حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

علت تغییر رنگ تصویر در دوربین مداربسته

12

13 دقیقه

اندازه فونت

12

0

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

فهرست مطالب

همانطور که می دانید در یک سیستم امنیت و نظارت قابل اعتماد، تصویر باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. در یک تصویر خوب و  دارای کیفیت بالا رنگ ها بسیار مهم و حیاتی اند. به طور قطع اگر رنگ ها در هم و ناواضح و یا دارای اختلال باشد امکان تشخیص سوژه بسیار دشوار بوده و تصاویر ضبط شده توسط دوربین به هیچ وجه ارزش کافی را ندارند. سوال مهمی که شاید ذهنتان را مشغول کرده باشد این است که علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته چیست؟ و یا چگونه مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را حل کنیم؟

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

با گذشت زمان ممکن است تصاویری که دوربین مداربسته شما تصویربرداری می کند دچار تغییر شوند مثلا رنگ سبز مایل به قرمز یا حتی صورتی روشن شود. قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته، بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته و سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته از مشکلاتی است که شاید شما با آن روبرو شده اید.

عوامل زیادی وجود دارند که باعث ایجاد این مشکلات می شوند. علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته ممکن است این باشد که در تراشه دوربین مداربسته مشکلی وجود دارد و یا ورژن نرم افزار آن قدیمی و بروز نشده باشد. اختلال در رنگ های تصویر دوربین مداربسته ممکن است به دلایل سخت افزاری مانند آسیب به سنسور یا بخشی از دوربین، منبع تغذیه ناکافی و نامناسب، آسیب دیدگی کابل شبکه و یا کابل کواکسیال و یا حتی نصب نامناسب آن نیز باشد.

دلایل دیگر  تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به احتمال زیاد مربوط به مشکلات نرم افزاری ست؛ یعنی ایجاد اشکال در تنظیمات رکوردرها (NVR/DVR)، تنظیمات دوربین، تنظیمات ATW/ATB، حتی ممکن است مربوط به نور مادون قرمز باشد که درست کار نمی کند.

در هر صورت اگر با مشکلاتی از این قبیل سروکار دارید حتما با هایک ویژن لند همراه باشید چرا که ما در این مقاله صرف نظر از اینکه دوربین مداربسته IP و یا توربو HD است مشکلات را بررسی کرده و در نهایت پاسخ آن ها را ارائه می دهیم.

قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته

اگر تصویر دوربین مداربسته شما قرمز رنگ است یا متمایل به سبز است اولین کاری که باید انجام دهید چک کردن اتصالات و کابل ها است. گاهی شل بودن کابل ها علت قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته است.

قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته

قرار گرفتن کابل ها به صورت فیکس در جای خود به کاهش تصاویر مبهم، تار و سایر مشکلات مانند مشکلات برق، سوسو زدن تصویر و خاموشی های تصادفی تصاویر کمک می‌کند. این مشکل بیشتر در دوربین های مداربسته توربو اچ دی که اتصالات آنها bnc و سیگنال ارتباطی آنالوگ است شایع تر است.

حتما تنظیمات رنگ نمایشگر و تنظیمات رنگ دستگاه رکوردر(NVR/DVR) را چک کنید اغلب اوقات، مشکلاتی از این قبیل با یک تنظیم ساده رنگ های نمایشگر و یا تعویض کابل ارتباطی بین دستگاه ذخیره کننده تصاویر و نمایشگر برطرف خواهد شد. از دیگر دلایل قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته، می توان به مشکلات سخت افزاری اشاره نمود.

یکی دیگر از تنظیماتی که به کیفیت تصاویر بهبود می بخشد، تنظیمات فوکوس(زوم) لنز دوربین مداربسته است که در صورت عدم تنظیمات مناسب موجب تاری و متعاقبا بهم ریختن رنگ و تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته می شود.

وجود یک میدان مغناطیسی در اطراف دوربین مداربسته هم میتواند علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته و قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته باشد. محیط اطراف محل نصب دوربین را چک کرده و در صورت وجود هر میدان مغناطیسی مانند آهنربا، آن را از محل دور نمایید تا مشکل دوربین شما حل شود. هرچند این مشکل بیشتر در دوربین های آنالوگ شایع است و در دوربین های توربو اچ دی کمتر دیده شده و در دوربین های تحت شبکه بسیار کم است.

علاوه بر مشکلات نرم افزاری، مشکلات سخت افزاری مانند خرابی برد دستگاه رکوردر و یا خرابی برد دوربین هم یکی دیگر از  علت های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته است.

خرابی کابل VGA که تصاویر را از دستگاه رکوردر به روی نمایشگر منتقل می کند از دیگر علت های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته است. حتما چک نمایید تا در اتصالات کابل VGA اختلالی وجود نداشته باشد. لازم به ذکر است این اشکال موقعی وجود خواهد داشت که بهم ریختگی رنگ یا قرمز شدن تصویر روی همه دوربین ها وجود داشته باشد.

از دیگر مشکلات سخت افزاری می توان به خرابی CCD اشاره نمود. CCD مخفف Charge Copled Device است که یک سنسور مجهز به چیپ های حساس به نور و متشکل از پیکسل های فراوان در سطح خود است. به میزان نور ورودی که به هر یک از پیکسل ها می رسد تصویر واضح و با کیفیتی تشکیل می شود.

سنسور CCD دوربین مداربسته

قطعه CCD

آسیب به قطعه ICR  هم یکی دیگر از علت های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته و قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته است.
قطعه Infrared Cut Filter که به اختصار ICR نامیده می شود در کنترل ورود اشعه مادون قرمز  به دوربین نقش دارد. شاید هنگامی که دستگاه خود را به برق متصل کنید در ابتدا صدای ضربه کوچکی به گوشتان برسد، این صدا ناشی از بسته شدن رله در همین بخش است!

علت های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

قطعه Infrared Cut Filter

این قطعه از یک سنسور تشخیص نور فرمان می گیرد و پس از یک وقفه کوتاه شروع به کار می کند و در هر نوع از دوربینی صرف نظر از اینکه سیستم تحت شبکه است یا توربو، دریچه ی ورودی نور به سنسور را طوری تنظیم می کند که میزان نور ورودی مادون قرمز، تصحیح و فیلتر شده و در سطح استاندارد باشد.

بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

یکی از دلایل این امر می تواند مشکل نرم افزاری در سیستم دوربین مداربسته باشد. شاید ورژن نرم افزاری که برای دوربین مداربسته استفاده می کنید مناسب نباشد، در این صورت موجب بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته خواهد شد.
قرار داشتن دوربین در یک محیط سرد هم منجر به بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته می شود زیرا دمای پایین روی قطعات داخل دوربین تاثیر می گذارد مثلا قطعه ICR اگر در دمای پایین قرار گیرد مسدود شده و در نتیجه نور مادون قرمز طبیعی که قرار بود فیلتر شود، فیلتر نشده و تصویر بی کیفیتی ارائه می دهد به صورتی که تصویر نمایش داده شده متمایل به بنفش یا سبز است.

بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

تنظیمات نادرست و اشتباه رکوردر و دوربین ها یا مانیتور نمایش دهنده هم از دلایل دیگر بروز این مشکلات است.

همانطور که اشاره شد عملکرد نادرست فیلتر IR Cut  که مسئول فیلتر نور مادون قرمز است به صورتی که ضربه خورده باشد یا شکسته باشد و یا گیر کند هم در تغییر رنگ دوربین مداربسته و متمایل شدن رنگ تصویر به بنفش و یا صورتی تاثیر می گذارد حتی ممکن است تصویر سبز رنگ شود.

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

اگر مقاله دیگر ما با عنوان “بهترین دوربین مداربسته دید در شب” که در رابطه با دوربین دید در شب با مادون قرمز است را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که این دوربین ها در شب هنگام تصویر برداری تصویر سیاه و سفید و در روز تصاویر رنگی نمایش می دهند(البته اگر مجهز به تکنولوژی دید در شب رنگی نباشند!). به هر دلیل اگر در روز با تصاویر سیاه و سفید مواجه شدید بی شک دوربین شما دارای مشکل است!

اگر هر عاملی مانع رسیدن نور کافی به سنسور دوربین شود این اتفاق پیش می آید. شاید تنظیمات رنگ دستگاه رکوردر (NVR/DVR) به هم ریخته باشد پس حتما آن را بازبینی کنید و اگر تنظیمات از AHD  به TVI تغییر کرده باشد حتما مجددا آن را تنظیم کنید. این اشکال بیشتر در سیستم های دوربین مدار بسته توربو اچ دی دیده می شود. در حقیقت دوربین مدار بسته توربو اچ دی سیگنال تصویر خود که یک سیگنال آنالوگ HD است را براساس یک استاندارد خاص تولید می کند، استانداری که تولید کننده های دوربین مداربسته از آن در محصولات تولیدی خود استفاده می کنند. سیگنال ارسالی از طرف دوربین توسط دستگاه رکوردر دریافت و به تصویر با کیفیت HD تبدیل می شود. حال اگر سیگنال ارسالی توسط دوربین دارای کدینگ و استانداردی باشد که این کدینگ و استاندارد توسط دستگاه رکوردر شناسایی نشود یا کلا تصویری نمایش داده نمی شود و یا تصویری ایجاد می شود که سیاه و سفید است.

چگونه مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را حل کنیم؟

امیدواریم که به اندازه کافی مشکلاتی که سبب تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته می شود را پوشش داده باشیم، شما می توانید با چند راه حل ساده به رفع این مشکلات بپردازید و اگر به هر دلیل نتوانستید در اصلاح رنگ تصویر درست عمل کنید حتما به افراد حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

در انتخاب مکان نصب دوربین بیشتر دقت کنید

اگر دوربین در محلی قرار دارد که به طور مستقیم با نور خورشید در تقابل است آن را طوری قرار دهید که کمتر در معرض نور مستقیم خورشید باشد. زیرا نور خورشید باعث ایجاد رنگ های نامتناسب در تصاویر دوربین مداربسته می شود. شما باید حتی‌الامکان نور خورشید را مسدود کنید. استفاده از یک محافظ نور خورشید یک راه حل به جا و درست است. پس دوربین باید طوری جانمایی گردد که زیاد رو به خورشید نباشد.

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

همانطور که در تصویر می بینید دید دوربین را تغییر می دهیم تا مستقیما آسمان را تصویربرداری نکند.

تنظیمات ATW و AWB را بررسی کنید

اگر دوربین در محیط بیرونی قرار دارد ، می‌توانید تنظیمات تعادل سفیدی را در OSD دوربین به جای حالت ATW  روی OUTDOOR قرار دهید. به خاطر داشته باشید که رنگ ها در این حالت  کمی کسل کننده و به اصطلاح مرده به نظر می رسند و به اندازه استفاده از ATW واضح نیستند.

چگونه این تغییرات را اعمال کنیم؟ ساده است پشت دوربین را بررسی کنید حتما دکمه‌ای می بینید.

چگونه مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را حل کنیم؟

این دکمه منوی نمایش روی صفحه را راه‌اندازی می‌کند و یا در مدل های پیشرفته تر مانند محصولات شرکت هایک ویژن از طریق نرم افزاری به منو OSD دوربین دسترسی دارید. دوربین های برند هایک ویژن دارای قابلیت دسترسی به OSD از طریق کابل کواکسیال هستند.

تکنولوژی AWB وظیفه بالانس نور سفید را دارد و در نهایت سبب ارتقا کیفیت تصاویر می شود. AWB  مخفف Automatic White Balance است به معنای متعادل کردن و تصحیح اتوماتیک نور سفید؛ با وجود این تکنولوژی در دوربینها از جمله هایک ویژن تصاویر واقعی و واضحی بوجود می آیند. با وجود این فناوری دوربین قادر است در حضور منابع نوری مختلف به خوبی نور سفید را متعادل کرده و تصاویر را عاری از هرگونه رنگ های غیر طبیعی و ناموزون کند.

استفاده از خاصیت مغناطیسی

همانطور که از قبل اشاره شد اختلال در فیلتر برش IR از دلایل بزرگ ایجاد رنگ های صورتی، قرمز و یا سیاه و سفید در تصویر دوربین مداربسته است. حال برای رفع این اشکال چه کاری از دست شما بر می آید؟
کافی است یک آهنربای قوی را برداشته و با حرکت جارویی بالای لنز دوربین این مشکل را حل کنید!

چگونه مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را حل کنیم؟
با این حرکت فیلتر IR که به احتمال زیاد گیر کرده است به جای خود برگشته و حالا به عملکرد درست خود  ادامه می دهد. اگر همچنان مشکل پا برجاست پس حتما قطعه IR دچار نقص فنی است. یعنی شکسته و برد آن مشکل دارد.

تعویض فیلتر IR cut (Infrared Cut Filter)

در صورتی که با بررسی راه حل های مختلف در نهایت تصمیم به تعویض این قطعه گرفته اید ممکن است فیلتر برش IR  شکسته باشد. پس باید برد IR را تعویض کنید.

تعویض فیلتر IR cut(Infrared Cut Filter)

چک کردن دما

به محل نصب دوربین توجه کنید همانطور که در مقالات قبل هم اشاره شد دوربین ها را با توجه به ویژگی های خود در مکان های مناسب استفاده کنید. دوربین هایی که مناسب استفاده در مناطق سرد هستند دارای ویژگی هایی اعم از تحمل باد و گرد و غبار و مه  هستند و محفظه آن ها به گونه خاصی طراحی شده است تا بتوانند در این شرایط مقاوم باشند. مثلا در مناطق مرطوب و دارای بارش مداوم، دوربین های ضد آب گزینه مناسبی برای استفاده هستند. یکی از مشکلاتی که دمای پایین در پی دارد، اختلال در فیلتربرش IR  است، پس حتما دما و مدل دوربین را چک کنید.

تمیز نگه داشتن لنز

تمیز نگه داشتن لنز یکی دیگر از کارهایی است که مانع تغییر در رنگ تصویر دوربین مداربسته می شود. اگر هرگونه آلودگی در محفظه داخلی دوربین مداربسته نفوذ کند و موجب تاثیر بر قطعه IR شود روی کیفیت و یا حتی رنگ تصاویر ارائه شده توسط دوربین اثر نامطلوبی می گذارد.

با توجه به مطالب گفته شده راه حل دیگر این است که دوربین را باز کرده و تمیز کنید.

بررسی تنظیمات دوربین

همان طور که از قبل اشاره شد تنظیمات دوربین را از منوی آن بررسی کنید. می‌توانید با زدن دکمه پیش فرض تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید. حالا تصاویر شما دارای هاله صورتی، بنفش یا قرمز نیست.

ریست کردن دوربین

مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته گاهی با یک ریست کردن ساده قابل حل است. در صورت لزوم می توانید دوربین را از برق بکشید و چند ثانیه یا چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را به برق زده و مجددا روشن کنید. اگر دوربین شما با باتری کار می کند می‌توانید آن را خارج کرده و مجددا باتری را سر جای خود قرار دهید و از این طریق دوربین را مجددا راه اندازی کنید.

بازنشانی به تنظیمات کارخانه

ریست کردن دوربین مداربسته با بازنشانی آن به تنظیمات کارخانه بسیار متفاوت است به این صورت که با ریست کردن، سورس های کوتاهی که در برنامه دوربین اجرا شده است و شاید باعث تغییر رنگ دوربین مداربسته شده است پاک می شود. در واقع حافظه کش آن پاک می شود. به طور کلی با ریست کردن بر خلاف بازنشانی کارخانه تنظیمات ثابت باقی می مانند. البته لازم به ذکر است این روش بیشتر در دوربین های تحت شبکه جوابگو است. برای دوربین های توربو اچ دی لازم است وارد منوی OSD شده و در آنجا بازنشانی تنظیمات را انجام دهید.

وقتی گزینه بازنشانی تنظیمات کارخانه را انتخاب کنید تنظیماتی که روی دوربین اعمال کرده اید به کل پاک می شوند. در این صورت دوربین به حالت عادی برمی گردد و دیگر تنظیمات اشتباهی را اجرا نمی کند و هر گونه مشکلی برطرف می شود با این کار به خصوص اگر قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته و یا صورتی شدن آن به دلایل نرم افزاری باشد رفع می شود.

در نهایت اگر با اعمال روش های گفته شده نتوانستید از شر هاله های قرمز، بنفش، سبز و یا سیاه و سفید بر روی تصویر دوربین مداربسته خود راحت شوید حتما با یک کارشناس حرفه ای در این زمینه تماس بگیرید تا دوربین‌تان را از نظر نرم افزاری و سخت افزاری بررسی کند. کارشناسان و تیم حرفه‌ای ویراصنعت آماده خدمات رسانی به مشتریان خود هستند، با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها