حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

آموزش تنظیم دید در شب دوربین هایک ویژن

فهرست مطالب

اساس کار همه دوربین ها و سیستم‌های دوربین مداربسته جمع آوری نور محیط توسط لنز و انعکاس آن به روی حسگر تصویر در داخل دوربین است تا این حسگر نور تابیده شده را به سیگنال الکتریکی تبدیل و در نهایت سیستم دوربین مداربسته آن را به تصویر دیجیتال قابل ذخیره سازی و نمایش تبدیل کند.

برای اینکه دوربین مداربسته بتواند در تاریکی و در هنگامی که نوری در محیط وجود ندارد تصویربرداری کند تکنولوژی دید در شب به دوربین ها اضافه شده است. درواقع در دوربین مداربسته در حالت دید در شب LED های نوری روشن می شوند که از خود نور مادون قرمز ساطع می کنند. این نور به اجسام محیط تاریک برخورد کرده و دوربین بازتاب این نور مادون قرمز را جمع آوری و تصویری سیاه و سفید در تاریکی به ما ارائه می دهد. البته اخیرا تکنولوژی دید در شب رنگی نیز به برخی تولیدات برندهای پیشرو مانند هایک ویژن اضافه شده است.

در استفاده از قابلیت دید در شب دوربین مداربسته گاهی پیش می آید که نیاز است این دید در شب، تنظیم و شخصی سازی شود تا نیاز ما را بهتر پاسخ دهد از این رو در این مقاله نحوه تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن را شرح خواهیم داد.

به عنوان مثال گاهی نیازی نیست دوربین به حالت دید در شب وارد شود و بهتر است همیشه رنگی تصویربرداری کند و یا گاهی لازم است جهت از دست ندادن سوژه به علت نور کم دوربین همواره در حالت دید در شب کارکند (البته در این حالت گرم شدن دوربین در اثر کارکردن مداوم پروژکتورهای دید در شب دوربین را باید مد نظر قرار داد).

گرم شدن دوربین مداربسته

دسترسی به منوی تنظیم دید در شب در دوربین توربو اچ دی هایک ویژن و تنظیم دید در شب در دوربین تحت شبکه هایک ویژن کمی متفاوت است. البته نحوه دسترسی به این تنظیمات در مقاله آموزش منوی تنظیمات تصویر دوربین هایک ویژن شرح داده شده است.

در اینجا ما در ابتدا نحوه تنظیم دید در شب دوربین هایک ویژن توربو اچ دی و سپس تنظیم دید در شب دوربین هایک ویژن تحت شبکه را شرح می دهیم.

تنظیم دید در شب دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

در شکل زیر تصویر خروجی یک دوربین توربو اچ دی هایک ویژن مشاهده می شود. تصویر اول دوربین در حالت دید در شب و تصویر دوم همان دوربین در حالت معمول و نور روز است.

تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

تصویر در حالت دید در شب

دوربین هایک ویژن توربو اچ دی در حالت معمولی و نور روز

تصویر در حالت معمولی و نور روز

حال می خواهیم جهت تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن وارد منوی تنظیم آن شده و با قسمت های مختلف آن آشنا شویم. در این جا ما با استفاده از کامپیوتر و ارتباط از طریق شبکه این کار را انجام می دهیم، انجام این تنظیمات از طریق ارتباط محلی با استفاده از مانیتور و موس روند تقریبا مشابه است.

ابتدا با استفاده از آدرس آی پی وارد دستگاه شده و دوربین مورد نظر را انتخاب می کنیم. از میان گزینه های PTZ سمت راست یا با انتخاب منو که سه خط موازی است و یا با انتخاب +Irs وارد منو دوربین می شویم.

تنظیم دید در شب دوربین هایک ویژن توربو اچ دی

از میان گزینه ها گزینه Day And Night را انتخاب می کنیم (با استفاده از کلید های جهت بخش PTZ و انتخاب با استفاده از IRS+)

آموزش تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته هایک ویژن

اولین گزینه Mode است که دارای سه حالت است:

Smart: یعنی استفاده از حسگر نور و سوئیچ به دید در شب در حالت نور کم.

Color: یعنی خاموش کردن قابلیت دید در شب

B/W: یعنی همواره در حالت دید در شب

گزینه دوم مربوط به infrared است. این گزینه دارای دو حالت Open یعنی فعال بودن LED های دید در شب دوربین که نوردهی مادون قرمزی در اختیار قرار می دهد (تصویر اول) و با غیر فعال کردن آن یعنی close پروژکتور خاموش و نوردهی نور مادون قرمز وجود ندارد. این در حالی است که دوربین در حالت دید در شب وارد شده و تصویر سیاه و سفید است اما نور مادون قرمزی برای روشن کردن محیط وجود ندارد(تصویر دوم).

حالت مادون قرمز روشن در دوربین مداربسته

Inferred=Open

حالت مادون قرمز خاموش در دوربین مداربسته

Inferred=Close

گزینه سوم Smart IR است که میزان نور دهی پروژکتور دید در شب را مشخص می کند

تنظیمات دید در شب دوربین هایک ویژن

همان طور که در شکل مشاهده می کنید با افزایش عدد Smart IR میزان نور دهی پروژکتور مادون قرمز کاهش می یابد و این در زمانی که برگشت نور مادون قرمز زیاد است کارایی دارد.

تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن تحت شبکه

برای تنظیم دید در شب در دوربین هایک ویژن تحت شبکه لازم است از طریق آی پی خود دوربین و با استفاده از مرورگر اینرنت اکسپلورر وارد صفجه کنسول خود دوربین شویم.

برای این کار ابتدا آدرس آی پی دوربین مداربسته را در نوار آدرس مرورگر اینترنت اکسپلورر وارد می کنیم. با باز شدن صفحه لاگین دوربین نام کاربری و رمز عبور را وارد می کنیم و وارد صفحه دوربین می شویم.  دقت شود برخی مدل های به روز دوربین های هایک ویژن با استفاده از مرورگر باز نمی شوند و لازم است آنها را در ivms در کامپیوتر add کنیم و سپس از آنجا وارد تنظیمات شویم. برای این کار وارد بخش configuration شده و سپس از میان گزینه های سمت چپ وارد بخش Image می شویم، آنگاه از میان گزینه های وسط صفحه شده وارد قسمت Day/Night شده و ادامه می دهیم.

 تنظیم دید در شب دوربین تحت شبکه هایک ویژن

Day/Night Switch اولین گزینه است که دارای چهار حالت می باشد:

Auto: اتوماتیک و وابسته به نور محیط

Day: همیشه رنگی

Night: همیشه دید در شب

Scheduled – switch: رفتن به حالت دید در شب بر اساس بازه زمانی که در این حالت باید زمان شروع و پایان را مشخص کرد.

 آموزش تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

 آموزش تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

همان طور که مشاهده می شود به علت بازتاب شدید نور توسط برگه ای که لوگوی  شرکت روی آن است عملا تصویری مشاهده نمی گردد لذا لازم است میزان تابش نور مادون قرمز کاهش یابد.

برای این کار مانند شکل زیر IR Iight را کاهش می دهیم:

 آموزش تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته

همانطور که مشاهده می شود با کاهش میزان نوردهی IR دوربین، تصویر به صورت سیاه و سفید قابل رویت است.

 آموزش تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته تحت شبکه

Smart Supplement Light: نور مکمل هوشمند است و در صورتی که نیاز باشد دوربین آن را به صورت هوشمند و اتوماتیک به نور تابیده شده اضافه می کند.

Light Brightness Control: کنترل شدت روشنایی تابیده شده است که با انتخاب حالت اتوماتیک دوربین تا حد توان میزان نور تابیده شده را برای دریافت تصویر بهتر تنظیم می کند و اگر آن را به روی دستی تنظیم کنیم همواره همان شدت نوری که ما انتخاب می‌کنیم از طرف دوربین تابیده می شود.

شما می توانید با خواندن این مقاله به راحتی تنظیمات دوربین خود را چک کنید و در صورت لزوم تغییر دهید.کارشناسان و مشاوران ما همواره در ساعات اداری پاسخگوی شما عزیزان می باشند.می توانید از طریق راه های ارتباطی به راحتی با ما در ارتباط باشد.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها