حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نصب دوربین مداربسته در آسانسور

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

4 نکته آموزشی در رابطه با نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

فهرست مطالب

مقالاتی که نیاز است قبل از مطالعه مقاله پیش رو مطالعه شوند به ترتیب عبارت اند از:

در این مقاله با آموزش نصب دوربین مدار بسته در آسانسور آشنا خواهیم شد. لطفا با ما همراه باشید.

اضافه شدن سیستم نظارت تصویری به مجموعه‌ها خصوصا مجموعه‌های با تردد زیاد و عمومی منجر به امنیت قابل قبول و دستیابی به کنترل مناسب محیط شده است.کارایی و بازدارندگی بزرگی که پس از استفاده  سیستم نظارت تصویری در یک محیط به وجود می‌آید کاربران را علاقه‌مند به استفاده از دوربین مدار بسته در محیط‌های مختلف می‌کند. یکی از مکان‌هایی که همواره از نظر نیاز به دوربین مداربسته مورد توجه بوده است، داخل کابین  آسانسور است. نصب دوربین مدار بسته هایک ویژن در آسانسور به دلیل زاویه دید بالایی که این دوربین‌ها دارند می‌تواند بخش بزرگی از نیاز نظارت تصویری در کابین آسانسور را برطرف کند.

نکته مهم قبل از این که وارد بحث نصب دوربین مدار بسته در داخل آسانسور شویم این است که از نظر قوانین نظام مهندسی در کابین و چاله آسانسور فقط تجهیزات و کابل‌هایی مجاز اند استفاده شوند که مربوط به آسانسور باشند. هر گونه تجهیز دیگر در این محیط غیر مجاز شمرده خواهد شد. برای رفع این مشکل کابل تراول یکی از بهترین انتخاب ها است.

کابل تراول در حقیقت کابلی است که از یک طرف با کابین آسانسور در حال حرکت متصل است و از طرف دیگر به سیستم کنترل آسانسور واقع در اتاق آن ارتباط دارد. کابل تراول تنها کابل ارتباطی با کابین آسانسور است.

نصب دوربین مدار بسته هایک ویژن در آسانسور

کابل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

این کابل تا حدود وسط چاله آسانسور به دیواره چاله آسانسور چسبیده شده و ثابت است و از وسط چاله آسانسور به بعد رها بوده و به کابین متصل شده است. این رها شدگی به دلیل این است که این کابل همراه کابین، بالا و پایین حرکت می‌کند.

جنس کابل تراول طوری است که در اثر حرکت فشاری که در اثر آویزان بودن در چاله آسانسور به آن وارد می‌گردد خراب نشود. این کابل از زیر به کابین آسانسور چسبیده و از کناره کابین تا سقف آن، به کابین چسبیده و کشیده شده است. ترمینال‌هایی که کابل به آنها متصل شده است در سقف کابین آسانسور در داخل یک تابلو برق است.

کابل آسانسور

تولید کنندگان کابل تراول آسانسور به منظور رفع نیاز نصب دوربین مدار بسته در داخل آسانسور اقدام به تولید کابل‌های تراول آسانسوری کرده اند. در داخل این کابل‌ها یک رشته کابل کواکسیال برای نصب دوربین در داخل کابین آسانسور تعبیه شده است. هر چند این نوع کابل‌ها در بازار ایران به دلیل وارداتی بودن به سختی یافت می‌شوند. اغلب کابل‌های تراول آسانسور موجود و قابل دسترس کاربران کابل بدون کابل کواکسیال هستند.

این مدل کابل‌های در دسترس، در مواردی کاربرد دارند که دوربین ما دوربین توربو اچ دی باشد و در صورتی که سیستم ما تحت شبکه باشد این کابل کارایی خود را از دست می‌دهد؛ البته که در این صورت می‌توان در کابین آسانسور دوربین توربو اچ دی نصب کرد و در محل مناسب مانند اتاق آسانسور با یک تبدیل آنالوگ به دیجیتال آن را در NVR خود مشاهده کرد.

به هر حال در صورتی که ما الزام داشته باشیم که نصب دوربین مدار بسته در کابین آسانسور باید همراه با تاییده نظام مهندسی باشد باید حتما از کابل دارای کابل کواکسیال برای دوربین استفاده کنیم و در غیر این صورت امکان نصب دوربین در آسانسور وجود نخواهد داشت.

در صورتی که با صرف نظر از استاندارد‌های نظام مهندسی، نیاز به نصب دوربین مدار بسته در کابین آسانسور وجود داشته و ضروری باشد می‌توان یک رشته کابل کواکسیال برای دوربین توربو اچ دی و یک کابل شبکه برای دوربین تحت شبکه را به کابل تراول چسباند و از اتاق آسانسور تا کابین اجرا کرد. از این طریق امکان نصب دوربین در کابین متحرک آسانسور فراهم می‌شود. همچنین می‌توان کابل شبکه و کابل کواکسیال که وظیفه ارتباط دوربین نصب شده کابین با رکوردر را دارد همانند کابل تراول و بدون چسباندن به آن و با فاصله‌ای مانند 50 سانتی‌متر از کابل تراول اجرا کرد.

اجرای کابل آسانسور

نکاتی که باید در اجرای کابل کواکسیال در کنار کابل تراول مورد توجه قرار داد این است که کابل اجرا شده نباید از کابل‌های کواکسیال و یا شبکه با مغزی مفتول باشد بلکه باید مثلا از کابل کواکسیال با مغزی افشان (RG58) و یا کابل شبکه با رشته‌هایی افشان استفاده گردد.

اجرای کابل دوربین مداربسته در آسانسور

در صورتی که این مسئله رعایت نشود و از کابل با مغزی مفتولی مانند (RG59 و یا RG6) استفاده شود قطعا بعد از مدت کوتاهی کابل خراب شده و نیاز به تعویض آن وجود دارد. در سیستم‌های تحت شبکه نیز مشاهده شده است که بعد از مدتی با حرکت کردن کابین آسانسور تصویر قطع می‌شود.  این مسئله بدان دلیل است که مغزی مفتولی مسی کابل RG59 یا کابل شبکه‌های مرسوم در اثر حرکت در چاله آسانسور بعد از مدتی از نقاط مختلف شکسته می‌شود و تصویر قطع خواهد شد در حالی که به علت نرم بودن کابل‌های افشان، این نوع کابل ها طول عمر بیشتری خواهد داشت.

محل مناسب نصب دوربین در کابین آسانسور

به طور کلی فضای داخلی کابین آسانسور که می‌خواهیم توسط دوربین مدار بسته آن را رصد کنیم فضایی محدود است. از طرفی به دلیل شرایط خاص همه محدوده‌ی داخل کابین برای ما دارای اهمیت است. محدوده‌ی مانند چهره افراد، این که به کدام طبقه رفته اند و در هنگام ورود و خروج دقیقا چه چیزهایی را به همراه داشته اند از موارد مهمی است که انتظار می‌رود دوربین مدار بسته آنها را ثبت کند.

محل مناسب نصب دوربین در کابین آسانسور

این که یک دوربین در آن واحد بتواند همه موارد مورد نیاز ما را در کابین آسانسور تامین نماید تقریبا امری غیر ممکن است. یکی از راه کارها اضافه کردن دوربین دوم در کابین آسانسور است.

اضافه کردن دوربین دیگر امری هزینه بر است و از آنجایی که نیاز است حداقل دو عدد کابل به کابل تراول متصل گردد لذا تقریبا در اکثر اوقات این روش استفاده نمی‌شود. روش دیگر کمک گرفتن از آینه‌ای که در کابین آسانسورها نصب شده است.  مطابق استاندارد همه آسانسورها دارای آینه ای در روبروی درب ورودی هستند. این آینه ‌ها در ابعاد بزرگی‌اند و می‌توانند به خوبی به دوربین مدار بسته در گرفتن تصویر مناسب از محیط داخل کابین آسانسور مفید باشند.

تامین برق دوربین مدار بسته نصب شده در کابین آسانسور

دوربین مدار بسته نصب شده در داخل کابین آسانسور نیاز به تامین برق خود برای روشن شدن دارد. برق دوربین به دو روش می تواند تامین گردد. یک روش استفاده از منبع تغذیه مرکزی است. در این صورت کابل اجرا شده باید دو رشته باشد که یکی ورودی برق و دیگری خروجی تصویر خواهد شد.

اجرای دو کابل در کنار کابل تراول می‌تواند مخاطرات خاص خود را داشته باشد. مواردی مانند احتمال بیشتر خرابی در صورت خراب شدن کابل برق در اثر حرکت، سخت‌تر شدن مهار دو عدد کابل در کنار کابل تراول و … می توانند عواملی باشند تا ما را از تامین برق دوربین به وسیله منبع تغذیه مرکزی منصرف کنند.

روش دیگر تامین برق دوربین به وسیله‌ی منبع تغذیه نصب شده روی کابین که برق ورودی آن از طریق برق 220 ولت خود کابین تامین می شود است. در این روش کابل برق مورد نیاز برای تامین برق دوربین حذف می‌شود که ما نیز آن را توصیه می کنیم.

موارد ذکر شده بالا در صورتی است که دوربین حتما باید توسط منبع تغذیه ای که روشن شدن آن منوط به تامین برق دوربین از طریق اعمال برق 12 ولت مستقیم به ورودی برق آن است باشد. اما می‌توان با استفاده از دوربین‌‎های توربو اچ دی با فن آوری POC که تامین برق دوربین توربو اچ دی از طریق بستر کابل کواکسیال است و یا استفاده از دوربین تحت شبکه  POE که تامین برق دوربین بر بستر کابل شبکه است، نیاز به کابل اضافه و یا منبع تغذیه جدا روی کابین را برطرف کرد.

مشخصات دوربین مناسب برای نصب در کابین آسانسور

فضای کابین آسانسور فضایی محدود است و از طرفی همه فضا دارای اهمیت می‌باشد. دوربینی که می خواهیم در کابین آسانسور نصب کنیم باید دارای بیشترین زاویه دید ممکن باشد تا بتواند تصویر مناسبی از محیط محدود کابین در اختیار ما قرار دهد. از نظر تامین برق دوربین بهتر است از دوربین‌های POC و یا POE که تامین برق بر بستر همان کابل داده انجام می‌شود استفاده کنیم تا نیازی به فراهم کردن منبعی برای روشن کردن دوربین نباشد. برای حفظ ظاهر بهتر است دوربین داخل از نوع دام انتخاب شود و دوربین‌های بولت برای داخل کابین آسانسور مناسب نیستند.

شما عزیزان می‌‎توانید با تماس با مشاوران و کارشناسان ما بهترین انتخاب را برای نصب دوربین مداربسته هایک ویژن در داخل آسانسور را داشته باشید.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها