی به بازار عرضه کردند. اکنون این دوربین ها با کیفیت 1، 2، 3، 5 و 8 مگاپیکسل در بازار موجود هستند. ابداع و ارائه دوربین های توربو اچ دی، تحولی در زمینه دوربین های مداربسته ایجاد کرد، زیرا که با استفاده از همان بستر و زیرساخت کابل های دوربین های آنالوگ می توان حتی به کیفیت های بالاتر از 4K در دوربین های 8 مگاپیکسلی دست پیدا کرد.

سیگنال ارسالی در دوربین های توربو اچ دی، یک سیگنال HD آنالوگ بر اساس تکنولوژی (AHD ،HDCVI و HDTVI) است که بر بستر کابل کواکسیال به سمت دستگاه رکوردر ارسال می شود. سیگنال های اچ دی دارای تکنولوژی های استانداردی می باشند که برندهای مختلف از آنها استفاده می کنند و تجهیزات خود را بر مبنای آن تولید می کنند. البته برندی مثل هایک ویژن با اضافه کردن قابلیت POC به برخی محصولات تولیدی خود نیاز به منبع تغذیه و کابل کشی بیشتر جهت تغذیه دوربین را حذف کرده است؛ که در آن تغذیه دوربین ها توسط دستگاه DVR و بر بستر کابل کواکسیال انجام می شود. این قابلیت در مقایسه با قابلیت POE در دوربین های تحت شبکه که منجر به حذف منبع تغذیه در دوربین های تحت شبکه شده است به برخی از مدل های دوربین توربو اچ دی اضافه شده است.

مزایای دوربین های توربو اچ دی – Turbo HD

  • زیرساخت کابل کشی یکسان با دوربین های آنالوگ اما با کیفیت تصویر بسیار بالا
  • قیمت پایینتر نسبت به دوربین های تحت شبکه (IP)
  • نصب و راه اندازی راحت تر نسبت به دوربین های تحت شبکه (IP)

معایب دوربین های توربو اچ دی – Turbo HD

  • نیاز به کابل کشی حجیم
  • نویز پذیر
  • محدودیت در فاصله بین دوربین و رکوردر

در واقع در دوربین های توربو اچ دی کیفیت بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ قابل دست یابی است اما تمام معایب دوربین های آنالوگ به جز کیفیت آنها در این دوربین ها نیز وجود دارد.

3- دوربین مداربسته تحت شبکه (IP):

دوربین تحت شبکه IP هایک ویژن

برخلاف دوربین های آنالوگ و توربو اچ دی که فقط می توانند تصاویری را به صورت سیگنال آنالوگ تولید و از طریق کابل کواکسیال ارسال کنند، دوربین های تحت شبکه به کمک سیستم پردازشگری که داخل خود دوربین قرار گرفته است، می توانند در خود دوربین، تصاویر را به صورت داده های دیجیتال تولید کنند. دستگاه رکوردر دوربین های تحت شبکه NVR (Network video recorder) نام دارد. وظیفه انتقال تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه با کابل شبکه است، که این کابل بر اساس توپولوژی های شبکه یک سوئیچ شبکه، وظیفه ارتباط بین دستگاه NVR و دوربین را بر عهده خواهد داشت. در نتیجه، زیرساخت انتقال تصویر، کاملا با سیستم های آنالوگ متفاوت است.

 

با توجه به سیگنال دیجیتال تولید شده توسط دوربین تحت شبکه (IP)، این تصاویر را می توان با استفاده از شبکه و کامپیوتر، بدون نیاز به رکوردر مرکزی مشاهده نمود. همچنین با نصب حافظه داخلی بر روی برخی از مدل های دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)، امکان ذخیره تصاویر در خود دوربین نیز وجود دارد.

 

مزایای دوربین تحت شبکه

  • به علت اینکه تصاویر منتقل شده دیجیتال هستند از نویزهای محیط تاثیر نمی پذیرند.
  • با استفاده از بستر شبکه داده و بستر هایی مانند فیبر نوری و لینک های رادیویی، مشکل محدودیت فاصله دوربین تا دستکاه رکورد حل و میزان کابل مورد نیاز کاهش پیدا کرده است.
  • قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد.
  • وجود هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این دوربین ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر تصویر قابلیت های مناسبی را در اختیار اپراتور قرار می دهد.
  • سیستم های پایدار و قابل اعتماد می باشند.
  • با استفاده از تکنولوژی POE در این دوربین ها و استفاده از سوئیچی که قابلیت POE دارد می توان فقط از یک کابل شبکه برای انتقال تصویر و تغذیه دوربین استفاده کرد.

معایب دوربین های تحت شبکه

  • قیمت بالاتر نصبت به باقی دوربین ها
  • پیچیدگی بیشتر در اجرا و پیاده سازی به نسبت دوربین های آنالوگ و توربو اچ دی

سخت افزار و نرم افزارهای دوربین مداربسته

با توجه به تنوع در مدل و برندهای تولید کننده دوربین مداربسته موجود در بازار، هر کاربر، جهت دستیابی به بهترین انتخاب جهت رفع نیازهای خود نیاز به اطلاعات اولیه از سیستم­ های دوربین مدار بسته دارد. همچنین از موارد مهم در انتخاب دوربین مداربسته به روز بودن نرم افزارهای آن مطابق با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری است. در واقع، کاربر نیاز به یک رابط کاربری (Ui) مناسب و تجربه کاربر پسند (Ux) خواهد داشت تا به واسطه آن بتواند به راحتی نیازهای مورد انتظار خود را از سیستم دوربین مداربسته مرتفع نماید. لذا توجه به کیفیت نرم افزارهای یک برند به اندازه کیفیت در سخت افزارهای آن مهم و قابل بررسی است.

 

کدام شرکت تولید کننده‌ دوربین مداربسته را انتخاب کنم؟

در انتها، یکی از مهمترین مراحل داشتن یک سیستم کارآمد و پایدار دوربین مداربسته، انتخاب برندی مناسب است که هم از نظر سخت افزاری و تنوع در محصولات و هم از نظر نرم افزاری و کاربر پسند بودن آن بتواند نیازهای ما را رفع نماید. شرکت های مختلفی در سراسر دنیا در حال تولید دوربین های مداربسته در سطح کیفیتی مختلف، جهت کاربری های متفاوت مشتریان می باشند. برندهایی مانند پاناسونیک، بوش، اکسیس، هایک ویژن، داهوا، سامسونگ، داهوا، لورکس، پلکو و … نمونه هایی از شرکت های موفق در زمینه تولید محصولات و تجهیزات نظارت تصویری یا دوربین های مداربسته هستند. مانند همه محصولات تجاری دیگر، دوربین مداربسته نیز با توجه به قوانین و شرایط مربوط به هر کشور در بازار آن کشور توزیع می شوند. مثلا ممکن است محصولات و مدل های مختلف تولیدی یک برند در بازار یک کشور موجود و فراوان باشد و در بازار کشور دیگر توزیع نشود. لذا جهت خرید یک محصول توجه به بازار نیز از پارامتر های اصلی انتخاب یک برند دوربین مداربسته است.

به عنوان مثال برخی برند های اروپایی و آمریکایی به علت تحریم ایران، تولیدات خود را در بازار کشور ما عرضه نمی کنند. اما برندی مانند هایک ویژن که یک برند چینی می باشد، با تنوع محصول بالا و نرم افزاری مناسب در بازار ایران موجود، در دسترس و قابل استفاده عموم است؛ پس این برند می تواند برای مصرف کننده ایرانی انتخابی مناسب باشد.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها