حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

نقاط کور دوربین مداربسته کجاست؟

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

نقطه کور دوربین مداربسته کجاست؟

فهرست مطالب

سیستم دوربین مداربسته همواره یکی از راهکارهایی است که برای تامین امنیت محیط کسب و کار یا محیط زندگی استفاده می شود. اما این سیستم مانند هر سیستم دیگری می تواند ضعف ها و مشکلات خاص خود را داشته باشد. یکی از نقاط ضعف سیستم‌های دوربین مداربسته می تواند نقطه کور دوربین مداربسته باشد. این نقطه کور می تواند دلایلی مانند نقطه کور طبیعی هر دوربین، ضعف در طراحی اولیه، انتخاب جایگذاری اشتباه، انتخاب اشتباه نوع لنز دوربین و … باشد.

نقاط کور دوربین مداربسته

حتما برای شما هم جالب است بدانید بعد از اجرای سیستم دوربین مداربسته، محیط امنیتی که برای خود در نظر گرفتید آیا دارای نقاط کور است یا خیر؟ یا به طور کلی اصولا به چه نقاطی نقطه کور دوربین مداربسته می گویند؟ چطور می‌توانیم قبل از پیاده‌سازی و نصب دوربین مداربسته در محل، ابتدا نقاط کور دوربین مداربسته محیط خود را پیدا کنیم؟

راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها بتوانیم سیستم دوربین مداربسته را  طوری طراحی کنیم که دارای نقطه کور نباشد؟ راهکارهایی که در آنها هزینه بهینه هم نیز مدنظر قرار گرفته شده باشد؛ در نتیجه چطور می توان یک سیستم دوربین مداربسته در محیط کسب و کار یا محل زندگی داشت که دارای کمترین نقطه کور ممکن باشد؟

برای یافتن پاسخ برخی از سوالات خود در این مقاله با هایک ویژن لند همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن نقطه کور دوربین مدار بسته

حتما اگر سیستم امنیتی در محیط زندگی خود دارید یا صاحب کسب و کاری هستید، این سوال ها در مورد نقطه کور ذهنتان را مشغول کرده است. در راستای پاسخ به این سوال لازم است بدانید هر دوربین مداربسته‌ای که نصب می شود نقاطی در اطراف آن وجود خواهد داشت که در گستره دید دوربین نیستند، این نقاط، نقطه کور محسوب می شوند.

زاویه دید دوربین مداربسته

اما نگران نباشید این یک بخشی از ماجراست؛ در بخش دوم ماجرا باید بدانید شما بدون شک می توانید سیستم امنیتی داشته باشید که نقاط کور نداشته باشد. نکته اصلی در این است که یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در این راستا دقت به پوشش مناسب محیط در هنگام طراحی و انتخاب دوربین برای یک محیط است. از این رو طراحی و انتخاب درست جایگذاری دوربین های مداربسته در یک محیط نیازمند دانش و توانمندی است که از آشنایی با محیط ها و تسلط بر نحوه عملکرد دوربین مداربسته نتیجه می شود.

با توجه به مطالب بالا می توان ادعا نمود انتخاب، طراحی و جایگذاری مناسب در یک سیستم دوربین مداربسته امری تخصصی است که فرد متخصص در این حوزه را نیاز دارد. ما در این مقاله به پیدا کردن نقاط کور دوربین مداربسته و راهکارهای آن که شامل طراحی درست و انتخاب لنز مناسب است می پردازیم؛ اگر شما هم نگران این موضوع هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

پیدا کردن نقاط کور در دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین دلیل هایی که دوربین مداربسته در یک محیط نصب می‌شود رصد کامل محیط مورد نظرمان است. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که امکان دارد با وجود دوربین های مداربسته باز هم سرقت یا جرم های مشابه آن اتفاق بیفتند و  باعث غافلگیری ما شود. شاید در اینجا برای ما سوالی پیش بیاید که، چرا یک کسب و کار با وجود دوربین مداربسته باز هم مورد سرقت قرار می گیرد؟

نقاط کور دوربین مداربسته

همان طور که به آن اشاره کردیم یکی از دلیل های عمده این موضوع دقیقا همان نقاط کور دوربین مداربسته است، باید بدانید خرابکاران و سارقان نیز باهوش هستند و حتما راهی پیدا خواهند کرد که دوربین مداربسته  شما را دور بزنند و نه تنها سارقان بلکه تصاویری مهمی که شما احتیاج به رصد آن ها دارید، می تواند با مشکل روبرو شود. زیرا همواره یکی از نکات مهم در طراحی و پیاده سازی یک سیستم دوربین مداربسته که باید در نظر گرفته شود این است که با نصب یک دوربین قطعا نقاطی وجود خواهند داشت که در گستره دید دوربین نیستند.

نقاطی مانند زیر دوربین، نواحی جانبی که از ناحیه زاویه دید دوربین خارج هستند را نقاط کور میگویند که اگر بخواهیم دریک جمله ساده نقطه کور را توضیح دهیم. می توان گفت: نقطه کور به منطقه ای گفته می شود که در دید دوربین مداربسته شما نباشد.

روش‌های پیدا کردن نقاط کور در دوربین مداربسته

برای حل این مشکل راهکارهای متعدد بسته به فضای مورد مطالعه وجود دارد مانند اضافه کردن دوربین در نقطه مقابل دوربین نصب شده جهت پوشش نقاط کور که این روش قطعا هزینه بر و گاهی غیر منطقی است.

روش دیگر این است که بر اساس نیاز خود و هدفی که از نصب دوربین مداربسته در ذهن خود داریم برای مقابله با نقطه کور دوربین مداربسته اقدام کنیم. بعد از آن است که می توان جایگذاری دوربین را طوری انتخاب کرد که نقاط کور در نواحی قرار گیرند که برای ما اهمیت کمتری دارند و نقاط کلیدی ما در دید کامل دوربین مداربسته باشند. در مقاله آموزش نصب دوربین مداربسته به صورت 0 تا 100 مراحل کار را توضیح داده‌ایم.

مثلا ممکن است اینکه چه اتفاقی در یک اتاق در حال رخ دادن است مهم باشد. ازاین رو دوربین می تواند بالای درب ورودی نصب گردد تا نقطه کوری در اتاق که مد نظر ما هست وجود نداشته باشد.در واقع نقطه کور در این حالت درب ورودی است که برای ما از اهمیت کمی برخوردار است. در حالت دیگر ممکن است برای ما این مهم تر باشد که چه کسانی به اتاق وارد و خارج می شوند از این رو دوربین روبروی درب ورودی نصب خواهد شد؛ در این حالت ناحیه ای از اتاق که زیر دوربین قرار دارد نقطه کور می‌شود. نکته مهم و قابل توجه دیگر در طراحی اولیه یک سیستم دوربین مداربسته چیدمان و انتخاب زاویه دید درست دوربین ها بر اساس نیاز اولیه است.

هر دوربین بر اساس لنزی که دارد دارای زاویه دید و میزان بزرگنمایی خاصی است که می تواند تاثیر زیادی بر ایجاد نقاط کور مختلف در یک محیط داشته باشد. معمولا زاویه دید دوربین مداربسته را با درجه بیان می کنند که هرچه این درجه بالاتر باشد زاویه دید دوربین هم بیشتر می‌شود. برای آشنایی با انواع لنز دوربین مداربسته این مقاله را در هایک ویژن لند بخوانید.

طراح می تواند تشخیص دهد چه زاویه ای با چه درجه‌ای (90/180 /120 /60 ) دیدی مناسب برای  محیط به ارمغان می آورد؛ زیرا با توجه به زاویه دوربین میلی متر لنزها فرق می کند.

زاویه دید دوربین مداربسته

باید توجه شود که لنز دوربین ها با توجه به بزرگنمایی مورد نیاز در یک محیط انتخاب شود؛ همچنین در نظر داشت هرچه بزرگنمایی بیشتری را انتخاب کنید، زاویه کمتری خواهید داشت.

به طور مثال اگر لنز 4 میلی متر باشه، چیزی حدود 75 درجه دید خواهید داشت. به طور کلی معیار انتخاب لنز دوربین میزان بزرگنمایی مورد نیازمان است؛ البته گاها ممکن است بر اساس زاویه، لنز را انتخاب کنیم اما اغلب به دلیل میزان بزرگنمایی مورد نیازمان وقتی زاویه را اول انتخاب می کنیم ممکن است زاویه دوربین مداربسته را کاور نکند و مجبور شویم دوربین اضافه کنیم؛ در نتیجه معیار اصلی اول میزان بزرگنمایی و سپس زاویه دوربین است. با توجه به این موضوع میتوانیم زاویه خروجی دوربین هم در نظر داشته باشیم.

در اینجا طراح باید بتواند با توجه به متراژ محیط، نیاز شما و انتظارات شما از سیستم امنیتی، لنز مناسب دوربین را انتخاب کند. همچنین طراح می تواند تشخیص دهد دوربین را در چه فاصله ای باید نصب کند. اگر لازم باشد برای به حداقل رساندن نقطه کور با توجه به محیط، دوربین مداربسته‌ای با لنز کوچکتر را انتخاب کند تا زاویه بازتری داشته باشد. زیرا هرچه دوربین زاویه بازتری داشته باشد نقاط بیشتری را پوشش می دهد.

زاویه دید دوربین مداربسته

 

قابل ذکر است دوربین های با لنزهای متغیر با عنوان دوربین های وریفوکال وجود دارد که می تواند با تغییر در نقاط کانونی لنز خود زاویه دید و میزان بزرگنمایی مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهد. نقطه ضعف این دوربین ها قیمت بالای آنها است که عموما به صرفه نیستند؛ درنتیجه استفاده از لنز های ثابت رایج تر و به صرفه تر است.

راهکارهای از بین بردن نقطه کور دوربین مداربسته

اولین قدمی که برای داشتن سیستم دوربین مداربسته با حداقل نقطه کور باید انجام داد مشخص کردن دقیق نیاز ما از سیستم دوربین مدار بسته است. نیازهایی مانند:

  1. رصد کودکان
  2. کارمندان یک شرکت
  3. کارگران کارخانه ها و سوله ها
  4. فروشگاه ها

قدم دوم جایگذاری مناسب دوربین است که با توجه به نیاز مشخص می کنیم کدام نقطه برای ما اهمیت بیشتری دارد و دوربین را در نقطه ای جایگذاری می کنیم که بیشتر به محیط مورد نظر ما اشراف داشته باشد.

قدم سوم انتخاب دوربین مدار بسته با لنز و بزرگنمایی مناسب برای محیط مورد نظر ما است.

قدم چهارم و در صورتی که با انجام قدم های قبل باز هم تصویر مورد نظر ما بدست نیامد نیاز است دوربین و یا دوربین های دیگری را در نقطه مناسب به سیستم اضافه کنیم.

در پایان خاطر نشان می شویم شرکت پردازشگران ویرا صنعت، نمایندگی هایک ویژن و شرکتی معتبر در زمینه مشاوره و مجری سیستم های امنیتی و شبکه داده است. کارشناسان و مشاوران مجموعه ویرا صنعت خدمات مشاوره رایگان در زمینه سیستم های امنیتی ارائه می دهند. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی و سفارش دوربین مداربسته، با کارشناسان فروش شرکت ویرا صنعت تماس بگیرید و از راهنمایی آن ها استفاده کنید تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها